Voor brood wil ik je aanraden de belangrijkste ingredienten goed af te wegen, dat luistert nogal nauw (net als met cake). Ik dacht dat een AFK geen zware degen (van enkel speltmeel bv) aankan, maar heb ik zelf nog niet experimenteel mogen ondervinden.
Ik gebruik mn BBM (AFK) meestal alleen als kneedmachine voor gistdeeg, omdat ik dat niet goed met mn handen kan kneden. Pizzadeeg gaat er geweldig goed in, daarna het deeg in 2 verdelen en uitrollen en de bodems met beleg naar keuze afbakken in de pizzabakker.
Hier het recept:
Ingrediënten
* 200 ml water
* 355 gram patentbloem
* 0,5 zakje gedroogde gist (Dr. Oetker)
* 1 snufje suiker
* 1 snufje zout
* 2 eetlepels olijfolie
Bereiden
Doe eerst het water in de BBM, en dan de bloem. Maak in het midden een kuiltje, en strooi daar de gist in. Rechts van de gist een kuiltje maken en de suiker instrooien, links van de gist een kuiltje voor het zout.
Programmeer de BBM op programma 8 voor gistdeeg. Zet hem aan, en als het draait, voeg dan de olie toe.
Klepje weer dicht doen, en pas weer open doen als deze heeft gepiept.
Rol het deeg uit op een met bloem bestoven werkvlak en beleg naar keuze en bak daarna de pizza.
Het deegje is voor 2 pizza's. Kruiden kunnen naar wens ook aan het deeg worden toegevoegd tijdens het kneden voor de eerste rijs. Het deeg is ook in te vriezen.
Materialen
* broodbakmachine van het merk AFK, deegroller, maatbeker, weegschaal
Ik heb er zelf alleen nog maar AH-bloem voor gebruikt. Goedkope euroshopper bloem is er niet geschikt voor, die heeft te weinig gluten (da's meer iets voor cake). Patentbloem van de AH zelf gaat al een stuk beter. Ik heb laatst bij de Sligro een zak tipo OO gehaald en daar ga ik binnenkort eens een pizzadeegje mee maken.
Het is misschien ook leuk een gedeelte van de tarwebloem te vervangen door boekweit- of speltmeel. Ik heb daar nog geen ervaring mee (ik denk dat er dan meer gist bij zou moeten misschien). Pas geleden heb ik wel een eetlepel gedroogde Provencaalse kruiden aan het deeg toegevoegd zo net na de olie. Dat was ook leuk, maar qua smaak gebeurde er uiteindelijk niet veel (viel weg bij de tomatensaus er op).