Maar volgens mij gaan vega's vaker dan vleeseters. En veganisten helemaal vaker omdat puur plantaardig voedsel sneller verteert.
hmm, ik dacht dus altijd dat herbivoren veeeeel langere darmen hadden dan carnivoren en dus dat vlees sneller verteerd dan plantaardig voedsel
Dat klopt ook, plantaardig voedsel verteerd moeilijker dan vlees en het kost meer tijd en moeite (voor het lichaam) om er de voedingsstoffen uit te halen. De meer extreme voorbeelden daarvan zijn b.v. koeien die diverse magen hebben en herkauwen om alles wat er uit gras te halen valt er ook uit te halen.
Aan de andere kant versnelt het gebruik van vezels wel de darmtransit. Ik vermoed dat er ook een bepaald volume nodig is om alles vlot te laten verlopen.
Plantaardig voedsel zou in een kort darmstelsel onvoldoende verteerd weer worden uitgescheiden. Vlees blijft in een lang darmstelsel dan weer veel te lang zitten, lang nadat het eigenlijk al verteerd is en alle voedingswaarde er uit is gehaald. Het eten van veel vlees en weinig vezels is daarom een bijzonder ongezonde combinatie maar ik vermoed dat ook het eten van veel plantaardig maar vezelarm voedsel tot problemen kan leiden (verstopping).
Traditioneel levende Inuits (die dus bijna volledig op dierlijk voedsel leven) moeten denk ik helemaal niet vaak naar het toilet en hebben weinig harde en donkere ontlasting (waar de sledehonden dol op zijn).
Op plantaardige voeding levende diersoorten hebben algemeen veel meer ontlasting dan carnivoren, o.a. omdat ze veel meer moeten eten en veel meer 'waardeloos' (qua voedingswaarde) volume binnen krijgen.