Vegatopia Forum

Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05

Offline Christiaan

• 10.293
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #260 Gepost op: 09 augustus 2005, 13:29:53 »
Meta-analyses in epidimologische studies zijn trouwens ook geen al te beste manier om conclusies te trekken. De gepubliceerde resultaten van verschillende onderzoeken worden dan met elkaar samen op één hoop gegooid en verwerkt, en daar zitten wel een paar statistische haken en ogen aan.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #261 Gepost op: 09 augustus 2005, 13:34:15 »
In Zweden komt eierstokkanker ongeveer in 15 op de 10.000 vrouwen voor. met een vermeerdering van 13% wordt het dus 16 op de 10.000.
Hadden ze veel appels en peren en klokken en klepels op Texel?  :P
Willem had natuurlijk moeten zeggen dat een vermindering met 13% dan naar 14 eierstokkankergevallen op de 10.000 zou leiden ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
« Reactie #262 Gepost op: 09 augustus 2005, 13:47:19 »
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline willem

• 2.430
« Reactie #263 Gepost op: 09 augustus 2005, 13:48:03 »
In Zweden komt eierstokkanker ongeveer in 15 op de 10.000 vrouwen voor. met een vermeerdering van 13% wordt het dus 16 op de 10.000.
Hadden ze veel appels en peren en klokken en klepels op Texel?  :P
Willem had natuurlijk moeten zeggen dat een vermindering met 13% dan naar 14 eierstokkankergevallen op de 10.000 zou leiden ;)
Het zal wel aan mij liggen maar ik snap dit niet. Toename (increase) staat er toch? Of is dit ironisch bedoeld.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #264 Gepost op: 09 augustus 2005, 13:53:01 »
maar als de hele populatie al zuivel gebruikt, gaat het aantal niet omhoog, maar het gaat wel omlaag als ze stoppen met zuivel
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline willem

• 2.430
« Reactie #265 Gepost op: 09 augustus 2005, 14:02:16 »
maar als de hele populatie al zuivel gebruikt, gaat het aantal niet omhoog, maar het gaat wel omlaag als ze stoppen met zuivel
Maar in de Engelse tekst staat dat er bij elke dagelijkse inname van 13 gram lactose het risico met 13% (blijkbaar toevallig) toeneemt.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #266 Gepost op: 09 augustus 2005, 14:03:20 »
Wellicht weggehaald?

Nee hoor.

Waarom kreeg ik gisteren dan wel de juiste tekst en nu niet meer? doe ik iets verkeerd?

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #267 Gepost op: 09 augustus 2005, 15:01:40 »
Waarom kreeg ik gisteren dan wel de juiste tekst en nu niet meer?

Om jou te pesten natuurlijk.

Zie hier.

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #268 Gepost op: 09 augustus 2005, 15:10:21 »

Maar zo werkt het niet. Jij past individuele percentages toe op een gehele bevolking; in jouw voorbeeld zou dus de gehele Zweedse bevolking elke dag 13 gram meer lactose moeten consumeren om van 15 naar 16 op de 10000 gevallen van eierstokkenkanker te komen.

Conclusie van het onderzoek is dus, dat een individu mogelijk 13% meer kans op eierstokkanker krijgt, als deze persoon dagelijks een extra glas melk (oftewel 13 gram lactose) gaat nuttigen.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #269 Gepost op: 09 augustus 2005, 15:11:59 »
Conclusie van het onderzoek is dus, dat een individu mogelijk 13% meer kans op eierstokkanker krijgt, als deze persoon dagelijks een extra glas melk (oftewel 13 gram lactose) gaat nuttigen.
Mogelijk een kans? Mogelijk een kans???

Offline willem

• 2.430
« Reactie #270 Gepost op: 09 augustus 2005, 15:13:48 »
Waarom kreeg ik gisteren dan wel de juiste tekst en nu niet meer?

Om jou te pesten natuurlijk.

Zie hier.

dank je (ook voor het pesten  :))
Het blijft wel de zelfde conclusie. Ze hebben het alleen over significant verband. Dat blijft niet sterk.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #271 Gepost op: 09 augustus 2005, 15:15:42 »
had natuurlijk een mogelijk risico moeten zijn.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #272 Gepost op: 09 augustus 2005, 15:18:44 »
Dat snap ik nog steeds niet. Risico is nog steeds gebaseerd op kans.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #273 Gepost op: 09 augustus 2005, 15:28:46 »
Het kan best zijn, ik heb geen zin mij erin te verdiepen. Maar melk en zuivel hebben ongetwijfeld naast nadelen ook voordelen. Want ik ben maar wat blij met Nutricia om doorligwonden te helpen genezen. We hebben enige maanden geleden een meneer met twee akelige hielen binnen gekregen. Eentje is inmiddels compleet genezen, we zijn best trots. En de ander gaat ook die kant op.
Het komt niet alleen maar door extra zuivel en Cubitan. Maar ik vraag mij nu wel af: hoe behandel je een veganist met suks?
de tuin: dat ben ik

Offline willem

• 2.430
« Reactie #274 Gepost op: 09 augustus 2005, 15:36:00 »
Dat snap ik nog steeds niet. Risico is nog steeds gebaseerd op kans.
risico= kans * effect. Een kans van 1 op 10.000 op een effect van 10 doden is dus een risico in punten uitgedrukt van een duizendste.
Taalkundig: een mogelijk risico is dus een veronderstelling dat er een kans is met een bepaald effect. Het kan immers ook zo zijn dat het risico niet mogelijk te berekenen is door de onduidelijke gegevens. Hoewel een onmogelijk risico natuurlijk niet bestaat.

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #275 Gepost op: 09 augustus 2005, 15:36:51 »
Maar melk en zuivel hebben ongetwijfeld naast nadelen ook voordelen.

Wat de korte termijn betreft wel ja. :)

« Reactie #276 Gepost op: 09 augustus 2005, 15:38:20 »

De analyse laat inderdaad open, of er nou wel een vergrote kans is of niet.
Volgens de analyse bestaat er een kans dat er een grotere kans is, volgens de onderzochte onderzoeken; afhankelijk van het soort onderzoek dat onderzocht werd.
"Er bestaat een kleine mogelijkheid dat...Maar het is ook zeker zo goed mogelijk dat dat niet het geval is.", dat is dus eigenlijk de strekking van die analyse.

Zo'n analyse kan mij er niet van overtuigen dat ik geen zuivel moet consumeren, en dan niet alleen omdat ik niet in het bezit ben van eierstokken :)
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #277 Gepost op: 09 augustus 2005, 15:38:54 »

Doe eens niet zo gek?

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #278 Gepost op: 09 augustus 2005, 15:42:47 »
Zo'n analyse kan mij er niet van overtuigen dat ik geen zuivel moet consumeren

Daar is het wat mij betreft ook niet voor bedoeld. Het is meer bedoeld als tegenwicht voor alle veel harder rammelende conclusies waar ze bijvoorbeeld op http://www.zuivelengezondheid.nl/ mee lopen te strooien (dat melkconsumptie eierstokkanker zou kunnen voorkomen, bijvoorbeeld).

Offline willem

• 2.430
« Reactie #279 Gepost op: 09 augustus 2005, 16:32:03 »
Zo'n analyse kan mij er niet van overtuigen dat ik geen zuivel moet consumeren

Daar is het wat mij betreft ook niet voor bedoeld. Het is meer bedoeld als tegenwicht voor alle veel harder rammelende conclusies waar ze bijvoorbeeld op http://www.zuivelengezondheid.nl/ mee lopen te strooien (dat melkconsumptie eierstokkanker zou kunnen voorkomen, bijvoorbeeld).

O.K.
Er is nog meer te zeggen over zuivelconsumptie. Bijvoorbeeld dat het ijzeropname moeilijker maakt. Het blijft echter voor vegetariërs een prima directe bron van hoogwaardig eiwit en vitamine B12.
Al die onderzoeken over zuivel hebben het steeds over toegenomen kansen van dit en van dat. Het is voor voedingspatronen wel handig om te weten wat eten en drinken in je lijf voedingstechnisch veroorzaken en daarnaast met alle kansberekeningen daarachter ook nog een risico in zich dragen. Maar dat geldt voor de hele woonomgeving met alles erop en eraan. Dank alleen al aan de luchtverontreiniging in het westen van NL. Daarmee vergeleken wonen we in het Noorden in een paradijs. Berekend is dat we hier langer leven en ook nog minder risico lopen op allerlei enge kankerkwaaltjes. Maar het gros van de Nederlanders blijft rustig in het westen wonen. Inclusief principiële vegatopianen.