Zoete Gerechten
Heerlijk zoete traktaties voor de lekkere trek[/i]
Dit boek komt uit dezelfde serie als
Vega Gerechten. Het zijn mooie boekjes vol met smakelijke recepten voor weinig geld.
Het boek is onderverdeeld in 3 hoofdstukken:
Bakken,
Nagerechten en
Taart en Gebak, hoewel de recepten in het eerste en de laatste hoofdstuk veelal van hetzelfde type zijn. Verder is er een hoofdstukje
Basiskennis en het
Register.
Bij alle recepten staat een mooie paginagrote foto van het gerecht.
De recepten zijn duidelijk geschreven en varieeren van simpel tot bewerkelijk. Je hoeft je in ieder geval geen speciale patiserie-technieken aan te leren en de ingredienten zijn ook normaal verkrijgbaar.
Alles heeft een hoog jammie, oeh en aah-gehalte. Een heel enkel recept is meteen geschikt voor veganisten, maar in bijna alles moet toch wel eieren en zuivel. Er staan wel opvallend veel cakes bij.
Het leuke aan deze reeks boeken vind ik dat het zo inspirerend is (voor mij althans). Zo gebruiken ze in het ene recept yoghurt in een cake en in het andere vanilleyoghurt, in weer een ander recept cider of rum. Je zou van 1 gelijkend recept uit kunnen gaan en dan bijvoorbeeld de yoghurt kunnen vervangen door vanilleyoghurt als je dat lekkerder lijkt, en de likeur inwisselen voor je favoriete bijpassende likeur.
Ik kan de boekjes echt aanraden; het is waar voor je geld.
Wat voorbeelden:
Hawaiaanse Macadamiacake
Citroen-meringuemuffins
Semifreddo van praline
Perziken gevuld met amaretti
Chocolade-pindakaastaart
Zuppa inglese
Gekarameliseerde appelmousseHet vreemdste recept is toch wel de
kaascake met tofoe en bosbessen: het is me een raadsel waarom je tofoe wilt verwerken in een taart waarin verder ook gelatine, roomkaas en vanilleyoghurt horen. Misschien is het voor hen met ei-intolerantie? Op de foto ziet het er ook meer uit als een kwarttaart met verkruimelde koekjes-bodem.
Veltman Uitgevers B.V. - 2004
Paperback, 399 Pagina's
ISBN: 905920221X
Bol.com: 9,95 euro