Vegatopia Forum
Vegetarisch - voor iedereen => Dieren, natuur & milieu => Topic gestart door: Ineke op 02 april 2007, 16:11:33
-
Hoe kan een verdrietig van de dieren gestolen product als ei lekker zijn als je het goed bekijkt?
Kippen leggen van nature niet iedere dag een ei. stel je eens voor zo'n kip die legt een ei waar een kuikentje uit zou moeten komen, (als alle haantjes niet meteen na het uit komen vergast zouden zijn tenminte) ze komt terug en het ei is weg, de kip legt een nieuwe en is weer verdwenen, en dat zo een heel leven lang. . .
vegetarisch zijn is beter dan dan niets te veranderen, daar niet van, daarom moet ik niet te hard kafferen op vegetariërs,
maar soms schuilt er misschien meer leed in een heel leven bestolen te worden ... en dan tenslotte toch nog geslacht te worden...
hoe minder dierlijke producten hoe beter de smaak.
-
Hoe kan een verdrietig van de dieren gestolen product als ei lekker zijn als je het goed bekijkt?
Kippen leggen van nature niet iedere dag een ei. stel je eens voor zo'n kip die legt een ei waar een kuikentje uit zou moeten komen, (als alle haantjes niet meteen na het uit komen vergast zouden zijn tenminte) ze komt terug en het ei is weg, de kip legt een nieuwe en is weer verdwenen, en dat zo een heel leven lang. . .
vegetarisch zijn is beter dan dan niets te veranderen, daar niet van, daarom moet ik niet te hard kafferen op vegetariërs,
maar soms schuilt er misschien meer leed in een heel leven bestolen te worden ... en dan tenslotte toch nog geslacht te worden...
hoe minder dierlijke producten hoe beter de smaak.
Dat is niet helemaal waar. Wij hebben 3 kippen vroeger gehad en die liepen de hele dag vrij rond en iedere morgen lagen er 3 eieren. Deze kippen legden iedere dag eieren. En daar komen heus geen kuikens uit, want de eieren waren niet bevrucht. We hadden geen haan. Als iemand het ei wegpakt, maakt niet uit want de kippen doen er niets mee. Denk je dat ze het zelf gaan opeten?
Bio-industrie ben ik uiteraard een groot tegestander van en we hebben nu uitsluitend nog vrije uitloop-eieren.
-
Dat komt natuurlijk omdat de mensen de dieren in een onnatuurlijke situatie laten leven, in normale natuurlijke omstandiheden is er altijd een haan aanwezig die de eieren bevrucht, omdat kippen al eeuwen in onnatuurlijke omstandigheden gehouden worden, zijn ze zo van 'de weg kwijt' dat ze maar blijven leggen ze hebben zich gewoon aangepast aan een onnatuurlijke situatie.
Kippen die uit een broedmachine komen schijnen ook niet op eieren te broeden heb ik wel eens gehoord.
Hoe dan ook vindt ik het geen voedsel voor mensen, mochten de kippen toch maar blijven leggen dan zouden ze in de natuur door wezels of zo opgegeten en dan is het ook niet nodig om overtollige kippen af te schieten of dat ze door honger of roofdieren gedood hoeven te worden.
ik ben er van overtuigd dat als mensen kippen echt in het wild loslaten ze waarschijnlijk na een tijd weer tot het normale terug keren en alleen maar eieren leggen als ze bevrucht zijn, een paar keer per jaar,
er moet natuurllijk wel een haan bij zijn.
op de een of andere manier hebben de mensen alles uit balans gebracht.
-
Dat komt natuurlijk omdat de mensen de dieren in een onnatuurlijke situatie laten leven, in normale natuurlijke omstandiheden is er altijd een haan aanwezig die de eieren bevrucht, omdat kippen al eeuwen in onnatuurlijke omstandigheden gehouden worden, zijn ze zo van 'de weg kwijt' dat ze maar blijven leggen ze hebben zich gewoon aangepast aan een onnatuurlijke situatie.
Alles en iedereen leeft tegenwoordig in een onnatuurlijke situatie. Ook wij. Wij klagen toch ook niet dat we in steden wonen. Dat is ook onnatuurlijk
-
Wat hebben homo’s, vegetariërs, abortus, huisdieren en natuurbeheer gemeen? Er zijn nogal wat mensen die het onnatuurlijk vinden. (http://iknik.blogspot.com/2007/03/bioblog-nee-natuurlijk-niet.html)
(O, sorry Sander)
-
ik ben er van overtuigd dat als mensen kippen echt in het wild loslaten ze waarschijnlijk na een tijd weer tot het normale terug keren en alleen maar eieren leggen als ze bevrucht zijn, een paar keer per jaar,er moet natuurllijk wel een haan bij zijn.
Dat geloof ik toch niet zo. Wij hebben een haan bij onze kippen, en ondanks dat de eieren misschien wel of niet bevrucht zijn, zijn de kippen maar een paar weken per jaar broeds. Ik heb het idee dat het ei zoals dat bij de kippen er uit komt meer een soort eisprong is, zoals vrouwmensen die 1x per maand hebben. Kippen leggen bijna elke dag, als het voldoende licht is. Onze kippen leggen in de wintermaanden niet, omdat het dan te kort licht is. Het zou inderdaad wel manipulatief zijn een daglichtlamp in het hok te hangen zoals veel mensen doen, zodat de kippen 's winters wel doorleggen. Ik doe dat niet, omdat ik vind dat die kippen inderdaad wel even een paar maandjes op adem mogen komen. Het is overigens zo, dat een kip een vaste hoeveelheid eieren kan leggen, dus als je ze 's winters door laat leggen, dan stoppen ze een aantal jaar eerder met leggen.
Edit: En inderdaad: deze draad ging over tofunaise, niet over eieren, hoewel het wel een aardig onderwerp is in het vooruitzicht van Pasen .
-
Toevoeging,
in de natuuur legt een kip normaal gesproken bevruchte eieren, die ze uit gaat broeden en dan voedt, de kip en de haan hun jonkies op,
ik heb in de wickipedia gelezen dat een hen tijdens het broeden bijna niet eet of drinkt en als ze ontdekt (dat meestal door toedoen van de mens op onbevruchte eieren zit) ze het nest na verloop van tijd pas verlaat, er zijn gevallen bekend dat hennen zich hebben doodgebroedt.
maar voor het zover is pakken de mensen de eieren weg, en dan blijft het maar doorgaan met leggen, triest hoor als je het goed bekijkt.
1+1 =2 of alles wat mensen met dieren doen heeft z'n weerslag op de mensheid zelf.
Maar nogmaals ik vindt het al heel goed als mensen vegetariër zijn, dat altijd nog beter dan niets te doen.
-
Ik wil uiteindelijk gewoon ovo-vegetarier worden. Ik wil wel stoppen met melkproducten, maar stoppen met het eten van biologische eieren vind ik gewoon niet nodig. Die dieren hebben het meestal goed en je kunt niet zeggen dat ze het erg vinden dat die eieren worden weggehaald. Dat begrijpen ze misschien wel helemaal niet. Ik vind niet dat er dierenleed aankleeft om een biologisch eitje te eten. Wie dat wel vind mag dat natuurlijk zelf weten.
-
Ik wil uiteindelijk gewoon ovo-vegetarier worden. Ik wil wel stoppen met melkproducten, maar stoppen met het eten van biologische eieren vind ik gewoon niet nodig. Die dieren hebben het meestal goed en je kunt niet zeggen dat ze het erg vinden dat die eieren worden weggehaald. Dat begrijpen ze misschien wel helemaal niet. Ik vind niet dat er dierenleed aankleeft om een biologisch eitje te eten.
En wat dacht je van de 'waardeloze haantjes' die gelijk de hakselmolen ingaan? Is dat geen dierenleed? Dat gebeurt ook bij biologische eieren hoor. Bovendien hebben legkippen ook in de biologische variant maar een beperkte levensduur.
-
Ik wil uiteindelijk gewoon ovo-vegetarier worden. Ik wil wel stoppen met melkproducten, maar stoppen met het eten van biologische eieren vind ik gewoon niet nodig. Die dieren hebben het meestal goed en je kunt niet zeggen dat ze het erg vinden dat die eieren worden weggehaald. Dat begrijpen ze misschien wel helemaal niet. Ik vind niet dat er dierenleed aankleeft om een biologisch eitje te eten.
En wat dacht je van de 'waardeloze haantjes' die gelijk de hakselmolen ingaan? Is dat geen dierenleed? Dat gebeurt ook bij biologische eieren hoor. Bovendien hebben legkippen ook in de biologische variant maar een beperkte levensduur.
Wie zegt dat ik de eieren in de winkel koop?
Ik wil zelf 2 of 3 kippen. En daar is niets van dierenleed aan, hoor.
-
Wie zegt dat ik de eieren in de winkel koop?
Jij, omdat je het hebt over 'biologische eieren' en ik neem niet aan dat als jij kippen gaat houden, je de eieren gaat laten keuren voordat je ze op gaat eten.
Ik wil zelf 2 of 3 kippen. En daar is niets van dierenleed aan, hoor.
En wat denk je dat er met de hanen gebeurt is tijdens de productie van die kippen? Het is inderdaad wel minder, maar helemaal geen dierenleed, nee.
-
Toen we kippen hadden aten we die eieren gewoon op. Je hoeft ze echt niet goed te keuren.
-
???
Jij vroeg wie zei dat je die eieren in de winkel kocht, en ik antwoordde daarop jij (impliciet weliswaar), omdat je het had over biologsiche eieren. Een ei is echter pas biologisch als het goed gekeurd is door de ehh.. biologische keurmerkdienst.
Maar dat terzijde, want daar gaat het hier verder ook niet om.
-
Ik gaf ook aan dat ik zelf kippen wil houden. En dat is geen dierenleed, want die kippen hebben een goed leven. En waarom zou je de eieren dan niet mogen eten? Moet je ze dan weggooien?
-
Lees nou even waar ik antwoord op gaf.
En lees dit ook nog eens:
En wat denk je dat er met de hanen gebeurt is tijdens de productie van die kippen? Het is inderdaad wel minder, maar helemaal geen dierenleed, nee.
En waarom zou je de eieren dan niet mogen eten? Moet je ze dan weggooien?
Je zou ze ook weg kunnen geven, maar dit is een beetje een onzinnige redenering. Eet jij vlees op als het anders weggegooit gaat worden? Het moet er gewoon niet zijn in the first place imho.
-
Lees nou even waar ik antwoord op gaf.
En lees dit ook nog eens:
En wat denk je dat er met de hanen gebeurt is tijdens de productie van die kippen? Het is inderdaad wel minder, maar helemaal geen dierenleed, nee.
Wie zegt dat? Je kan ook kippen kopen bij de kinderboerderij. Die hanen worden bij de kinderboerderij niet vermoord.
-
Zou je denken? Waar zijn al die hanen dan?
-
Zou je denken? Waar zijn al die hanen dan?
Op de kinderboerderij lopen zet zoveel hanen rond als kippen
-
Dat waag ik te betwijfelen, maar goed.
-
M.a.w. ook uit deze discussie blijkt weer dat de grens voor de ene vegetariër anders ligt dan voor de andere (veganist). Ieder trekt z'n eigen grens waar ie zich prettig bij voelt en hoeft daarvoor niet veroordeeld te worden door anderen. Daarentegen is het ook niet aan jou (lees jou in algemene zin) om anderen te veroordelen als zij hun grenzen minder strikt stellen dan jijzelf. Ook wel genaamd: tolerantie. Feit blijft dat door het nuttigen van bepaalde dierlijke producten er dierenleed aan te pas komt, alleen de uiteindelijke gebruiker van die producten bepaalt of hij/zij dat dierenleed acceptabel vindt. Maar dat is weer een hele andere discussie.
-
M.i.: heeft Sanja een sterk punt.
Het enige sterke punt wat ik in deze draad lees. Veel mensen raken ver van de natuur af, dat is mij wel duidelijk.
-
Ik had 2 hanen en de een heeft de ander uitgemoord, zo gaat het dan ook weer in de dierenwereld. Ben je geen dierenvriend als je daar niet in ingrijpt? Ik kan me voorstellen dat het op de kinderboerderij ook op die manier gebeurt. Overigens bij afwezigheid van een haan in een toom kippen neemt één van de kippen de rol van haan over, en kan de groep de 'minste' kip in de toom ook doodpikken.
-
M.a.w. ook uit deze discussie blijkt weer dat de grens voor de ene vegetariër anders ligt dan voor de andere (veganist). Ieder trekt z'n eigen grens waar ie zich prettig bij voelt en hoeft daarvoor niet veroordeeld te worden door anderen. Daarentegen is het ook niet aan jou (lees jou in algemene zin) om anderen te veroordelen als zij hun grenzen minder strikt stellen dan jijzelf. Ook wel genaamd: tolerantie.
Dat ieder zijn/haar eigen grenzen heeft betekent toch niet dat je niet kan discussieren over gevolgtrekkingen zoals 'Ik vind niet dat er dierenleed aankleeft om een biologisch eitje te eten.'?
-
Ik ben het natuurlijk met je eens, Monique. Zelf overwogen kippen te houden. Toch heeft Sanja denk ik een sterk punt, als het houden van veel dieren betreft.
Eigenlijk weet ik niet goed te reageren op het bericht van Ineke, zonder haar te kwetsen. En dat wil ik niet. "Kom op, zeg"...zoiets denk ik. Het is overal oorlog op deze wereld. Ik snap niet dat mensen denken dat de dierenwereld een soort van fabeltjesland is ;)
Kippen zijn de hindoes onder de dieren. Ik doel op het kastenstelsel, he...
-
Ik had 2 hanen en de een heeft de ander uitgemoord, zo gaat het dan ook weer in de dierenwereld. Ben je geen dierenvriend als je daar niet in ingrijpt? Ik kan me voorstellen dat het op de kinderboerderij ook op die manier gebeurt.
Dat kan ik me ook voorstellen ja. Ik kan me eigenlijk nog beter voorstellen dat er daar gewoon geen/weinig hanen 'binnenkomen'/mogen blijven leven.
-
Mijn ouders hebben jaren geleden 3 kippen overgenomen van een oom van me. Het waren vrij grote kippen en het eerste wat ze deden was het ene krielkipje dat nog in de ren liep bijna doodpikken. Dat kipje heeft vervolgens nog wel een jaar of wat gezellig in het konijnenhok mogen wonen.
Een van de kippen was idd de hanige. Veel groter dan de rest en als er een kip broeds was, was zij het meestal niet. Ze leeft nog steeds, net als een van de andere twee (heel bijzonder, ze zijn toch al een jaar of 12, 13? Afgelopen zomer hebben ze nog eitjes gelegd. Een stuk of 12 met z'n tweetjes. Heel spannend om te zien of ze het dit jaar ook nog voor elkaar gaan krijgen!
Ooit hadden we drie hanen en vier hennen (vader, twee moeders, twee zonen en twee dochters). De twee zonen moesten al vrij snel verhuizen (of 'verhuizen', ik heb het mijn vader nooit durven vragen). Pappahaan is later door mijn vader een stukje op weg geholpen omdat de buurvrouw last had van zijn gekakel...
Ik vond het altijd erg leuk, die Hollandse krielkipjes. Ze waren ook helemaal niet pikkerig en vervelend naar elkaar toe. Ik zie mezelf later nog wel een paar krieltjes aanschaffen. Als ik ooit buitenaf kom te wonen.
-
Als mijn buurvrouw last zou hebben van hun gekakel ging ze maar verhuizen. De wereld is van iedereen en een haan mag ook geluid maken, net als die buurvrouw
-
Tja, als je er wakker van wordt, steeds vroeger en vroeger... en je hebt hanen die geen klok kunnen kijken en je hebt hanen met flink volume. Qua dierenlawaai nog net iets wat ik kan begrijpen.
-
Als mijn buurvrouw last zou hebben van hun gekakel ging ze maar verhuizen. De wereld is van iedereen en een haan mag ook geluid maken, net als die buurvrouw
De politie denkt daar anders over... (http://www.geluidnieuws.nl/2002/feb2002/haan.html)
-
Tja, als je er wakker van wordt, steeds vroeger en vroeger... en je hebt hanen die geen klok kunnen kijken en je hebt hanen met flink volume. Qua dierenlawaai nog net iets wat ik kan begrijpen.
Dat probleem hadden wij ook en wij wereden er wakker van, maar we zijn toen aan de andere kant van het huis gaan slapen en toen hadden we er geen last meer van.
-
Als mijn buurvrouw last zou hebben van hun gekakel ging ze maar verhuizen. De wereld is van iedereen en een haan mag ook geluid maken, net als die buurvrouw
De politie denkt daar anders over... (http://www.geluidnieuws.nl/2002/feb2002/haan.html)
De politie staat niet altijd aan de morele juiste kant. De hele samenleving niet. Dat zouden wij vegetariers toch moeten weten. Vlees eten is moreel niet juist, maar helaas wel legaal.
-
Maar vaak wel, en in je argumentatie vergat je sowieso al dat er voor de buurvrouw ook grenzen zijn qua geluid maken...
-
Dat probleem hadden wij ook en wij wereden er wakker van, maar we zijn toen aan de andere kant van het huis gaan slapen en toen hadden we er geen last meer van.
Afgezien dat ik dat te ver vind gaan, woont lang niet iedereen zo, dat hij/zij daar wat mee op zou schieten.
-
De politie staat niet altijd aan de morele juiste kant. De hele samenleving niet. Dat zouden wij vegetariers toch moeten weten. Vlees eten is moreel niet juist, maar helaas wel legaal.
Ik zou niet zo hard roepen als je misdaden nog niet verjaard zijn!
-
Als mijn buurvrouw last zou hebben van hun gekakel ging ze maar verhuizen. De wereld is van iedereen en een haan mag ook geluid maken, net als die buurvrouw
De politie denkt daar anders over... (http://www.geluidnieuws.nl/2002/feb2002/haan.html)
De politie staat niet altijd aan de morele juiste kant. De hele samenleving niet. Dat zouden wij vegetariers toch moeten weten. Vlees eten is moreel niet juist, maar helaas wel legaal.
`... De hele samenleving niet.`
wat is in godsnaam dan hét moreel juiste (als dat bestaat, iets wat zelfs ik als Plato-fan een moeilijke vraag vind...). Laat me raden, het moreel juiste is wat PV vindt?
-
M.a.w. ook uit deze discussie blijkt weer dat de grens voor de ene vegetariër anders ligt dan voor de andere (veganist). Ieder trekt z'n eigen grens waar ie zich prettig bij voelt en hoeft daarvoor niet veroordeeld te worden door anderen. Daarentegen is het ook niet aan jou (lees jou in algemene zin) om anderen te veroordelen als zij hun grenzen minder strikt stellen dan jijzelf. Ook wel genaamd: tolerantie.
Dat ieder zijn/haar eigen grenzen heeft betekent toch niet dat je niet kan discussieren over gevolgtrekkingen zoals 'Ik vind niet dat er dierenleed aankleeft om een biologisch eitje te eten.'?
Inderdaad, en daarom trekt gedeeltelijk quoten dingen ook uit zijn verband, want ik zei ook nog:
Feit blijft dat door het nuttigen van bepaalde dierlijke producten er dierenleed aan te pas komt
-
Maar die uitspraak lijkt me meer iets voor de tweede kamer dan voor een forum, want je zegt er niets mee over de genoemde stelling :P
-
Ik wil uiteindelijk gewoon ovo-vegetarier worden.
Ben benieuwd wat je volgende week weer wilt worden...
Over eieren.. als je kippen in de natuur vrij laat zullen ze nog wel gewoon meer eieren leggen. De voorouder van de kippen legde iets van 12 eieren per jaar. Kippen zijn zo gefokt dat ze meer leggen.
Hanen bij elkaar kan, maar je moet er geen kippen tussen hebben lopen. Dan wordt het geruzie vooral.
-
De politie staat niet altijd aan de morele juiste kant. De hele samenleving niet. Dat zouden wij vegetariers toch moeten weten. Vlees eten is moreel niet juist, maar helaas wel legaal.
Ik zou niet zo hard roepen als je misdaden nog niet verjaard zijn!
Waar heb jij het over?
-
En wat dacht je van de 'waardeloze haantjes' die gelijk de hakselmolen ingaan?
Ik zie net dat dat er dertig miljoen per jaar zijn in Nederland. Dertig miljoen!* :o
*Niet allemaal de hakselmolen in, ze worden ook vergast.
-
De politie staat niet altijd aan de morele juiste kant. De hele samenleving niet. Dat zouden wij vegetariers toch moeten weten. Vlees eten is moreel niet juist, maar helaas wel legaal.
Ik zou niet zo hard roepen als je misdaden nog niet verjaard zijn!
Waar heb jij het over?
Dat jij nog geen drie maanden geleden nog gewoon vlees at en dus volgens je huidige standpunt hartstikke strafbaar was.
-
De politie staat niet altijd aan de morele juiste kant. De hele samenleving niet. Dat zouden wij vegetariers toch moeten weten. Vlees eten is moreel niet juist, maar helaas wel legaal.
Ik zou niet zo hard roepen als je misdaden nog niet verjaard zijn!
Waar heb jij het over?
Dat jij nog geen drie maanden geleden nog gewoon vlees at en dus volgens je huidige standpunt hartstikke strafbaar was.
Was ik ook. En correctie: bijna 6 maanden
-
Ik zie net dat dat er dertig miljoen per jaar zijn in Nederland. Dertig miljoen!* :o
Ik had gelijk geen zin meer in tiramisu voor vanavond, het wordt nu een fruitsalade (maar dan wel met zuivel).
-
En al die kalfjes dan....
:sadblue:
-
En al die kalfjes dan....
:sadblue:
Ik weet het, ik weet het....
-
De politie denkt daar anders over... (http://www.geluidnieuws.nl/2002/feb2002/haan.html)
tjonge dit verhaal.. Ik vind het gezellig, kippetjes, kan me niet voorstellen dat eht zo erg is,dat de buurt erover mekkert...trouwens idd moet je kijken hoe kinderen en moeders soms over de straat gillen..
-
Toch niet om zes uur 's ochtends?
-
Weeral een voordeel van veganisme: je hoeft aan dit soort discussies niet mee te doen ;D
(Oops)
-
Joden die koosjer willen eten nemen batterij-eieren. De kans op bloed in witte eieren (gelegd door witte kippen) is namelijk een stuk kleiner dan (bruine) scharrel- of biologische eieren. Een andere reden, zo zegt een rabbijn in een documentaire die ik nu kijk (De Koosjere Hamvraag), is dat ze rekening houden met het welzijn van het dier. Want bij een legbatterijei haal je niet het ei bij de moeder weg.
Maar misschien dat ze ooit gaan besluiten om over te stappen op scharreleieren, zegt ie nu.
Waarom gebruiken ze eigenlijk in de bioindustrie witte kippen en in de biologische bruine?
O, en Jigal ging langs bij een biologische kippenboerderij, maar daar bleken ze ook behoorlijk wat haantjes te hebben.
-
Straffe uitspraken van die Rabbijn. Als er geen bloed inzit lijkt het immers kosher, niet?
-
Als er wel bloed in zit is het niet koosjer, maar wat bedoel je?
-
Ook bij legbatterij-eieren kan er al eens bloed inzitten. Wat maakt die dan meer kosher? Lijkt me een ad hoc be oordelen, niet?
-
Ook bij legbatterij-eieren kan er al eens bloed inzitten. Wat maakt die dan meer kosher? Lijkt me een ad hoc be oordelen, niet?
Eieren met bloed zijn niet koosjer, zonder bloed wel. Je kan het bloed weghalen als je het ziet, en ze zouden op zich wel bruine eieren kunnen nemen, maar dan moet je vaak een gedeelte weggooien, "en dat is toch ook zonde".
-
Dus geen enkel vlees is kosher? Of alleen als de laatste druppel bloed er op magische wijze uit is verdwenen?
Wat is er de diepe gedachte achter om zulke eieren niet kosher te achten?
-
"Het vlees moet, voor het gegeten mag worden, enige tijd in water en in zout gelegd worden om het bloed er zoveel mogelijk uit te laten trekken. Het eten van bloed, ook van geoorloofde dieren, is namelijk verboden. "
Bron (http://www.nik.nl/kosjer-wat-is-het/)
De diepe gedachte is om de regels die in de Thora staan te volgen. Een volgende uitzending van het programma ging over wijn: "Koosjere wijn moet gemaakt worden van druiven uit een wijngaard die niet met dierlijke mest in aanraking is gekomen. Voorts dient deze een keer in de zeven jaar braak te liggen. En de wijnproductie –vanaf het moment dat de schil van de druif breekt; daar hebben we het zo nog even over- moet volledig gedaan worden door joodse arbeiders onder toezicht van een rabbijn.
Druiven, most en wijn mogen vervolgens ook niet meer door ‘anderen’ worden aangeraakt. En dat geldt ook voor de fles. Dientengevolge dient het openen daarvan door een lid van het Uitverkoren Volk geschieden, omdat de inhoud anders zijn koosjere status verliest.
De koosjere jood die geen enkel risico wil lopen – denk aan restaurantbezoek of bij een catering - laat louter mevushal wijnen schenken: die zijn koosjer en gepasteuriseerd. Deze kunnen dan ook namelijk door niet-joden geschonken worden zonder dat de drinker de rekening daarvoor in het hiernamaals gepresenteerd krijgt."
bron (http://www.nrc.nl/koken/2011/11/03/koosjere-wijn/)
Ik ben geen wijnkenner, maar wijn wordt vast niet lekkerder als je het kookt.
Het klinkt best extreem allemaal, maar ja, sommige vegetariers/veganisten zijn ook zo (ik herinner me een discussie over wei in Marsrepen b.v.).
-
Eieren met bloed zijn niet koosjer, zonder bloed wel. Je kan het bloed weghalen als je het ziet, en ze zouden op zich wel bruine eieren kunnen nemen, maar dan moet je vaak een gedeelte weggooien, "en dat is toch ook zonde".
Dat bedoel ik dus: de Rabbijn heeft geen enkele reden om het ene ei meer kosher (sic.) te verklaren dan het andere zonder elk ei individueel open te doen. Lijkt me dus ook verregaand van hem om de legbatterij-eieren aan te prijzen.
Koshere wijn kan overigens erg goed zijn, hoor.
-
Er zal vroeger best een goede reden zijn geweest om deze strenge voedselwetten in te stellen. Zoals dat je geen schelpdieren mag eten (bederven snel in warme landen, snel voedselvergiftiging) of datje geen zuivel en vlees tegelijk mag klaar maken (door zuivel bederft vlees sneller). Nu met hygiënische bereiding en gekoelde opslag is het niet meer nodig, maar vroeger zal het best zinnig zijn geweest.
-
Er zal vroeger best een goede reden zijn geweest om deze strenge voedselwetten in te stellen. Zoals dat je geen schelpdieren mag eten (bederven snel in warme landen, snel voedselvergiftiging) of datje geen zuivel en vlees tegelijk mag klaar maken (door zuivel bederft vlees sneller). Nu met hygiënische bereiding en gekoelde opslag is het niet meer nodig, maar vroeger zal het best zinnig zijn geweest.
Ik dacht dat kosher iets met reinheid te maken had, en ik heb bijvoorbeeld nooit kunnen begrijpen waarom het ene dier wel rein zou zijn en het andere niet.
En dat van dat vlees en melkprodukten scheiden, dat heeft voor zover ik weet iets te maken met het niet mogen mengen van melk en bloed van moeder en kalf of zo (sorry beetje klok en klepel), in ieder geval niet iets waaruit je zou kunnen destilleren dat er iets met voedselbereiding of voorkomen van bederf aan ten grondslag ligt (en ik heb er ook anders nog nooit van gehoord dat vlees sneller zou bederven als je het met melk verwerkt).
Plus, het lijkt er om te gaan dat je vlees en zuivel niet tegelijk mag nuttigen, daar moet eerst zoveel tijd tussen gezeten hebben. Zo mag je geen melk in je koffie doen tijdens een maaltijd waarbij je vlees eet, lijkt me ook heel weinig met voedselhygiëne te maken te hebben.
Goed, ik kan het mis hebben en dit borrelt allemaal op van wat ik in een ver verleden ooit op school heb geleerd, maar dat alle regels voor kosher (bestaat er een znw voor? kosherheid?) allemaal een rationele oorsprong hebben waag ik te betwijfelen.
-
Me dunkt dat het niet aan ons is om uitspraken te doen over de (on)zinnigheid van de Kasjroet.
Er zijn trouwens nog wel wat meer fundamentele dingen in verschillende religies die niet meer van deze tijd lijken te zijn ::)
-
Me dunkt dat het niet aan ons is om uitspraken te doen over de (on)zinnigheid van de Kasjroet.
Ik zou niet weten waarom niet?
-
Me dunkt dat het niet aan ons is om uitspraken te doen over de (on)zinnigheid van de Kasjroet.
Ik zou niet weten waarom niet?
Omdat dat even zinnig is als discussieren over de smaak van water. ::)
-
O, als ik alleen maar zinnige dingen zou willen doen in dit leven zou ik ongetwijfeld veel minder op dit forum aanwezig zijn.
En over smaak valt niet te twisten, over de (on)zinnigheid van godsdienstige regeltjes des te meer.
Overigens ging het mij niet om de (on)zinnigheid van die regels, maar in hoeverre die spijswetten een rationele achtergrond kennen, of ze ooit zulk praktisch nut gehad hebben. Gewoon omdat meisbaer's ideeën niet stroken met wat ik erover geleerd heb tijdens het godsdienstuur op school. Noem het nieuwsgierigheid, al kan ik een sceptische ondertoon niet ontkennen, maar ik laat me graag corrigeren als het gaat om de achtergrond van die regels.
-
Wikipedia zegt: "Het nut van de Joodse spijswetten kan op twee manieren worden uitgelegd. Dat er bijvoorbeeld geen varkens mogen worden gegeten, kan een rationele verklaring hebben in het feit dat ze vaak ziektes hebben. De spijswetten kunnen dus worden opgevat als hygiënische maatregelen. Maar de algemeen aanvaarde uitleg is dat het nuttigen van onrein geachte dieren een slechte invloed zou hebben op de geest. Ook hebben de kasjroet-voorschriften tot gevolg dat men zich bewust is van de bijzonderheid van wat door God volgens Wiens voorschriften wordt gehandeld, aan de mens aan voedsel wordt geschonken. De beschikbaarheid van voedsel is niet onder alle omstandigheden en in alle tijden iets vanzelfsprekends."
Ik heb nog niet alle afleveringen van de Koosjere Hamvraag gezien, misschien kom ik er nog iets over te weten. En anders zeg ik de maker wel (ik moest de dvd na kijken teruggeven) dat ik een overtuigende antisemiet ben geworden na het kijken, vanwege al die rare regels die ze moeten volgen.
-
Er zal vroeger best een goede reden zijn geweest om deze strenge voedselwetten in te stellen. Zoals dat je geen schelpdieren mag eten (bederven snel in warme landen, snel voedselvergiftiging) of datje geen zuivel en vlees tegelijk mag klaar maken (door zuivel bederft vlees sneller). Nu met hygiënische bereiding en gekoelde opslag is het niet meer nodig, maar vroeger zal het best zinnig zijn geweest.
Ik dacht dat kosher iets met reinheid te maken had, en ik heb bijvoorbeeld nooit kunnen begrijpen waarom het ene dier wel rein zou zijn en het andere niet.
En dat van dat vlees en melkprodukten scheiden, dat heeft voor zover ik weet iets te maken met het niet mogen mengen van melk en bloed van moeder en kalf of zo (sorry beetje klok en klepel), in ieder geval niet iets waaruit je zou kunnen destilleren dat er iets met voedselbereiding of voorkomen van bederf aan ten grondslag ligt (en ik heb er ook anders nog nooit van gehoord dat vlees sneller zou bederven als je het met melk verwerkt).
Plus, het lijkt er om te gaan dat je vlees en zuivel niet tegelijk mag nuttigen, daar moet eerst zoveel tijd tussen gezeten hebben. Zo mag je geen melk in je koffie doen tijdens een maaltijd waarbij je vlees eet, lijkt me ook heel weinig met voedselhygiëne te maken te hebben.
Goed, ik kan het mis hebben en dit borrelt allemaal op van wat ik in een ver verleden ooit op school heb geleerd, maar dat alle regels voor kosher (bestaat er een znw voor? kosherheid?) allemaal een rationele oorsprong hebben waag ik te betwijfelen.
Dit is ook hoe ik het begrepen heb, niet zozeer bij de godsdienstles, maar wel van de tijd dat ik bij een joodse familie woonde. Over sneller bederven van het vlees heb ik die nooit wat horen zeggen, maar wel over dat het gescheiden houden van melk en vlees idd verband houdt met het jong, voor wie de melk bedoeld was, en dat dat dan niet samen kon gaan met het dode dier. De details heb ik ook niet paraat, maar wie weet kan Ona ons dit wel verduidelijken?
-
Qua vlees en zuivel: Er staat een aantal malen in de Torah dat je een geitje niet mag koken in de melk van de moeder, dat is de basis van die spijswet.
Qua eieren: Het niet eten van bloed uitstrekken tot eieren met een bloedstolseltje vind ik niet zo vreemd, als je geen bloed wilt eten, dan ook geen klein spikkeltje. Ik vind het dan uit oogpunt van zuinigheid en het voorkomen van verspilling wel logisch dat je voor eieren kiest waar minder vaak een bloedstolseltje in zit, in plaats van veel weggooien na het breken van het ei. Het is jammer dat je met doorlichten van eieren dit stolseltje niet kunt zien, dat zou een hoop schelen.
-
Na weken klussen aan een kippenhok hebben we sinds deze week legkippen; de dames waren voorheen werkzaam als scharrelkip (in een grote schuur, geen vrije uitloop) maar zouden met pensioen gaan (oftewel naar de slacht). J.vindt het heel leuk om kippen te hebben en een van de katten vraagt zich af of ze die grote duiven ook kan vangen. Ik ben zelf niet zo heel dol op ei al zal ik nu misschien wel iets vaker een gebakken ei eten of met ei koken of bakken. De eieren die we over hebben (tot nog toe leggen ze dagelijks dus dat krijgen we met zijn tweeën echt niet weggewerkt) geven we weg.
We nemen geen haan erbij: buren verderop hebben wel een haan en het schijnt dat als hanen elkaar horen ze tegen elkaar op gaan kraaien. Dat willen we de buurt niet aandoen.
-
We nemen geen haan erbij: buren verderop hebben wel een haan en het schijnt dat als hanen elkaar horen ze tegen elkaar op gaan kraaien. Dat willen we de buurt niet aandoen.
Hanen zijn sowieso irritant. Ook in hun eentje. En volkomen nutteloos, behalve als je bevruchte eieren wil hebben. Verder heb je niet zoveel aan die mannen.
Als het goed is zijn jouw hennen redelijk tam. Misschien hebben ze nog wat aanpassingen nodig, maar binnenkort kun je ze waarschijnlijk redelijk makkelijk oppakken.
-
Haantjes dienen ook om de rust in de groep te bewaren en ze beschermen de hennen. Maar in een woonwijk worden ze idd niet altijd gewaardeerd door de buren;).
Leuk, Laurie! En wat zullen ze nu een fijn leven krijgen :D.
Zou die kat ze echt te pakken nemen of piept ze wel anders als ze dicht in de buurt komen?
-
Ze zijn inderdaad al wel redelijk tam en heel erg op mensen gericht om te bedelen voor lekkere hapjes. Tot nog toe worden ze alleen blij van een 'snackmix' voor kippen van meelwormen en garnaaltjes. Groente en fruit hoeven ze niet echt, ze pikken een beetje en laten het dan liggen: misschien ook omdat ze het niet kennen? Wat voor aanpassingen bedoel je Aiko? Dat ze nog moeten wennen aan de nieuwe omgeving en nieuwe mensen?
De kat heeft eergisteren één serieuze aanval gedaan en knalde met haar kopje tegen het gaas van de ren: ik denk dat ze voorlopig wel genezen is. Ze is een binnenkat die alleen onder toezicht naar buiten mag dus we houden haar goed in de gaten. De kippen mogen voorlopig ook nog niet los in de tuin en ik zou haar er niet zo maar bij laten.
We hebben twee redelijk dominante hennen waarvan eentje een kam heeft waar menig haan jaloers op zou zijn. We dachten eerst dat zij wel de baas zou worden maar het lijkt erop alsof de andere misschien wel echt de touwtjes in handen heeft. Gelukkig lijken ze het wel redelijk met elkaar te kunnen vinden dus ze zijn redelijk rustig en tolerant naar elkaar.
-
Groente en fruit hoeven ze niet echt, ze pikken een beetje en laten het dan liggen: misschien ook omdat ze het niet kennen? Wat voor aanpassingen bedoel je Aiko? Dat ze nog moeten wennen aan de nieuwe omgeving en nieuwe mensen?
De mogelijkheid een zandbad te kunnen nemen, veel zonlicht, veel geluid, meer of juist minder vluchtmogelijkheden voor anderen, ander voer, kennismaking met regen, hitte, kou.
Wat betreft groenten, misschien kan je er ophangen aan een touwtje, dat het een beetje bungelt en ze erin kunnen pikken. Dat vinden ze leuker dan zo rechtstreeks van de grond. Hang bijvoorbeeld een krop sla op een hoogte van dertig tot vijftig centimeter (kunnen ze ernaar gaan springen). Of een pol met gras.