Als het over kinderen gaat bemoei ik me er ook maar even mee
Ik als top-expert
Ik ben zelf een principiële vegetariër, maar ik ga mijn principes niet opleggen aan mijn kinderen. In mijn geval eet papa ook vlees, dus ik vind het niet redelijk om hun dat te verbieden. Wel eten we zoveel mogelijk bio-vlees en 'wilde' vis (whateverthatmaybe) en eten we steeds regelmatiger vega.
De vergelijking: ik ben ook een principiële non-alcoholica, maar mijn kinderen mogen over een jaartje of 10-15 best van mij wat drinken (alles met mate natuurlijk
) en roken moeten ze na hun 16e ook zelf uitzoeken. Ik ga ze uiteraard op de hoogte stellen van alle risico's etc. maar bij mijn ouders werkte dat ook: stiekem roken, totdat het mocht, want toen was het niet spannend meer.
Aldus ik ben fervent aanhanger van de omgekeerde psychologie!
Ik wil gewoon dat het verstandige volwassenen worden en ik denk niet dat ze dat worden als alles voor ze bepaald wordt. Bij mij komen ze in aanraking met alles en laat ze zelf maar kiezen.
Ander voorbeeld: ik ben totaal niet kerks, niet zo opgevoed, en ik voel me niet aangetrokken tot een geloof, maar laatstelijk waren we in een kerk en toen heb ik wel het hele verhaal aan de oudste uitgelegd (aan de hand van de plaatjes, want dan is het net een stripboek
). Dat heb ik trouwens ook gedaan toen iemand doodging. Want ik weet ook geen goed antwoord als er gevraagd word: waar ga je heen als je doodgaat. En ik merk dat zij er toch wel mee bezig is op haar manier. En wil zij een keer naar de kerk, gaan we toch.
Om toch nog even het topic te beroeren: wij hebben een jaarkaart voor de dierentuin, die ze overigens goed aan het verbouwen zijn. Zo zijn de chimpansees vertrokken om de oerang-oetangs meer ruimte te geven bijvoorbeeld. En ja, daar heb ik gemengde gevoelens over, maar er zijn hier dit jaar wel 3 olifantjes geboren en dat is haast meer dan in het wild (bij wijze van dan) en hier worden grote schildpadden gekweekt, HELE grote.