Vegatopia Forum

Chinese producten

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Chinese producten
« Gepost op: 03 juni 2005, 13:24:24 »
Wat in China als "100% vegetarian" gelabeld wordt, blijkt dat niet altijd te zijn.

Citaat
According to Huang Ying, of the vegetarian food cultural commission, there are presently no state or industry standards designed to regulate production of vegetarian food or its ingredients in China.

"The lack of standards means that many manufacturers of vegetarian food use animal material, such as eggs and meat, in their products," said Huang.

Bron: ap-foodtechnology

SanderV

Re:Chinese producten
« Reactie #1 Gepost op: 03 juni 2005, 13:31:28 »
Das zuur.....zou het ook gelden voor producten die hier in de toko liggen? Hoop het niet  :(

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Chinese producten
« Reactie #2 Gepost op: 04 juni 2005, 11:16:45 »
In principe zijn die producten wel gecontroleerd voordat ze hier in de winkel kwamen, maar ja. Als je een potje niet vertrouwd kun je het altijd naar de Keuringsdienst van Waren sturen. Ik heb het idee/hoop dat het met die producten in Nederlandse toko's van een paar merken die heel veel voorkomen toch wel meevalt, misschien als je een heel dubieus pakje aantreft van een heel vaag merk dat het dan niet in orde kan zijn?
Een soort van oplossing is natuurlijk om naar de Vegetarische toko in Den Haag of Groningen te gaan.
,,,,فلافل

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Chinese producten
« Reactie #3 Gepost op: 04 juni 2005, 16:02:34 »
Een soort van oplossing is natuurlijk om naar de Vegetarische toko in Den Haag of Groningen te gaan.

In de praktijk zal het wel meevallen met verkeerd gelabelde producten, maar zo lang China nog geen officiƫle regeling heeft voor wat wel en niet als vegetarisch beschouwd kan worden, weet je 't dus nooit zeker. En ik neem aan dat importeurs/toko's hier geen moeite doen om te onderzoeken of er niet toch dierlijke producten in zitten.

Maar er is dus een beetje hoop volgens het eerder geciteerde bericht van AP: "A Vegetarian Food Industry Association will be set up in China this year to combat the use of animal material in vegetarian products (..) (it's) primary mission will be to push for compilation of standards to regulate the production of vegetarian food"

Online Sam

  • ******
  • 7.149
Re:Chinese producten
« Reactie #4 Gepost op: 08 juni 2005, 10:02:19 »
Op producten die hier in NL verkocht worden staat altijd de ingredientenlijst in het NL of engels, dus die kun je nalezen. Het is niet zo dat ze bewust vlees weglaten van de ingredientenlijst, het staat er gewoon op. Het is alleen zo dat het begrip vegetarisch in China een beetje lastig is, zodat ze de term vegetarisch wel op een groentegerecht zetten terwijl er ook kip in zit. In china zeg ik dan ook nooit dat ik vegetarisch eet, maar dat ik boeddhistisch eet, dan krijg je gegarandeerd vegetarisch en bijna altijd zelfs veganistisch (sowieso geen ei).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Chinese producten
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2006, 17:03:47 »
Vegetarische kip gekocht bij toko Dun Yong in Amsterdam.
Ze hadden weer allerlei nieuwe veggie-nepvlees producten trouwens, ook bij de paddestoelensectie (terwijl die producten dan weer niets met paddestoelen te maken hadden). Ik was eigenlijk op zoek naar de vegetarische vis die een vriend van me had gekocht, maar die kon ik niet vinden.
,,,,فلافل

mikexp

Re:Chinese producten
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2006, 01:13:30 »
er bestaat een vergetarisch toko in den haag ergens bij chinatown, zij verkopen alleen vegetarische producten zoals groeten,fruit,soja producten en vleesvervangers

Aiko

Re:Chinese producten
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2006, 01:24:50 »
Da's Sie San, in de Wagenstraat.
Groeten heb ik daar nog niet veel gezien, echter. Er werken nogal stille mensen daar.

Veggie-Boy

Re:Chinese producten
« Reactie #8 Gepost op: 01 april 2006, 08:44:05 »
Groenten hebben ze best wel veel hoor je moet goed kijken....

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Chinese producten
« Reactie #9 Gepost op: 03 april 2006, 15:18:25 »
Vegetarische kip gekocht bij toko Dun Yong in Amsterdam.
Ze hadden weer allerlei nieuwe veggie-nepvlees producten trouwens, ook bij de paddestoelensectie (terwijl die producten dan weer niets met paddestoelen te maken hadden). Ik was eigenlijk op zoek naar de vegetarische vis die een vriend van me had gekocht, maar die kon ik niet vinden.

Ik ben er net voor t eerst geweest, had je die kip uit de diepvries? Was die een beetje te eten of had je hem nog niet geprobeerd?
Ik heb een aantal enge dingen gekocht, oa een van die nieuwe nepvleesproducten waar je het over hebt.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Chinese producten
« Reactie #10 Gepost op: 03 april 2006, 16:03:25 »
Ik ben er net voor t eerst geweest, had je die kip uit de diepvries? Was die een beetje te eten of had je hem nog niet geprobeerd?


Ja die had ik. Was wel lekker. Duidelijk een tofu-product. Gewone tofu is net iets lekkerder. Ga het niet zo vlug een tweede keer kopen vanwege niet echt bijzonder, maar zeker te eten.

Citaat
Ik heb een aantal enge dingen gekocht, oa een van die nieuwe nepvleesproducten waar je het over hebt.

Oh ik ben wel benieuwd hoe het je smaakt want als ze lekker zijn wil ik die ook wel proberen.
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Chinese producten
« Reactie #11 Gepost op: 03 april 2006, 17:33:22 »
Bij een andere toko had ik nepkip gekocht (zat ook echt in de vorm van een halve kip) en die was wel lekker, ook wel echt heel anders dan tofu qua smaak/substantie. Ik zag hier al bij de ingredienten "sojabonen en water" staan dus vermoedde dat het niet zo heel bijzonder zou zijn.

Ik durf dat andere nog niet echt te proberen, het blijkt trouwens een snack te zijn, volgens mij te vergelijken met gedroogd vlees ofzo. Ik ga mijn moeder wel even laten proefkonijnen voordat ik het zelf eet. Verder heb ik zoute sojabonen gekocht, die zitten in een pot en moet je volgens de winkel door roerbakgerechten gooien, het zal mij benieuwen!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Chinese producten
« Reactie #12 Gepost op: 03 april 2006, 17:42:55 »
Bij een andere toko had ik nepkip gekocht (zat ook echt in de vorm van een halve kip)

Een Amsterdamse toko (en zo ja welke)?
,,,,فلافل

Aiko

Re:Chinese producten
« Reactie #13 Gepost op: 03 april 2006, 18:02:19 »
Verder heb ik zoute sojabonen gekocht, die zitten in een pot en moet je volgens de winkel door roerbakgerechten gooien, het zal mij benieuwen!

Bonensaus? Die heb ik van de week ook gekocht bij Sie San. Apart, maar lekker spul; het potje is bijna leeggesnoept door mij terwijl ik het nog nergens in verwerkt heb...

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Chinese producten
« Reactie #14 Gepost op: 04 april 2006, 01:20:08 »
Verder heb ik zoute sojabonen gekocht, die zitten in een pot en moet je volgens de winkel door roerbakgerechten gooien, het zal mij benieuwen!

Bonensaus? Die heb ik van de week ook gekocht bij Sie San. Apart, maar lekker spul; het potje is bijna leeggesnoept door mij terwijl ik het nog nergens in verwerkt heb...

Hmm, ik zou het niet zo snel saus noemen, en er staat gewoon 'gezouten sojabonen' op het potje. Hoe zag dat van jou eruit?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Chinese producten
« Reactie #15 Gepost op: 04 april 2006, 01:24:04 »
Bij een andere toko had ik nepkip gekocht (zat ook echt in de vorm van een halve kip)

Een Amsterdamse toko (en zo ja welke)?


Yup, in Amsterdam, bij de Makro. Er zitten daar twee hele grote toko's en bij die ene hebben ze sinds een tijdje ook allerlei dingen in de diepvries liggen. Het aanbod is telkens anders, die kip heb ik al een tijdje niet gezien maar nu heb ik wel andere lekkere 'salted chicken' gekocht, moet je bakken en wordt echt lekker knapperig van buiten. Verder heb ik daar vis gekocht (2 soorten), garnalen, vegan dumplings en is het mijn favo adres voor tempeh en tofu.
Je moet een pasje hebben om binnen te komen maar het is niet alsof je een bedrijf echt moet hebben om een pasje te kunnen krijgen, gewoon formulier vragen, je naam invullen en klaar is kees.

Neva

Re:Chinese producten
« Reactie #16 Gepost op: 04 april 2006, 12:05:10 »
Waar zit die vegetarische toko in Groningen waar Selly het over had? Ik ben wel heel erg benieuwd naar al die nepvleesjes (wat klinkt dat vies) eigenlijk.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Chinese producten
« Reactie #17 Gepost op: 04 april 2006, 13:38:35 »
Waar zit die vegetarische toko in Groningen waar Selly het over had? Ik ben wel heel erg benieuwd naar al die nepvleesjes (wat klinkt dat vies) eigenlijk.

Ja iemand noemde dat een keer op het forum maar in de 'vega toko' draad staat het niet. Het klonk nogal alternatief, maar ik ben er nooit geweest.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Chinese producten
« Reactie #18 Gepost op: 04 april 2006, 13:39:11 »
Yup, in Amsterdam, bij de Makro. Er zitten daar twee hele grote toko's en bij die ene hebben ze sinds een tijdje ook allerlei dingen in de diepvries liggen.

Ah bedankt, ik ken ze maar wist niet dat ze daar nu diepvriesspul hebben.
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Chinese producten
« Reactie #19 Gepost op: 04 april 2006, 14:25:47 »
Yup, in Amsterdam, bij de Makro. Er zitten daar twee hele grote toko's en bij die ene hebben ze sinds een tijdje ook allerlei dingen in de diepvries liggen.

Ah bedankt, ik ken ze maar wist niet dat ze daar nu diepvriesspul hebben.

Het gaat om die voorste (dus die het verste van de Makro afzit) en dan is het de meest rechter diepvries als je voor de kassa's staat, als ik me niet vergis.