Bijna alle negatieve dingen die ik hier hoor komen niet voort uit vleeseten, maar uit het denken dat de mens god is en alles kan en mag. Ik hoor eigenlijk geen redenen waarom vegetarisch zijn juist de oplossing zou zijn. Als iedereen zich normaal zou gedragen zouden er geen problemen zijn.
Ja, daar heb je gelijk. En vleeseten (zoals we nu doen) is een gedrag van de mens waarbij dieren misbruikt worden. Ze worden als objecten gezien. Dus als je vlees eet waarbij een dier gevangen is gehouden etc. dan speel je voor god.
huisdieren worden ook wat zat mishadeld hoor, een vaak niet eens door de eigenaar.
er zijn wel topics over huisdieren op het forum. Daarin staat wel hoe ik en andere erover denken. Altijd een heftige discussie
Gif wordt vooral voor menselijke comsumptie gebruikt. En juist dat gif werkt weer door op andere dieren.
Ja? Er word zeker gif gebruikt maar ook in de gewassen voor veevoer word gewoon dat gif gebruikt. Sommige planten enzo willen ze niet hebben tussen de gewassen, omdat ze niet goed zijn voor veevoer. En meestal zijn die gewassen gemanipuleerd. En dan gooien ze dat gif van dat gentech bedrijf erover (montesano oid).
dierenleed hangt al veel af van de leefomstandigheden van de dieren
Dierenleed heb je op grond van individu en soort lijkt me. Een individu kan pijn, stress e.d. ervaren door de behandeling. Het soort kan lijden onder de manier waarop de mens met ze omgaat en vanwege ethische redenen.
Gezondheid is onzin. Als vegetarisch zo gezond is, waarom raden artsen dan aan om voedingssuplimenten te nemen die de belangrijke stoffen uit vlees vervangen? Ijzer heb je bijv nodig en zou veel in spinazie voorkomen. Echter staat 100 gram bief gelijk qua ijzerhoeveelheid aan 2 kilo spinazie.
Volgens mij heb je dat al gezegd. Over het niet vertrouwen van wat ze zeggen. Artsen weten weinig over voeding. En dietisten geven ook alleen maar wat ze geleerd hebben. En daar heeft de industrie heel wat in beinvloed. Nog steeds adviseerd men melk. Nou dat is dus echt niet goed. (
www.zuiveloffline.nl)
Ijzer uit vlees word niet al te goed opgenomen. Heeft te maken met de binding waarin ijzer zit. Ijzer uit plantaardige bronnen word goed opgenomen met vitamine C. Spinazie is geen goede ijzerbron (zit minder ijzer in dan ze dachten). Dat dacht men vroeger maar dat was dus niet goed gedacht. Beter is om andere ijzerbronnen te raadplegen. Je kan uit bruin brood een hoop ijzer krijgen en uit groene groenten als boerenkool. Uit diverse onderzoeken kwam naar voren dat vegetariers gezond leven en ook vaak langer leefden. Maar het heeft allemaal te maken met vele factoren.
Milieu is over te twisten, heeft allebei z'n voor en tegens
Heeft vooral voors.... omdat je minder verspilt en minder uitstoot produceert door je 'gedrag'. Maar als je het doet voor milieu moet je ook andere dingen in je leven aanpassen lijkt me.
voedselproblematiek bestaat niet zolang we zoveel graan hebben dat het in zee gestort wordt en zoveel melk produceren dat we het de riool in laten lopen, alleen om de prijs omhoog te duwen. Pas wanneer we alle voedsel wat we hebben ook daadwerkelijk gebruiken en dan nog met tekorten kampen, pas dan hebben we voedselproblematiek.
Het voedselproblematiek komt door logistieke problemen, dictaturen, corruptie, oorlog, onefficientie met voedsel enzo. Qua voedsel hebben we genoeg. Het is alleen nog de vraag hoe je het bij de juiste personen krijgt.
Door vegetarier te worden zorg je dat er niet meer voedsel verspilt word. Als je het om deze reden doet, zou je denk ook wel nog meer uitdragen in je leven, dan alleen vegetarier te zijn. Dus ook fair trade kopen en biologisch e.d. Of goede doelen steunen die er over gaan.
Maar de keuzes maakt iedereen zelf en de grenzen bepaald iedereen ook zelf.