Vegatopia Forum

Vegetarisch pizzabroodje van bakkerij bart

remco

Vegetarisch pizzabroodje van bakkerij bart
« Gepost op: 09 januari 2005, 08:56:04 »
Hallo allemaal,

Ik wil even mijn super frustatie kwijt over bakkerij bart.
Loop ik gisteren in de binnenstad, en zie ik daar een lekker vegetarisch pizzabroodje liggen.
Dus nog zo slim als ik ben, (want het zal de eerste keer wezen dat het me overkomt) vraag ik wat voor kaas er op dat pizzabroodje ligt.
Krijg ik als antwoord dat het gewone kaas is.

Dus vraag ik nog voor alle zekerheid, Gewone kaas, niet kaas met plantaardig stremsel?

Dat had ik beter dus niet kunnen doen, want die aardige mevrouw sloeg als een blad op een boom om in een chagerijnig .......

Ik weet er nog net uit te brengen, dat het niet als vegetarisch verkocht mag worden, want,
Wordt ik afgebroken en krijg ik naar mijn hoofd toegeworden dat bij hun vegetarisch zonder vlees is, en ze loopt weg.  ???

Zo weer een winkel minder om mijn geld aan uit te geven...
(Wat zal ik een geld overhouden zeg :-\)

Ik ga het hoofdkantoor wel eens aanschrijven en hun om opheldering vragen over hun pizzabroodje.

Offline Apraxia

• 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch pizzabroodje van bakkerij bart
« Reactie #1 Gepost op: 09 januari 2005, 09:30:34 »
Nah ik snap haar reaxie wel hoor. Voor veel mensen is vegetarisch ook gewoon `geen vlees`. Dat veggies daar allemaal nog regeltjes omheen hebben maakt het alleen maar ongrijpbaarder. Spaar jezelf en ga er maar gewoon vanuit dat alle kaas buiten de deur niet veggie is en breng mensen niet in verwarring.
Op deze manier worden veggies alleen nog maar meer bevooroordeeld en dat komt niemand ten goede.
 :)

Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Monie

« Reactie #2 Gepost op: 09 januari 2005, 12:00:20 »
Ik zou zo'n reactie niet laten opdat veggies maar niet  bevooroordeeld worden. Dat is dan jammer. Wel zou ik er vanuit gaan dat de kaas buiten de deur niet vegetarisch is (behalve als je in een vegetarisch restaurant bent). Veel mensen weten niet eens dat "gewone" kaas niet vegetarisch is.

Monique

« Reactie #3 Gepost op: 09 januari 2005, 14:11:15 »
Veel mensen weten niet eens dat "gewone" kaas niet vegetarisch is.

Voordat ik vegetarier werdt, wist ik ook niet dat "gewone" kaas niet vegetarisch was :confused:

remco

« Reactie #4 Gepost op: 09 januari 2005, 18:16:31 »
Spaar jezelf en ga er maar gewoon vanuit dat alle kaas buiten de deur niet veggie is en breng mensen niet in verwarring.

Als ik dat doe dan zal ik voortaan mijn eigen broodtrommel moeten meenemen als ik een middag ga winkelen...

Ik wil er vanuit gaan dat wanneer iemand zegt dat het vegetarisch is, het ook vegetarisch moet wezen. (en ik weet wel dat is nog steeds niet zo, maar dat is iets waar we naar moeten streven.)
En als je een kleine ondernemer bent, kan ik daar nog wel mee leven, maar ik vind dat je als grote organisatie de plicht hebt daar rekening mee te houden.

Je zou toch ook niet willen, dat wanneer je allergisch bent voor pinda's, je iets koopt waarin staat dat het geen pinda's bevat of dat iemand je verteld dat er geen pinda's in zitten (alleen maar vanwege ontwetendheid), en achteraf blijken er pinda sporen in te zitten.

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #5 Gepost op: 09 januari 2005, 18:57:11 »
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat jij nog wel meer eet wat dood is hoor.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2005, 18:57:22 door Apraxia »
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: 09 januari 2005, 23:19:45 »
Nah ik snap haar reaxie wel hoor.

Dat weglopen vind ik anders aardig onbeschoft.  :whack:

Maar veel mensen, zo niet bijna alle, hebben een hekel aan wijzneuzen en betweters. Daar zouden veel vego's misschien eens wat meer rekening mee moeten houden.  :super-cool:

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Dick

• 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
« Reactie #7 Gepost op: 09 januari 2005, 23:31:36 »
Uit de laatste Vega!
Bakker Bart werkt met afbakbrood wat men aangeleverd krijgt.
Bakker Bart werkt met 'retourdeeg', wat betekent dat het deeg wat over is, weer in ander deeg verwerkt wordt. Hierdoor altijd de mogelijkheid dat het niet veganistisch is.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

remco

« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2005, 17:51:06 »
Ach ik zal wel weer een vegetarische zeikert wezen.
Maar ik hoef ook niet alles te slikken.

Voor de mensen die het nog willen weten, dit was het antwoord wat ik van het hoofdkantoor van bakkerij bart heb ontvangen..

Hartelijk dank voor uw bericht via info@bakkerbart.nl/

De kaas die wij gebruiken op de pizza’s heeft als bestanddeel o.a. stremsel van een dierlijke oorsprong. Het overgrote deel van kaas in Nederland bevat nog stremsel. In de natuurwinkels zijn momenteel wel kaassoorten beschikbaar die dit niet bevatten. Met de aanduiding vegetarisch willen wij slechts aangeven dat er in de pizzatopping geen vlees zit.

Met vriendelijke groet,

Bart’s Retail B.V.

Elsbeth

« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2005, 14:35:33 »
Nouja, goed toch? Nette reactie van BB hoor.
Geen vlees is nu eenmaal vegetarisch volgens veel mensen.. Als er onder vegetariers als de discussie is of je wel of geen gewone kaas moet eten, moet je nagaan hoe de buitenwereld die d'r niks vanaf weet erop reageert.

remco

« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2005, 08:25:10 »
Ik heb nog een mailtje terug gestuurt, met de volgende opmerking.

"Maken jullie daar niet de fout in dan?

Als er een kaas gebruikt wordt waar een dierlijk stremsel in zit, is de topping van jullie pizza toch dierlijk en niet vegetarisch.( ik geloof dat het stremsel van de maag van runderen gebruikt wordt, wat in mijn ogen wel degelijk vlees is)

Dus zou het niet de naam vegetarisch mogen dragen."

Ik heb het volgende antwoord daar op terug gekregen, en dat doet mij zeer veel deugd.

"Uiteraard hebben wij bij de naamstelling niet beseft dat het stremsel in de kaas een dierlijke oorsprong heeft. Wij hebben puur gekeken naar het al dan niet verwerken van vlees in de topping ( zoals bijvoorbeeld ham). Wij zijn ons ervan bewust dat de groep vegetariërs in Nederland groeiende is. In samenwerking met stichting Wakker Dier zijn we bezig met het ontwikkelen van een diervriendelijk product. Deze zal in de loop van 2005 geïntroduceerd worden. "

Toch weer een fijn vooruitzicht.

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2005, 17:38:35 »
kijk, dat horen we nou graag!  :D

Offline Sharon

• **
  • 56
« Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2006, 16:38:03 »
Is dat nieuw te ontwikkelen bakker bart broodje er al?

Offline Wildflower

• 114
« Reactie #13 Gepost op: 31 juli 2006, 13:08:49 »
Daar ben ik ook wel benieuwd naar ja!  ???
"If I could make everyone
in the world see one film,
I'd make them see EARTHLINGS"
~Peter Singer ~

pietstra

« Reactie #14 Gepost op: 07 augustus 2006, 17:22:06 »
Ik heb ze nog niet kunnen ontdekken daar..