Ha, ik had dat ook nog nooit gehoord hoor, dat het een probleemgroente zou zijn. Misschien kan Vegatopia even voor bronvermelding zorgen?
Ik koop heel vaak aubergine, eet het ook wel regelmatig meermalen per week. (So much for een afwisselend dieet...)
Bitter snap ik ergens wel, maar had ik eigenlijk nog nooit iemand horen noemen. (Als ik mensen te eten krijg die iets niet lusten of lekker vinden, kan dat echt van alles zijn (tomaat, paprika, witlof, spruitjes, meloen, bietjes...) maar aubergine heb ik nog nooit gehoord als liever-niet-ingrediƫnt.)
En ja, het kan wel veel olie absorberen als je het bereidt als elke andere groente, maar in dat ene Isa-Chandra-recept dat ik vaak maak, gebruik je echt superweinig olie en dat ging de eerste keer weliswaar niet helemaal soepel, maar alle keren erna wel (de truc is kort gezegd: een beetje zout erop mikken en een deksel eroverheen zetten en dan op een laag pitje laten garen in o.a. z'n eigen vocht, dat vrijkomt vanwege dat zout; later doe je er nog wat tomaat bij ook, in dat kibbeh-recept althans).
Dit neemt natuurlijk niet weg dat ik het harstikke leuk vind om een recept voor gestoomde aubergine uit te proberen, dus dat zal ik zeker binnenkort eens doen!