Vegatopia Forum

linzencrisis..

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fransina

linzencrisis..
« Gepost op: 26 april 2007, 17:24:02 »
Hoi allemaal ;)

Ik val meteen met de deur in huis. Ik heb een probleem met linzencroquetten. Eigenlijk ben ik een kruk in de keuken maar ik ben vast van plan daar verandering in te brengen.

Ik wilde linzencroquetten maken (met linzen, rijst en tofoegehakt erin).
Alles staat klaar; de hele smurrie staat in een schaal om, zoals het recept zei "op te stijven:. maar er stijft niets! :-[  Ik nam het in de hand en het is gewoon natte smurrie.
Kan ik nog iets doen om het steviger van substantie te krijgen, want op deze manier kan ik er nooit croquetten van bakken. :o

Als iemand kan helpen, hoor ik het heel graag!
Groetjes, Fransina. :)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:linzencrisis..
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2007, 17:28:46 »
Jaa dat is altijd het gevaar.
Je hebt het wel in de koelkast laten opstijven?
Evt. een half uur in de vriezer?
Wat meel erdoor of (als je dat in huis hebt) van die natuurwinkel burgermix?
Soms (zoals bij falafel) lijkt het ook zachter dan het is: als je er kleine koekjes van maakt en die dan vlug in de hete olie, dan blijven ze vaak wel heel, zijn het alleen geen kroketten meer.
,,,,فلافل

fransina

Re:linzencrisis..
« Reactie #2 Gepost op: 26 april 2007, 17:50:47 »
Hoi Selly,
Tsjonge, ik voel me wel een beetje erg dom. :-[
Nee, niet in de ijskast. Ik ga het NU in de ijskast zetten, en dan doe ik er ook nog wat meel door.
Ik ga ze pas morgen aan mijn vriend voorzetten, d.w.z....... als er nog iets voor te zetten valt.
Maar goed, het kan ook niet allemaal meteen goed gaan.  :-\

Erg bedankt voor je reaktie Sely, tof van je!
groejtes, Fransina

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Re:linzencrisis..
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2007, 18:02:01 »
Klinkt eigenlijk alsof het gewoon alleen te nat is.  Meel toevoegen is handig tegen de natheid, vriezer is handig voor je het gaat frituren, vallen ze niet zo snel uit elkaar. En ook handiger als je wil paneren.

succes!
:koffie: 35, nog steeds veg@

fransina

Re:linzencrisis..
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2007, 19:23:44 »

Hoi Sil, ook bedankt voor je reaktie!  :)
Ik heb het geheel toch maar in de vriezer gelegd. Maar dan is het morgen toch een hard blok, zou ik er dan nog wel "nette" croquetvormigachtige dingen"van kunnen kneden?

Het is eigenlijk de tweede keer dat me dit overkomt; vorige probeersel (lees: fiasco) was eiergehakt.
Met gekookte aardappels, hardgekookte eieren en daar ballen van bakken. Ik had er (net als deze keer )wat saus doorgedaan van van alles; gebakken uitjes, knoflook en chilisaus en zo. En het werd dus ook zo'n natte bende.   ???
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik het sausje eruit weglaat?

Nou ja, jullie horen nog wel hoe dit gaat uitpakken.
Nogmaals dank voor de tips! ;D
Groetjes, Fransina

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:linzencrisis..
« Reactie #5 Gepost op: 26 april 2007, 19:56:37 »
Als je het tot morgen bewaart, moet je het in de koelkast leggen en niet in de vriezer, want dan kun je er inderdaad niets meer mee vormen. De vriezer is in dit geval meer voor als je geen tijd hebt om het lang in de koelkast te laten staan.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:linzencrisis..
« Reactie #6 Gepost op: 26 april 2007, 20:23:05 »
Je zou een beetje bulghur of couscous erdoorheen kunnen mengen, zodat die het vocht opnemen. Begin eerst met een klein beetje en geef het even de tijd om te wellen. Anders zit je straks met droge, harde korrels erin...
Sin chile, no tiene chiste!

fransina

Re:linzencrisis..
« Reactie #7 Gepost op: 28 april 2007, 15:12:11 »

Hoi Selly, Sil, Sanja, Bast en anderen...,

Gelukkig realiseerde ik me inderdaad op tijd dat die vriesvaktip voor vlak van tevoren was. Couscous had ik niet in huis en dat las ik ook te laat.
Al met al zijn het totaal uit elkaar gevallen maar prima smakende croquetten geworden.

Ik blijf het proberen, en de volgende keer gaat het vast wat beter; kom ik niet hetzelfde tegen als nu. (hoop ik).
Dank allemaal voor de tips, die houd ik in gedachten een volgend keer.
 ;)Groetjes, Fransina

mjets

Re:linzencrisis..
« Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2007, 18:27:32 »
Het valt mij ook altijd tegen hoeveel (paneer)meel oid bij zo'n actie moet. Ik vraag me dan altijd af wat zal allemaal in die perfect droge prefab's dingen gepropt hebben. Voorzover mogelijk laat ik de ingredienten zoveel mogelijk uitlekken. En hoe meer vulsel, is mijn ervaring, hoe meer je het weer op smaak moet brengen. Geen pijl op te trekken, iedere keer weer een verrassing. Ik noem ook niets meer mislukt: het is een droge variant op de pap-versie (of visaversa)  ;D