Interessant artikel!
Ik geloof best dat het waar is, want ik probeer serieus mijn baby aan de (kruiden)thee zonder suiker te krijgen, terwijl ik nu al van andere moeders dingen hoor als 'hij lust alleen maar appelsap'. Sommige hapjes lust mijn dochter ook grager dan andere.
Omdat ze geen vlees krijgt, wat een grote bron van ijzer is, probeer ik rond haar brood en warm eten ook iets van fruit of vruchtensap te geven. En melk (borstvoeding) tussen deze maaltijden door, niet zoals standaard wordt aangeraden 'melk bij brood' en 'toetje na'.
Ik moet toegeven dat dit wat meer gedoe geeft dan als je gewoon nergens op let.
Wat ook zo is, is dat eten leuk moet blijven voor een baby en jonge peuter, omdat zij nog niet kunnen snappen wat het nut van de hapjes is, en ze anders eten als iets negatiefs gaan zien. Als dat eenmaal gebeurd is dan hoeft het voor hen niet meer.
De aangeboren voorkeur is dan ook nog zoet, zout en vet, dus bepaald niet de groente. Vandaar dat met de groente vaak als eerste de problemen komen.
Mijn idee erover is dan: wil je niet? dan niet, maar dan ook niet wat anders. Warm eten niet op, dan later op de avond weer proberen en niet dan maar een toetje of koekje geven. Veel ouders doen dat wel omdat ze niet willen dat hun kind tekort komt.
Het is lastig, zeker als je zelf wel wat neemt, wat zij niet mag. Bijvoorbeeld ik eet een koekje. Dat heeft mijn 8 maanden oude wijsneus prima door, maar ik kan haar niets meegeven omdat ze haar boterham nog moet opeten. Wel zielig, snapt ze niks van, maar later kan ik uitleggen dat 'mama de boterham wel op heeft'.
Aande andere kant moet je een koekje weer niet als beloning zien voor het opeten van iets gezonds (lees: niet-lekkers)
Tja...
Iemand nog tips? Goede of slechte ervaringen ergens mee?