Vegatopia Forum

De dierencrisis

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
De dierencrisis
« Gepost op: 06 juni 2005, 17:49:20 »
Zelfs als je nog nooit van Michel Vandenbosch gehoord hebt (het zij de Nederlandse lezer vergeven), weet je bij de ondertitel van De Dierencrisis meteen uit welke hoek de wind waait. 'Een vivisectie van onze relatie met dieren'. Inderdaad, meneer Vandenbosch is dierenrechtenactivist.
Het boek begint met de eerste acties van GAIA (Global Action in the Interest of Animals). Vervolgens komen de verschillende manieren waarop je over dieren kunt nadenken aan bod. Filosofen Peter Singer en Tom Regan worden gemengd met bioloog Frans de Waal en schrijver Coetzee . Dat truukje leverde mij ooit een negen voor filosofie op, dus mij zul je er niet over horen klagen. Als je alle verhalen bij elkaar optelt kom je uit op een pleidooi voor dierenrechten.
Dat doet hij een stuk toegankelijker dan Marriane Thieme deed in haar boek, al wijkt ook hij niet fundamenteel af van de grote klassieker animal liberation.

Voor wie al diep in de discussie zit levert De dierencrisis weinig nieuws op, maar het is een prima samenvatting van wat er zoal aan bod is geweest in dierenrechtenland de afgelopen jaren.

Michel Vandenbosch
De dierencrisis - een vivisectie van onze relatie met dieren.
Uitgeverij Houtekiet, Antwerpen
ISBN 90 5240 687 2
372 blz -  19,95 euro

P.S. 'Ik zou willen' schrijft Vandenbosch, 'dat ik het vermogen had dit verhaal als een fictie neer te schrijven.' Dat is precies waar ik mee bezig ben in mijn kinderboek, zij het dat ik niet uitkom op een pleidooi voor dierenrechten. Als ik het ooit afkrijg zal ik ervan beschuldigd worden veel uit dit boek over te hebben geschreven...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:De dierencrisis
« Reactie #1 Gepost op: 06 juni 2005, 20:20:46 »
Jij schrijft een kinderboek? Klinkt als een leuk project. Mag ik vragen waar het over gaat, of is dat allemaal nog diep geheim?