Vegatopia Forum

Kipheelpoeder

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Kipheelpoeder
« Gepost op: 22 mei 2005, 20:42:23 »
Weet iemand wat 'kipheelpoeder' is?

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Kipheelpoeder
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2005, 20:45:28 »
Wat je krijgt als je een kip door een shredder gooit?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Kipheelpoeder
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2005, 20:51:32 »
Ik schat in dat een Chinees met twee woordenboeken kippenbouillon naar het Nederlands heeft proberen te vertalen.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Kipheelpoeder
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2005, 20:52:09 »
Serieuzer antwoord: je hebt zoiets als "heeleipoeder", ei in poedervorm. Dat dat "heelei" heet is omdat er ook eiwitpoeder en eigeelpoeder op de markt zijn voor toepassingen in de voedselindustrie. Als ik een vermoeden mag uiten is "kipheelpoeder" gewoon heeleipoeder.

Een snelle google op "heeleipoeder" leert dat "kipheeleipoeder" ook een term is. Laat het ei vallen en je hebt je "kipheelpoeder".
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2005, 20:54:41 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Kipheelpoeder
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2005, 20:55:21 »
Meer info: het zit in de roomboter crème doublies van O'Lacy's.

Er zit ook 'kipeiwitpoeder' in, dat waarschijnlijk toch wel iets anders is dan 'kippenei-eiwitpoeder'...
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Kipheelpoeder
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2005, 20:58:58 »
Er zit ook 'kipeiwitpoeder' in, dat waarschijnlijk toch wel iets anders is dan 'kippenei-eiwitpoeder'...
Dan zijn die burgers van de C1000 niet alleen niet veganistisch (waar Toof een tijd geleden achter kwam omdat er hele andere ingredienten op het originele etiket stonden dan op het C1000-etiket), maar ook niet eens vegetarisch ;)

Twee keer "ei" achter elkaar, dat kan toch niet ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Kipheelpoeder
« Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2005, 11:28:35 »
Twee keer "ei" achter elkaar, dat kan toch niet ;)

Je kan wel merken dat joe nauwelijks/nooit vego-burgers koopt. ;)

“it's strange how life makes sense in time...”

Kipeiwit - kipheelei wat wordt ermee bedoeld???
« Reactie #7 Gepost op: 28 maart 2010, 20:29:09 »
Hallo allemaal,

Ik las op de verpakking van Beckers deluxe (bladerdeeghapjes) de volgende 2 ingredienten:
* Kipeiwit
* Kipheelei

Maar wat wordt ermee bedoeld???  :confused:

Het lijkt me dat met kipeiwit echt eiwit uit een kip wordt bedoeld en niet uit een kippenei, anders zou er toch kippenei-eiwit of zoiets op moeten staan? En kipheelei? Misschien dat ze daarmee bedoelen dat het gehele ei erin verwerkt is, dus zowel eiwit als eigeel?

Wie kan mij hier een duidelijk antwoord op geven???

Alvast bedankt!

Kruimeltje
I abhor vivisection with my whole soul. All the scientific discoveries stained with innocent blood I count as of no consequence--Gandhi

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Kipeiwit - kipheelei wat wordt ermee bedoeld???
« Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2010, 21:17:39 »
Hebben die hapjes uberhaupt wel een vegetarische inhoud dan? Ik dacht dat Beckers geen veggie hapjes had. Als de inhoud niet vegetarisch is, is het ook niet zo interessant uit te zoek wat ze met de overige ingredienten bedoelen.
,,,,فلافل

Re:Kipeiwit - kipheelei wat wordt ermee bedoeld???
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2010, 21:19:46 »
Hebben die hapjes uberhaupt wel een vegetarische inhoud dan? Ik dacht dat Beckers geen veggie hapjes had. Als de inhoud niet vegetarisch is, is het ook niet zo interessant uit te zoek wat ze met de overige ingredienten bedoelen.

Het zijn 4 verschillende soorten hapjes in een doos. Eentje is met zalm de rest met kaas en spinazie enzo.
En verder staat er bij de ingredienten niks dierlijks in vermeld (m.u.v. die met zalm, maar die eet ik dus sowieso niet).

I abhor vivisection with my whole soul. All the scientific discoveries stained with innocent blood I count as of no consequence--Gandhi

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kipeiwit - kipheelei wat wordt ermee bedoeld???
« Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2010, 01:11:30 »
Kipeiwit is in ieder geval eiwit van een kip, dus niet vega.
Kippenei-eiwit is je raadt het eiwit uit een kippenei en dus wel vega.

Dat vroeg je niet, maar meer weet ik er niet over.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Kipeiwit - kipheelei wat wordt ermee bedoeld???
« Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2010, 01:37:53 »
Bakkers tikken geen eitjes, maar kopen grote pakken kippeneiwit, eigeel, en heelei. Heelei is gewoon al geklutst, dus dat schenk je zo door je recept.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re:Kipeiwit - kipheelei wat wordt ermee bedoeld???
« Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2010, 10:56:57 »
Kipeiwit is in ieder geval eiwit van een kip, dus niet vega.

Volgens mij is dat dus niet zo, dat kipeiwit kip is, in plaats van kippenei-eiwit. Het zou het enige vleesproduct zijn wat in eiwit vorm gebruikt zou worden, en dan nog lijkt het me nog een heel onwaarschijnlijk productieproces.
Kipeiwit wordt door bakkers gebruikt ook om glazuur te maken, wat je normaal met kippenei-eiwit maakt. Je kunt het onder andere hier bestellen. Er staat duidelijk dat je salmonellavrij eiwit krijgt als je bijvoorbeeld het kipeiwit kristalpoeder oplost in water. Je ziet het ook veel in producten waarin je normaal ook eiwit gebruikt als lijmlaagje, zoals kroketten of loempia's (de vegetarische taugeh loempia van Mora bijvoorbeeld).

Totdat iemand mij kan laten zien hoe eiwit uit kippenvlees gewonnen kan worden, waarom dat alleen van kip kan en van geen enkele ander soort vlees, en waarom je dat dan zelfs in vegetarische producten zou gebruiken, ga ik er gewoon van uit dat dit het eiwit van kippeneieren is.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2010, 11:01:08 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kipheelpoeder
« Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2010, 11:10:07 »
Zoveel weet ik er ook niet van, maar ik heb mij jaren terug laten vertellen dat kipeiwit niet vega is en kippenei-eiwit wel. Waarom zouden er anders twee namen voor bestaan?
Hoe het precies in zijn werk zit kan iemand anders ons vast uitleggen? Hoop hoop.

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re:Kipheelpoeder
« Reactie #14 Gepost op: 29 maart 2010, 11:52:38 »
Jij gelooft dus echt dat in het taartglazuur dat je kunt kopen gemalen kip zit?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kipheelpoeder
« Reactie #15 Gepost op: 29 maart 2010, 11:57:01 »
Er zit luizenontlasting op taartjes zodat ze mooi rood worden, niks verbaasd me meer.
Dus het zou kunnen. Ik weet gewoon niet hoe het zit.

Re:Kipheelpoeder
« Reactie #16 Gepost op: 29 maart 2010, 12:02:23 »
Op de eerste pagina van een googlerondje naar kippeneiwit kom ik deze producent tegen. Hoewel die site verder helemaal niets is dan een aanzet tot een homepage van een site onder constructie, voorspelt dat niet veel goeds...
Als je de source bekijkt, hebben ze het in het Engels ook al over "chicken protein". :nooo:
Maar waarom je het dan weer voor glazuur nodig zou hebben, ik denk dat het woord gewoon in twee betekenissen wordt gebruikt.

Ik zoek nog even verder.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2010, 12:05:11 door A@ñgebr@ñd »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Kipheelpoeder
« Reactie #17 Gepost op: 29 maart 2010, 12:14:54 »
En de Belgen blijken ook nog eens het woord kippenwit te bezigen. 8) Maar dat halen ze bij de slager.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Kipheelpoeder
« Reactie #18 Gepost op: 29 maart 2010, 12:36:03 »
Jij gelooft dus echt dat in het taartglazuur dat je kunt kopen gemalen kip zit?

Geloof jij dat er in de meeste soorten brood "gemalen varkenshaar" zit?  :)

Edit: overigens denk ik dat kipeiwit gewoon van ei gemaakt wordt hoor.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2010, 12:38:43 door Rotten Copscorps »
“it's strange how life makes sense in time...”

Re:Kipheelpoeder
« Reactie #19 Gepost op: 29 maart 2010, 13:02:04 »
Edit: overigens denk ik dat kipeiwit gewoon van ei gemaakt wordt hoor.

Ik geloof ook dat je daar wel rustig van kunt uitgaan. Anders wordt het vaak voorafgegaan door het woord 'gehydroliseerd', en is het doorgaans niet het enige ingredient dat van vlees(achtige) afkomst is.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner