Vegatopia Forum

Melk van koeien die niet geslacht zullen worden?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

benne

Melk van koeien die niet geslacht zullen worden?
« Gepost op: 21 juni 2005, 18:18:10 »
Beste medevegetariërs,

Al een tijdje vraag ik me af of het mogelijk is om vega-melk te verkrijgen. En dan bedoel ik niet sojamelk (heb er nog niet veel van geprobeerd, maar ik vond het niks ... het spijt me, veganisten), maar ik doel op de kalfjes die worden geslacht om de koe melk te laten blijven aanmaken. (Vergeef mijn onwetendheid als ik het mis heb, ik ben nu eenmaal een stedeling ... ???)

Ik zou graag melk willen drinken afkomstig van koeien die uiteindelijk niet worden geslacht, net zo min om haar kalfjes, of het nou koetjes of stiertjes zijn ... In India doen ze dat toch ook niet? Daar hebben ze immers koeienbejaardentehuizen. :D Zouden we dat hier ook niet in kunnen voeren?

Met diervriendelijke groet,

benne
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2005, 15:54:44 door Hizikigrrrl »

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega-melk
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2005, 18:22:37 »
kgeloof neit dat dat kan, of je moet voor jezelf koeien gaan houden met een almaar uitbreidende kudde.. want in de bio melkveehoduerij gaan de (meeste) kalfjes ook naar de slacht.
Za Zemiata!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vega-melk
« Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2005, 18:48:03 »
Ik zou graag melk willen drinken afkomstig van koeien die uiteindelijk niet worden geslacht, net zo min om haar kalfjes, of het nou koetjes of stiertjes zijn ... In India doen ze dat toch ook niet? Daar hebben ze immers koeienbejaardentehuizen. :D Zouden we dat hier ook niet in kunnen voeren?

India is daar niet heilig in hoor. En hier in NL gaan de dieren sowieso geslacht worden.
En waarom melk? Zie ook www.zuiveloffline.nl waarom het slecht is.

En welke sojamelk heb je geprobeerd? En welke smaak?
Ook hazelnootmelk geprobeerd al? Rijstemelk?
Stem op de Partij voor de Dieren

Miezemiez

Re:Vega-melk
« Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2005, 19:10:07 »
amandelmelk! yummmm.


Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vega-melk
« Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2005, 19:19:28 »
En welke sojamelk heb je geprobeerd?
Face it: sojamelk is goor, en alleen geschikt voor sojachoco.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vega-melk
« Reactie #5 Gepost op: 21 juni 2005, 19:21:50 »
En welke sojamelk heb je geprobeerd?
Face it: sojamelk is goor, en alleen geschikt voor sojachoco.

Ik vind het lekker :) Heb je de perzik-abrikoos nog niet geprobeerd?
Stem op de Partij voor de Dieren

Tamara

Re:Vega-melk
« Reactie #6 Gepost op: 21 juni 2005, 19:31:39 »

Citaat
Face it: sojamelk is goor, en alleen geschikt voor sojachoco.

Ik vind Sojamelk niet zozeer goor, maar het lijkt gewoon niet op echte melk.
Maar ik moet wel zeggen dat het wennen is.
In het begin smaakt het een beetje vreemd, maar na mate je het vaker drinkt is het best te pruimen.
En de choco variant is inderdaad het lekkerst tot nu toe,  ik heb de Perzik-Abrikoos smaak nog niet geprobeerd, dus wie weet overtreft ie de choco wel.

irezumi_x

Re:Vega-melk
« Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2005, 21:21:17 »
Ik ben opgevoed met liters en liters melk, en heb het altijd erg lekker gevonden. Maar vanaf ik er zelf meer over te weten kwam, ben ik overgeschakeld op sojamelk (alpro, zonder toegevoegd zout en suiker).
Inderdaad even wennen, maar nu vind ik het zelfs lekkerder dan koeienmelk. Het is ook niet zo verslijmend, en vooral met ontbijtgranen of in een vruchtenshake erg lekker. De verschillende smaakjes vind ik dan weer niet zo bijzonder.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega-melk
« Reactie #8 Gepost op: 21 juni 2005, 21:27:29 »
en vooral met ontbijtgranen of in een vruchtenshake erg lekker.

:yes:

Ik vind sojamelk wel lekker (vooral alprosoja NF)
Eet gezond & eet taartjes

Monica

Re:Vega-melk
« Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2005, 08:55:57 »
Ik heb jaren geen koemelk gedronken vanwege lactose intolerantie, maar helaas ben ik de sojamelk nooit lekker gaan vinden. De chocolademelk gaat wel, maar ik vind het al snel aardappelmeelachtig smaken.
Amandelmelk vind ik heerlijk en dat maak ik regelmatig. Rijstmelk vind ik niet bijzonder, maar wel wat lichter van samenstelling om in gerechten te gebruiken dan sojamelk. Ik ben wel benieuwd naar havermelk. Hoe vinden jullie dat smaken en weet iemand een recept zodat ik het zelf kan maken? Heb al even gegoogled, maar kon geen recept vinden.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vega-melk
« Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2005, 10:25:11 »
ik heb de afgelopen paar jaar lopen sukkelen met allergien en ben steeds meer sojamelk gaan drinken
ik heb nu weliswaar geen keelpijn en buikpijn meer, maar ik vind het wel erg vies spul, en alleen in de brinta is het een beetje te eten
Supercalifragilisticexpialidocious!

Monica

Re:Vega-melk
« Reactie #11 Gepost op: 22 juni 2005, 11:14:40 »
Citaat
ik heb de afgelopen paar jaar lopen sukkelen met allergien en ben steeds meer sojamelk gaan drinken

Soja is helaas ook een produkt waar je snel een intolerantie of allergie voor kunt krijgen. Ik heb snel last van intoleranties en allergieën en ik kreeg dus ook een soja-intolerantie en dit uitte zich in pijn in mijn nieren.
Ik heb een tijdje bijna helemaal geen soja genomen en gelukkig kan ik sinds kort weer meer soja verdragen.
Wellicht een idee voor jou om veel al af te wisselen met de diverse soorten 'melk'.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vega-melk
« Reactie #12 Gepost op: 22 juni 2005, 11:45:07 »
Citaat
ik heb de afgelopen paar jaar lopen sukkelen met allergien en ben steeds meer sojamelk gaan drinken
Wellicht een idee voor jou om veel al af te wisselen met de diverse soorten 'melk'.

ik heb op het ogenblik geen last van mijn sojaallergie, en de allergoloog denkt dat dat zo zou kunnen blijven als ik het spul maar verhit
maar dingen als amandelmelk lijken me qua voedingswaarde helemaal niet meer te vergelijken met melk, dus ik heb er niet zo'n behoefte aan om dat uit te gaan proberen
Supercalifragilisticexpialidocious!

Monica

Re:Vega-melk
« Reactie #13 Gepost op: 22 juni 2005, 13:19:07 »
Citaat
maar dingen als amandelmelk lijken me qua voedingswaarde helemaal niet meer te vergelijken met melk, dus ik heb er niet zo'n behoefte aan om dat uit te gaan proberen


Amandelmelk vind ik stukken lekkerder dan sojamelk, en dat vind ik een groot voordeel. Ik maak het trouwens zelf door amandelen te malen en te mengen met water en ahornsiroop.
Wat betreft voedingswaarde, denk ik dat amandelmelk heel gezond is. In amandelen zit o.a. calcium en diverse B vitamines.
Ik drink niet zo veel van de 'melksoorten' en voor de zekerheid slik ik voedingssupplementen zoals calcium en vit B12.

uzi

Re:Vega-melk
« Reactie #14 Gepost op: 22 juni 2005, 13:46:57 »
Ik vind alleen Alpro Soja Natural fresh lekker. die is trouwens maar 99 cent bij de Bas alleen zowat nooit op voorraad! >:(
Nu hebben ze ook de choco versie in natural fresh alleen die is wel 2x zo duur.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Melk van koeien die niet geslacht zullen worden?
« Reactie #15 Gepost op: 22 juni 2005, 20:20:54 »
Beste medevegetariërs,

Al een tijdje vraag ik me af of het mogelijk is om vega-melk te verkrijgen. En dan bedoel ik niet sojamelk (heb er nog niet veel van geprobeerd, maar ik vond het niks ... het spijt me, veganisten), maar ik doel op de kalfjes die worden geslacht om de koe melk te laten blijven aanmaken. (Vergeef mijn onwetendheid als ik het mis heb, ik ben nu eenmaal een stedeling ... ???)

Ik zou graag melk willen drinken afkomstig van koeien die uiteindelijk niet worden geslacht, net zo min om haar kalfjes, of het nou koetjes of stiertjes zijn ... In India doen ze dat toch ook niet? Daar hebben ze immers koeienbejaardentehuizen. :D Zouden we dat hier ook niet in kunnen voeren?

Met diervriendelijke groet,

benne
Melk zonder zwangerschap bestaat niet. Dat is nu net de eigenschap van zoogdieren.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Melk van koeien die niet geslacht zullen worden?
« Reactie #16 Gepost op: 23 juni 2005, 14:19:28 »
Ik eet zelf wel kaas en gebak, ijs en sauzen waar melk in verwerkt zijn, maar voor chocomelk, bij ontbijtgranen enz. gebruik ik altijd rijstmelk. Heeft een erg neutrale smaak, is erg licht (komt beter aan 's ochtends) en aangenaam, en het heeft niet dat slijmerige van koeienmelk of die vieze bijsmaak van sojamelk. Moet je echt eens proberen als je je melkgebruik wil verminderen.

Monica

Re:Melk van koeien die niet geslacht zullen worden?
« Reactie #17 Gepost op: 23 juni 2005, 15:36:50 »
Ik heb zojuist twee recepten gevonden op internet om vegamelk te maken. Ik ga het binnenkort uitproberen, maar wilde jullie dit niet onthouden. 't Lijkt me stukken goedkoper dan de winkelversie.

Rice Milk
Ingredients (use vegan versions):
·   4 cups hot/warm water
·   1 cup cooked rice (I've used white or brown)
·   1 tsp vanilla
Directions:
Place all ingredients in a blender until smooth. Let the milk set for about 30 minutes, then without shaking pour the milk into another container ( i use an old honey jar) leaving most of the sediment in the first container. This makes about 4 - 4 1/2 cups.
Notes: When I have used cold water and the rice was taken out of the refrigerator, it just doesn't come out that well. I don't know why but its best to use warm water and warm rice (you can nuke it if its leftovers but freshly made is best) I have even let it set longer than 30 minutes (overnight) without it making a difference.
Oat Milk VBC original recipe
Ingredients:·   1 cup oatmeal, cooked with 1 cup water OR soaked overnight, uncooked ·   4 cups purified water ·   Pinch Salt ·   maple syrup, honey, or brown rice syrup, to taste ·   1 tsp vanilla (opt) Instructions:Place all ingredients in the blender and liquefy on the highest setting. Strain the mixture through a cheesecloth or fine screen over a large bowl or pitcher. Store in refrigerator. Keeps for several days. Shake well before serving.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Melk van koeien die niet geslacht zullen worden?
« Reactie #18 Gepost op: 24 juni 2005, 11:03:53 »
Havermelk! Vind ik nog lekkerder dan rijstemelk. Heel romig van smaak :kwijl:
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Monica

Re:Melk van koeien die niet geslacht zullen worden?
« Reactie #19 Gepost op: 03 juli 2005, 08:27:37 »
Citaat
Ik heb zojuist twee recepten gevonden op internet om vegamelk te maken. Ik ga het binnenkort uitproberen, maar wilde jullie dit niet onthouden.

Ik heb de havermelk gemaakt. 't Was wel een beetje een gehannes om de vliesjes eruit te krijgen. Heb de melk door een theezeefje gegoten, aangezien het door een dunne doek niet lukte. Ik vond het niet zo bijzonder. Beetje zwaar en papachtig. Misschien volgende keer nog meer water gebruiken. Ik denk dat het wel geschikt is om ergens door heen te doen.

Ik heb gisteren kokosmelk uit een blikje gebruikt als koffiemelk. Ik vond dat wel erg lekker.