Vegatopia Forum

Brood

0 leden en 19 gasten bekijken dit topic.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Brood
« Reactie #120 Gepost op: 11 mei 2010, 20:08:52 »
Ik wil ook een middag-/avondbakker.
 :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Brood
« Reactie #121 Gepost op: 11 mei 2010, 21:54:53 »
Fem, is het geen idee zelf brood te bakken? Of lust je dat niet?
Heeeerlijk wakker worden met de geur van vers brood om je heen!
Hoe lang blijft dat goed eigenlijk? Was er wel over aan het nadenken, maar ik eet nu iets van een half brood per week. Wordt misschien iets meer als het vaker beschikbaar is, maar ik ga echt geen 2 broden per week eten. Of kan zo'n bbm ook minibroodjes maken?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #122 Gepost op: 11 mei 2010, 22:20:44 »
Waarom zou dat niet kunnen?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Brood
« Reactie #123 Gepost op: 11 mei 2010, 22:31:21 »
Omdat het een groot ding is en ik natuurlijk niet halverwege de nacht het deeg eruit wil halen en minibroodjes wil gaan maken om die in de over te stoppen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #124 Gepost op: 11 mei 2010, 22:37:56 »
Het heet gelukkig een broodBAKmachine, dus hij kan ook bakken  ;)
Dat ik dat niet doe, is een 2e.

Trouwens, alleen de deegstand van een AFK doet er ook niet zo lang over hoor, anderhalf uur ongeveer. Dus je kan voor het slapen gaan het ding vullen, en dan bij wakker worden het ding gelijk aan. Dan rustig wassen en aankleden en fretten voeren en je teennagels lakken ofzo en dan is je deeg klaar. Even in bolletjes verdelen en 20 minuutjes of minder in de oven. Met 2 uur heb je dan home made broodjes.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2010, 22:43:27 door koekje »
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Brood
« Reactie #125 Gepost op: 11 mei 2010, 22:48:57 »
Hmm, echt aanlokkelijk klinkt het niet, dan wil ik eerst een pizzading denk ik. Maar meestal volstaat het brood van mijn AH ook wel hoor, AH hiertegenover heeft geen lekker brood, maar in die andere ben ik veel vaker en dat is best wel lekker. Voor bijzondere gelegenheden laat ik mijn vader (ochtendmens, die ook behoefte heeft aan een middagbakker trouwens, want op zaterdag kun je hier geen brood opzij laten leggen, en dus moet hij heel moeilijk doen met het plannen van de hondentraining, omdat hij eerst naar de bakker moet.) brood kopen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Brood
« Reactie #126 Gepost op: 12 mei 2010, 09:35:11 »
Ik wil ook een middag-/avondbakker.
 :)

Bakker Hartog in de Ruyschstraat is een middagbakker die ook nog hemels brood en andere lekkernijen maakt.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Brood
« Reactie #127 Gepost op: 12 mei 2010, 14:24:28 »
Ik wil ook een middag-/avondbakker.
 :)

Bakker Hartog in de Ruyschstraat is een middagbakker die ook nog hemels brood en andere lekkernijen maakt.

Psies!
,,,,فلافل

riekje

Re:Brood
« Reactie #128 Gepost op: 19 mei 2010, 13:39:50 »
Hoi,

ik ben nieuw hier (was op zoek naar vega recepten) maar ik kan het niet laten even te antwoorden op deze post.

Ik bak tegenwoordig zelf brood. Heel simpel, lekker stevig volkorenbrood. Zonder kneden, zonder broodbakmachine. Je hebt wel een oven nodig. :)
Het heet Grantbrood, en je maakt het zo:


1,4 kg volkorenmeel   (dit is voor 3 hele broden, gezinshoeveelheid dus...online kun je ook wel recept vinden voor één brood als je zoekt op grant-brood.)
1 eetl. zout
1 eetl. gedroogde gist
1,2 liter warm water
1 eetl suiker of keukenstroop.

-Verwarm de oven voor op 200 graden

-Vet drie broodblikken in.

-Meng meel en zout en zorg dat ze op kamertemperatuur zijn.

-Strooi de gist in 1,5 dl. van het warme water. Doe na enkele minuten de suiker erbij. Laat tien minuten staan.

-Maak een kuiltje in het midden van het meel, roer het gistmengsel en het overige water erdoor. Het deeg moet glibberig aanvoelen. Roer ca. 1 minuut, van de kanten naar het midden werkend.

-Verdeel het deeg over de (verwarmde) broodblikken, bedek ze met ingevette plasticfolie en laat het deeg op een warme plek 30 minuten/totdat het deeg de rand heeft bereikt rijzen. (leg er evt. ipv plasticfolie een ruime braadslee/afwasteil overheen, met daarover een vochtige doek)

-Bak de broden (zonder folie of theedoek!) 40 á 50 minuten minuten totdat ze knapperig zijn en hol klinken als je op de onderkant klopt.

Offline Ray01

  • **
  • 55
  • Geslacht: Man
Re:Brood
« Reactie #129 Gepost op: 25 juni 2010, 22:32:31 »
Hallo,

Ik ben sinds een tijdje definitief overgestapt op een vegetarisch eetpatroon.
Ik blij dat ik deze keuze heb gemaakt, het bevalt me prima  :)

Maar waarschijnlijk zoals iedereen die net bezig is roepen sommige voedingsmiddelen toch wat onduidelijkheid op.

Graag zou ik willen weten hoe het nu echt met brood en gebak zit, ik hoor en lees steeds vaker dat er een kans bestaat dat hier dierlijke stoffen in kunnen zitten, denk aan b.v. aan broodverbetermiddel en gelatine.

Toevallig hebben wij op het werk deze week 3x (!) gebak en taart geserveerd gekregen, de gelatineachtige gebakjes heb ik maar laten staan, deze zijn duidelijk te herkennen.

Maar met brood is dit toch wat lastiger, ik moet er wel bij vermelden dat ik wel altijd vers brood bij de warmebakker koop.

Dus niet van dat voorverpakte fabrieksbrood.
Is er iemand die hier wat meer info over heeft?

(deze vraag zal al wel vaker zijn gesteld, neem ik aan?)

Kiwi

Re:Brood
« Reactie #130 Gepost op: 25 juni 2010, 22:41:35 »
Toevallig is diezelfde vraag inderdaad nog niet eens zo heel lang geleden weer eens aan de orde gekomen. Hier kun je lezen wat er toen allemaal over geschreven is.
En hier is de voorsteldraad. ;) Welkom! :)

Offline Ray01

  • **
  • 55
  • Geslacht: Man
Re:Brood
« Reactie #131 Gepost op: 25 juni 2010, 23:15:59 »
Kiwi,

Bedankt voor de info, hier staat idd veel over brood.
Volgens mij heb ik deze vraag wel in de verkeerde box gesteld.

Ach, moet mijn mijn weg door het forum nog even uitzoeken  :)

Ik zie dat er echt heel veel verschillende zaken aan de orde komen.

Kiwi

Re:Brood
« Reactie #132 Gepost op: 25 juni 2010, 23:19:55 »
Je vraag staat inmiddels in de goede draad (daar hebben we onze ijverige modjes voor). Kijk vooral rond op je gemak, er gaat vast een (vega-)wereld voor je open. :)

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Brood
« Reactie #133 Gepost op: 26 juni 2010, 20:13:04 »
Vandaag kreeg ik te horen bij Albert Heijn dat mijn favoriete brood op het punt staat uit te sterven.
Het betreft Allinson Meergranen. Fem, is jou iets bekend?

Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Brood
« Reactie #134 Gepost op: 26 juni 2010, 20:24:26 »
Vandaag kreeg ik te horen bij Albert Heijn dat mijn favoriete brood op het punt staat uit te sterven. Het betreft Allinson Meergranen.


:sadley:

Dan moet ik idee om zelf brood te gaan bakken maar snel in daden omzetten.
Of bij de bakker om de hoek (bijna letterlijk) gaan kopen.

Aiko

Re:Brood
« Reactie #135 Gepost op: 17 augustus 2010, 22:36:54 »
Mijn versgebakken walnoten-broccoli-brood staat nu af te koelen. Ben benieuwd hoe mijn test zal smaken over tien minuutjes...!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Brood
« Reactie #136 Gepost op: 17 augustus 2010, 22:37:32 »
Het mijne ook.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Brood
« Reactie #137 Gepost op: 17 augustus 2010, 22:49:15 »
Het mijne ook.

Heb jij ook walnoten broccoli brood gemaakt?  :)

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Brood
« Reactie #138 Gepost op: 17 augustus 2010, 22:52:05 »
Nee, gewoon brood met lijnzaad en pompoen- en zonnepitten. Ik had een beetje slordig gelezen, dus de ingredienten waren me ontgaan.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2010, 22:54:49 door Wombat »

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Brood
« Reactie #139 Gepost op: 17 augustus 2010, 23:01:34 »
Klinkt allebei lekker, maar ik denk dat ik toch precies dat van Wombat prefereer.
Hoe is dat van jou bevallen, trouwens, Aiko, en hoe kom je in godsnaam op zo'n idee?