Vegatopia Forum

Vegetarische spekjes

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Helen

Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #40 Gepost op: 19 oktober 2008, 18:01:43 »
Ik denk dat ik nu toch een vrij redelijk 'realistisch' alternatief heb gevonden.
Ik heb de kant-en-klare tofureepjes, smaak 'pittig', in de lengte nog eens doorgesneden (oké, is eventjes wat werk), heb deze vervolgens een nacht in heeeel sterke bouillon laten trekken.
Vervolgens heb ik ze, na uitlekken uiteraard, in ca. 15 minuten in het bakpannetje lekker knapperig gebakken _> ik gebruik daarvoor nauwelijks boter trouwens. Smaakte mij goed, is lekker zout en knapperig, hoewel het natuurlijk toch wel echt tofu-blokjes blijven.

Wat ik zelf nog de volgende keer wil uitproberen is bij het bakken nog wat extra zout erover heen doen (bestaat er iets van 'rookzout' ofzo?) en ik denk dat ik de bouillon opvang en na het bakken in de pan met (aardig wat) margarine aanmaak tot een soort jus. Gewoon, voor extra smeuiigheid.
Lijkt me minder geschikt voor de hoge bloeddrukjes onder ons.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #41 Gepost op: 19 oktober 2008, 20:41:15 »
Ik denk dat ik nu toch een vrij redelijk 'realistisch' alternatief heb gevonden.
Ik heb de kant-en-klare tofureepjes, smaak 'pittig', in de lengte nog eens doorgesneden (oké, is eventjes wat werk), heb deze vervolgens een nacht in heeeel sterke bouillon laten trekken.
Vervolgens heb ik ze, na uitlekken uiteraard, in ca. 15 minuten in het bakpannetje lekker knapperig gebakken _> ik gebruik daarvoor nauwelijks boter trouwens. Smaakte mij goed, is lekker zout en knapperig, hoewel het natuurlijk toch wel echt tofu-blokjes blijven.

Wat ik zelf nog de volgende keer wil uitproberen is bij het bakken nog wat extra zout erover heen doen (bestaat er iets van 'rookzout' ofzo?) en ik denk dat ik de bouillon opvang en na het bakken in de pan met (aardig wat) margarine aanmaak tot een soort jus. Gewoon, voor extra smeuiigheid.
Lijkt me minder geschikt voor de hoge bloeddrukjes onder ons.

Ja er bestaat gerookt zout, te verkrijgen bij de betere deli. Maar het geeft niet echt een mega rooksmaakje aan het eten, wellicht kun je dan beter gerookt paprikapoeder kopen, ook weer bij de betere deli of mediterrane winkel.
,,,,فلافل

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #42 Gepost op: 26 oktober 2008, 00:58:31 »
Je heb t bij de albert Heijn nu van die quorn julienne stukjes, kleine blokjes met hamsmaak. (nou ja, die hamsmaak vind ik zelf wel mee vallen) maar ik bak ze altijd uit in een flinke scheut olie met rookaroma (smaakolie van o'life) en dat geeft het wel een lekkere rooksmaak (en vooral geur!).

Offline leonoor

  • **
  • 24
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #43 Gepost op: 12 november 2008, 21:42:33 »
veggie-spekjes: heb ik zelf ook lang naar gezocht. Heeft iemand op dit forum al de "Bac-Os" (bacon flavoured soya chips) genoemd? Geschikt voor vegetariers.
te koop bij o.a. Thomas Green expat-shop.  Smaakt echt een beetje naar bacon en is knapperig. Wel wat zout.
Idee?


Helen

Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #44 Gepost op: 13 november 2008, 11:47:26 »
Ik ken ze niet. heb je misschien wat informatie over de producent? Kan ik ff googelen waar ze nog meer te koop zijn.