Vegatopia Forum

Brood

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
Re: [Koken] Feestelijk brood met sinaasappel en spijs
« Reactie #120 Gepost op: 28 maart 2016, 20:16:06 »

Wat voor diameter bakvorm past hier goed om?

Ik heb het voor je nagevraagd bij Jessi.

25 cm!
Tx! Mijn moeder had een 26cm-vorm, die hebben we uiteindelijk gebruikt.
Ik was 's morgens in Amsterdam begonnen met het deeg te maken, vervolgens heb ik het achterop de motor naar mijn ouders een uurtje laten reizen :P, en daar verder gemaakt. Hij zag er prachtig uit, met recht feestelijk te noemen, en smaakte ook erg lekker. Supergoed recept dit, bedankt Jessi! :D
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2016, 20:37:41 door amarillo »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline jol

• 2.653
« Reactie #121 Gepost op: 29 maart 2016, 09:56:22 »
Ik heb 'm ook gemaakt, in drie kleine bakvormen. Het was erg lekker maar een beetje hard - of de vormen waren te krap of ik had het verder moeten laten rijzen (maar het stond al zeker vijf kwartier). Maar lekker genoeg voor een herkansing en ik heb nog zat spijs over dus binnenkort in de herhaling  ;D

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #122 Gepost op: 29 maart 2016, 11:39:37 »
Had het ook gemaakt, bij mij was het ook hard, maar het deeg rees niet goed. Eigen schuld denk ik, misschien te koude melk gebruikt of iets met zout en gist ;)

Offline jol

• 2.653
« Reactie #123 Gepost op: 30 maart 2016, 11:31:30 »
Één van de drie broodjes had ik aan mijn broer gegeven en die appte: lekker zeg, dat sinaasappelpistachespijsbrood  :)

Vanwege de hardheid mijn ouders geen broodje gegeven, die krijgen volgende keer wel. Ik denk dat ik de gist dan van te voren activeer door het een kwartiertje in warme melk te laten bubbelen. De melk was warm zat maar ik denk dat het plekje in de zon achter het raam waar ik het deeg te rijzen had gezet niet warm genoeg was. De basistemperatuur is bij ons in huis 19 graden en het was een nogal waterig zonnetje  ::)

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #124 Gepost op: 30 maart 2016, 12:07:28 »
Hmm, bij mij was het niet te hard. Ik had het deeg een half uur ofzo in een platte plastic bak met het deksel half erop op de verwarming gezet, en daarna de bak in een vestje verpakt zodat het niet zo snel zou afkoelen onderweg (en ben toen nog een uur onderweg geweest; daarna eerst nog thee gedronken voor ik verder ging. Tegen die tijd was het volume echt wel verdubbeld). Voor de tweede rijs stond het in de vensterbank in de zon, met een theedoek erover, maar het was daar wel boven de 20 graden, 21 denk ik. De sojamelk had ik ca een uur voor ik begon afgemeten en in de huiskamer gezet.
Ik weet niet zeker of ik eerder gistbrood heb gebakken of anderszins iets met gist heb gedaan, maar dat moet zeker al meer dan tien jaar geleden zijn geweest, en ik heb er ook echt de ballen verstand van; ik begrijp nu dat het niet vanzelfsprekend is dat-ie zo goed slaagde, dus met terugwerkende kracht ben ik er nog blijer mee. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #125 Gepost op: 30 maart 2016, 12:30:53 »
De basistemperatuur is bij ons in huis 19 graden en het was een nogal waterig zonnetje  ::)
Mijn tip voor als het niet warm genoeg is in huis voor een goede rijs: de kom met deeg in een bak met lauwwarm water zetten, niet heet want dan kookt je deeg al. Iedere 20 minuten even wat extra warm water toevoegen om het op temperatuur te houden.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Vegatopia

[Koken] (Zelfgemaakt) naanbrood met spinazie en paneer
« Reactie #126 Gepost op: 14 februari 2017, 13:00:10 »
(Zelfgemaakt) naanbrood met spinazie en paneer

Hip fastfood: het is inmiddels een welbekend fenomeen op festivals en foodmarkets. Het liefst wordt het verkocht uit een hippe foodtruck of gewoon, vanaf een simpele kraam. Voor vegetariërs bieden deze nieuwe ondernemingen kansen in het voedsellandsschap. Opeens zijn er veel meer vegetarische opties op (food)festivals te verkrijgen. Zo at ik op de Markthalle Neun in Berlijn een naanbrood gevuld met paneer: comfort street food! Paneer komt oorspronkelijk uit India en is een verse kaas, welke meestal gebakken of in een soort curry geserveerd wordt. Ik maakte thuis een variant op wat ik at in Berlijn: naanbrood met gekruide en knapperig gebakken paneer, spinazie en yoghurt. Een simpele en snelle voedzame maaltijd!

Source: (Zelfgemaakt) naanbrood met spinazie en paneer

Vegatopia

[Koken] Freestyle-brood à la Kristof
« Reactie #127 Gepost op: 01 april 2017, 07:01:43 »
Freestyle-brood à la Kristof

Er gaat niets boven lekker stevig zuurdesembrood met een knapperige korst. Nog kan ik zulk brood hier in het Duitse Hildesheim bij de bakker om de hoek kopen, maar binnenkort verhuizen we naar Nederland, waar je - sorry Nederlanders, maar het is gewoon zo - goed brood met een lichtje moet zoeken. Gelukkig is zelfgemaakt zuurdesembrood zelfs nóg lekkerder dan zelfgekocht. Een paar dagen geleden zijn we begonnen een zuurdesemstarter te maken. Daarmee maken we morgen een freestyle-brood à la Kristof. Het voordeeg maken we vanavond al, want dat moet ongeveer 12 uur rusten.

Source: Freestyle-brood à la Kristof
« Laatst bewerkt op: 01 april 2017, 21:21:20 door Eelco »