Vegatopia Forum

Brood

Offline Sam

• 7.191
Re:Recept vegetarisch worstenbrood?
« Reactie #40 Gepost op: 13 augustus 2005, 07:03:36 »
Kruiden, over het algemeen onzinnige toevoegingen op reeds aanwezige eigensmaak van in gerechten verwerkte producten.

[Mopperdemopperdemopper...]

??? Dus een blaadje basilicum op je tomaat is een onzinnige toevoeging aan de aanwezige eigensmaak van de tomaat?
* Sam vindt dit toch wel erg raar...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Piek

• 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Recept naanbrood
« Reactie #41 Gepost op: 29 september 2005, 20:02:10 »
Heeft iemand wel eens zelf naanbrood gemaakt? Graag tips!
Eet gezond & eet taartjes

Offline Laurita_27

• 979
Re:Recept naanbrood
« Reactie #42 Gepost op: 29 september 2005, 21:55:38 »
Ik zou het wel graag eens willen maken, ik vind het zó lekker!
Ik heb wel eens gezien dat ze de broodjes met ghee bestrijken.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #43 Gepost op: 29 september 2005, 23:58:34 »
Ja, maar dan wel met zo'n pakje naanmix van de Bijenkorf. Dat was zeker niet wat je wilde horen? (En is trouwens ook niet vegan, maar natuurlijk wel flexan verantwoord.)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #44 Gepost op: 30 september 2005, 08:37:21 »
Ik heb dit recept. Heb het zelf nog niet geprobeerd. En het komt ergens van internet af, weet alleen niet meer waar.

Naanbrood

Benodigdheden:
3 theel. droge gist, 4 eetl. warme melk, 3 theel. suiker, 500 gr. bloem, 2 theel. bakpoeder, 3/4 theel. zout, 1 1/2 dl melk, 1 1/2 dl losgeklopte yoghurt, 1 losgeklopt ei, 25 gr. boter, bloem om te bestrooien, fijngehakte koriander en uienzaadjes.

Werkwijze:
De gist, warme melk en suiker door elkaar roeren en laten staan tot er luchtbellen op komen. De bloem met het bakpoeder en zout zeven. In het midden een kuiltje maken en er het gistmengsel, de melk, yoghurt, ei en boter door roeren. Goed mengen.
Dan het deeg goed kneden en afgedekt op een warme plaats laten rijzen tot het volume verdubbeld is. Als er een vinger in het deeg wordt gestoken moet het terugveren. Het deeg op een met bloem bestoven werkvlak uitrollen tot langwerpige broden van ongeveer 25 cm lang en 15 cm breed. Bestrooien met koriander en uienzaad. Op een ingevette bakplaat leggen en bruin bakken in een op 200 graden voorverwarmde oven.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #45 Gepost op: 30 september 2005, 10:11:54 »
je zou op zich gewoon een focaciarecept kunnen gebruiken of ander standaard brooddeeg recept (verhoudingen uit mn hoofd: 500 g goede bloem, 11 g gedroogde gist (nou ja, 7 kan misschien ook wel als je zo'n standaard pakje gist hebt, ff uitproberen) 1 el suiker, 1 el zout, dan kruiden die je lekker vindt: bv gemalen komijn en gemalen korianderbolletjes, zeg: 2 el in totaal) en een klein scheutje olie en 300 ml water. Dat mengen. Evt. meer bloem of meer water als het deeg respectievelijk te nat of droog is.
Een uur en een kwartier laten rijzen (uit de tocht). Een Italiaans brood zou je dan dubbel laten rijzen, maar ik denk dat je dat bij naan brood niet moet doen, en het daarna in de oven moet gooien, of wat misschien nog lekkerder is: na de eerste keer rijzen nog een keer helemaal goed kneden en het lucht eruit kneden, het brood plat rollen, een half uurtje laten rijzen en dan een half uur bakken in de oven op 200 graden. Evt. daarna bestrijken met olie

Ik vind zelf chapatti's tien keer lekkerder, minder vet enzo, en rokeriger.
,,,,فلافل

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #46 Gepost op: 30 september 2005, 10:13:41 »

Oh, daar ben ik nu ook wel benieuwd naar. Recept :chef:?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #47 Gepost op: 30 september 2005, 12:04:12 »

Oh, daar ben ik nu ook wel benieuwd naar. Recept :chef:?

euh ja, bloem (150 g?) met water (1 dl? je moet maar ff pielen met de verhoudingen) mengen en wat zout, peper en komijn, evt. andere kruiden toevoegen, 1 tl bakpoeder erbij en misschien een drup olie. Evt. het deeg een half uur laten rusten maar daar heb ik nooit zin in. Het deeg in bolletjes verdelen en uitrollen. Een koekenpan zonder olie verwarmen en in een paar minuten de chapatti's stuk voor stuk aan beide kanten bakken. Lekker met pickles en muntsaus e.d.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2005, 12:04:47 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Piek

• 2.510
Re:Recept chappati
« Reactie #48 Gepost op: 03 oktober 2005, 14:41:17 »
Ik heb het even opgezocht in een indiaas kookboek van de bieb (De 77 lekkerste gerechten uit India van Dianne Seed):

voor 4 tot 6 stuks heb je nodig:
250 gr chappatibloem of tarwebloem
1 theelepel zout
krap 2 dl water

Geen bakpoeder dus. Een ander indiaas kookboek (de Indiaase keuken thuis van Meena Pathak) geeft ook weer andere ingrediënten (ookal is het verschil klein) en verhoudingen aan (maar ik neem aan dat onderstaande gewoon kleinere chapatti's zijn):

voor 10 stuks:
225 gr volkorenmeel, gezeefd
evt 1 thl zout
1 eetlepel olie
gesmolten ghee of boter
150 ml water

Ik ga binnenkort wel één van de twee proberen.

Overigens staan in beide boeken geen recepten voor naan en zegt een boek dat dat komt omdat naan thuis moeilijk te bereiden zou zijn.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2005, 14:46:13 door Piek »

Offline Monique

• 3.427
Re:Recept chappati
« Reactie #49 Gepost op: 03 oktober 2005, 17:56:08 »
Overigens staan in beide boeken geen recepten voor naan en zegt een boek dat dat komt omdat naan thuis moeilijk te bereiden zou zijn.

Volgens mij omdat Naan in een tandoori oven bereid wordt, en wie heeft zo'n ding nou in z'n keukentje staan?

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #50 Gepost op: 03 oktober 2005, 19:08:08 »
Precies, maar ik vind dat ze best een 'soort van naan'recept kunnen geven!
(ik heb toch ook geen pizzasteen :P)

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
Brood specials
« Reactie #51 Gepost op: 19 februari 2006, 15:57:37 »
Met Aiko in gedachten, leek het me leuk na te denken wat je allemaal met brood kan doen met het avondeten als alternatief voor alleen maar brood-boter-beleg.

Voor de hand ligt natuurlijk:

-bruschetta
-zelfgemaakte focaccia
-wentelteefjes
-sandwiches

Wie roept?
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2006, 15:57:47 door Annemieke »

Aiko

Re:Brood specials
« Reactie #52 Gepost op: 19 februari 2006, 16:20:01 »
Droog brood soppen in de soep, mijn nieuwste bezigheid tijdens het eten!

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #53 Gepost op: 19 februari 2006, 16:22:09 »
 :frusty:

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #54 Gepost op: 19 februari 2006, 16:32:43 »
Broodje, fetakaas, tomatenspul, tabasco, paar minuten in de oven, smullen.

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #55 Gepost op: 19 februari 2006, 16:39:25 »
Ik heb momenteel oud brood ingesmeerd met olijfolie en knoflook in de oven liggen.
Erna nog wat zeezout erover en rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.......
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Superguppie

• 322
« Reactie #56 Gepost op: 19 februari 2006, 21:27:35 »
Uithollen en vullen met watjemaarwilt.
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #57 Gepost op: 19 februari 2006, 22:11:19 »
Iets uitgebreidere uitleg dan hierboven :P:

Gevuld brood: haal het kapje van een rond brood en hol het brood uit. Besmeer de binnenkant met tapenade/pesto en beleg het stapelgewijs met bijvoorbeeld tomaat, ui, mozzarella, courgette, paprika, weer mozza, aubergine, olijfolie, kappertjes etc. etc. Druk alles stevig aan.
Zet het kapje weer op het brood en wikkel het strak in folie en laat het een halve dag in de koelkast staan, zodat de smaken zich extra kunnen ontwikkelen.
Als je alles mooi in laagjes doet, ziet het er mooi uit, eenmaal aangesneden in punten.
Sommige verse groenten moeten vantevoren natuurlijk eerst gebakken/gegrild worden, zoals aubergine.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #58 Gepost op: 19 februari 2006, 22:14:23 »
Artichoke-Heart, Spinach, and Mozzarella Bread Pudding    

Using defrosted frozen vegetables can be a huge time-saver, since they're already cooked, but don't be in too much of a rush; you'll need to take the time to drain and dry them, or the extra moisture will make the finished dish soggy.  
Wine Recommendation: Chardonnays from northern Italy tend to be lighter and crisper than those from California or France. For a delicious partner to this rich bread pudding, see if you can find an unoaked example from the Alto Adige or Trentino.

Servings: 4

Ingredients:
2 10-ounce packages frozen chopped spinach, defrosted, drained, and squeezed dry
1 9-ounce package defrosted frozen artichoke hearts, diced and drained on paper towels
3 scallions including green tops, chopped
1 quart 1/2-inch cubes of good-quality white bread
1/2 pound grated mozzarella (about 2 cups)
4 eggs
2 cups milk
1/2 cup grated Parmesan
3/4 teaspoon salt
1/4 teaspoon fresh-ground black pepper

Steps:
1. Heat the oven to 350°. Butter an 8-by-12-inch baking dish or a 1 1/2-quart gratin dish. In a large bowl, combine the spinach, artichoke hearts, scallions, bread cubes, and half the mozzarella. Spread this mixture in the bottom of the prepared baking dish. Top with the remaining mozzarella.

2. In a medium bowl, whisk together the eggs, milk, Parmesan, salt, and pepper. Pour over the vegetables and bread and press the bread into the liquid, making sure that it's well moistened.

3. Bake the bread pudding for 20 minutes. Raise the oven temperature to 400° and bake until the pudding is puffed and browned, 15 to 20 minutes longer.

Offline Sæna

• 294
« Reactie #59 Gepost op: 19 februari 2006, 22:16:15 »
Hmm, allerlei vers gebakken broodjes met:
  • gorgonzola met rucola en geroosterde pijnboompitjes
  • bettine bleu met honing, tijm en pecannoten
  • zachte geitenschimmelkaas met zongedroogde tomaatjes en pesto
  • olijfolie met geperste knoflook en halfgedroogde tomaatjes, verse basilicumblaadjes en grof zeezout
  • radicchio, gecaramelliseerde uiringen en taleggio
  • gegrillde courgetteplakjes met harde geiten-bieslookkaas en gekneusde walnoten