Vegatopia Forum

Vetsin/E621 : hoe te gebruiken?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Vetsin
« Reactie #20 Gepost op: 22 oktober 2005, 15:22:21 »
Ik ben het er absoluut niet mee eens dat vetsin nergens voor nodig is, het geeft echt smaak aan allerlei soorten eten (nu gaan jullie denken dat ik heel vaak vetsin gebruik he, nou dat valt nogal mee, hoewel ik mijn Japanse azijn met vetsin toch niet zou willen missen). En als iemand er niet tegen kan, kan je het gewoon niet gebruiken. Makkelijk genoeg geregeld.

Was het maar zo eenvoudig.  Het probleem is dat het toch wel in veel producten zit en dat je b.v. in restaurants (of als je bij iemand op bezoek bent) er vaak helemaal geen idee van (kan) hebben of er natriumglutamaat in het eten zit.
Het volledig vermijden van consumptie van natriumglutamaat is op dit ogenblik echt niet zo makkelijk.  (Of je zou natuurlijk enkel in biologische restaurants moeten gaan eten, enkel vers koken en je voedsel in natuurwinkels kopen en vrienden moeten hebben die zeer bewust bezig zijn met eten.)

Maar in plaats van voor te stellen vanalles maar te gaan verbieden (dan kun je zout, allerlei olieen, kaas, melk, chips, suiker, suikervervangers ook wel gaan verbieden) zou je er ook van uit kunnen gaan dat mensen eens rustig en met mate met eten moeten omgaan.
Ik hou er niet van dat de staat zo maar moet gaan voorschrijven wat ik wel mag en niet mag eten.

Ik had het ook niet over een volledig verbod.  Maar vaak is het gebruik van dit product nergens voor nodig en gebruikt de fabrikant het dus enkel om de 'verslavende eigenschappen' of omdat het goedkoper is dan om kwaliteitsingrediënten te gebruiken.  Lekkere chips, smaakvol snel-klaar-eten, prima bliksoep, ... is ook mogelijk zonder het gebruik van natriumglutamaat.
In de meeste gevallen is het gebruik van Ve-tjin even onnodig als het gebruik van voedingskleurstoffen.  En in die gevallen vind ik dat de staat het gebruik er van zeker sterk mag beperken.
Ik kan het niet aantonen, maar er is zeker niet zomaar uit te sluiten dat bepaalde ziekten die de laatste decennia veel meer voorkomen dan vroeger (migraine, ADHD, allergieën, ...) o.a. veroorzaakt worden door het gebruik van allerlei toevoegingen in ons eten.  Toevoegingen waarvan vaak niet aan te tonen is dat ze nadelige gezondheidsgevolgen hebben maar die in ieder geval niet nodig zijn voor gezond en lekker eten en waarvan evenmin aangetoond is dat ze volledig veilig zijn.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2005, 16:04:29 door Ligfietsertje »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Vetsin
« Reactie #21 Gepost op: 22 oktober 2005, 15:23:55 »
ik vind dat nogal meevallen, het wordt vooral in pakjes en zakjes en chips gestopt, nou die eet je allemaal toch al niet voor het gezonde he?

Het is niet omdat je iets niet eet 'voor het gezonde' dat men het (uit financiële overwegingen) extra ongezond moet maken.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Vetsin
« Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2005, 17:45:04 »
En ik vind dat je ook als pakjes-en zakjeseter recht hebt om niet te veel rotzooi in je eten te krijgen.

Sorry hoor, maar je laat of je half kant en klare eten maken in een fabriek door een grote producent en dan krijg je vanzelf rotzooi in je eten, of je maakt zelf je eten en je bepaalt zelf wat er in zit. Als je geen rotzooi in het eten wil, moet je er ook wat voor doen hoor. Bovendien: kant en klaar eten wordt op mensen uitgetest, en die willen het zo, met veel kunstmatige smaakjes. De mensen die dat niet willen, zijn over het algemeen ook niet de doelgroep van die zakjes en dus houden producenten er geen rekening mee. Vetsin wordt heus niet in eten gedaan omdat producenten er een overschot van hebben, maar omdat uit smaaktests blijkt dat mensen het zo lekkerder vinden.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Vetsin
« Reactie #23 Gepost op: 22 oktober 2005, 17:49:35 »

Was het maar zo eenvoudig.  Het probleem is dat het toch wel in veel producten zit en dat je b.v. in restaurants
(of als je bij iemand op bezoek bent) er vaak helemaal geen idee van (kan) hebben of er natriumglutamaat in het eten zit.


Ik ben er ook best voorstander van dat restaurants het niet gebruiken, of er in ieder geval rekening mee houden. Bij personeel is daar ook onwetenheid over. Maar als je bij iemand gaat eten moet je natuurlijk doorgeven waar je allergisch voor bent of wat je niet eet. Je zegt toch ook dat je vegetarier bent?
 
Citaat
Het volledig vermijden van consumptie van natriumglutamaat is op dit ogenblik echt niet zo makkelijk.  (Of je zou natuurlijk enkel in biologische restaurants moeten gaan eten, enkel vers koken en je voedsel in natuurwinkels kopen en vrienden moeten hebben die zeer bewust bezig zijn met eten.)

Ik vind dat erg overdreven gesteld hoor.

Citaat
Ik had het ook niet over een volledig verbod.

Ah okee

Citaat
 Maar vaak is het gebruik van dit product nergens voor nodig en gebruikt de fabrikant het dus enkel om de 'verslavende eigenschappen' of omdat het goedkoper is dan om kwaliteitsingrediënten te gebruiken.  Lekkere chips, smaakvol snel-klaar-eten, prima bliksoep, ... is ook mogelijk zonder het gebruik van natriumglutamaat.

Ja je kan een producent niet kwalijk nemen dat ie veel winst probeert te maken. En anders kun je altijd nog je toevlucht nemen tot biochips. En hey.. we hebben het over chips, en zakjes saus.. het zijn wel dingen waar mensen zonder kunnen.

Citaat
Ik kan het niet aantonen, maar er is zeker niet zomaar uit te sluiten dat bepaalde ziekten die de laatste decennia veel meer voorkomen dan vroeger (migraine, ADHD, allergieën, ...) o.a. veroorzaakt worden door het gebruik van allerlei toevoegingen in ons eten.  Toevoegingen waarvan vaak niet aan te tonen is dat ze nadelige gezondheidsgevolgen hebben maar die in ieder geval niet nodig zijn voor gezond en lekker eten en waarvan evenmin aangetoond is dat ze volledig veilig zijn.

Dat zou ook heel goed kunnen, en ik ben best voor meer investeren in onderzoek naar voeding. Maar ik vind dat je toch eerst moet aantonen dat iets schadelijk is voordat je het moet verbieden. Anders wordt het wel de omgekeerde wereld.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2005, 17:50:16 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Vetsin
« Reactie #24 Gepost op: 22 oktober 2005, 17:52:22 »
Is er toevallig een aardige mod die zin heeft de vetsin discussie naar de vetsindraad te verplaatsen?
,,,,فلافل

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Vetsin
« Reactie #25 Gepost op: 22 oktober 2005, 19:07:33 »
Maar ik vind dat je toch eerst moet aantonen dat iets schadelijk is voordat je het moet verbieden. Anders wordt het wel de omgekeerde wereld.

Gelukkig denkt men bij medicatie niet zo.  Maar eens voedingsadditieven betreft denkt men omgekeerd.  (Terwijl de potentiële risico's ook niet altijd te onderschatten zijn.).  Dat vind ik toch wel vreemd.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Vetsin
« Reactie #26 Gepost op: 22 oktober 2005, 19:08:29 »
Is er toevallig een aardige mod die zin heeft de vetsin discussie naar de vetsindraad te verplaatsen?

'k Wist niet eens dat er een Ve-tsin draad was, maar als men deze discussie kan verhuizen, graag!

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vetsin/E621 : hoe te gebruiken?
« Reactie #27 Gepost op: 23 oktober 2005, 11:23:20 »
Het schijnt grote voordelen te hebben voor ouderen, wier smaak nogal is achteruitgegaan en daarom niet heel veel lol meer aan eten hebben en daarom ook minder eten. (ondervioeding is ene groot probleem bij ouderen zeker in verzorings en ziekenhuizen)

Ik heb eens een week moeten koken voor een meisje dat er erg allergisch voor was (en voor melkbestanddelen) maar als je een beetje oplet lukt het wel, veel zelf klaarmaken en bijvoorbeeld tomatenpuree gebruiken voor de spaggeti saus in plaats van een pakje. Een beetje creativiteit is wel handig, maar dat is zowieso wel handig als je vegetarier bent.
Zo.

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Vetsin/E621 : hoe te gebruiken?
« Reactie #28 Gepost op: 03 november 2005, 19:49:16 »
Hier (http://www.bryngollie.freeserve.co.uk/E621.htm) nog een linkje erover.  MSG/Vetsin/... komt ook van nature voor in oa. tomaten en kombu-zeewier.  Het Chinese Restaurant Syndroom (tijdelijke zwellingen & verlammingsverschijnselen) schijnen niet van de MSG zelf te komen, maar van een bijproduct bij de kunstmatige productie van MSG (fermenteren van graan met melasse of zoiets).  Tijdens het fermentatieprocess onstaat een zeer giftige schimmel, waar soms miniscule resten in de MSG zitten.  

Hier nog wat links:
http://www.everything2.com/index.pl?node_id=34323
http://en.wikipedia.org/wiki/Monosodium_glutamate

Ik gebruik soms een halve theelepel in gerechten die wat flauw van smaak zijn, en heb nog geen ernstige bijwerkingen ondervonden, buiten misschien wat blaren in mijn gehemelte, maar dat kan misschien aan iets anders gelegen hebben.