we kunnen (en moeten) beginnen bij onszelf. Zelf het goede voorbeeld geven. En zelf je naaste aanspreken. Doen zoals je zou willen dat iedereen zou doen. Bv: ik spreek dit jaar 10 mensen aan en probeer hen te overtuigen van die ethiek. Als iedereen (die tien mensen) dat zou doen, dan zijn het volgend jaar 100, daarna 1000, en over 10 jaar meer dan 7 miljard, dus... Het zal waarschijnlijk zo niet verlopen, maar dat mag mij niet weerhouden van mijn plicht om toch minstens 10 mensen aan te spreken.
En dat doe ik op allerlei mnieren. Op fora, door boeken schrijven, lezingen geven, mensen op straat aanspreken tijdens campagnes, acties voeren,...
Ik kijk dus vrij veel op individuel niveau. Want op jou bedenking heb ik geen antwoord op: ik weet niet welke politieke structuur men zou moeten inroepen (en hoe men die zou kunnen inroepen) die iedereen op slag (of toch zo snel als je zou willen) veganist enzo maakt.
Maar dit topic ging dus over een zoektocht naar een nieuwe ethiek. in dit geval een unificatie van dierenrechten en diepe ecologie. En dat is niet zo eenvoudig, maar als ik zo naar mijn voorstel kijk, vind ik dat nog elegant: twee criteria (leven en voelen en de tussenvormen/twijfelgevallen), twee behoeften (basis en luxe en de tussenvormen/twijfelgevallen), twee doelstellingen (en evt ook genuanceerdere doelstellingen voor de tussenvormen)