Vegatopia Forum

Bedrijfskantine

Offline iammars

• 288
  • Geslacht: Man
Bedrijfskantine
« Gepost op: 12 juni 2005, 21:17:42 »
Bij de catering (Sodexho) op mijn werk hebben ze groentensoep.
Ik: "Is de groentensoep vegetarisch?"
Medewerkster staarde mij aan met IQ=60 blik.
Ik: "Zit er vlees in of is het getrokken van vlees?"
Medewerkster: "nee, zit geen vlees in"
Waarna ik de groentensoep bestelde en even later de stukken kip (technisch gezien dus kuiken) eruit viste.
Ik: "er zit vlees in de groentensoep!"
Medewerkster nog steeds met de IQ=60 blik "ja er zit kip in"

oh my god i can't believe it.

Offline Christiaan

• 10.293
Re:Blacklist
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2005, 21:34:14 »
IQ=60 blik

[...]

Die mensen krijgen ook niet genoeg betaald om na te denken...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2005, 22:48:51 »
IQ=60 blik

[...]

Die mensen krijgen ook niet genoeg betaald om na te denken...

Ik ben behoorlijk bekend met Sodexho en ik kan je verzekeren dat je hier nu de zaken een beetje aan het omdraaien bent. :)

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2005, 22:54:07 »
Ik ben behoorlijk bekend met Sodexho en ik kan je verzekeren dat je hier nu de zaken een beetje aan het omdraaien bent. :)
Hm, ik had niet verwacht dat iemand die ergens achter een balie staat en op moet scheppen nou zo goed betaald krijgt. Minimum, eigenlijk.

Beetje sneu wel, dat je "behoorlijk bekend" met ze bent ;)
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2005, 22:59:49 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2005, 23:13:22 »
Beetje sneu wel, dat je "behoorlijk bekend" met ze bent ;)

Ja, echt wel. Ik rij bij wijze van spreken nog liever langs de McDonalds dan dat ik een vegetarische "overwerkmaaltijd" van Sodexho moet nuttigen.

Bij het bedrijf waar ik werken hebben ze volgens mij zo'n vier jaar geleden eens een enorme partij mini vegetarische loempia's op de kop getikt, want sinds die tijd bestaat volgens mij elke vegetarische maaltijd uit de maaltijd van de dag, maar dan ipv vlees 3 vegetarische loempiaatjes. :smeerie:

En toen ik nog veganistisch at kwamen ze altijd heel trots met Quorn aanzetten, alsof ze het nota bene zelf hadden uitgevonden.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2005, 23:20:54 »
"overwerkmaaltijd"
Oeh, klinkt ook als een sneu concept.

SanderV

« Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2005, 09:39:17 »
Ik heb vorige week een week "ingevallen" bij een Sodexho-vestiging (als kok, dus ik heb wel gezien wat er waar in gaat).
Hier veel vega-opties, door bijna niks gaat vlees waar het niet doorheen hoeft (altijd 1 van de 2 soepen, alle sauzen, de groenten). Ook zijn er veel vega-snacks, op sommige dagen hebben ze niet eens snacks met vlees. Nu is het wel zo dat deze vestiging erg Belgie-minded is, wat wel scheelt in de kwaliteit van het (warme) eten denk ik.

Kiwi

« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2005, 09:47:02 »
Het bedrijfsrestaurant hier wordt ook gecatererd door Sodexho. Er zijn inderdaad bijna altijd wel 1 of 2 vegetarische soepen, en inderdaad alle sauzen en groenten zijn vegetarisch. Alleen hebben ze wel vaak 1-pansmaaltijden (spaghetti, nasi, dat soort dingen), waar overdag dan geen vega-variant van verkrijgbaar is.
's Avonds dan weer wel, dan kun je (van te voren) aangeven dat je een vegetarische overwerkmaaltijd wilt. Meestal krijg je dan twee gefrituurde vega-schijven erbij :pukey:, maar vaak hebben ze ook lekkere dingen (de laatste keer gebakken, met kaas gevulde pepers).
Vega-snacks hebben ze maar mondjesmaat; soms en kaassoufflé, soms vegetarische (en/of Vietnamese) loempia's, soms een omelet, en 1 keer zelfs groentenkroketten. Verder is het alleen veel vlees (kroketten).

Offline bart

• 2.585
« Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2005, 12:23:44 »
Ik heb in mijn studententijd veel achter kantinebalies gestaan. De soepopscheppert heeft niet per definitie een IQ van 60!
Wat mij opviel: van de grote cateraars steekt Sodexho met kop en schouders boven de concurrentie uit. Beter geregeld, betere kantines, strengste hygieneregels, meer keuze etc.

Dat het personeel niet weet wat er vegetarisch is en wat niet is natuurlijk een schande, maar dit is dus typisch iets waar de NVB eens de handjes zou kunnen laten wapperen. Hoe moet een kantinejuffrouw nou ruiken of E324 vegetarisch is of niet?

Derde punt: er wordt verschrikkelijk veel gekankerd op de cateraar. Hij is te duur, het eten is vies, er is te weinig keuze en het is niet goed of het deugt niet. Het laat zien dat mensen niet goed nadenken over hoe het werkt in zo'n kantine. You get what you pay for: de omzet die een gemiddelde bedrijfskantine draait is te klein om de mensen die er werken van te betalen. Er moet dus geld bij van de baas. Als de baas niet bereid is om te betalen voor meer keuze, valt er niets te kiezen. Als de baas geen kok wil onderhouden, krijgt iedereen een magnetronmaaltijd. Ik heb ook in een Sodexo-vestiging gewerkt waar de kok druk bezig was om wilde zalm en tong in elkaar te vlechten en te serveren in wijnsaus, voor bij de truffelaardappeltjes - dat kan ook, maar Nederlanders zijn vrijwel zonder uitzondering niet bereid om te betalen voor fatsoenlijk eten. Krijg je dus onfatsoenlijk eten. Maar geef dan niet die mensen in de kantine de schuld.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2005, 12:38:45 »
Maar geef dan niet die mensen in de kantine de schuld.

In mijn geval wel! :nosmile:

Het verschilt natuurlijk per vestiging en bijbehorende 'chef-kok', maar de vorige cateraar, in de tijd dat mijn baas nota bene minder bijlegde, maakte bijvoorbeeld sate-prikkers met daaraan stukjes groentes en in beslag gefrituurde soja-brokken voor de veganisten en vegetariers, dat is toch wel wat anders dan mensen opschepen met droge mini-loempiaatjes uit 1998. Lijkt me toch een kwestie van kok-zonder-fantasie.

Maaltijd van de dag was ooit eens schorseneren met aardappelkroketjes en een lekkerbekje. Ik zat daar dus met een bord vol schorseneren, 4 aardappelkroketjes en 3 vieze mini-loempiaatjes.  :ho:

Dus ga mij niet vertellen dat ik de mensen van de kantine niet de schuld moet geven, want dat doe ik dus mooi wel!

« Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2005, 14:58:47 »

Hier ook Sodexho. In een vrij kleine bedrijfskantine.
Voor de tijd dat de vorige chef werd ontslagen, was er eens in de zoveel tijd een kale omelet voor de vegetariërs. Vaak twee dagen achter elkaar, en ik heb me aangeleerd om die tweede dag de omelet maar te laten staan omdat ik steevast last van mijn buik kreeg.

Vanaf dat de nieuwe chef begon, is er doorgaans zeker drie maal per week een gerecht dat geschikt is voor vegetariërs.

Ik schrijf de beschikbaarheid van vegetarische opties dus aan de kok toe, en niet aan het bedrijf.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner