Vegatopia Forum

Kookgroep inspiratie

Offline Djooiss

• 1.843
Kookgroep inspiratie
« Gepost op: 27 september 2010, 09:34:02 »
Hier Toos Inspiratieloos..
Ik heb al eens eerder om jullie menutips voor mijn kookgroepen gevraagd, maar nu heb ik jullie hulp weer nodig :).
Het gaat dus om volwassenen met een verstandelijke beperking, niveau is van gemiddeld tot hoog.Een groep bestaat uit 8 man+ 3 vrijwilligers. We maken een voorgerecht, hoofdgerecht en toetje. Ze komen om half 6 binnen, we beginnen meestal rond 6n met het snijwerk etc. Om 20:15 komen de eerste taxi's weer om ze op te halen ( en is het de bedoeling dat alle afwas ed ook is weggewerkt.)
Ik ben nog niet zo handig in het plannen, dus tips wat dat betreft zijn ook welkom.
Ik ben op zoek naar eenvoudige gerechten, niet te extreem van smaak en qua verhouding redelijk wat snijwerk ( dwz als een voorgerecht zo klaar is, mag het hoofdgerecht wel wat meer snijwerk bevatten). Qua toetjes idem, niet te extreem, niet teveel werk.
Ow en de kosten hou ik het liefst onder/rond de 25 euro.

Het zijn dan wel geen vegetariers, maar het niet-vega gedeelte kan ik er zelf wel bij verzinnen eventueel.

Dank u, medetopianen!
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Kookgroep inspiratie
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2010, 10:09:49 »
Paprika, uien, (veggie-)vlees, aubergine, courgette, noodles en (op het laatst) tomaat snijden en (in die volgorde) in de wokpan gooien?

Offline Gabs

• 796
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2010, 12:06:14 »
zelf pizza's maken, kan iedereen de pizza beleggen met iets wat ie lekker vindt. doet het altijd goed bij mijn verstandelijk gehandicapte schoonzusje. daarbij of ervoor een goed gevulde salade serveren. en als toetje misschien een cake, die kan dan gedurende het eten in de oven.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2010, 12:08:19 door Gabs »

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2010, 12:28:47 »
 @ Gabs: Is je shift-toets stuk?

Online Eelco

• Admin
  • 20.669
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2010, 13:18:42 »
Iets herfstigs als pompoensoep (gesteld dat je een blender of keukenmachine hebt), gevolgd door een of meerdere stamppotten (spruitjes, andijvie, spinazie, hutspot. Appelcrumble toe (of gewoon vanillevla met hagelslag).

Of Mexicaans. Tortilla's (kant en klaar of zelfgemaakt), die je zelf mag vullen. Als warme basis iets als bonen en paprika in tomatensaus (met kruidnagel, kaneel, komijnzaad). Daarbij buffet met slablaadjes, wortelschijfjes, pepertjes, ananas, paprika, tomaat, kaas.

Of in yoghurt gestoofde mediterrane bloemkool (zie voorkant), gekookte aardappelen en kaasgehakt à la (eh, jeweetwel).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2010, 14:41:53 »
Leuk dat je dat nog steeds doet!  :D Wat mij lekker zou lijken en niet te lastig:

Vooraf: Uiensoep met stokbrood (als uien snijden te veel tranen oplevert, voorgesneden uien kopen?)
Hoofd: Aardappel-prei schotel: plakjes voorgekookte aardappelen, laagje voorgebakken prei, laagje geraspte kaas, (laagje gehakt voor de vleeseters?), herhalen, afsluiten met een laagje aardappel, wat ei met melk eroverheen gieten en bestrooien met kaas en paneermeel. Prei is veel snijwerk dus houdt ze wel even bezig, het laagjes maken is leuk om te doen.
Na: Appel uit de oven, gevuld met amandelspijs, rozijntjes en kaneel, vanillevla erbij. Jij kunt de appels voorboren, dan kunnen zij ze vullen en de klontjes boter erover verdelen.

De mexicaanse optie van Eelco is ook heel leuk!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline greet

• 2.671
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2010, 14:59:17 »
Ik denk aan de dingen die ik als kind allemaal heel leuk vond.
Ik was onder andere dol op restaurantdingen maar dan zelf maken.
Eigengemaakte frietjes maar dan in een koffiefilter (lijkt beetje op frietzak) was een van mijn favorieten. Zelf shoarma had je al eens gedaan, dacht ik? Of hamburgers die je dan zo in een bakje stopt. Zelf kaassticks maken of Quornnuggets (of kip, voor de carnivoren)
Chinees kan je ook, (gebakken) rijst, bami, die soort dingen.
Iets met pannenkoeken?

(kaas)gehakt is natuurlijk heel lekker, maar als je het maakt in een hartjesvorm met rode biet erbij heb je een romantisch diner.

Trifle moet ook niet moeilijk zijn, gewoon cake, fruit, vla, room en wat nog allemaal mooi in een glaasje, kan je nog creatief mee doen.
Kornflakes iets fijner maken en onder chocolade roeren en hoopjes maken en dan in de ijskast. Wij noemden dat strontkoeken  :)

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #7 Gepost op: 27 september 2010, 15:24:51 »
Bedankt voor het meedenken. Het is ontzettend leuk om te doen, erg leuke deelnemers en iedere week weer buikpijn van het lachen.

Grappig genoeg staan de meeste dingen die voorbij komen al op het repertoire ( wraps vorige week,uiensoep& stamppotten volgende week)
Zelf pizza maken is inderdaad een hele goeie,laat ik eenieder zijn eigen pizza beleggen! Het is alleen nogal een #@%&oven die we hebben ( das het enige dat ze niet vervangen hebben in de keuken, we hebben namelijk deze zomer een professionele restaurantkeuken gekregen :cheernerd:)
De appeltip gaat zeker op de lijst, zo ook de trifle. Verder denk ik dat ik ze binnenkort inderdaad zelf friet en kipvingers oid ga laten maken.

Overigens is het kaasgehakt hier ook een succes ;)

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #8 Gepost op: 27 september 2010, 17:36:11 »
Die strontkoeken vind ik wel goed klinken en ze dan ook echt zo noemen!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Gabs

• 796
« Reactie #9 Gepost op: 27 september 2010, 18:14:01 »
@ Gabs: Is je shift-toets stuk?

nee, het is luiheid...

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #10 Gepost op: 27 september 2010, 21:11:30 »
Eigengemaakte frietjes maar dan in een koffiefilter (lijkt beetje op frietzak)

Briljant!

Zelf shoarmaachtig iets maken en allerlei salades en pitabroodjes om zelf te vullen is misschien leuk.
Of een raclette-achtig iets met aardappeltjes en augurkjes
Zelfmaak sate met rijst en atjar en pindasaus.
Roti

toetjes: fruitsoep van blikperzik of fruitspiesjes met marsmellows of 'zelfmaak ben en jerryijs' van gewoon vanilleijs, gehakte chocola, rozijnen, abrikozen, schuimpjes en noten.
,,,,فلافل

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #11 Gepost op: 27 september 2010, 21:59:01 »
Chinees fonduen zou mss ook nog kunnen, maar dan zit niet iedereen vast weer netjes om kwart over 8 in het busje, daar gaat nogal wat tijd inzitten.
Zelf pasta maken in meestal ook niet zo ingewikkeld. Tortellini vouwen zou ik dan niet doen, maar tagliatelle of paperdelle is al wat makkelijker.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #12 Gepost op: 27 september 2010, 22:07:04 »
Zelf pasta maken zelf is idd erg leuk! Je kan gewoon van die flapjes maken met zelfgemaakte pesto ofzo.
Daarmee zelf lasagne maken is ook leuk! als toetje kan een x chocolade fondueen misschien leuk zijn.

Of kaas fondueen kan ook leuk zijn! Niet zo kook intensief maar wel veel snijwerk van te voren ;) en erg gezellig voor een xtje
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline greet

• 2.671
« Reactie #13 Gepost op: 28 september 2010, 14:51:46 »
Je hebt waarschijnlijk wel gegoogled op koken met kinderen ofzo. Volgens mij vind je echt heel veel eenvoudige en originele recepten dan.
Of anders een keertje naar de bib.

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #14 Gepost op: 28 september 2010, 16:52:58 »
Je hebt waarschijnlijk wel gegoogled op koken met kinderen ofzo. Volgens mij vind je echt heel veel eenvoudige en originele recepten dan.
Of anders een keertje naar de bib.

Ik begrijp wel dat je dit voorstelt, maar kinderkookrecepten zijn vaak te kinderachtig. Het gaat hier om volwassenen met een verstandelijke beperking, met verschillend sociaal/emotioneel niveau. Hmm, het is het lastig om dat zo uit te leggen, sommigen van hen functioneren op bepaald gebied op 'kind'niveau, maar wonen bijvoorbeeld wél zelfstandig met minimale begeleiding, komen ook met eigen vervoer naar ons toe bijvoorbeeld. Ze weten dat ze een beperking hebben, dat ze sommige dingen minder goed kunnen, maar zijn toch behoorlijk goed bij de pinken om het maar even zo te duiden. Echte kinderdingetjes koken zou niet in goede aarde vallen, dan voelen ze zich niet serieus genomen.
Met eenvoudig en simpel bedoel ik dan ook niet te extreme, uitgebreide gerechten en dito smaken.
Er zitten goeie voorstellen bij jullie antwoorden waar ik ook zeker wat mee kan ( en ga doen!). 

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #15 Gepost op: 28 september 2010, 19:28:26 »
Appelfrieten!

Men neme van zoete appeltjes die al een beetje aan het rimpelen zijn. Schil ze, snijd ze in frietjes, beetje citroen en omhusselen (tegen verkleuren), kaneel erbij en dan in roomboter in een dikke koekenpan zachtjes laten bakken tot je een houten lepel erin kan laten zakken. Bolletje vanilleijs erbij, et voila!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #16 Gepost op: 28 september 2010, 19:36:35 »
En zelf loempia's maken met allerlei vullingen is ook leuk. Rijst en zoetzurekomkommersalade erbij. Chinees zoetig tomatensoepje vooraf. Fruitsalade met o.a. bliklychees toe.
,,,,فلافل

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #17 Gepost op: 29 september 2010, 08:15:49 »
En zelf loempia's maken met allerlei vullingen is ook leuk. Rijst en zoetzurekomkommersalade erbij. Chinees zoetig tomatensoepje vooraf. Fruitsalade met o.a. bliklychees toe.

Ah! Dit past ook in mijn straatje, want ik wil het liefst dat voor-, hoofd-& nagerecht eenzelfde thema hebben, of iig qua smaak bij elkaar passen.

@ Bast, moeten die appelfrieten dan helemaal zacht worden, " houten lepel erin kan laten zakken" of lees ik verkeerd?

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #18 Gepost op: 02 oktober 2010, 17:09:38 »
Probeer het anders eerst thuis zelf. Je wil dat de stukjes zacht worden, maar ook dat het nog frietjes blijven zeg maar. Zo'n gevoelspunt...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #19 Gepost op: 03 oktober 2010, 09:50:28 »
Custardvla? Voor pudding heb je te weinig tijd, die doet er 3 uur over om af te koelen en op te stijven. Vla kun je zelfs lauw/warm eten, bijv. bij Bast haar appelfrieten of met hagelslag.

Tip: op de doos staat dat je de vla af en toe moet roeren tijdens de 3 minuten kooktijd. Mijn ervaring is dat als je niet van klontjes houdt, je het beste de hele tijd kunt roeren met een garde. Dan zitten er echt geen klontjes in. En rustig laten koken anders moet je schrobben bij de afwas.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.