Vegatopia Forum

Brood

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Brood
« Reactie #180 Gepost op: 27 augustus 2010, 19:09:31 »
Wij hadden verleden week hele lekkere broodjes in Berlijn, licht tarwe met grove vlokken zout erop... Weet jij hoe dat heet, Eelco?
Waren dat gewone broodjes, die je met beleg eet, of meer iets als een Bretzel/pretzel? Wat voor vorm had het? Er zijn namelijk nogal wat verschillende soorten broodjes.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #181 Gepost op: 27 augustus 2010, 20:08:53 »
Meer als een pretzel. Het zag eruit als een klein, donker kaiserbroodje, maar dan heel compact en met grove zoutkorrels erop dus. Erg lekker bij de soep, maar ik heb ze nog helaas nooit in Nederland gezien.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Brood
« Reactie #182 Gepost op: 27 augustus 2010, 23:30:17 »
Een laugenbrezel?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #183 Gepost op: 28 augustus 2010, 12:14:53 »
Nee, die bedoel ik niet. Ik moet maar snel weer terug naar Duitsland om te zien hoe ze nou heten. :)
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Brood
« Reactie #184 Gepost op: 16 september 2010, 10:06:44 »
En vanochtend lagen er tarwebroodjes met grove vlokken zout op het ontbijtbuffet in mijn hotel in Quedlinburg. Meteen maar even gevraagd hoe die heten. Het antwoord is simpel, Laugenbrötchen   :P.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #185 Gepost op: 19 september 2010, 21:18:09 »
Ja! die zijn lekker!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline chinoiseries

  • ***
  • 247
  • Geslacht: Vrouw
    • Always cooking up something
Re:Brood
« Reactie #186 Gepost op: 19 september 2010, 21:42:07 »
En vanochtend lagen er tarwebroodjes met grove vlokken zout op het ontbijtbuffet in mijn hotel in Quedlinburg. Meteen maar even gevraagd hoe die heten. Het antwoord is simpel, Laugenbrötchen   :P.

;D je moet gewoon niet te moeilijk willen doen, Eelco. Er zijn gewoon heel veel variaties op Laugenbrot :P

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #187 Gepost op: 22 september 2010, 19:25:29 »
En vanochtend lagen er tarwebroodjes met grove vlokken zout op het ontbijtbuffet in mijn hotel in Quedlinburg. Meteen maar even gevraagd hoe die heten. Het antwoord is simpel, Laugenbrötchen   :P.

Hihi... Ja, die zijn het dus wel! Hmmm... nu krijg ik er weer trek in!
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Loveturn

Brood
« Reactie #188 Gepost op: 28 december 2010, 00:55:45 »
Als beginnend veganist is er nog een hoop dat ik moet ontdekken. Maar klopt het nou dat brood NIET veganistisch is?

Zo ja, wat eten jullie dan in plaats van brood om toch voldoende vezels binnen te krijgen?  ???

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Brood
« Reactie #189 Gepost op: 28 december 2010, 01:01:15 »
Als beginnend veganist is er nog een hoop dat ik moet ontdekken. Maar klopt het nou dat brood NIET veganistisch is?

Niet per se. Sommig brood is veganistisch, ander brood niet. Een lijst vind je op http://www.veganisme.org/wiki/index.php/Brood

En je kan natuurlijk ook zelf (veganistisch) brood bakken.

Loveturn

Re:Brood
« Reactie #190 Gepost op: 28 december 2010, 01:04:03 »
Dankjewel  :)

Kom er dus nu achter dat ik al een half jaar lang niet-vegan brood eet (AH euroshopper). Balen. Al die andere broden zijn eigenlijk veels te duur voor mij, maar ja, je moet er wat voor over hebben  ;)

Ooit ga ik wel eens een broodmachine kopen, lijkt me wel wat.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Brood
« Reactie #191 Gepost op: 28 december 2010, 08:37:29 »
Je kan ook brood bakken zonder broodbakmachine. ;D

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #192 Gepost op: 28 december 2010, 10:24:12 »
Maar dan staat het niet 's ochtends warm, knapperig en lekker geurend op je te wachten ;)
Met meel in grote zaken van bijvoorbeeld een molenaar hoef je echt niet duur uit te zijn. En mijn bakmachine heb ik voor 12,50 op marktplaats gekocht.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Brood
« Reactie #193 Gepost op: 28 december 2010, 11:07:49 »
Maar dan staat het niet 's ochtends warm, knapperig en lekker geurend op je te wachten ;)
Jawel, zoals ik het doe wel: 's ochtends deeg maken, 's avonds kneden, in de oven, op de timer, en 's ochtends is het precies op tijd klaar.

Re:Brood
« Reactie #194 Gepost op: 28 december 2010, 12:03:07 »
Een oven met timer lijkt me duurder dan een broodbakmachine.
En het gaat uiteindelijk alleen maar om het ontwijken van een minuscuul stukje verfkwast.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Brood
« Reactie #195 Gepost op: 28 december 2010, 12:12:08 »
Niet alleen duurder, maar zeker ook een stuk multifunctioneler. En het scheelt weer een apparaat dat je ergens moet opbergen.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #196 Gepost op: 28 december 2010, 18:12:55 »
om het ontwijken van een minuscuul stukje verfkwast.
:yes: en ;D en ook een beetje  :-[
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Re:Brood
« Reactie #197 Gepost op: 20 maart 2013, 23:37:04 »
Als beginnend veganist is er nog een hoop dat ik moet ontdekken. Maar klopt het nou dat brood NIET veganistisch is?

Niet per se. Sommig brood is veganistisch, ander brood niet. Een lijst vind je op http://www.veganisme.org/wiki/index.php/Brood

En je kan natuurlijk ook zelf (veganistisch) brood bakken.

Ligt het wellicht aan mij, maar bij mij werkt dit niet, die link?

Aiko

Re:Brood
« Reactie #198 Gepost op: 20 maart 2013, 23:48:08 »
Ooit ga ik wel eens een broodmachine kopen, lijkt me wel wat.

Op marktplaats wemelt het van deze apparaten (dat ligt voornamelijk aan de toewijding van de eigenaren regelmatig brood te willen bakken, niet aan de kwaliteit van de apparatuur). Ik kan de AFK BM2 aanbevelen. Voor 15 euro moet je daar wel een redelijk nieuw kunnen vinden. En bevalt het na verloop van tijd niet, zet je het voor hetzelfde geld weer op marktplaats.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Brood
« Reactie #199 Gepost op: 21 maart 2013, 00:05:25 »
Als beginnend veganist is er nog een hoop dat ik moet ontdekken. Maar klopt het nou dat brood NIET veganistisch is?

Niet per se. Sommig brood is veganistisch, ander brood niet. Een lijst vind je op http://www.veganisme.org/wiki/index.php/Brood

En je kan natuurlijk ook zelf (veganistisch) brood bakken.

Ligt het wellicht aan mij, maar bij mij werkt dit niet, die link?

Het nieuwe adres: http://wiki.veganisme.org/index.php/Brood