Ik bak elke drie dagen anderhalf brood. Is normaal gesproken precies genoeg voor ons tweeen. Gewoon, zuurdesem. Is minder gedoe dan helemaal naar de bakker fietsen. Ben ergens in de vorige eeuw begonnen uit geldgebrek, het is nu een gewoonte. Het is heel simpel: gewoon water en zout in de juiste hoeveelheden, dat wel afmeten, en de rest erbij mikken tot de juiste dikte.
Als je de ingrediënten en de energiekosten bij elkaar optelt, is dat zelfgebakken brood vreselijk duur, maar wel erg lekker.
Zijn er hier mensen die wel al hun brood uit de broodmachine toveren? Of fanatieke 'echt-brood'-bakkers?
Ik vind het niet zo duur. Ik herinner me dat ik ergens op dit forum een berekening heb gemaakt, maar die kon ik niet meer vinden.
Het is wel duur als je mixen gaat nemen en zo, maar gewoon met meel gaat dat allemaal wel. En lekker brood kopen is veel duurder.
Ik doe er tegenwoordig vlokken, speltmeel, lijnzaad, pompoen- en zonnepitten in. Voor de lekker. En het is allemaal erg eenvoudig geworden nu ik een internetwinkel heb ontdekt die ook ingrediënten verstuurt. Hoef ik niet meer helemaal naar de molen die alleen op zaterdag open is.