Ik heb enkel ervaring met het eiland KRK (nabij Istrië).
Ik trof er zelden een echt vegetarisch gerecht op de kaart aantreffen maar gelukkig hoeft dat niet echt een probleem te zijn.
In bijna elke restaurant heeft men wel vegetarische pizza (tja, 'vegetarisch', de kaas zal wel niet strik vegetarisch zijn) en ook vaak wel vegetarische pasta's.
Maar ik heb ook vaak een voorgerecht besteld als hoofdgerecht en heb daar prima ervaringen met gehad. De porties waren voldoende en door ook de voorgerechten in aanmerking te nemen viel er altijd wel een menu samen te stellen.
Maar pizza's en pasta's kan je natuurlijk beu worden, in dat geval kan je de (meestal wel Duits of Engels sprekende) obers/koks/... ook vragen of ze iets vegetarisch kunnen maken. Drie keer heb ik (of de vegetarische vriend die mij ook vergezelde) dat gedaan en 2 keer leverde dat een uitstekende vegetarische maaltijd op (en een keer een wat mindere maar wel aanvaardbare maaltijd).
De ene keer (in een typisch Kroatisch restaurant) betrof het een heer erg lekkere (veganistische) Kroätische maaltijdsoep die - zeker in combinatie met wat brood - een goede maaltijd was (en ik ben een grote eter).
De twee keer was het een combinatie van verschillende geroosterde groenten (aubergine, courgette, ...) met o.a. een bijzonder lekker mengeling van spinazie met look en diverse kruiden en nog wat ander spul. Met een portie frieten was ook dit een uitstekende maaltijd (en op het frietvet na waarschijnlijk ook veganistisch).
M.a.w., als je de typische vis- en vleesrestaurant vermijd kan je meestal wel iets vinden op de kaart en anders is het risico om de kok te vertrouwen best te nemen. Bij een langer verblijf is het af en toe zelf koken wel aan te raden want wordt het anders denk ik wel erg eenzijdig.
Een adres waar ik (door een voorgerecht te bestellen als hoofdgerecht) uitstekend heb gegeten was:
Konoba Nino
Lina Bolmarcica 27
Malinska.
(Een Konoba is een typisch Kroatisch restaurant en meestal veel beter dan de vele toeristische restaurants.)
In de meeste supermarkten vind je niet echt vegetarische spullen. Voor fruit- en groente van goede kwaliteit kan je best terecht aan een kraam langst de weg en er zijn (aan de drukkere binnenwegen) vaak ook kleine kraampjes te vinden van lokale bewonders die wijn, kaas, honing, ... verkopen.