Vegatopia Forum

Geen leren schoenen.

Offline Carla

• 259
  • Geslacht: Vrouw
Geen leren schoenen.
« Gepost op: 12 mei 2005, 14:48:16 »
Mijn dochter van 4,5 is op het moment in haar roze periode.
Gisteren heb ik haar meegenomen naar de schoenenwinkel waar wel heel veel roze was, maar heel weinig schoenen die niet van leer waren.
Gelukkig wel een paar roze maar toch stoere hoge gympen gevonden en een paar heerlijk tuttige roze sandalen van één of ander synthetisch goedje.
Ik heb verteld dat de meeste schoenen gemaakt zijn van de huid van dode koeien en dat die dus niet vegetarisch zijn en dat we die daarom niet kopen.
Ze snapt goed dat we vegetarisch zijn en reageerde er verder niet zo erg op, ze was allang blij met haar nieuwe aanwinsten.
Ben benieuwd of het volgend jaar ook nog zo makkelijk gaat....

Offline Mariek

• 3.972
Re:Geen leren schoenen.
« Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2005, 21:25:11 »
Mijn (vega)oppaskindje heeft roze converse-gympen. Die schoenen zie je nu weer veel, hoewel ik ze niet praktisch vind omdat ze van stof zijn en je er dus niet goed mee in de regen kan lopen. Maar voor de zomer kan het verder wel.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Viz

• 395
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2005, 23:14:09 »
Is het alleen wel goed voor groeiende kindervoeten om altijd maar in canvas en 'goedkope' synthetische schoenen te lopen?... Of bestaan er ook goede kinderschoenen van vegalife oid?
Bij goede schoenen is het voetbed nl meestal ook van leer gemaakt..
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2005, 23:14:52 door Viz »
'fish are friends, not food!'

Dennis

« Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2005, 20:03:46 »
Je moet keuzes maken als je niets van leer wilt. Alles heeft zn voor en zn tegen. Mijn meisje van 12 loopt deze zomer op canvas allstars. Nadeel is dat ze warm zijn, erg zweten en nat worden als het regent. Buiten dat laatste heb je genoemde problemen altijd met niet-leren schoenen. Van de winter krijgt ze canvas Blackstones, die we dan inspuiten met waterwerend middel.

heb je andere tips, laat het weten

Offline Anna

• 319
« Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2005, 19:17:37 »
Ik zit ook wel een beetje met een dilemma. Of beter gezegd ik denk na over het volgende: ik had tot nu nog leren schoenen, die ik gekocht had voordat ik vegetarier werd en heb nu dus 2 paar "plastic" schoenen aangeschaft. Mijn moeders reactie was: dat je geen vlees eet oke, maar dat je je voeten wilt verpesten...

Ze heeft wel een beetje gelijk, mijn voeten kunnen niet ademen, het voetbed en de zool zijn ook niet echt top....

Nou zijn mijn voeten gelukkig al gevormd een heeft het misschien minder invloed dan het op kinderen zou hebben.

Maar hoe doen vega ouders dat. Vanaf de geboorte geen leren schoenen of toch af en toe een goed paar. Kindervoeten vragen gewoon om goede schoenen en die zijn toch echt bijna altijd van leer! Nou is de zomer denk ik makkelijker met inderdaad die all stars gympen, je hebt leuke schoentjes van hennep. Maargoed een paar goede/stevige sandalen is eigenlijk onmisbaar en in de winter lijkt me een goed paar schoenen helemaal nodig...!

Wat doe je dan als vega ouder. Waar kies je voor?? Wat zijn je afwegingen?? Ik hoop daar wat reacties op te krijgen. Ben daar erg benieuwd naar!
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2005, 19:19:23 door Anna »

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2005, 19:25:33 »
Er zijn veel vega's die wel leren schoenen dragen.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2005, 19:36:12 »
Dr. Ralph Sakkers, kinderorthopedisch chirurg UMC Utrecht:

Citaat
Valt er iets te zeggen over het materiaal waar een schoen van gemaakt is? Is stof slecht en leer juist heel goed? "Dat maakt in principe niets uit. Het gaat om de goede pasvorm van de schoen en de soepelheid. Verschillende schoenfabrieken gebruiken verschillende leesten om hun schoenen op te maken. Aangezien verschillende kinderen ook verschillende modellen voeten hebben, zit het ene merk schoen bij het ene kind prettiger en het andere merk bij het andere kind prettiger. Of een schoen dan van kalfsleer is of van linnen, heeft geen directe relatie met de gezondheid van de voeten. Het maakt dus medisch gezien, en dan bedoel ik voor de groei van de voet, niet uit of een kind op gymschoenen of op kalfslederen schoenen loopt, zolang de schoenen goed passen. Ik kan natuurlijk best een maatpak laten maken in Londen van 1500 euro, mooi en van uitstekende kwaliteit. Dat kan heel prettig zijn, maar is medisch gezien niet noodzakelijk. Hetzelfde geldt voor schoenen: vaak zijn dure schoenen ook mooi, maar dat is dus een kwestie van smaak. Leuke en goede kinderschoenen hoeven in principe niet duur te zijn. Als we er tenminste van uit gaan dat er niets bijzonders aan de hand is met de voetjes."

(Dit is een klein deel van de tekst, dus klik even op de bovenste link als je de rest wil lezen.)

Van het tv-programma 'Bij ons thuis'. Hier staat de rest van het item.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2005, 19:37:22 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call