Het valt me op dat er erg veel verschil is tussen de kwaliteit van het vegetarisch eten dat je krijgt in restaurant waar je Spaanse tapas kan eten. Er staat vaak natuurlijk sowieso een hoop niet vegetarisch op de lijst, maar veel tapastenten hebben een apart kopje 'vegetarisch'. Ik hou er wel van, Spaanse tapas.
In Amsterdam probeerde ik in de loop der tijd uit:
La Sala is een leuke, deels Portugese tapastent nabij Artis op de Plantage Kerklaan. Aardige bediening. Niet te duur, en ze hebben er ook originele dingen, bijvoorbeeld geweldig lekker gegrilde groene puntpaprika's met grote zoutkorrels. Op de lijst staan vega en niet vega tapas door elkaar, dus je moet even zoeken. Ik heb er ook wel eens met een verder niet vega groep gegeten waar gewoon wat tapas op tafel werden gezet, ging prima met de vega tapas, daar was er genoeg van en ik kreeg goede info over wat wel en niet vega was. Reserveren is er nodig.
Manzano zit op de Rozengracht. In de zomer kan je er lekker buiten zitten op een binnenpleintje. Het is hier vooral leuk met een groep, omdat de ruimte zo groot is, niet zo heel intiem voor met maar 2 personen vind ik. Aardige bediening, zat vega tapas, die onder een apart kopje op de menukaart staan aangegeven. Ook als je met een niet vegagroep hier komt eten gaat het prima. De tortilla is niet zo lekker, een beetje erg nattig. Manzano is niet heel goedkoop. Als je met een erg grote groep komt, komen de tapas niet op tafel, maar moet je langs een buffetje lopen. Er was ooit een aparte Manzanodraad op het forum, maar die is er niet meer.
Mas tapas in de Pijp in de Saenredamstraat. In de zomer kun je gezellig op de stoep aan een tafeltje eten. Is leuk, de ruimte binnen in nogal sober, met Marokkaanse lampen. Lekkere huiswijn hebben ze hier, ook best aardige mensen die hier bedienen. De kaart varieert nogal, ze hebben een stuk of 5 vegetarische tapas, dus je moet hier niet met een grote groep vega's gaan eten, dan eet je allemaal het zelfde. Maar het eten dat er is, is wel lekker, niet te duur ook.
Siempre Tapas in de 1e Sweelinckstraat in de Pijp. Heel gezellig om met z'n tweeen te eten. Er is zat vega tapas en het is hier vooral niet te duur. De bediening is aardig, het hinderlijke is dat je niet kan reserveren voor 2 personen en je dus vroeg moet komen om een tafeltje te bemachtigen. In de zomer kan je aan houten banken buiten zitten. Binnen wordt het altijd erg warm.
Bij
Paso Doble op de Westerstraat kwam ik vroeger regelmatig. Je moet er altijd reserveren, en het kan erg warm worden in de zaak. Wel veel veggie tapas. Niet echt goedkoop en de Spaanse mannen die bedienen zijn niet zo aardig. Ze zijn tegenwoordig overigens overgenomen door de zelfde eigenaren als die van Manzano, en sinds die tijd ben ik er niet meer geweest, dus wellicht is het een en ander veranderd.
Pata negra aan de Utrechtsestraat ,daar kom ik niet meer, omdat het altijd vol is, je krap zit aan banken waar je moet aanschuiven en de Spaanse bediening is niet aardig, en kwakt zomaar eten op tafel voor je neus, dat dan misschien wel door je tafelgenoten is besteld, maar dan zit jij met zo'n bakje niet vega eten voor je neus, dat vind ik niks. Ik ben er al tijden niet meer geweest. Ze hebben een nieuwe vestiging aan de Rijnwardstraat in Oost, nooit geweest.
Duende aan de Lindengracht was de aanleiding om deze draad maar eens te openen, ik ben er vrijdagavond wezen eten, voor het laatst denk ik zo. Ik was er wel eens wezen borrelen zonder iets substantieels te eten en daar was niks mis mee, het is wel een gezellige bedoening, en er zijn veel mensen aanwezig die Flamengo dansen, daar hebben ze een zaaltje voor. Je moet wel zorgen dat je voorin het cafe zit en niet in het zaaltje achterin, daar is het niet gezellig. Maar goed ik kom er niet zo vlug meer, de aioli was niet lekker, en wat is daar nou moeilijk aan, dat is zo makkelijk te maken en dat vind ik altijd zo lekker bij Spaanse tapas om ook broodjes met aioli te eten. Erger was: we hadden van de lijst 'vegetarische gerechten' besteld, die staan hier mooi geordend onder een apart kopje, waaronder een salade, en daar zat gewoon een dot tonijnsalade bij
Heel hinderlijk, wat van gezegd, ja ja, dat wisten ze eigenlijk wel dat dat niet vega was. Zet het dan niet op de kaart! De champignons waren ook niet zo lekker, van de kaasspinaziekroketjes vroeg ik me af of ze niet stiekem runderbuillon hadden gebruikt voor de ragout en de witlof met blauwe kaas werd met warme blauwe kaas geserveerd, dat zag er niet uit. Wel lekker waren de aardappeltjes met een koriandersalsa en de amandeltaart toe. Maar die gekke tonijn bij de vegagerechten vond ik maar niks, als je dat nou in het buitenland tegen komt maar in Nederland vind ik dat nogal onnozel. Je kan hier ook niet reserveren.
Maar goed, misschien hebben meer mensen nog tapas af- en aanraders, wellicht van tapastentjes elders in het land.