Vegatopia Forum

Twijfel...

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

s_k

Twijfel...
« Gepost op: 15 mei 2005, 23:16:04 »
Beste mensen,

Mijn eerste post.
In het verleden was ik al eens vegetarisch, is toen (door toedoen van mijn ouders, die er geen zin in hadden) verwaterd. Sinds driekwart jaar ben ik weer vegetarisch en dat voelt goed (zeker als ik 'n koe aai).
Ik ben vegetarisch omdat ik op geen enkele manier kan controleren of een dier goed behandeld is. Met vlees eten op zich heb ik geen probleem, ik denk dat mensen daar nou eenmaal voor gemaakt zijn. Maar ik heb een groot hart voor dieren.
Nou was er pas een vriend bij me op bezoek en die vindt het maar idioot. Volgens hem kun je net zo goed biologisch vlees eten (w.b.) de behandeling, zeker aangezien er hier in de buurt een biologische boerderij is (met eigen beestjes, die kun je zien rondlopen). Verder had hij nog een reden waarom hij vegetarisch zijn onzin vindt: Volgens hem wordt voor alle groente die bespoten wordt, zóveel gif gebruikt, dat er heel wat insecten en daardoor vogeltjes sterven. Dat is natuurlijk ook mijn bedoeling niet!
Ik eet namelij kmeer groente nu ik minder vlees eet (of nepvlees waar groente in is verwerkt). Dus uiteindelijk heeft't geen voeten in de aarde, o pdeze manier.

Dit heeft mijn vegetarisch-zijn aan het wankelen gebracht. Mijn besluit: Ik meld me bij een vegetarisch forum en vraag wat zij er nou van vinden.
Dus: Doe je best, discussier! Ik meng me er graag in. Kom wel met goeie antwoorden, dus niet met "Ja, je moet overtuigd zijn voor jezelf, niet voor anderen". Ik wil graag een goeie tegenwerping voor wat die vriend zei hebben. Anders weet ik niet meer of vegetarisch zijn wel zo dierlievend is.

Met groet,

Stijn en Fleur (m'n vegetarische vriendin)
en Jet (Hond), Frits (Kat) en Jopie (Dwergpapegaaitje)
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2005, 00:11:05 door s_k »

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Twijfel...
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2005, 23:30:43 »
Voorop gesteld: ik zie helemaal niet in waarom je naar wie dan ook verantwoording moet afleggen voor je keuze. Meestal voelen mensen zich op een merkwaardige aangevallen of zo, hun probleem en niet het jouwe.
Dan de twee argumenten van die vriend: het eerste vind ik wel een sterke. Er is ook m.i. weinig mis met scharrelvlees met mate eten. In meerder mate is gewoon niet gezond bijvoorbeeld en ik kan nog wel wat aanvoeren aan tegenargumenten.
Ik weet niet wat ik zelf had gedaan als ik gemakkelijk aan scharrelvlees had kunnen komen. Had ook een rare situatie gegeven in mijn geval, als zoon van een slager. Maar ja: na zo'n lange tijd staat het gewoon ontzettend tegen.
Het tweede argument vind ik grote onzin. Al was het bijvoorbeeld maar dat er een groot verschil is in geestelijk en lichamelijk lijden van een koe of kip en insecten. Waarschijnlijk is dat bij insecten beide niet of nauwelijks aanwezig.
de tuin: dat ben ik

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Twijfel...
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2005, 23:33:25 »
Verder had hij nog een reden waarom hij vegetarisch zijn onzin vindt: Volgens hem wordt voor alle groente die bespoten wordt, zóveel gif gebruikt, dat er heel wat insecten en daardoor vogeltjes sterven. Dat is natuurlijk ook mijn bedoeling niet!

Als dat klopt en je dat een bezwaar vindt kun je natuurlijk voor onbespoten groente kiezen, maar afgezien daarvan: dat heeft niets te maken met vegetarier zijn. Vegetarier zijn gaat niet over wat je wel eet, maar wat je niet eet.

Als het vegetarier (niet vegetarisch) zijn goed voelt, is dat trouwens ook een prima argument om het te blijven.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2005, 23:36:16 door Poek »

s_k

Re:Twijfel...
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2005, 23:37:08 »
Citaat
als je dat een bezwaar vindt".
Tja, dat lijkt me wel... Ik probeer namelijk geen beestjes te eten die het rot hebben gehad.
Waarom ben jij dan vegetarisch (ieder z'n reden, toch?)?
En onbespoten groenten, ik weet't niet hoor. Sowieos is dat NOG moeilijker te controleren en verder: Tja... Vegetarisch leven is duur, ook nog onbespoten groenten daarbij wordt wel HEEL duur (voor iemand met 'n uitkering).

Citaat
maar afgezien daarvan: dat heeft niets te maken met vegetarier zijn. Vegetarier zijn gaat niet over wat je wel eet, maar wat je niet eet.

Deze mag je me even uitleggen. Het klinkt namelijk nogal onzinnig, dus waarschijnlijk snap ik het verkeerd ;). Leg uit!

En wat betreft het goed voelen: Ja, ik voel me er psychologisch beter bij, maar fysiek niet beter en financieel al helemaal niet. Dat laatste vind ik geen punt, maar ik moet er natuurlijk wel zeker van zijn dat ik er 'goed werk' mee verricht!
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2005, 23:38:49 door s_k »

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Twijfel...
« Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2005, 23:41:45 »
Je wilt niet weten wat ik in mijn biologische verbouwde groente aantref, dus tja...de redenatie van je vriend volgend moet je van de lucht leven of zelfmoord plegen, wat hetzelfde is.
de tuin: dat ben ik

s_k

Re:Twijfel...
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2005, 23:45:29 »
Voorop gesteld: ik zie helemaal niet in waarom je naar wie dan ook verantwoording moet afleggen voor je keuze. Meestal voelen mensen zich op een merkwaardige aangevallen of zo, hun probleem en niet het jouwe.
Nouja, ik wil mezelf naar mezelf verantwoorden. Ik ben niet vegetarisch uit hype, het moet ook echt zin hebben. Anders eet ik liever vlees! Is goedkoper en vaak ook eetbaarder (al is Valess behoorlijk goed!)

Citaat
Dan de twee argumenten van die vriend: het eerste vind ik wel een sterke. Er is ook m.i. weinig mis met scharrelvlees met mate eten. In meerder mate is gewoon niet gezond bijvoorbeeld en ik kan nog wel wat aanvoeren aan tegenargumenten.
Scharrelvlees eten ongezond? Voor mezelf? Hee, die ken ik niet! Vertel! Ik ben namelijk al jáááren biologisch vlees aan het eten, maar ik twijfelde altijd al aan dat keurmerk. Tis zo lastig controleren!

Citaat
Ik weet niet wat ik zelf had gedaan als ik gemakkelijk aan scharrelvlees had kunnen komen. Had ook een rare situatie gegeven in mijn geval, als zoon van een slager. Maar ja: na zo'n lange tijd staat het gewoon ontzettend tegen.
Staat het je tegen doordat je vader slager is? Of doordat je al zo lang vegetarisch bent? Ook mij staat vlees eten tegen, inmiddels. Ik twijfel dan ook niet omdat ik het zo graag wil!

Citaat
Het tweede argument vind ik grote onzin. Al was het bijvoorbeeld maar dat er een groot verschil is in geestelijk en lichamelijk lijden van een koe of kip en insecten. Waarschijnlijk is dat bij insecten beide niet of nauwelijks aanwezig.
Ik denk dat het lichamelijk lijden van een insect of zelfs van een plant evengoed vreselijk is. Feit is dat ik zelf ook nog even wil leven, dus ik moet maar de grens trekken onder het motto (overigens een motto van diezelfde vriend ;)) "Ik eet niet wat ik aai" (in zijn geval geldt dat voor z'n eigen kippen).
Maar ik denk dat je een zinnetje over 't hoofd hebt gezien. Niet alleen insecten sterven, maar ook vogels die de piertjes/insectjes eten. Vaak verzwakken ze en worden ze op gegeten (wellicht sterven er zo nog meer dieren, maar zo ver wilde ik nog niet gaan. Ik gun mijn kat graag z'n vogeltje!). Dat is ook de reden dat je niet overal dooie vogeltjes ziet.

Ik hoor graag je reactie.
En mensen, blijf vooral rustig in dit topic en kan tegen de kritiek. Ik kom hier om een open minded gesprek te voeren, niet om jullie af te kraken, om kritiek te leveren op vegetariërs of om een gevechtje op te stoken.

s_k

Re:Twijfel...
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2005, 23:46:17 »
Je wilt niet weten wat ik in mijn biologische verbouwde groente aantref, dus tja...de redenatie van je vriend volgend moet je van de lucht leven of zelfmoord plegen, wat hetzelfde is.
Dat zei ik ook net tegen m'n vriendin.
De enige goeie manier van vegetarisch zijn is zelfmoord plegen (en dan liefst wel zo dat je gegeten kunt worden door beestjes :))
Trouwens, als jij ook troep in je groente aantreft en dan net zo goed dood kunt gaan, waaorm ben je dan vegetarisch? Dan maakt't toch niet uit?
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2005, 23:48:34 door s_k »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Twijfel...
« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2005, 23:46:27 »

En onbespoten groenten, ik weet't niet hoor. Sowieos is dat NOG moeilijker te controleren


Waarom is dat nog moeilijker te controleren? Aan biologische groente die in de winkel ligt hangt een keurmerk en dat houdt in dat er wordt gecontroleerd of de groenten wel of niet bespoten worden. Net zoals dat bij biologisch vlees in winkel ligt gecontroleerd wordt of de dieren gehouden zijn onder de voorwaarden van het biologisch keurmerk. Als je het biologische keurmerk voor groenten niet vertrouwd moet je datzelfde keurmerk voor vlees ook niet vertrouwen.

Misschien heb je in je achterhoofd dat er een biologische veehouderij bij jou in de buurt is en je dus kan zien wat er gebeurt, maar waarschijnlijk kan je daar niet aan de deur kopen en weet je dus niet of het vlees uit de winkel van die boerderij komt. En al zou je wel aan de deur kunnen kopen: er zijn ook biologische boeren die groenten verbouwen en aan de deur verkopen, misschien ook bij jou in de buurt.

Citaat
en verder: Tja... Vegetarisch leven is duur, ook nog onbespoten groenten daarbij wordt wel HEEL duur (voor iemand met 'n uitkering).

Ten eerste: vegetarisch leven kan goedkoper en duurder zijn dan een niet-vegetarisch leven, dat hangt er maar vanaf wat je koopt.
Ten tweede: onbespoten groenten lijken me goedkoper dan biologisch vlees.
Ten derde: als je zo gevoelig bent voor het argument dat bij bespoten groenten vliegjes e.d. dood gaan, dan is biologisch vlees eten met niet-biologische groenten ook geen optie. Dan lijkt me biologische groenten eten en geen vlees me in jouw geval de beste middenweg.

« Laatst bewerkt op: 15 mei 2005, 23:51:13 door Selly »
,,,,فلافل

s_k

Re:Twijfel...
« Reactie #8 Gepost op: 15 mei 2005, 23:55:07 »

En onbespoten groenten, ik weet't niet hoor. Sowieos is dat NOG moeilijker te controleren


Waarom is dat nog moeilijker te controleren? Aan biologische groente die in de winkel ligt hangt een keurmerk en dat houdt in dat er wordt gecontroleerd of de groenten wel of niet bespoten worden. Net zoals dat bij biologisch vlees in winkel ligt gecontroleerd wordt of de dieren gehouden zijn onder de voorwaarden van het biologisch keurmerk. Als je het biologische keurmerk voor groenten niet vertrouwd moet je datzelfde keurmerk voor vlees ook niet vertrouwen.
Zoals ik al zei vertrouw ik het keurmerk niet zozeer. En als ik lee swat Lovel¤cker zegt ("Je wilt niet weten wat ik in mijn biologische verbouwde groente aantref") blijkt dat dus weer te kloppen. Vandaar ook dat ik van Biologisch vlees naar vegetarisch ben overgestapt

Citaat
Misschien heb je in je achterhoofd dat er een biologische veehouderij bij jou in de buurt is en je dus kan zien wat er gebeurd, maar waarschijnlijk kan je daar niet aan de deur kopen en weet je dus niet of het vlees uit de winkel van die boerderij komt. En al zou je wel aan de deur kunnen kopen: er zijn ook biologische boeren die groenten verbouwen en aan de deur verkopen, misschien ook bij jou in de buurt.
Die veehouderij heeft een winkel aan de deur.

Citaat
en verder: Tja... Vegetarisch leven is duur, ook nog onbespoten groenten daarbij wordt wel HEEL duur (voor iemand met 'n uitkering).
Ten eerste: vegetarisch leven kan goedkoper en duurder zijn dan een niet-vegetarisch leven, dat hangt er maar vanaf wat je koopt.
Ten tweede: onbespoten groenten lijken me goedkoper dan biologisch vlees.
Citaat
Is duurder, zeker als je ook méé rgroenten koopt dan normaal (om het vlees te vervangen).

Citaat
Ten derde: als je zo gevoelig bent voor het argument dat bij bespoten groenten vliegjes e.d. dood gaan, dan is biologisch vlees eten met niet-biologische groenten ook geen optie. Dan lijkt me biologische groenten eten en geen vlees me in jouw geval de beste middenweg.
Mij ook, maar ik ben er niet van overtuigd dat die groenten ook daadwerkelijk onbespoten zijn.
Beste weg zou een eigen tuinderij zijn :)

« Laatst bewerkt op: 16 mei 2005, 00:03:12 door s_k »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Twijfel...
« Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2005, 00:09:57 »
Nou was er pas een vriend bij me op bezoek en die vindt het maar idioot. Volgens hem kun je net zo goed biologisch vlees eten (w.b.) de behandeling, zeker aangezien er hier in de buurt een biologische boerderij is (met eigen beestjes, die kun je zien rondlopen).
Je moet je gaan afvragen wat je een goede behandeling vind. Er is ook nog wel wat mis met biologisch boeren. Men moet niet denken dat het zo 'perfect' is voor de dieren. Zo worden de kalfjes e.a. ook nog gewoon doorverkocht aan bioindustrie enzo. En ik hoorde ook wel dat in de biologische industrie de dieren soms ziek zijn, maar ze door regelgeving niet zomaar medicatie mogen toedienen en dus een tijd met ontstoken delen rondlopen. Ook niet perfect dus. Immers moeten ze daar ook wel produceren en produceren.
Daarnaast moet je je afvragen of jij verantwoordelijk wilt zijn dat dieren opgesloten worden en misbruikt voor dingen die je makkelijk kan missen. Zoals je zei voel je je ook al stukken beter als je al vegetarier bent. Als je vlees eet ben je verantwoordelijk voor dat dieren voor jouw gedood worden, terwijl ze in verhouding nog aardig jong zijn.

Citaat
Verder had hij nog een reden waarom hij vegetarisch zijn onzin vindt: Volgens hem wordt voor alle groente die bespoten wordt, zóveel gif gebruikt, dat er heel wat insecten en daardoor vogeltjes sterven. Dat is natuurlijk ook mijn bedoeling niet!
Koeien enzo moeten ook eten en daarvoor worden hele oerwouden weggekapt omdat ze veevoer verbouwen waar ze gif gebruiken en kortom vele dieren dood gaan.
Voor vlees, melk en eieren sterven er dieren. Deze dieren moeten zolang ze leven ook eten. En daarom gaat bijvoorbeeld 40% van de maisproductie al alleen al naar vee toe. Als je al vegetarisch of veganistisch leeft zorg je dat er dus al minder dieren gedood wordne en ook nog eens minder verbouwd moet worden. Ok, als je individueel kijkt lijkt het niet veel te helpen, maar je moet dan gewoon beseffen dat je 1 van de vegetariers bent. En bij elkaar zorg je voor minder vraag en dus minder vee. Als je vegetarier eet, eet je indirect ook minder planten.
Dus ben je ook efficienter bezig. Het is haast onmogelijk om groente en fruit te eten waar niet dieren voor gestorven zijn. Ik denk dat biologische groente en fruit wel beter zijn. En ook wel minder dier dood gaan.

Stem op de Partij voor de Dieren

s_k

Re:Twijfel...
« Reactie #10 Gepost op: 16 mei 2005, 00:21:13 »
Nou was er pas een vriend bij me op bezoek en die vindt het maar idioot. Volgens hem kun je net zo goed biologisch vlees eten (w.b.) de behandeling, zeker aangezien er hier in de buurt een biologische boerderij is (met eigen beestjes, die kun je zien rondlopen).
Je moet je gaan afvragen wat je een goede behandeling vind. Er is ook nog wel wat mis met biologisch boeren. Men moet niet denken dat het zo 'perfect' is voor de dieren. Zo worden de kalfjes e.a. ook nog gewoon doorverkocht aan bioindustrie enzo. En ik hoorde ook wel dat in de biologische industrie de dieren soms ziek zijn, maar ze door regelgeving niet zomaar medicatie mogen toedienen en dus een tijd met ontstoken delen rondlopen. Ook niet perfect dus. Immers moeten ze daar ook wel produceren en produceren.
Dit vind ik een goeie reply. Ik kan er nu niets tegen in brengen, behalve misschien het volgende: Als ik meer groente eet, om een gebrek aan vlees te compenseren, sterven er vogeltjes aan de bespoten groente. M.a.w.: Er lijden net zoveel dieren. Feit is dan dat het vlees dat je éét niet hoeft te lijden (door mijn toedoen), maar de vogeltjes dna weer wel. Dus heeft het dan zěn om vegetarisch te zijn?
Citaat
Daarnaast moet je je afvragen of jij verantwoordelijk wilt zijn dat dieren opgesloten worden en misbruikt voor dingen die je makkelijk kan missen. Zoals je zei voel je je ook al stukken beter als je al vegetarier bent. Als je vlees eet ben je verantwoordelijk voor dat dieren voor jouw gedood worden, terwijl ze in verhouding nog aardig jong zijn.
Dat is waar, maar daar komt dus nog bij kijken dat ik het eten van vlees an sich niet verkeerd vind. Toegegeven, tegen onze 'wapens' kunnen de dieren niet op, het is geen eerlijke strijd. Maar feit is en blijft (wat mij betreft) dat mensen alleseters zijn. Dat verantwoordt niet dat wij beesten mishandelen, mara dat verantwoordt wel dat we ze eten (wat mij betreft, dan!)

Citaat
Citaat
Verder had hij nog een reden waarom hij vegetarisch zijn onzin vindt: Volgens hem wordt voor alle groente die bespoten wordt, zóveel gif gebruikt, dat er heel wat insecten en daardoor vogeltjes sterven. Dat is natuurlijk ook mijn bedoeling niet!
Koeien enzo moeten ook eten en daarvoor worden hele oerwouden weggekapt omdat ze veevoer verbouwen waar ze gif gebruiken en kortom vele dieren dood gaan.
Voor vlees, melk en eieren sterven er dieren. Deze dieren moeten zolang ze leven ook eten. En daarom gaat bijvoorbeeld 40% van de maisproductie al alleen al naar vee toe. Als je al vegetarisch of veganistisch leeft zorg je dat er dus al minder dieren gedood wordne en ook nog eens minder verbouwd moet worden. Ok, als je individueel kijkt lijkt het niet veel te helpen, maar je moet dan gewoon beseffen dat je 1 van de vegetariers bent. En bij elkaar zorg je voor minder vraag en dus minder vee. Als je vegetarier eet, eet je indirect ook minder planten.
Dus ben je ook efficienter bezig. Het is haast onmogelijk om groente en fruit te eten waar niet dieren voor gestorven zijn. Ik denk dat biologische groente en fruit wel beter zijn. En ook wel minder dier dood gaan.

Hmhm... Goh, ik wou dat die vriend hier was. Hij heeft't zo uitgelegd dat ik weet dat wat je hier zegt deels klopt, maar ook weer te bevechten is. Weet alleen niet meer hoe!
Waar ik in elk geval mee zit is dat het een kwestie is van 'zou kunnen' en 'waarschijnlijk' en 'ik denk'. Maar ik zou toch graag een beetje een feit zien...
Maar je 'berekening' is een feit. Vraag is alleen hoe hij uit valt, 'in real life'.
Overigens ben ik zeer vriendelijk hoor :). Ik vlieg niet, mijn auto loopt 1:18 (ongelood) en ik red elk zielig diertje dat op mijn pad komt. Maar ik wil het optimale bereiken en soms is daar wat moeilijke logica voor nodig. Blijf praten!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Twijfel...
« Reactie #11 Gepost op: 16 mei 2005, 01:00:14 »
Dit vind ik een goeie reply. Ik kan er nu niets tegen in brengen, behalve misschien het volgende: Als ik meer groente eet, om een gebrek aan vlees te compenseren, sterven er vogeltjes aan de bespoten groente. M.a.w.: Er lijden net zoveel dieren. Feit is dan dat het vlees dat je éét niet hoeft te lijden (door mijn toedoen), maar de vogeltjes dna weer wel. Dus heeft het dan zěn om vegetarisch te zijn?
Tuurlijk. Je geeft niet alleen een signaal af dat je bewust nadenkt over wat je eet, maar je eet echt wel heel wat minder groente (en verbruikt ook daardoor minder water) dan dat er in een koe word gepompt.
En vlees compenseren is niet echt zo. Als je vlees weglaat en gewoon normaal en gevarieerd eet zal je alles wel binnenkrijgen en minder eten in totaal. Voor 1 kilo vlees is nl. enorm wat plantaardig materiaal en water nodig. Jij kan dat nooit eten. Je helpt door vlees weg te laten al een stuk minder mee aan vele dingen (minder dierenleed, minder verbruik van natuur, etc).
Hier kan je nog meer vinden over waarom vegetarisme:
http://www.vegafaqts.org

Citaat
Dat is waar, maar daar komt dus nog bij kijken dat ik het eten van vlees an sich niet verkeerd vind.
Ik ook niet. Ik ben het alleen niet eens met de manier waarop mensen met dieren en natuur omgaan.

Citaat
Toegegeven, tegen onze 'wapens' kunnen de dieren niet op, het is geen eerlijke strijd. Maar feit is en blijft (wat mij betreft) dat mensen alleseters zijn. Dat verantwoordt niet dat wij beesten mishandelen, mara dat verantwoordt wel dat we ze eten (wat mij betreft, dan!)
Nou we zijn omnivoren, maar dat betekent niet dat we dieren nodig hebben. Het is uitstekend te doen zonder vlees. Dat is gewoon overduidelijk. Mensen zijn denk net als vele apen (chimpansees enzo) gewoon eigenlijk vooral vegetarisch levend, maar alleen wanneer ze toevallig vlees aantreffen of als er een tekort is gewoon vlees eten of zelfs jagen. Daarom zou je kunnen denken dat eigenlijk dat vlees overbodig (overbodige luxe) is. We hebben het niet nodig en we missen toch echt niks. Zelfs is het mogelijk om gewoon gezond te blijven zonder vlees en zonder andere dierlijke producten. Al dat gesjoemel met hormonen enzo in de bioindustrie (wat dus blijkbaar nog steeds gebeurd....) en al die dierziekten en ziekten die overslaan op mensen moeten sowieso aangeven dat het anders moet.
Zeker al die verspilling van grond en vervuiling door de bioindustrie is niet goed te praten. Als je alle vee wegdenkt zou er veel grond overblijven waar gewoon weer natuur kan groeien.

Citaat
Hmhm... Goh, ik wou dat die vriend hier was. Hij heeft't zo uitgelegd dat ik weet dat wat je hier zegt deels klopt, maar ook weer te bevechten is. Weet alleen niet meer hoe!
Ik denk dat die vriend moeilijk kan ontkennen dat er oerwouden worden weggehaald voor veevoer of voor grond voor het vee. Net als de cijfers van de industrie zelf over hoeveel voedsel er naar vee gaat.

Citaat
Waar ik in elk geval mee zit is dat het een kwestie is van 'zou kunnen' en 'waarschijnlijk' en 'ik denk'. Maar ik zou toch graag een beetje een feit zien...  Maar je 'berekening' is een feit. Vraag is alleen hoe hij uit valt, 'in real life'.
Tuurlijk. Hier staat heel wat verwijzingen over verschillende punten van vegetarisme:
http://www.lekkerplantaardig.net/achtergr.htm

Iemand heeft ooit eens uitgerekent hoeveel dieren vegetariers redden. Het getal was 83. De berekening weet ik jammer genoeg niet. Maar je kan het uitrekenen met de cijfers van de industrie zelf. Op www.pve.nl staan geloof ook wat cijfers van de industrie. Over hoeveel dieren er per jaar gedood worden enzo.

Citaat
Overigens ben ik zeer vriendelijk hoor :). Ik vlieg niet, mijn auto loopt 1:18 (ongelood) en ik red elk zielig diertje dat op mijn pad komt. Maar ik wil het optimale bereiken en soms is daar wat moeilijke logica voor nodig. Blijf praten!
Een reden waarom ik veganist ben geworden is omdat ik vegetarisme een beetje 'half werk' vond (persoonlijk vond ik dat dus). Ik probeer zoveel mogelijk te vermijden, gewoon omdat ik niet mee wil werken aan hoe de mens nu bezig met de dieren (en planten etc). Het is lastig maar elk stapje is er toch een denk ik maar.
Stem op de Partij voor de Dieren

engeltje

Re:Twijfel...
« Reactie #12 Gepost op: 16 mei 2005, 02:08:03 »
Hallo mensen, hier ben ik, die vriend dus.
Even voor de goede orde, ik heb niks tegen vegatariers, veganisten of wie dan ook (behalve dan die gasten die vegetarisch zijn totdat er ineens bief op tafel komt). Ik ben hier niet om te proberen mensen te weerhouden van vegetarisch zijn of vegetariers om te turnen naar vleeseters. Zelf eet ik gewoon vlees van dieren die goed geleefd hebben en geslacht zijn door een ervaren slachter (dus geen lange doodsstrijd), maar geen dieren die lang moeten lijden of levend verwerkt worden, zoals vis, kreeft en mosselen.

Terugkomend op het verhaal. Ik zag dat biologisch geteelde groenten werden genoemd. Nou ben ik al eens een paar keer in een (paprika) kast wezen kijken waar deze biologisch geteelt werden. Het enige verschil met gewone teelt is dat hier geen gif gespoten wordt en zo het milieu gespaard wordt en de diersterfte als gevolg van het eten van vergiftigde insecten, maar de manier van sterven van het "ongedierte"is nog steeds geen pretje. Vaak wordt de sluipwesp ingezet en die legt in iedere larven en/of moederinsect. Als dit eitje uitkomt wordt het dier langzaam maar zeker van binnenuit levend opgegeten. Geen prettige manier om te sterven lijkt me.
Als we nou de dieren voeden met biologisch geteelde gewassen valt dit probleem grotendeels weg, gezien het (bv)een koe niets uitmaakt of hun appel glanzend is of dat er een plekje van een wesp op zit.

Tevens hoorde ik roepen dat creperende insecten niet erg zijn, omdat deze toch niets voelen. Als dit echt waar is, is het in een keer zinloos om uberhaubt vegetarisch te zijn. Waarom eet je dan geen insecten of "minder ontwikkelde" zeedieren, zoals kreeft, garnaal en mosselen? Van deze dieren zou (zeggen ze) wetenschappelijk bewezen zijn dat ze geen pijn voelen.

Wat betreft het redden van dieren door vegetarisch te zijn. Tijdens de telling moet je ergens grenzen trekken. Zou je dat niet doen, dan klopt het aantal niet. Als je alleen al kijkt hoeveel garnaaltjes er op een broodje gaan, ga je al ongeveer over die 83 heen. Daardoor lijkt me ook dat de gestroven/ vergiftigde insecten, vogels, en (soms bijna uitgestorven) roofdieren ook niet meegeteld zijn.

Voor het dierenleed zijn naar mijn idee een 2 oorzaken. 1: alles moet zo goedkoop mogelijk, ongeacht de leefomstandigheden van het dier. 2: de dieren worden niet geheel gebruikt (zoals het slachten van jonge dieren voordat ze "de mens hebben gediend" door eieren te leggen, melk te geven, wol of wat dan ook. Ook de hype om kleine en moeilijk slachtbare dieren te eten zorgt voor dieren leed. Waarom zou je mosselen eten waar je er toch al snel een 30 van nodig hebt om een beetje maagvulling te krijgen als je ook 1 koe kunt doden waar je verschillende dagen van kunt eten? En waarom moet kreeft levend gekookt worden? Alleen maar zodat ie mooi rood is als ie geserveerd wordt.

Voor de veeteelt worden idd veel bossen weggekapt, maar dat gebeurt ook voor de akkerbouw (wederom vanwege de veel grotere opbrengst van dat land en dus weer de financiele kant van het verhaal). Als we de beesten gewoon lieten eten en gewoon lieten leven, was er niks aan de hand, maar het moet allemaal zo goedkoop mogelijk.

Citaat
Als je het biologische keurmerk voor groenten niet vertrouwd moet je datzelfde keurmerk voor vlees ook niet vertrouwen
Het gaat hier ook niet om een keurmekr van biologisch vlees, maar een bedrijf waar je ziet hoe de dieren leven.

Citaat
Je wilt niet weten wat ik in mijn biologische verbouwde groente aantref, dus tja...de redenatie van je vriend volgend moet je van de lucht leven of zelfmoord plegen, wat hetzelfde is.
Nou nee, ik redeneer niet dat het fout is om dieren te doden voor consumptie, ik redeneer dat geen dieren eten niet gelijk staat aan geen dierenleed veroorzaken, wat voor S_K de rede is om vegetarisch te zijn, het dierenleed tegengaan.

Citaat
Quote:
Dan de twee argumenten van die vriend: het eerste vind ik wel een sterke. Er is ook m.i. weinig mis met scharrelvlees met mate eten. In meerder mate is gewoon niet gezond bijvoorbeeld en ik kan nog wel wat aanvoeren aan tegenargumenten.
 
 
Scharrelvlees eten ongezond? Voor mezelf? Hee, die ken ik niet! Vertel! Ik ben namelijk al jáááren biologisch vlees aan het eten, maar ik twijfelde altijd al aan dat keurmerk. Tis zo lastig controleren!
Volgens mij wordt er veel vlees eten in het algemeen bedoeld. ;)


even in het kort mijn verhaal.
Je kan gewoon (goed) vlees eten. Dan loopt het beestje rond, wordt op een nette manier geslacht en dan eet je het op. Voor deze manier is maar de dood van 1 dier NODIG.

Je kan ook planten eten en eieren etc. Dan loopt er een kip rond die eieren legt totdat ze te oud wordt. De kip wordt afgemaakt en weggedaan omdat het lijk niet wordt gegeten. Om dat de kip niet te hoeven eten worden er planten gekweekt. Deze worden (meestal) bespoten en restanten gif worden in de sloot geloosd. De vissen in die sloot krijgen het gif binnen, maar dit kan dan zo verdund zijn dat de vis nog niet sterft. De reiger eet echter veel (giftige) vis en legt wel het loodje, waardoor de reiger zelfs een bedreigde diersoort is geweest in Nederland. Tevens eten de rupsjes van de vergiftigde gewassen en een gedeelte sterft een vreselijke dood, nl verstikking of uitdroging. De beestjes die het overleven worden opgegeten door andere dierzen, zoals vogels en egels en kikkers (die ook weer door reigers worden gegeten). Deze dieren krijgen ook het gif in zich en een gedeelte zal sterven. Een ander gedeelte wordt zelf weer opgegeten en zo gaat het gif door terwijl er een spoor van dood en uitsterving achter blijft, alleen maar om wat groente op je bordt te krijgen. De groente woeten een jaar lang houdbaar blijven door het gebruik vankoelcellen (die erg veel energie vragen, mijnbouw, dierensterfte) en concerveringsmiddellen, waarvan sommige (jaja, nou komt het) van dierlijke "produkten" gemaakt worden.(o.a. via hormonen).
Dan heb je nog biologische groententelers, maar dat staat al uitgelegd.

Derde optie is alleen planten eten. Dan geld eigenlijk het verhaal van hierboven, maar zonder de kip.


Dus is vegetarisch eten zo diervriendelijk? Misschien voor de grotere, knuffelbare dieren wel, maar over het geheel gezien?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Twijfel...
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2005, 02:39:32 »
Hallo mensen, hier ben ik, die vriend dus.
Even voor de goede orde, ik heb niks tegen vegatariers, veganisten of wie dan ook (behalve dan die gasten die vegetarisch zijn totdat er ineens bief op tafel komt). Ik ben hier niet om te proberen mensen te weerhouden van vegetarisch zijn of vegetariers om te turnen naar vleeseters. Zelf eet ik gewoon vlees van dieren die goed geleefd hebben en geslacht zijn door een ervaren slachter (dus geen lange doodsstrijd), maar geen dieren die lang moeten lijden of levend verwerkt worden, zoals vis, kreeft en mosselen.
Wat is voor jouw goed dan? En waar zijn die dieren te vinden? Wat geeft het recht om de dieren te fokken? Niet in vrijheid te laten leven etc. ?
Ik vind dat voor het stukje vlees wat iemand op tafel zet nooit dat een dier goed geleeft heeft. Dat is alleen maar een mening over wat iemand voor zichzelf acceptabel vind. Dieren uit het wild doden en op tafel zetten lijkt mij dan nog het diervriendelijkst.

Citaat
Terugkomend op het verhaal. Ik zag dat biologisch geteelde groenten werden genoemd. Nou ben ik al eens een paar keer in een (paprika) kast wezen kijken waar deze biologisch geteelt werden. Het enige verschil met gewone teelt is dat hier geen gif gespoten wordt en zo het milieu gespaard wordt en de diersterfte als gevolg van het eten van vergiftigde insecten, maar de manier van sterven van het "ongedierte"is nog steeds geen pretje. Vaak wordt de sluipwesp ingezet en die legt in iedere larven en/of moederinsect. Als dit eitje uitkomt wordt het dier langzaam maar zeker van binnenuit levend opgegeten. Geen prettige manier om te sterven lijkt me.
Als we nou de dieren voeden met biologisch geteelde gewassen valt dit probleem grotendeels weg, gezien het (bv)een koe niets uitmaakt of hun appel glanzend is of dat er een plekje van een wesp op zit.
Mij maakt het ook niks uit hoor. Ik ben zeker voor een andere soort manier van akkerbouw. Maar zo word het toch wel gedaan in kassen met uitzetting van wat sluipwespen enzo. Ergens onnatuurlijk en natuurlijk tegelijkertijd.
Waat men eet en leeft gaan sowieso dieren dood. Het gaat erom voor vegetariers en veganisten dat er zo min mogelijk dieren worden gedood. Geen onnodig dood en leed. Voor ook de mais, soja, papaver etc. voor het vee wordt  gif gebruikt en worden talloze natuur weggeroeid voor de plekken om het op te verbouwen. Veelal ook genetisch gemanipuleerd.
Voor biologische groenten e.d. word er al veel meer rekening gehouden met de natuur en ook dat er zo min mogelijk dieren dood gaan.

Citaat
Tevens hoorde ik roepen dat creperende insecten niet erg zijn, omdat deze toch niets voelen. Als dit echt waar is, is het in een keer zinloos om uberhaubt vegetarisch te zijn. Waarom eet je dan geen insecten of "minder ontwikkelde" zeedieren, zoals kreeft, garnaal en mosselen? Van deze dieren zou (zeggen ze) wetenschappelijk bewezen zijn dat ze geen pijn voelen.
mee eens,.. geen zin om de reacties te lezen weet niet wie het zei, maar ook insecten verdienen het niet om zomaar dood gemaakt te worden als men het kan voorkomen.

Citaat
Wat betreft het redden van dieren door vegetarisch te zijn. Tijdens de telling moet je ergens grenzen trekken. Zou je dat niet doen, dan klopt het aantal niet. Als je alleen al kijkt hoeveel garnaaltjes er op een broodje gaan, ga je al ongeveer over die 83 heen. Daardoor lijkt me ook dat de gestroven/ vergiftigde insecten, vogels, en (soms bijna uitgestorven) roofdieren ook niet meegeteld zijn.
Ik denk dat het voornamelijk over veedieren is gegaan. Als je vlees eet dood je minstens 2 x zoveel kleine diertjes.
De keten is nl. niet mens eet koe, maar mens groenten en eet koe, koe eet plantaardig, voor plantjes te oogsten moeten diertjes dood. Als je vegetarisch eet dan heb je de dus de koe niet meer en valt een gedeelte al weg.

Citaat
Voor het dierenleed zijn naar mijn idee een 2 oorzaken. 1: alles moet zo goedkoop mogelijk, ongeacht de leefomstandigheden van het dier.
Een reden wat zorgt voor veel dierenleed inderdaad.

Citaat
2: de dieren worden niet geheel gebruikt (zoals het slachten van jonge dieren voordat ze "de mens hebben gediend" door eieren te leggen, melk te geven, wol of wat dan ook.
Dieren worden best 'geheel' gebruikt. De dieren die wol of eieren geven worden uiteindelijk ook gedood. De schapen worden bijvoorbeeld naar het midden-oosten geexporteerd. En dan ontvangen de schapeneigenaars ook nog tot 300 euro subsidie van de EU per schaap... te gek voor worden.

Je mist nog een reden. De mens denkt nl. dat die alles met dieren mag. Dieren zijn objecten, voedsel en worden niet beschouwt als levende wezens die ook eigen beschikking zouden moeten hebben en niet een consumptiegoed moet zijn. Zolang de mens dus kijkt naar dieren als objecten en als wezens die je mag gebruiken/misbruiken zal dat onnodige dierenleed er zijn.

Hier nog een goede quote die men wel tot nadenken kan aanzetten:
Citaat
"Auschwitz begins whenever someone looks at a slaughterhouse and thinks: they're only animals."

Theodore Adorno
(1903-1969), German Jewish philosopher forced into exile by the Nazis

Citaat
Ook de hype om kleine en moeilijk slachtbare dieren te eten zorgt voor dieren leed. Waarom zou je mosselen eten waar je er toch al snel een 30 van nodig hebt om een beetje maagvulling te krijgen als je ook 1 koe kunt doden waar je verschillende dagen van kunt eten? En waarom moet kreeft levend gekookt worden? Alleen maar zodat ie mooi rood is als ie geserveerd wordt.
1 koe eten zorgt inderdaad dat er dan meer dieren overleven. Maar liever zie ik 31 dieren leven :)

Citaat
Voor de veeteelt worden idd veel bossen weggekapt, maar dat gebeurt ook voor de akkerbouw (wederom vanwege de veel grotere opbrengst van dat land en dus weer de financiele kant van het verhaal). Als we de beesten gewoon lieten eten en gewoon lieten leven, was er niks aan de hand, maar het moet allemaal zo goedkoop mogelijk.
Kijk, het gebeurd inderdaad voor akkerbouw. Als je de veestapel wegdenkt. Dan heb je al bij mais al 40% wat over is en waar dus gewoon bos zou kunnen staan. Ik weet niet wie het berekent had, maar als het vee er niet is, zou van hier tot ergens in rusland gewoon land vrij zijn.
Nu snap je het verschil wel dat als vee er niet zou zijn en als men gewoon geen vlees zou eten, dan zou er dus minder grond verbruikt worden en zou er minder dierenleed zijn. Er zou dan denk zelf veel meer mogelijkheden zijn doordat men dan een diervriendelijke akkerbouwbeleid kan invoeren. Er zijn wel wat manieren om diertjes zoveel mogelijk weg te houden van bepaalde planten enzo, zonder dat je ze hoeft te doden.



Citaat
Nou nee, ik redeneer niet dat het fout is om dieren te doden voor consumptie, ik redeneer dat geen dieren eten niet gelijk staat aan geen dierenleed veroorzaken, wat voor S_K de rede is om vegetarisch te zijn, het dierenleed tegengaan.
Vegetarisme en zowel veganisme is een streven naar vermindering van dierenleed. Ik denk dat vegetariers en veganisten goed beseffen dat de 100% nog niet gehaald kan worden. In de natuur vind je ook leed, dus lees betekent niet perse fout. Echter gaat het wel om dus dat onnodige leed weg te krijgen.
En aangezien vlees niet nodig is en je meer dieren spaart door plantaardig eten ben je al zeker op de goede weg als je vegetarier bent.

Citaat
even in het kort mijn verhaal.
Je kan gewoon (goed) vlees eten. Dan loopt het beestje rond, wordt op een nette manier geslacht en dan eet je het op. Voor deze manier is maar de dood van 1 dier NODIG.
+ de talloze insecten in de planten enzo. Daarnaast als je een geslachte melkkoe eet, dan ben je verantwoordelijk voor wellicht 2 a 3 extra dieren.

Citaat
Je kan ook planten eten en eieren etc. Dan loopt er een kip rond die eieren legt totdat ze te oud wordt. De kip wordt afgemaakt en weggedaan omdat het lijk niet wordt gegeten.
Kippen die eieren leggen komen ook wel in de vleesvoedingsketen terecht hoor.

Citaat
De vissen in die sloot krijgen het gif binnen, maar dit kan dan zo verdund zijn dat de vis nog niet sterft. De reiger eet echter veel (giftige) vis en legt wel het loodje, waardoor de reiger zelfs een bedreigde diersoort is geweest in Nederland. Tevens eten de rupsjes van de vergiftigde gewassen en een gedeelte sterft een vreselijke dood, nl verstikking of uitdroging. De beestjes die het overleven worden opgegeten door andere dierzen, zoals vogels en egels en kikkers (die ook weer door reigers worden gegeten). Deze dieren krijgen ook het gif in zich en een gedeelte zal sterven. Een ander gedeelte wordt zelf weer opgegeten en zo gaat het gif door terwijl er een spoor van dood en uitsterving achter blijft, alleen maar om wat groente op je bordt te krijgen. De groente woeten een jaar lang houdbaar blijven door het gebruik vankoelcellen (die erg veel energie vragen, mijnbouw, dierensterfte) en concerveringsmiddellen, waarvan sommige (jaja, nou komt het) van dierlijke "produkten" gemaakt worden.(o.a. via hormonen). Dan heb je nog biologische groententelers, maar dat staat al uitgelegd.
Gif is inderdaad niet goed. Ik geloof dat vooral de zware metalen en stoffen van alle mest het meest in het water terecht komt. De mest die meestal gebruikt word is overigens dierlijke mest. Groente is niet eens (altijd) geschikt voor veganisten....

Citaat
Dus is vegetarisch eten zo diervriendelijk? Misschien voor de grotere, knuffelbare dieren wel, maar over het geheel gezien?
Je redenering mist dat de dieren ook plantaardig eten. :) Daarnaast doe je alsof je naast vlees geen groente eet. Dat doe je wel. Je eet 2 dingen waarvoor dieren sterven. Als je het een weglaat (wat niet nodig is) spaar je al vele dieren en ben je ook minder bezig met planten die bewerkt worden met gif. :)
Stem op de Partij voor de Dieren

s_k

Re:Twijfel...
« Reactie #14 Gepost op: 16 mei 2005, 02:40:51 »
Even melding: Het gaat nog steeds om mij ;).
Het gaat er niet om wat jij vindt, in dit geval. Ik wil weten in hoeverre het reëel is om te zeggen dat je niet echt een beest redt, door vegetarisch te eten (je vermoord er een ander beest mee).
Je mag natuurlijk je mening wel uiten :D. Maar of jij vindt dat het niet kan om een beest te eten, is even een tweede. Ik zou graag weerwoord hebben op of het eigenlijk wel zěnvol is. Maargoed, reageer vooral op Engeltje :D
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2005, 02:41:34 door s_k »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Twijfel...
« Reactie #15 Gepost op: 16 mei 2005, 02:49:34 »
Even melding: Het gaat nog steeds om mij ;).
Het gaat er niet om wat jij vindt, in dit geval. Ik wil weten in hoeverre het reëel is om te zeggen dat je niet echt een beest redt, door vegetarisch te eten (je vermoord er een ander beest mee).
Je mag natuurlijk je mening wel uiten :D. Maar of jij vindt dat het niet kan om een beest te eten, is even een tweede. Ik zou graag weerwoord hebben op of het eigenlijk wel zěnvol is. Maargoed, reageer vooral op Engeltje :D
Met vlees:
mens->vee->plantaardig->insecten/dieren tussen de planten
mens->plantaardig->insecten/dieren tussen de planten

Zonder vlees:
mens->plantaardig->insecten/dieren tussen de planten

Met vlees heb je ook nog dat het dieren in gevangenschap zijn die sterven.

En nu ga ik slapen ;)
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2005, 02:49:48 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

engeltje

Re:Twijfel...
« Reactie #16 Gepost op: 16 mei 2005, 03:21:28 »
wat een lef S_K, net op het forum en meteen roepen dat alles om jou draait ;) ::)

Het leed verhaal kun je natuurlijk erg ver doorvoeren. Zo zal een dier dat in vrijheid geleeft heeft in veel gevallen een pijnlijkere dood sterven dan een dier dat klaar staat om geslacht te worden (simpel gezegd) en vergroot je de kans op uitsterven van de wilde dieren door te gaan jagen.

Citaat
De keten is nl. niet mens eet koe, maar mens groenten en eet koe, koe eet plantaardig, voor plantjes te oogsten moeten diertjes dood. Als je vegetarisch eet dan heb je de dus de koe niet meer en valt een gedeelte al weg.
Klopt, maar de koe eet planten waar bij het (over het algemeen) niet erg is dat deze "beschadigt"zijn door insecten. Deze planten hoeven daarom minder gespoten te worden. Als je dus alles gewoon laat groeien (beestjes of geen beestjes) en door de dieren laat eten en alleen vlees zou eten, zouden er (naar mijn mening) veel minder dieren sterven. En dan komen we aan bij
Citaat
"Auschwitz begins whenever someone looks at a slaughterhouse and thinks: they're only animals."

Theodore Adorno
(1903-1969), German Jewish philosopher forced into exile by the Nazis
 
waar de vraag is: Is het dan wel goed om die insectjes dood te maken om de koe te sparen? Deze vraag blijft trouwens bij alles wat je doet spelen, want als we heel eerlijk zijn, zullen we zien dat het menselijk leven bestaat uit het doden van ander (dierlijk)leven. Denk alleen maar eens aan alle vogels en konijnen die dood blijven in het verkeer, dan laat ik de insecten nog achterwege.

Citaat
Dieren worden best 'geheel' gebruikt. De dieren die wol of eieren geven worden uiteindelijk ook gedood. De schapen worden bijvoorbeeld naar het midden-oosten geexporteerd
Met deze methode heb ik zelf geen moeite. Wat ik bedoelde is b'v het slachten van lammeren, puur en alleen om het vlees. Slacht dan een schaap dat (grof gezegd) te oud wordt om nog goede wol te geven.

Citaat
De mens denkt nl. dat die alles met dieren mag. Dieren zijn objecten, voedsel en worden niet beschouwt als levende wezens die ook eigen beschikking zouden moeten hebben en niet een consumptiegoed moet zijn. Zolang de mens dus kijkt naar dieren als objecten en als wezens die je mag gebruiken/misbruiken zal dat onnodige dierenleed er zijn.
Klopt, maar ik zie de mens dus eigenlijk wel als ook een comsumptie goed. Net als bij dieren (vroeger) worden wij ook gebruikt om voor anderen te werken enworden mensen in de natuur ook gegeten door tijgers (waar we gewoon op het menu staan), aanvallen van haaien (meestal nieuwsgierigheid) en krokodillen (als het beweegt is het eetbaaar). Dat we die beesten hier in nederland niet hebben is een tweede, maar we worden zelf wel zeker gezien als consumptiemiddel door sommige dieren. Soms zelfs door ons eigen soort.

Citaat
Ik geloof dat vooral de zware metalen en stoffen van alle mest het meest in het water terecht komt. De mest die meestal gebruikt word is overigens dierlijke mest
Mee eens. Veelal wel door het slechte voer wat de beesten krijgen, maar mee eens.


Citaat
Daarnaast doe je alsof je naast vlees geen groente eet.
vlees (biologisch, goed geslacht)
brood
ei (eigen kippen, goed eten, loopruimte, niet geslacht)
zuivel
aardappel (eigen teelt, volledig gifvrij)
banaan
chocolade
chips
nootjes
suiker
appel
en dan heb je het ver gehad. Groente eet ik eigenlijk nooit, behalve een beetje in de soep, en dat kweken we ook zelf allemaal zonder gif ofzo. Wel spagetti saus uit pot, dat geef ik toe.



Maar als puntje bij paaltje komt is er eigenlijk maar 1 rede voor dieren (en mensen) leed, nl GELD.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Twijfel...
« Reactie #17 Gepost op: 16 mei 2005, 08:26:36 »
Citaat
maar afgezien daarvan: dat heeft niets te maken met vegetarier zijn. Vegetarier zijn gaat niet over wat je wel eet, maar wat je niet eet.

Deze mag je me even uitleggen. Het klinkt namelijk nogal onzinnig, dus waarschijnlijk snap ik het verkeerd ;). Leg uit!

De definitie "een vegetarier is iemand die groente eet" klopt niet. Dus wel of niet vegetarier zijn heeft te maken met de problemen van vlees eten, niet met de problemen van groente eten.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Twijfel...
« Reactie #18 Gepost op: 16 mei 2005, 11:36:41 »
Even twee misverstanden recht zetten:
1. "je wilt niet weten wat ik in mijn biologisch verbouwde groenten aantref" Daarmee bedoel ik dus geen gif, uiteraard en zo, maar slakjes en andere kleine insecten. De vogeltjes en andere dieren kunnen die gerust eten, WELKOM  :)
2. ik las ooit ergens dat de gemiddelde Nederlander 10x meer vlees eet dagelijks dan het bureau voor de voeding gezond acht. Het wordt nauwelijks omstreden dat veel vlees eten erg ongezond is. De meeste vis is juist goed voor je gezondheid, maar ja: die worden voor een deel ook al in een soort van bio-industrie gehouden en je vraagt je af waarmee ze gevoerd worden en zo. Bovendien zijn er erg vervuilde wateren, mede door die viskwekerijen. Een heleboel vis komt stikkend aan hun eindje, tevens zijn veel vogels en zeezoogdieren de dupe  enz enz enz. Maar dit terzijde.

Er was nog niet lang geleden een wetenschappelijk onderzoek waarin men bewezen achtte dat - het ging om regenwormen en kreeften - helemaal geen pijn zouden voelen. Insecten op een lijn zetten met bijvoorbeeld koeien vind ik persoonlijk enorme onzin. Wel eens een rups zien wandelen waaruit de larven van een sluipwesp bungelen? Maar goed, misschien loopt die rups wel voor ons onhoorbaar gillend rond: ieder zijn geloof. Maar dan kun je niets meer eten en moet je de rest van je leven in ieder geval niet bewegen.
Ik het kader van efficient omgaan met voedsel, dat klinkt een beetje als een gekunsteld argument als "westerlingen/vegetariers" dat punt noemen die sowieso overconsumeren en verre vliegreizen maken  :P bijvoorbeeld en soms de heerlijkste kooksels met ingredientenuit Verweggistan maken...  Het lijkt een beetje of je argumenten zoekt, om toch maar geen vegetarier te worden en toch een gerust geweten te hebben.
Ik laat het hierbij, voor wat betreft deze discussie, ik ben geen Jehova.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2005, 11:41:13 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Twijfel...
« Reactie #19 Gepost op: 16 mei 2005, 11:46:55 »
2. ik las ooit ergens dat de gemiddelde Nederlander 10x meer vlees eet dagelijks dan het bureau voor de voeding gezond acht.
De gemiddelde nederlander eet 93kg vlees per jaar. Voedingscentrum beveelt 30-35kg aan. Niet dat het voedingscentrum er reclame gaat maken dat men minder moet eten hoor... nee zo zijn ze niet....

Citaat
Het wordt nauwelijks omstreden dat veel vlees eten erg ongezond is. De meeste vis is juist goed voor je gezondheid
Het gaat dan vooral om de omega3/6 vetzuren. Maar die zitten in vis niet in de goede verhouding las ik, waardoor opname niet optimaal is. En inderdaad de huidige vis zit vol metalen, hormonen of iets dergelijks.

[quoteEr was nog niet lang geleden een wetenschappelijk onderzoek waarin men bewezen achtte dat - het ging om regenwormen en kreeften - helemaal geen pijn voelen. Insecten op een lijn zetten met bijvoorbeeld koeien vind ik persoonlijk enorme onzin. Maar goed: ieder zijn geloof. Dan kun je niets meer eten en moet je de rest van je leven in ieder geval niet bewegen.
Citaat
Het gaat om proberen niet zomaar onnodig te doden. Ok, er gaan wat insecten dood door de voeding. Die toch noodzakelijk is. Ik vind het belangrijk als wel geprobeerd word dieren te verjagen van de planten. Dus zoveel mogelijk proberen dieren niet te hoeven doden. Maar een mug/vlieg zomaar doodslaan omdat het gemakkelijk is om te doen vind ik niet goed. Dat is onnodig doden. Net zo makkelijk om buiten te zetten.
Stem op de Partij voor de Dieren