Vegatopia Forum

Kastanjes

Offline Selly

• 30.783
Re:Kastanjes
« Reactie #20 Gepost op: 09 oktober 2005, 23:01:03 »
weet je al wat je gaat maken Christiaan?
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #21 Gepost op: 09 oktober 2005, 23:02:26 »
Neen. Ik zie mijn medehoofdkok dinsdag waarschijnlijk nog, dan gaan we wel eventjes overleggen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Kim

• 114
« Reactie #22 Gepost op: 10 oktober 2005, 10:59:59 »
Ik droomde laatst dat iemand me vertelde dat ik ze in plakjes gesneden (voorgekookt denk ik) in een omelet moest bakken, dat dat heel lekker is.
Ik heb het nog niet geprobeerd, zou het lekker zijn? Ik eet eigenlijk zelden omelet, wat een maffe droom!

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #23 Gepost op: 10 oktober 2005, 11:01:35 »
Ik droomde laatst dat iemand me vertelde dat ik ze in plakjes gesneden (voorgekookt denk ik) in een omelet moest bakken, dat dat heel lekker is.
Ik heb het nog niet geprobeerd, zou het lekker zijn? Ik eet eigenlijk zelden omelet, wat een maffe droom!

Het schijnt dat sommige briljanten uitvindingen in dromen gedaan zijn... dus wie weet heb je iets revolutionairs bedacht? :)

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
« Reactie #24 Gepost op: 10 oktober 2005, 13:30:16 »
Gewoon poffen en ergens bij serveren? Tis vast ook lekker in een taart verwerkt bij wijze van toetje; appel-noten-taart met kastanjes in plaats van noten ofzo.

Aiko

« Reactie #25 Gepost op: 10 oktober 2005, 13:39:19 »
De kastanjes heb ik al gevonden; er staan er al een aantal hier bij mij boom te worden. Ik heb alleen nog geen beukenootje gezien. Vorig jaar rond deze tijd vielen ze met bakken uit de bomen. Hier vlakbij een hele beukenbos met beuken, maar sta ik nu toch bij de verkeerde bomen? Ik ben benieuwd of je ook beukenootjes kan poffen, eigenlijk.

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #26 Gepost op: 10 oktober 2005, 18:19:39 »
is het wel de tamme kastanje? Heb gehoord dat de paardenkastanje niet te vreten is... maar zelf heb ik dat nooit geprobeerd..

Aiko

« Reactie #27 Gepost op: 10 oktober 2005, 18:25:30 »
Je krijgt die paardekastanjes al niet eens fatsoenlijk open zonder grof geweld, daar zit een knoeperdharde schil omheen. Eikels smaken trouwens wel redelijk, ook wat nootachtig. Maar die zijn niet goed voor consumptie, had ik begrepen?

Offline Indira

• 520
« Reactie #28 Gepost op: 11 oktober 2005, 11:03:44 »
Uit Frankrijk heb ik tubetjes creme de marron meegenomen. Gezoete kanstanjemoes en erg lekker voor op een pannekoek!

die heb je ook in de natuurwinkel geloof ik.
Za Zemiata!

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
« Reactie #29 Gepost op: 11 oktober 2005, 17:27:21 »
Mijn medehoofdkok voor de Groene Gasten ...

Wie zijn trouwens de Groene Gasten? Een eetcafé-achtig-iets, of anders meer zoiets als de Blue Man Group maar dan met groene schmink?

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #30 Gepost op: 11 oktober 2005, 23:26:48 »
Groene gasten

In Hengelo hangt er een poster bij de bibliotheek en sinds ik die heb gezien wil er graag een keer heen. Maar door de weeks ben ik niet zo vaak bij mijn ouders...
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2005, 23:27:26 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #31 Gepost op: 11 oktober 2005, 23:32:21 »
Je maakt maar tijd!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #32 Gepost op: 12 oktober 2005, 19:46:47 »
Ja meneer, zo snel mogelijk meneer.  ;)

Maar ik moet sowieso even wachten tot het de eerste van de maand is...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Aiko

« Reactie #33 Gepost op: 24 oktober 2005, 13:50:19 »
Voor het archief meld ik dat het nu zo onderhand wel is gedaan met de kastanjes. Gisteren nog gekeken in het bos nabij, maar slechts een handvol nog kunnen vinden. Vooral veel lege en zachte bolsters, en ineens een grote toename van bladeren, die er een paar dagen geleden nog niet lagen. Waarschijnlijk als de bladeren vallen, is het gedaan met de noten.

Ik noteer voor de wetenschap van volgend jaar, dat 23 oktober de laatste goede dag dit jaar was voor het vinden van kastanjes. Ben benieuwd of de data volgend jaar overeenkomt. Vorig jaar duurde het vallen van kastanjes twee weken. Dit jaar duurde het een week of drie, misschien zelfs vier. Opvallend.

Opvallender; terwijl het vorig jaar een geweldig beukenootjes jaar was (het beukenbos nabij lag bezaaid), heb ik dit jaar nog geen (géén!) beukenoot gezien. En ik kijk al weken rond. Iemand wel beukenootjes gezien?

Aiko

« Reactie #34 Gepost op: 24 oktober 2005, 16:02:31 »
Vanmiddag gepofte kastanjes gemaakt. Ik had uit pure nieuwsgierigheid een paar kastanjes in de oven gedaan zonder een inkeping te maken in de bast. Tjonge zeg, dat levert aardige ontploffingen op in de oven. Een lichtzware dreun en de inhoud, geheel verpulverd, verspreid door je oven heen. Makkelijk op te ruimen gelukkig.

Oja, de gewone goed gepofte kastanjes waren erg lekker.

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #35 Gepost op: 25 oktober 2005, 08:24:37 »
En ik kijk al weken rond. Iemand wel beukenootjes gezien?
:nooo:
Maar op bepaalde plaatsen wel nog steeds bramen!  :o

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #36 Gepost op: 25 oktober 2005, 18:20:11 »
yep hier in het bosch, volop

Aiko

« Reactie #37 Gepost op: 25 oktober 2005, 18:29:33 »
Beginnen ze nu te vallen, zijn ze al bezig te vallen of zijn ze lang geleden al gevallen en liggen ze er nu gewoon nog steeds?

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #38 Gepost op: 25 oktober 2005, 19:03:03 »
Volgens mij liggen ze er al een paar weken... het was zowiezo 2 weken terug alweer dat ik in het bosch liep, en toen lagen ze er wel.