Vegatopia Forum

Chocolade

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Chocolade
« Gepost op: 02 maart 2002, 23:23:00 »
In chocoladebruine kaft gehuld...dit is mijn favoriete kookboek. Blijkbaar zijn bijna alle mensen die veel achter computers zitten chocoholics, maar ook voor de mensen die slechts incidenteel van het bruine goud snoepen is dit prikkel voor de kwijlklieren.

Het boek begint met 60 bladzijden over de geschiedenis van chocola, de psychofarmaceutische werking van chocola de beste merken chocola en verschillende soorten chocola. Dan begint het feest pas echt: bijna 200 bladzijden met bonbons, zelfmaakrepen, chocoladetaarten, chocoladeijs, toetjes met chocola, chocolasauzen, chocoladekoekjes etc etc. Met name de taarten voor kinderfeestjes en bruiloften zijn een lust voor het oog, en leuk om te maken. Voor mensen die van chocola en koken houden is dit geen aanrader, maar een Must-Have

Chocola
(The Ultimate Encyclopedia of Chocolate)
Christine McFadden en Christine France
Zuid Boekenproducties
ISBN 90-62488994
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Jan

  • ***
  • 413
    • http://www.vegatopia.com
Chocolade
« Reactie #1 Gepost op: 02 maart 2002, 23:32:00 »
"Want dieren zijn precies dan mensen!"

Offline Yessica

  • ****
  • 703
  • Geslacht: Vrouw
Chocolade
« Reactie #2 Gepost op: 03 maart 2002, 21:20:00 »
Quote:

Op 2002-03-02 23:23, schreef bart:
Dan begint het feest pas echt: bijna 200 bladzijden met bonbons, zelfmaakrepen, chocoladetaarten, chocoladeijs, toetjes met chocola, chocolasauzen, chocoladekoekjes etc etc.



Zelfmaakrepen??? Dus hoe je zelf chocolade kan maken? Daar ben ik al maanden naar op zoek! Ben benieuwd of ik met sojamelk melkchocolade kan maken. Ik kan wel kijken wat de ingredienten zijn op een reep, maar ik weet dan niet de hoeveelheden etc. die ik moet gebruiken.
Dus ik zal dit boek eens goed doorspitten!

En als het me is gelukt, ga ik het op de markt brengen en begin ik mijn eigen chocowinkeltje

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Chocolade
« Reactie #3 Gepost op: 04 maart 2002, 09:33:00 »
Quote:

Zelfmaakrepen??? Dus hoe je zelf chocolade kan maken?



Ho! Ho! Alle recepten in het boek gaan ervan uit dat je al chocolade hebt. Het is meer dat je je eigen toffee-noten-rozijnenreep-knutsel-recept hebt (stuk minder indrukwekkend...)

Quote:
Ik kan wel kijken wat de ingredienten zijn op een reep, maar ik weet dan niet de hoeveelheden etc. die ik moet gebruiken.



Zoals met alles in koken denk ik dat je zelf je ideale mengsel uit zal moeten zoeken. Cacaobonen zijn wat moeilijk verkrijgbaar voor de Nederlandse consument, en zelf cacaoboter en cacaopoeder bij elkaar gooien is een beetje vreemd, want ze hebben in de fabriek nou net zo'n moeite gedaan die uit elkaar te peuteren. Ik zal eens bladeren of er iets instaat over zelfgemaakte chocola (geloof van niet), maar anders verwijs ik je door naar je plaatselijke chocolatier.

It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Chocolade
« Reactie #4 Gepost op: 07 maart 2002, 10:14:00 »
Quote:

Zelfmaakrepen??? Dus hoe je zelf chocolade kan maken? Daar ben ik al maanden naar op zoek! Ben benieuwd of ik met sojamelk melkchocolade kan maken.



Ik heb het opgezocht, en er zit inderdaad een uitgebreid hoofdstuk in over hoe ze in de fabriek chocola maken.
Verschillende soorten cacao-bonen worden besproken, hoe fijn je het moet malen, dat de roostertijd per soort en per fabriek verschilt, dat sommige fabrieken er meer cacaoboter uithalen dan anderen. Alles bij elkaar heb je er een aardig machineparkje bij nodig...
Maar àls je eenmaal door hebt hoe alles werkt is er in Nederland wellicht markt voor hele luxe zelfgemaakte delicatessechocola. Maar dan moet je om te beginnen dat boek maar eens lezen...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Yessica

  • ****
  • 703
  • Geslacht: Vrouw
Chocolade
« Reactie #5 Gepost op: 07 maart 2002, 22:14:00 »
Quote:

Op 2002-03-07 10:14, schreef bart:
Alles bij elkaar heb je er een aardig machineparkje bij nodig...
Maar àls je eenmaal door hebt hoe alles werkt is er in Nederland wellicht markt voor hele luxe zelfgemaakte delicatessechocola. Maar dan moet je om te beginnen dat boek maar eens lezen...



Jeetje, als ik dat allemaal lees snap ik niet dat je voor een euro een reep choco hebt...
Ik ga het boek eens opsnorren in de bieb en anders geef ik ze wel een bestelopdracht. Mocht het me ooit lukken, dan ben je na Marcello ( ) de eerste die het weet!