Vegatopia Forum

Brood

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Kiwi

Re:Brood
« Reactie #80 Gepost op: 25 april 2010, 12:47:08 »
Daar heb ik me toen ik veganist was nog wel eens in verdiept.
Allinson is trouwens altijd vrij van dierlijke ingrediënten, niet alleen bij AH dus. Dat vind ik altijd wel handig om te weten.
De oerbroden van de Super ook volgens mij, en verder alle biologische broden.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Brood
« Reactie #81 Gepost op: 25 april 2010, 20:34:57 »
Bij AH ben ik de enige die Alinson Meergranen eet. Wordt apart voor mij besteld en gereserveerd.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.567
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Brood
« Reactie #82 Gepost op: 26 april 2010, 18:25:16 »
In sommige broodsoorten wordt inderdaad slachtafval verwerkt, maar niet in allemaal.
??? Zo leer je elke dag weer wat nieuws. En waar zou dat dan weer goed voor moeten zijn? Omdat het zo 'lekker' is? Vanwege de alom geprezen conserverende eigenschappen? Als logisch vervolg op alle overbodige geur- en smaakstoffen?

*Eelco is blij dat zijn Duitse bakker gewoon lekker broodbrood verkoopt*
Gemüse ist mein Fleisch

Kiwi

Re:Brood
« Reactie #83 Gepost op: 26 april 2010, 19:02:59 »
Als broodverbetermiddel, waardoor het brood langer vers zou blijven en een betere structuur zou krijgen volgens mij. In heel veel soorten brood wordt wel een of andere vorm van broodverbeteraar gebruikt, en die kan plantaardig zijn. Maar die kan dus ook gemaakt zijn van varkenshaar.

Kiwi

Re:Brood
« Reactie #84 Gepost op: 26 april 2010, 19:09:22 »
Trouwens, deze hele draad gaat daar zo ongeveer over. ;)

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #85 Gepost op: 26 april 2010, 22:24:03 »
Absurd hè, varkenshaar toevoegen aan brood om het dagenlang voor vers door te kunnen laten gaan  ???
Ben zo blij met mijn broodbakmachine!
« Laatst bewerkt op: 27 april 2010, 07:37:16 door haan-ik-heb-je »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Aiko

Re:Brood
« Reactie #86 Gepost op: 27 april 2010, 00:04:58 »
Zou het ook helpen om baardslijpsel uit mijn scheerapparaat in mijn brooddeeg te gooien om het langer houdbaar te houden (volgens het mannen zijn varkens-principe)?

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Brood
« Reactie #87 Gepost op: 27 april 2010, 00:11:45 »
Zou het ook helpen om baardslijpsel uit mijn scheerapparaat in mijn brooddeeg te gooien om het langer houdbaar te houden (volgens het mannen zijn varkens-principe)?
Zere's oonlie wan wee toe faind out...
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Re:Brood
« Reactie #88 Gepost op: 27 april 2010, 00:16:29 »
Zou het ook helpen om baardslijpsel uit mijn scheerapparaat in mijn brooddeeg te gooien om het langer houdbaar te houden (volgens het mannen zijn varkens-principe)?

Je had toch een hangbuikzwijn? Of is die inmiddels geheel kaalgeschoren voor je bakavonturen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Brood
« Reactie #89 Gepost op: 28 april 2010, 18:33:13 »
Zou het ook helpen om baardslijpsel uit mijn scheerapparaat in mijn brooddeeg te gooien om het langer houdbaar te houden (volgens het mannen zijn varkens-principe)?

Je had toch een hangbuikzwijn? Of is die inmiddels geheel kaalgeschoren voor je bakavonturen?

Ik denk alleen de bikinilijn.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Brood
« Reactie #90 Gepost op: 28 april 2010, 19:02:32 »
Net ergens gelezen dat baardharen roken misselijkheid kan veroorzaken, maar geen idee hoe dat met opeten zit...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #91 Gepost op: 05 mei 2010, 12:50:03 »
Er is wel een draad over brood, maar volgens mij gaat het daar ook over varkensharen enzo. Vandaar een begin met deze draad, voor lekker brood.en anders voegt iemand het toch maar samen

Vooralsnog hebben we pompoenbrood gemaakt, uit een mix met pompoenmeel - en zaad, gewone bloem, roggebloem, moutextract, enzymen, gedroogd zuurdeeg, ascorbinezuur en gluten. en natuurlijk zout, water, gist en suiker.

Lekker, sterke smaak, tikje te zuur om bij de hagelslag te passen.


Ook hebben we een volledig speltbrood gemaakt: schijnt erg gezond te zijn, maar zo vond ik het ook smaken. Het pompoenbrood heeft een zachtere structuur.

Ik wil ook nog wat met rogge gaan experimenteren. En vijgebrood!

Wat doen jullie zoal? Gaan jullie voor lekker en/of gezond? En hoe zat het ook alweer met de vliesjes van volkorenbrood en ijzeropname? Dat moest je toch afwisselen enzo?

Op naar een inspirerende receptendraad!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Brood
« Reactie #92 Gepost op: 05 mei 2010, 13:41:26 »
 :o Wat doe jij veel ingrediënten in je brood! Moet je die ook afwegen, of kan dat uit de losse pols?
Ik ga vooral voor lekker. Gewoon wat speltmeel bij het volkorenmeel, wat witte bloem, verder lijnzaad, pompoen- en zonnepitten, eventueel een restje rijst. Erg lekker. En dat als zuurdesem. Vind ik lekkerder dan gistbrood, dat vind ik een beetje muffig ruiken. Is wel erg stevig, maar dat went.
Alleen de hoeveelheid zout en water meet ik af, de rest gaat op het oog. Mijn broden zijn dus niet altijd hetzelfde.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Brood
« Reactie #93 Gepost op: 05 mei 2010, 14:41:07 »
Mijn favoriete bloem is het boerenpit meel van de AVEVE. Lekker van structuur (lees: weinig kruimelig, eerder veel gluten, denk ik) en veel pitten en zo in.
En ook een beetje sojabrood, van dezelfde winkel.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #94 Gepost op: 05 mei 2010, 18:12:47 »
:o Wat doe jij veel ingrediënten in je brood! Moet je die ook afwegen, of kan dat uit de losse pols?
het is eigenlijk:
1 cup mix met pompoenmeel - en zaad, gewone bloem, roggebloem, moutextract, enzymen, gedroogd zuurdeeg, ascorbinezuur en gluten. Zak van de molen ;)
1 cup gewoon tarwemeel.
1 tl zout,
3/4 cup water,
1 tl gist
2 el  suiker.

En als beginneling meet ik alles nog keurig af.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #95 Gepost op: 05 mei 2010, 18:24:57 »
Voor brood wil ik je aanraden de belangrijkste ingredienten goed af te wegen, dat luistert nogal nauw (net als met cake). Ik dacht dat een AFK geen zware degen (van enkel speltmeel bv) aankan, maar heb ik zelf nog niet experimenteel mogen ondervinden.
Ik gebruik mn BBM (AFK) meestal alleen als kneedmachine voor gistdeeg, omdat ik dat niet goed met mn handen kan kneden. Pizzadeeg gaat er geweldig goed in, daarna het deeg in 2 verdelen en uitrollen en de bodems met beleg naar keuze afbakken in de pizzabakker.

Hier het recept:

Ingrediënten
    * 200 ml water
    * 355 gram patentbloem
    * 0,5 zakje gedroogde gist (Dr. Oetker)
    * 1 snufje suiker
    * 1 snufje zout
    * 2 eetlepels olijfolie

Bereiden

Doe eerst het water in de BBM, en dan de bloem. Maak in het midden een kuiltje, en strooi daar de gist in. Rechts van de gist een kuiltje maken en de suiker instrooien, links van de gist een kuiltje voor het zout.

Programmeer de BBM op programma 8 voor gistdeeg. Zet hem aan, en als het draait, voeg dan de olie toe.

Klepje weer dicht doen, en pas weer open doen als deze heeft gepiept.

Rol het deeg uit op een met bloem bestoven werkvlak en beleg naar keuze en bak daarna de pizza.

Het deegje is voor 2 pizza's. Kruiden kunnen naar wens ook aan het deeg worden toegevoegd tijdens het kneden voor de eerste rijs. Het deeg is ook in te vriezen.

Materialen
    * broodbakmachine van het merk AFK, deegroller, maatbeker, weegschaal



Ik heb er zelf alleen nog maar AH-bloem voor gebruikt. Goedkope euroshopper bloem is er niet geschikt voor, die heeft te weinig gluten (da's meer iets voor cake). Patentbloem van de AH zelf gaat al een stuk beter. Ik heb laatst bij de Sligro een zak tipo OO gehaald en daar ga ik binnenkort eens een pizzadeegje mee maken.
Het is misschien ook leuk een gedeelte van de tarwebloem te vervangen door boekweit- of speltmeel. Ik heb daar nog geen ervaring mee (ik denk dat er dan meer gist bij zou moeten misschien). Pas geleden heb ik wel een eetlepel gedroogde Provencaalse kruiden aan het deeg toegevoegd zo net na de olie. Dat was ook leuk, maar qua smaak gebeurde er uiteindelijk niet veel (viel weg bij de tomatensaus er op).
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Aiko

Re:Brood
« Reactie #96 Gepost op: 05 mei 2010, 18:25:51 »
1 cup mix met pompoenmeel - en zaad, gewone bloem, roggebloem, moutextract, enzymen, gedroogd zuurdeeg, ascorbinezuur en gluten. Zak van de molen ;)

Waar koop je pompoenmeel?

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #97 Gepost op: 05 mei 2010, 19:02:27 »
1 cup mix met pompoenmeel - en zaad, gewone bloem, roggebloem, moutextract, enzymen, gedroogd zuurdeeg, ascorbinezuur en gluten. Zak van de molen ;)

Waar koop je pompoenmeel?

Je kent de mooie molen hier? Daar zat een winkel in, die zit nu een paar honderd meter terug (vanuit jouw dorp gezien), aan de trambaan. Erg lekker!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #98 Gepost op: 06 mei 2010, 10:11:48 »
Vandaag een brood van 1/3 tarwemeel, 1/3 spelt en 1/3 pompoenmix.
Het zure van de pompoen is weg, en de structuur is prima.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

mr.Paul

Re:Brood
« Reactie #99 Gepost op: 07 mei 2010, 13:45:10 »
Over Allinson brood: kennelijk is dit geen beschermde naam (meer), of mag je hem gewoon verkeerd schrijven. Kijk voor de lol eens naar de ingrediëntenlijst van het Allinson brood bij Dirk vd Broek. Staat stijf van de E-nummers.
Ik denk dat de reden voor het "vers" bakken van brood in supermarkten alleen maar is om de schijn van ambachtelijkheid op te houden. Het komt gewoon uit grote broodfabrieken en is daar nog niet helemaal gaar gebakken, zodat het langer verkoopbaar is. Bijkomend voordeel voor de supers is dat er geen ingrediëntenlijst meer op hoeft. Ik koop zoiets gewoon in principe niet....
Maar dan: Waarom wil je persé brood in de supermarkt kopen? Hetzelfde geldt voor de "warme bakker" en aanverwanten, die met fabrieksmixen (ook verkrijgbaar in kleine dure zakjes voor in de broodbakmachine) werken, of zelfs de werkwijze van de supermarkten kopiëren. Er komen gelukkig weer steeds meer echt goede bakkers, met liefde voor het vak. Niet altijd bio, maar die weten wel dat brood tijd nodig heeft in plaats van toevoegingen. Na een tijdje weer echt brood eten ruikt de broodafdeling in de super zelfs een beetje ranzig!
Wat ik eigenlijk wil zeggen is: Je hoeft geen klant te blijven als je het met de produkten niet eens ben. Als mijn groentenman niet wil zeggen of de tomaten zwaar bespoten uit de kas komen of gewoon lekker in de zon hebben gestaan of er zelfs over liegt, dan ga ik naar een andere groentenman. Meneer Heijn gaat er van uit, dat we toch wel blijven komen; zullen we hem eens ongelijk geven?