Vegatopia Forum

River Cafe Kookboek Groen

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
River Cafe Kookboek Groen
« Gepost op: 11 mei 2005, 18:08:15 »
Ik wil d'r uit! De stad uit! het platteland op! De weilanden in! En zoeken naar zuring en paardebloem of zure distel! En dan met hele tassen vol op de fiets naar Londen, naar het River Cafe van Rose en Ruth die me dan haarfijn uit de doeken doen wat ik daar allemaal voor moois mee kan in de keuken en waar ik de volgende keer op moet letten als ik weer ga plukken. Zodat ik niet, zoals nu, de helft moet weggooien omdat er...

Nou ja, genoeg zo met die mooie dagdromerijtjes. Rose Gray en Ruth Rogers hebben het veel te druk met hun River Cafe om Vegatopia's J@n eens een middagje te onderhouden over de geneugten van zelfgeplukte en versgekochte groente. Gelukkig hebben we hun serie River Cafe-kookboeken, waarvan de editie 'Groen' nu in een Nederlandse vertaling is verschenen.

Rose en Ruth koken in hun River Cafe gerechten uit de Italiaanse keuken. Eenvoudig en puur, met producten van het seizoen, zoveel mogelijk afkomstig uit de eigen moestuin of anders van groenteleveranciers uit de regio. In Londen maken ze daarmee al sinds 1987 naam en populair werden ze vooral ook door Jamie Oliver, die in hun restaurant het echte koken leerde.

Het 382 pagina's dikke 'Groen' is niet onderverdeeld in categorieën als hoofd-, voor- en nagerechten, maar in maanden. In elke maand wordt er gekookt met groenten en andere producten die dan voor handen zijn in de tuin of op de markt. In mei gaan we aan de asperges (in onder meer een salade van asperges en kwarteleieren), maar ook aan de bospeen (o.a. worteltjes met marsala) en de bosui (pizza met bosui en tijm). Iedere seizoengroente wordt ingeleid met een beschrijving van de herkomst, hoe lang ze verkrijgbaar zijn en waar je op moet letten bij het kopen. Het boek wordt daardoor ook bijna een soort groente-encyclopedietje.

Hoewel Groen over groente gaat, zijn niet alle gerechten in het kookboek vegetarisch; in iets meer dan een derde van de recepten wordt vlees of vis gebruikt.

De recepten zijn niet al te ingewikkeld, maar wie echt simpel & snel wil, kan beter naar iets anders uitkijken. Er gaat gemiddeld toch wel een ingrediënt of acht in een gerecht en niet alles is bij de super op de hoek te koop.

Geen kritiek verder? Nou ja, vooruit, een puntje dan: als je geen echte kook-crack bent, mis soms wel wat uitleg bij de recepten. Wat is porcini ook alweer? Is dat nou een paddestoel of is het toch iets wat ze van een varken snijden? En vialone nano-rijst, waar haal je dat in vredesnaam vandaan? Maar goed, dat is wel een beetje muggenzifterij. River Cafe Kookboek Groen is gewoon een heel prettig boek om te hebben en uit te koken. Ook voor vegetariërs.

River cafe kookboek  groen
Rose Gray  en Ruth Rogers
382 Pagina's
Culinaire Boekerij
ISBN: 9021581612  
Prijs:  € 27,50  

« Laatst bewerkt op: 14 mei 2005, 12:43:41 door J@n »

Offline Selly

• 30.783
Re:River Cafe Kookboek Groen
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2005, 23:15:55 »
Oh ik vind het een absoluut onbruikbaar kookboek omdat er zo ontzettend veel ingredienten in staan die hier in de verste verte niet te krijgen zijn, en dan heb ik er niet eens een probleem mee langs een groothandel, boerenmarkt of exclusieve groentenboer te fietsen, heel veel dingen zijn gewoon niet te krijgen  :-\
Maar ik heb de Engelse versie en het zou best kunnen dat ze in de Nederlandse versie het een en ander hebben aangepast aan het NL aanbod.
,,,,فلافل

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2005, 13:08:51 »
Ik ben er wel wat ingrediënten in tegengekomen waarvan ik denk: waar háál je die? Zoals dat eekhoorntjesbrood bijvoorbeeld. En pattison X en pattison Y, die zou ik ook niet zo snel weten te vinden. Maar ik heb niet de indruk dat er belachelijk veel onvindbare ingrediënten in staan. Ja, wat onbekende pasta-varianten nog, maar dat lijkt me gewoon een kwestie van je eigen variantje gebruiken. In de Engelse variant is dat erger?
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2005, 08:47:54 door J@n »

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2005, 12:20:08 »
Ehm. Ik weet in Utreg zo twintig plekken waar ik gedroogd eekhoorntjesbrood kan krijgen, al moet ik toegeven dat niet een daarvan een Albert Heijn is. Vers eekhoorntjesbrood is een seizoensproduct, maar in de korte tijd dat het verkrijgbaar is weet ik dat ook nog wel te vinden - voor een prijs. Noem eens wat meer 'onvindbare' dingen?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2005, 13:29:09 »
- cavoloro nero, in Nederland maar 1x tegengekomen in een exclusieve A'damse groentenwinkel.
- de diverse soorten (jonge) artisjok die ze noemen, met name de paarse en de Romeinse die ik hier zelden zie, hehe, als iemand het recept gaat maken om de artisjokken in z'n geheel te frituren wordt dat lachen als ie dat met gewone artisjokken die je hier bij de appie kan krijgen doet
- de hele kleine artisjokjes formaat golfbal, die heerlijk zijn om in te maken en die ik in Italie ook regelmatig heb gegeten maar hier in Nederland misschien 1 of 2 keer ben tegen gekomen.
- paarse broccoli kom ik ook niet dagelijks tegen, wel eens, maar niet vaak
- een of andere bijzonde wilde savooie kool
- wilde rucola, wilde zuring en nog 2 wilde kruiden waar ik even de vertaling niet van bij de hand heb en brandnetels
- mispels
- groene baby asperges
- citroenbasilicum (nog nooit gezien) en paarse basilicum (maar af en toe te krijgen) en reuzenbasilicum en een gekke variteit met spikkelige blaadjes
- verse borlottibonen. "recentely, frozen fresh borlotti beans have become available". Oh ja?
- verse canellibonen
- gele tomaten
- courgette bloemen
- jonge mini courgette
- borage
- verse marjoraan
- ronde aubergines
- ronde courgette
- stuifzwam
- verbena
- vers eekhoorntjesbrood. Zijn die ook wel op 20 plekken in Utrecht te krijgen Bart? In Amsterdam maar op 1, misschien 2 en dan moet je er als de kippen bij zijn. Afgezien van het feit dan je er volgens een recept 2,5 kilo van nodig hebt. Je wil niet weten hoeveel dat kost.
- witte truffels
- romanesco
- volgens mij is treviso ook bijna nergens te krijgen
- de diverse (dunhuidige) citroenen die ze noemen en Sevilla sinaasappels die je ook niet dagelijks tegen komt. Als je sommige van die recepten vervangt door gewone citroen wordt het gewoon een zure boel juk
- jonge preitjes (dunner dan 2 cm)
- vers laurierblad, nee ik heb geen tuin

Al met al vind ik het een lange lijst  :-\ van ingredienten die ik zelfs in Amsterdam niet of met moeite kan krijgen.

« Laatst bewerkt op: 15 mei 2005, 13:32:03 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2005, 13:57:04 »
Het klinkt alsof jeje eigen groententuin moet hebben, want de meeste dingen ken ik / heb ik zelf (gehad):

Paarse broccoli wordt bij het koken toch gewoon weer groen? Voor de kleur hoef je het dan niet te doen. Citroenbasilicum is heerlijk, maar je moet het idd zelf telen.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2005, 14:06:23 »
paarse broccoli smaakt pittiger.
Het zijn idd dingen die ik wel ken, en met wat moeite ook nog kan krijgen (sommige overigens niet) maar ik vind de Engelse versie niet erg toegankelijk.
,,,,فلافل

Kiwi

« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2005, 17:08:32 »
Gele tomaten, ronde courgetee, ronde aubergine en courgettebloemen heb ik in De kop van 't Land wel eens gegeten. Maar die kweken inderdaad een heleboel dingen zelf.

Offline bart

• 2.585
« Reactie #8 Gepost op: 15 mei 2005, 17:52:48 »
- cavoloro nero, in Nederland maar 1x tegengekomen in een exclusieve A'damse groentenwinkel.
Hebben ze bij de Hanos.

Citaat
- de diverse soorten (jonge) artisjok die ze noemen, met name de paarse en de Romeinse die ik hier zelden zie,
- de hele kleine artisjokjes formaat golfbal, die heerlijk zijn om in te maken en die ik in Italie ook regelmatig heb gegeten maar hier in Nederland misschien 1 of 2 keer ben tegen gekomen.
Hebben ze in de Turkenwijk

Citaat
- paarse broccoli kom ik ook niet dagelijks tegen, wel eens, maar niet vaak
- een of andere bijzonde wilde savooie kool
Nope, zegt me niets

Citaat
- wilde rucola, wilde zuring en nog 2 wilde kruiden waar ik even de vertaling niet van bij de hand heb en brandnetels
Hmm, waar zou je wilde kruiden kunnen vinden? D'r groeit godbetert wilde rucola in het grasveld naast je werk.

Citaat
- mispels
Liggen nooit in de winkel, maar ik zie overal mispelbomen staan. Gewoon 's nachts uit de tuin van de buren jatten ;)

Citaat
- groene baby asperges
In het koelvak van de Albert Heijn

Citaat
- citroenbasilicum (nog nooit gezien) en paarse basilicum (maar af en toe te krijgen) en reuzenbasilicum en een gekke variteit met spikkelige blaadjes
De Italiaan heeft de eerste drie. Af en toe.

Citaat
- verse borlottibonen. "recentely, frozen fresh borlotti beans have become available". Oh ja?
- verse canellibonen
In het seizoen, bij de Italiaan

Citaat
- gele tomaten
- courgette bloemen
- ronde aubergines
- witte truffels
- romanesco
- volgens mij is treviso ook bijna nergens te krijgen
- de diverse (dunhuidige) citroenen die ze noemen en Sevilla sinaasappels die je ook niet dagelijks tegen komt. Als je sommige van die recepten vervangt door gewone citroen wordt het gewoon een zure boel juk
- jonge preitjes (dunner dan 2 cm)
- vers laurierblad, nee ik heb geen tuin
- ronde courgette
- jonge mini courgette
Hanos

Citaat
- borage
Groeit overal
Citaat
- verse marjoraan
Groenteboer
Citaat
- stuifzwam
De paddestoelenkraam op de markt, die overigens ook vers eekhoorntjesbrood heeft. De beste plek om vers eekhoorntjesbrood te vinden is overigens het bos, maar het idee dat je dingen uit de natuur echt waar op kunt eten lijkt een hoop mensen te bevreemden.

Citaat
- verbena
Okee, ik geef het toe, het is een complex lijstje voor de die-hard foodshopper. Wat is verbena?
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2005, 17:53:27 door bart »

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #9 Gepost op: 15 mei 2005, 19:02:21 »
Ik kan me niet herinneren dat ik die in de NL-se versie ben tegengekomen. Noem eens een gerecht + pagina waarin veel zeldzame ingrediënten zitten. Ben dan wel benieuwdf hoe de vertaler dat heeft opgelost.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #10 Gepost op: 15 mei 2005, 22:23:05 »
Okee, ik geef het toe, het is een complex lijstje voor de die-hard foodshopper.

ja zeker voor mensen zonder pasje naar de groothandel, en zelfs van veel van de dingen die jij zegt dat ze bij de Hanos te vinden zijn, daar heb ik mn twijfels over.
De mini-artisjokken bij de turk, zijn absoluut niet de varieteit die ze in dit boek bedoelen.
Verbena is een soort schermplant, ook een kruid. En die ga ik echt niet in het midden van Amsterdam plukken, als het daar te vinden zo zijn, noch andere kruiden die te midden van plassende beesten en mensen en vieze auto's opgroeiden  :pukey:
Trouwens, bij de AH liggen geen babyasperges, als je die gekweekte zielige aspergepunten bedoeld die in de koeling liggen, da's niet hetzelfde als babyasperges.

Maar ik begrijp dat de NL versie het een en ander heeft aangepast, da's natuurlijk prima, want het zou best kunnen dat die moeilijke dingen in Engeland echt makkelijker te krijgen zijn.

,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #11 Gepost op: 15 mei 2005, 22:32:42 »
Ik kan me niet herinneren dat ik die in de NL-se versie ben tegengekomen. Noem eens een gerecht + pagina waarin veel zeldzame ingrediënten zitten. Ben dan wel benieuwdf hoe de vertaler dat heeft opgelost.

'deep fried artichokes with radicchio' waar dus jonge in zijn geheel opeetbare artisjokken voor nodig zijn, blz. 58 (seizoen februari), ik gok dat ze er artisjokkenhart van hebben gemaakt

'cedro lemon and selery salad' blz. 68 (seizoen februari). De cedro lemon is een soort ugly achtige vrucht. Ik hoop dat de vertaler het niet met citroen maar met grapefruit heeft vertaald, want met gewone citroen lijkt het gerecht me niet lekker.

'sea kale with pecorino romano and lemon' blz. 109 (seizoen maart). Hebben ze de sea kale misschien door chinese kool of paksoi vervangen?

En bij april staat een mispel hoofdstukje
,,,,فلافل

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #12 Gepost op: 16 mei 2005, 12:33:58 »
'deep fried artichokes with radicchio' waar dus jonge in zijn geheel opeetbare artisjokken voor nodig zijn, blz. 58 (seizoen februari), ik gok dat ze er artisjokkenhart van hebben gemaakt

Ze hebben gewone artisjokken gebruikt, maar dan bewerken ze 'm wel: buitenste taaie bladeren verwijderd, toppen van de blaadjes geknipt, steel geschild, hooi verwijderd. Maar dat kan dus niet?

Citaat
'cedro lemon and selery salad' blz. 68 (seizoen februari). De cedro lemon is een soort ugly achtige vrucht. Ik hoop dat de vertaler het niet met citroen maar met grapefruit heeft vertaald, want met gewone citroen lijkt het gerecht me niet lekker.

Die kan ik zo niet vinden. Of het moet Tagliatelle met citroenroom en peterselie zijn. Daarvoor zijn rasp en sap van biologische citroenen gebruikt.

Citaat
'sea kale with pecorino romano and lemon' blz. 109 (seizoen maart). Hebben ze de sea kale misschien door chinese kool of paksoi vervangen?

Ook niet te vinden. Er wordt wel met wilde sla gewerkt, maar dat zijn m.i. dan ook wel de meest exotische recepten uit de NL-se versie.

Citaat
En bij april staat een mispel hoofdstukje

Die staat er inderdaad in. Als 'Nespole' ('heet in Nederland loquat of Japanse mispel' meldt de vertaling). Op het hoofdstukje volgt maar 1 gerecht, trouwens.

Offline Sæna

• 294
« Reactie #13 Gepost op: 22 mei 2005, 17:24:38 »
Citaat
- borage
Groeit overal
De paddestoelenkraam op de markt, die overigens ook vers eekhoorntjesbrood heeft. De beste plek om vers eekhoorntjesbrood te vinden is overigens het bos, maar het idee dat je dingen uit de natuur echt waar op kunt eten lijkt een hoop mensen te bevreemden.
Citaat
- verbena
Okee, ik geef het toe, het is een complex lijstje voor de die-hard foodshopper. Wat is verbena?
Borage of Bernagie (komkommerkruid) nu bij het tuincentrum om zelf verder te kweken.
Eekhoorntjesbrood is beschermd en mag niet geplukt worden, maar waarom zou je? Op de markt het hele jaar droog verkrijgbaar als cèpes=Frans en porcini=Italiaans. Het weekwater is heerlijk om een saus mee af te maken.
Verbena is ijzerhard. Verbena odoratum is geurig en versterkend voor het vrouwelijk systeem. Ook tisane van te maken.
Een heerlijk kookboek overigens!
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2005, 17:26:37 door Sæna »

Katleen

« Reactie #14 Gepost op: 11 augustus 2005, 18:05:47 »
Ik heb dit kookboek ondertussen ook al een maand of drie en ik ben er ook heel enthousiast over! En nog helemaal geen problemen gehad met de ingrediënten. Een echte aanrader.

Offline bart

• 2.585
« Reactie #15 Gepost op: 13 augustus 2005, 16:12:51 »
De verse eekhoorntjesbroden uit Zuid-Europa zijn weer te koop, voor de liefhebbers. Voor de Nederlandse paddestoelen uit het wild valt het ergste te vrezen na al dit plensweer van de afgelopen tijd. Misschien later in het jaar nog.

Offline Sven

• 3.927
« Reactie #16 Gepost op: 13 augustus 2005, 18:39:41 »
Citaat
- verbena

ijzerhard, zoals saena al zei, of ook bekend als ijzerkruid. Als je tevreden ben met de gedroogde versie: pakje ijzerkruidthee kopen - en dat moet je echt overal kunnen vinden - zo'n zakje openknippen en onder het gerecht roeren. Klaar is kees.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #17 Gepost op: 13 augustus 2005, 22:17:43 »
Citaat
- verbena

ijzerhard, zoals saena al zei, of ook bekend als ijzerkruid. Als je tevreden ben met de gedroogde versie: pakje ijzerkruidthee kopen - en dat moet je echt overal kunnen vinden - zo'n zakje openknippen en onder het gerecht roeren. Klaar is kees.

maar hier wilden ze de verse, ik geloff zelfs de bloemen als ik me goed herinner  :)
,,,,فلافل