Volgens datzelfde programma radar en 1 vandaag (ietwat andere cijfers) is de kans in vergelijking met normaal kippenvlees de kans op plofkippen van 7.25% naar 0.05% afgenomen. Het aantal kippen per m2 van 24 naar 10 afgenomen. Het aantal uren daglicht van 0 naar 3 toegenomen. De voeding van enkelvoudige granen naar meervoudige granen toegenomen naar 4x per dag ipv 4x per dag enkelvoudig.
De groeitijd van 6 weken naar volwassen gewicht afgenomen naar 17 weken volwassen gewicht.Ik vind dit een behoorlijke verandering in het voordeel van de biologische kip.
In 2005 was de verkoop 0.03% van biologisch vlees, in 2006 0.09%. In Jaaromzet betekend dit (met inflatie) een toename van ongeveer 2 miljard euro gezien 2005. Een marktaandeel van 35% is vermoedelijk genoeg om in iedere geval de Nederlandse kippenteelt ervan overtuigen om over te gaan op biologische kippen.
Nergens is het marktaandeel "niet vlees-consumenten" terug te vinden in de cijfers.
Een groot deel (55%)van het kippenvlees komt uit het buitenland zoals belgië en duitsland. De export niet meegekeken vanuit Nederland (15%). Wij keen zo'n 12.000.000 vleeskippen. Dit met evt belastingen denk ik dat Nederland een duidelijk statement kan maken als de burgen "massaal" gaat kiezen voor biologisch kippenvlees. Nederlanders consumeren volgens 1 vandaag 13,7 kg per persoon per jaar.
Het doden van "domesticated animals" is voor mij persoonlijk geen bezwaar. Deze gedomestificeerde dieren zijn voor mij relatief normaal, mits op goede manier gehouden, ik vind biologisch een goede verbetering die nóg verder ontwikkeld kan worden mits de burger daarin meewerkt. Zonder vraag geen aanbod tenslotte.
Vraag: Waarom is vegetarier gezonder? Kippenvlees is mager en bevat veel eiwit en proteïnen. Hierover is het een welles nietes qua gezondheid toch? Zo nee, uit welke bron is dat afkomstig?
Qua eieren is het een keuze die je zelf maakt, uitloop-ei of legbatterij of helemaal geen ei.