Hoi,
ik ben nieuw hier (was op zoek naar vega recepten) maar ik kan het niet laten even te antwoorden op deze post.
Ik bak tegenwoordig zelf brood. Heel simpel, lekker stevig volkorenbrood. Zonder kneden, zonder broodbakmachine. Je hebt wel een oven nodig.
Het heet Grantbrood, en je maakt het zo:
1,4 kg volkorenmeel (dit is voor 3 hele broden, gezinshoeveelheid dus...online kun je ook wel recept vinden voor één brood als je zoekt op grant-brood.)
1 eetl. zout
1 eetl. gedroogde gist
1,2 liter warm water
1 eetl suiker of keukenstroop.
-Verwarm de oven voor op 200 graden
-Vet drie broodblikken in.
-Meng meel en zout en zorg dat ze op kamertemperatuur zijn.
-Strooi de gist in 1,5 dl. van het warme water. Doe na enkele minuten de suiker erbij. Laat tien minuten staan.
-Maak een kuiltje in het midden van het meel, roer het gistmengsel en het overige water erdoor. Het deeg moet glibberig aanvoelen. Roer ca. 1 minuut, van de kanten naar het midden werkend.
-Verdeel het deeg over de (verwarmde) broodblikken, bedek ze met ingevette plasticfolie en laat het deeg op een warme plek 30 minuten/totdat het deeg de rand heeft bereikt rijzen. (leg er evt. ipv plasticfolie een ruime braadslee/afwasteil overheen, met daarover een vochtige doek)
-Bak de broden (zonder folie of theedoek!) 40 á 50 minuten minuten totdat ze knapperig zijn en hol klinken als je op de onderkant klopt.