Vegatopia Forum

Koken met een tajine

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

prutske

Koken met een tajine
« Gepost op: 06 juli 2005, 08:00:41 »
Ik sta op het punt om me een tajine aan te schaffen. Is dit in gebruik zo'n beetje als een wok? Wie heeft kookervaring met een tajine? Tips, suggesties, recepten zijn meer dan welkom.  
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2005, 11:13:28 door Sånder »

Kiwi

Re:koken met een tajine
« Reactie #1 Gepost op: 06 juli 2005, 08:03:54 »
Er is hier al een draad over de aanschaf van een tajine, maar er is nog niet echt iets over koken met zo'n ding geloof ik. Volgens mij is het meer geschikt om stoofschotels in te bereiden dan om mee te roerbakken.
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2005, 08:06:02 door Kiwi »

Monica

Re:koken met een tajine
« Reactie #2 Gepost op: 06 juli 2005, 10:13:16 »
Ik heb een jaar of wat geleden regelmatig gerechten bereid in een tajine. Het geeft een erg lekkere smaak. Een beetje barbecue-achtig.
Het neemt erg veel tijd om gerechten hierin klaar te maken omdat het werkt als een soort stoven. Als ik begon met koken zette ik de tajine op een middelgrote pit.(gasstel, ik weet niet of je hem kunt gebruiken op een keramische plaat o.i.d.)
Dan verwarmde ik hem voorzichtig en gooide er een scheut olijfolie in. Dan wat uien en knoflook fruiten met evt. wat kruiden. Dan de rest erbij, even aanbakken en dan wat lauwwarme vloeistof erbij. Deksel erop. Laat een kiertje open, anders kookt het over. En zet de tajine op een warmhoudplaatje en op de kleinste gaspit.
Ik vind het vooral lekker om er zomerse gerechten in te maken met courgettes, uien en paprika enzo. En dan couscous erbij doen.

Recepten voor koken in de tajine vind je in kookboeken voor de Arabische keuken.

Nog even een leuk weetje;
In Marokko werd de tajine vaak gebruikt op 'wasdag'. Dan werd de tajine de hele dag op het dak gezet en door de hitte werd het gerecht gaargestoofd.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Koken met een tajine
« Reactie #3 Gepost op: 07 juli 2005, 12:51:18 »
Ik heb vorig jaar in een opwelling een tajine gekocht, maar had er niet op gelet dat ze niet geschikt is voor keramische kookplaat. Maar wij zetten ze gewoon in de oven. Door de vorm gaat er geen vocht verloren, het sijpelt voordurend terug op het eten wat daardoor een speciale geconcentreerde smaak krijgt. Het is poepmakkelijk, je stapelt gewoon laagjes groenten en kruiden en zout zonder vetstof, en dan alles voor een uurtje in de oven. Niks roeren, proeven gewoon opendoen en smullen. Normaal gezien wordt er wel vlees of vis in gemaakt, en dan moet het langer instaan. Er bestaan trouwens ook elektrische tajines.

prutske

Re:Koken met een tajine
« Reactie #4 Gepost op: 07 juli 2005, 13:04:51 »
Het enige dat ik me afvraag is als ik er vb. seitan of veg. balletjes wil indoen, moet dat er dan vanaf het begin in of tegen de tijd dat de groentjes bijna gaar zijn.
En moet de seitan eerst aangebakken worden of niet vooraleer deze in de tajine moet.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Koken met een tajine
« Reactie #5 Gepost op: 11 juli 2005, 16:38:12 »
Hoe ziet zo'n ding eruit? De link in de andere draad (door Kiwi aangeleverd) heeft een foutmelding.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Koken met een tajine
« Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2005, 16:40:19 »