Vegatopia Forum

Vegan wijn

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vegan wijn
« Gepost op: 01 oktober 2021, 22:40:18 »
Gewoon uit nieuwsgierigheid (ik drink geen wijn en ben geen vegan): wat houdt het in als een wijn veganistisch is?
 ???

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re: Vegan wijn
« Reactie #1 Gepost op: 01 oktober 2021, 23:08:45 »
Dat betekent dat de wijn niet geklaard is (helder gemaakt door troebele stoffen te binden aan eiwitten zodat ze makkelijk verwijderd kunnen worden) met dierlijke producten, bijvoorbeeld isenglas (van visgraten).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.593
Re: Vegan wijn
« Reactie #2 Gepost op: 02 oktober 2021, 00:03:06 »
Vaak wordt ook eiwit gebruikt. Dat hoeven ze niet op het etiket te zetten, omdat het (vrijwel) niet in het eindproduct terecht komt.

Als een wijn hier geen gebruik van maakt, vermelden ze dat juist vaak wel. Meestal zijn dat wel iets duurdere wijnen. Ik weet dat bijvoorbeeld Stellar Organics vegan iss, en ze hadden ook wijnen waarbij geen sulfiet wordt gebruikt. Maar er zijn nog meer merken, natuurlijk.

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re: Vegan wijn
« Reactie #3 Gepost op: 02 oktober 2021, 08:58:38 »
Komen steeds meer op de kaart van de betere plantaardige restaurants. Geen sulfiet en wat troebel want niet geklaard. Ook meer en meer wijnbouwers gaan die kant op.

Re: Vegan wijn
« Reactie #4 Gepost op: 02 oktober 2021, 09:15:36 »
Duidelijk.
Iedereen bedankt voor de antwoorden!

Staat overigens niet alleen op de kaart van plantaardige restaurants, ik kwam dit tegen op de menukaart in de sauna.