Vegatopia Forum

Spaanse tapas restaurants

Offline Selly

• 30.783
Spaanse tapas restaurants
« Gepost op: 17 april 2005, 22:14:04 »
Het valt me op dat er erg veel verschil is tussen de kwaliteit van het vegetarisch eten dat je krijgt in restaurant waar je Spaanse tapas kan eten. Er staat vaak natuurlijk sowieso een hoop niet vegetarisch op de lijst, maar veel tapastenten hebben een apart kopje 'vegetarisch'. Ik hou er wel van, Spaanse tapas.

In Amsterdam probeerde ik in de loop der tijd uit:
La Sala is een leuke, deels Portugese tapastent nabij Artis op de Plantage Kerklaan. Aardige bediening. Niet te duur, en ze hebben er ook originele dingen, bijvoorbeeld geweldig lekker gegrilde groene puntpaprika's met grote zoutkorrels. Op de lijst staan vega en niet vega tapas door elkaar, dus je moet even zoeken. Ik heb er ook wel eens met een verder niet vega groep gegeten waar gewoon wat tapas op tafel werden gezet, ging prima met de vega tapas, daar was er genoeg van en ik kreeg goede info over wat wel en niet vega was. Reserveren is er nodig.

Manzano zit op de Rozengracht. In de zomer kan je er lekker buiten zitten op een binnenpleintje. Het is hier vooral leuk met een groep, omdat de ruimte zo groot is, niet zo heel intiem voor met maar 2 personen vind ik. Aardige bediening, zat vega tapas, die onder een apart kopje op de menukaart staan aangegeven. Ook als je met een niet vegagroep hier komt eten gaat het prima. De tortilla is niet zo lekker, een beetje erg nattig. Manzano is niet heel goedkoop. Als je met een erg grote groep komt, komen de tapas niet op tafel, maar moet je langs een buffetje lopen. Er was ooit een aparte Manzanodraad op het forum, maar die is er niet meer.

Mas tapas in de Pijp in de Saenredamstraat. In de zomer kun je gezellig op de stoep aan een tafeltje eten. Is leuk, de ruimte binnen in nogal sober, met Marokkaanse lampen. Lekkere huiswijn hebben ze hier, ook best aardige mensen die hier bedienen. De kaart varieert nogal, ze hebben een stuk of 5 vegetarische tapas, dus je moet hier niet met een grote groep vega's gaan eten, dan eet je allemaal het zelfde. Maar het eten dat er is, is wel lekker, niet te duur ook.

Siempre Tapas in de 1e Sweelinckstraat in de Pijp. Heel gezellig om met z'n tweeen te eten. Er is zat vega tapas en het is hier vooral niet te duur. De bediening is aardig, het hinderlijke is dat je niet kan reserveren voor 2 personen en je dus vroeg moet komen om een tafeltje te bemachtigen. In de zomer kan je aan houten banken buiten zitten. Binnen wordt het altijd erg warm.

Bij Paso Doble op de Westerstraat kwam ik vroeger regelmatig. Je moet er altijd reserveren, en het kan erg warm worden in de zaak. Wel veel veggie tapas. Niet echt goedkoop en de Spaanse mannen die bedienen zijn niet zo aardig. Ze zijn tegenwoordig overigens overgenomen door de zelfde eigenaren als die van Manzano, en sinds die tijd ben ik er niet meer geweest, dus wellicht is het een en ander veranderd.

Pata negra aan de Utrechtsestraat ,daar kom ik niet meer, omdat het altijd vol is, je krap zit aan banken waar je moet aanschuiven en de Spaanse bediening is niet aardig, en kwakt zomaar eten op tafel voor je neus, dat dan misschien wel door je tafelgenoten is besteld, maar dan zit jij met zo'n bakje niet vega eten voor je neus, dat vind ik niks. Ik ben er al tijden niet meer geweest. Ze hebben een nieuwe vestiging aan de Rijnwardstraat in Oost, nooit geweest.

Duende aan de Lindengracht was de aanleiding om deze draad maar eens te openen, ik ben er vrijdagavond wezen eten, voor het laatst denk ik zo. Ik was er wel eens wezen borrelen zonder iets substantieels te eten en daar was niks mis mee, het is wel een gezellige bedoening, en er zijn veel mensen aanwezig die Flamengo dansen, daar hebben ze een zaaltje voor. Je moet wel zorgen dat je voorin het cafe zit en niet in het zaaltje achterin, daar is het niet gezellig. Maar goed ik kom er niet zo vlug meer, de aioli was niet lekker, en wat is daar nou moeilijk aan, dat is zo makkelijk te maken en dat vind ik altijd zo lekker bij Spaanse tapas om ook broodjes met aioli te eten. Erger was: we hadden van de lijst 'vegetarische gerechten' besteld, die staan hier mooi geordend onder een apart kopje, waaronder een salade, en daar zat gewoon een dot tonijnsalade bij  ::) Heel hinderlijk, wat van gezegd, ja ja, dat wisten ze eigenlijk wel dat dat niet vega was. Zet het dan niet op de kaart! De champignons waren ook niet zo lekker, van de kaasspinaziekroketjes vroeg ik me af of ze niet stiekem runderbuillon hadden gebruikt voor de ragout en de witlof met blauwe kaas werd met warme blauwe kaas geserveerd, dat zag er niet uit. Wel lekker waren de aardappeltjes met een koriandersalsa en de amandeltaart toe. Maar die gekke tonijn bij de vegagerechten vond ik maar niks, als je dat nou in het buitenland tegen komt maar in Nederland vind ik dat nogal onnozel. Je kan hier ook niet reserveren.

Maar goed, misschien hebben meer mensen nog tapas af- en aanraders, wellicht van tapastentjes elders in het land.

« Laatst bewerkt op: 17 april 2005, 22:17:18 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
Re:Spaanse tapas restaurants
« Reactie #1 Gepost op: 17 april 2005, 22:22:39 »
Maar goed, misschien hebben meer mensen nog tapas af- en aanraders, wellicht van tapastentjes elders in het land.
Nou, in Hengelo zit er een tapasbar (Las Tapas?) in wat eerder een Ierse pub was (zodat we dus direct weten welk modeverschijnsel de tapasbar vervangt), maar dat lijkt me zonder er ooit binnen te zijn geweest een enorme afrader omdat men het namelijk nodig vindt middels een tegen het raam geplakt printje aan het Tukkerse publiek uit te leggen wat "het tapasgevoel" is.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2005, 08:24:00 »
ik ben een paar keer bij stefanos op de roelof hartstraat geweest

ook daar staan de vegatapas tussen de gewone, maar stefanos heeft voor luie mensen ook menu-opties met een compleet vegetarisch menu
zo'n menu moet je helaas wel altijd met zn tweeen nemen, maar dan krijg je wel een hele hoop (stuk of 7) tapas

ik vind t altijd wel lekker

mijn ouders halen ook wel eens tapas af, en die tapas zijn eigenlijk nog lekkerder, maar ik heb geen idee waar ze dat doen, zal eens vragen
« Laatst bewerkt op: 18 april 2005, 08:25:33 door fem fatale »
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2005, 08:41:00 »
mijn ouders halen ook wel eens tapas af,
:scaredblue: Okee, wat klopt er hier niet?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2005, 18:43:18 »
Ierse pub was (zodat we dus direct weten welk modeverschijnsel de tapasbar vervangt),
Sterker nog, in Paddy's in Enschede kan je behalve een Guiness drinken ook tapas eten!

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
« Reactie #5 Gepost op: 18 april 2005, 19:02:33 »
Gisteren ben ik nog in Paddy's wezen eten. Nog nooit eerder geweest, en beviel goed. In alle gerechtjes zat alleen wel een enorme overdaad aan olie, maar gelukkig bleef de buikloop en aanverwante narigheid uiteindelijk uit.

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #6 Gepost op: 22 april 2005, 18:54:21 »
Sal Gorda in de Van Bree straat in Amsterdam is gezellig, ze hebben perfecte Aioli, maar sinds kort een nieuwe kaart... Vroeger werd ik altijd erg blij daar, maar de kaart is nu veel beperkter en dus is er ook minder Vega. Ik heb wel al heel wat heel goede avonden daar doorgebracht, dus ik ga vast nog wel ns terug.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2005, 17:54:43 »
ik ben een paar keer bij stefanos op de roelof hartstraat geweest

Oh ja, daar heb ik wel aardige verhalen over gehoord.
,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2005, 17:56:49 »
Op een zonnige middag belandden wij op een terras aan de Amstel in Amsterdam bij Girassol (weesperzijde 135).
We dronken wat en zaten lekker aan het water in de zon en we bedachten dat we wel wat wilden eten.

Nou, dat hadden we beter niet kunnen doen! Bleg!

Ze hadden wel een vegetarische tapasschotel. Daar lagen(in beslag) gefrituurde asperges, snijbonen en aubergine op. We kregen ook nog brood met tonijnpate (heel fijn :-X). En dat was het! Heel erg NIET lekker, vet, weinig voor veel. Dus: drink er een glaasje aan het water en eet er NIETS.

Een vriend van mij zei dat het daar geweldig was. Maar dat is al een jaar of 2 terug dus dat is kennelijk veranderd, en hij is geen vegetarier, daar kan het ook aan liggen. Hmm maar dat is dus niks. Klinkt inderdaad als erg weinig gerechten voor 1 schotel en dan ook nog tonijn  :(
,,,,فلافل

Offline Jacqueline

• 309
    • Lifecoach
« Reactie #9 Gepost op: 28 april 2005, 20:10:31 »
Terra in Rottterdam, bij het nieuwe Luxor. Genoeg vegetarisch. Klein restaurantje, reserveren is wel handig.

jorien

« Reactie #10 Gepost op: 08 mei 2005, 16:51:01 »
Nou ik weet niet of jullie Bodega Cervantes in Groningen kennen, maar daar serveren ze prima vegetarische tapas. Ik ga er zowiezo graag eten op een zomerse avond omat je er buiten in een romantisch gezellig steegje (de Via Vecchia) kunt zitten, waaraan nog twee andere restaurants (Hemmingways en Boccacio) grenzen.  ::)

Offline Gabs

• 796
« Reactie #11 Gepost op: 09 mei 2005, 11:41:46 »
helaas vind ik tapas in nederland altijd zo duur... als je een aantal verschillende dingen wilt proberen ben je zo een hoop geld kwijt.

Offline Bee

• 259
« Reactie #12 Gepost op: 12 mei 2005, 13:39:05 »
Dikke afrader, wat mij betreft; De Fles in de Vijzelstraat. Ik vroeg vantevoren nog of ze vega tapas hadden, wat werd beantwoord met een volmondig 'ja hoor!' Komen ze op de avond zelf met een hele schaal vis-tapas aanzetten!
Dat mijn oma niet weet dat vege's geen vis eten, best. Maar een restaurant in de stad?
Ze waren trouwens wel één en al excuses hoor, en probeerden het nog goed te maken door één of andere schotel van nepeendenvlees te maken, maar dat was níet te eten. Tenminste, vind ik. Maar ik hield in mijn pre-vega-tijd ook al niet van eend, dus misschien ligt het daaraan?

Nou ja, jammer, want verder was het een aardig restaurantje.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #13 Gepost op: 12 mei 2005, 14:48:58 »
Toch niet de Vijzelstraat in Workummeradeel toevallig?

Elsbeth

« Reactie #14 Gepost op: 12 mei 2005, 16:29:52 »
Toch niet de Vijzelstraat in Workummeradeel toevallig?
:heehee:
Ik denk in Amsterdam...

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #15 Gepost op: 12 mei 2005, 22:08:35 »
Sal Gorda in de Van Bree straat in Amsterdam is gezellig, ze hebben perfecte Aioli, maar sinds kort een nieuwe kaart... Vroeger werd ik altijd erg blij daar, maar de kaart is nu veel beperkter en dus is er ook minder Vega. Ik heb wel al heel wat heel goede avonden daar doorgebracht, dus ik ga vast nog wel ns terug.

Ik at net bij Sal Gorda en het was eigenlijk helemaal prima! Ik had in mijn hoofd dat er minder vega eten was, maar dat is volgensmij toch niet zo. En al het vega eten staat nu apart vermeld, wat erg handig is. Het enige dat ik echt miste op de kaart was het chocoladedessert dat ik altijd erg lekker vond. De bediening was goed en schattig. Dus: gewoon lekker gaan eten!

bienne

« Reactie #16 Gepost op: 13 mei 2005, 17:54:55 »
Ik ben niet zo bekend n og met tapa's. Laatst in H'sum bij las tapas geweest. Dit beviel me goed alleen vind ik het vrij prijzig

ufo

« Reactie #17 Gepost op: 21 mei 2005, 12:23:50 »
wat denken jullie trouwens dat het percentage is van de (al dan niet tapas) restaurants in nederland die ook daadwerkelijk vegetarische kaas gebruiken in hun gerechten?

dat vind ik behoorlijk altijd nogal irritant, ik vertrouw het nooit.
net zoals ik zelden een chinees restaurant vertrouw....
bouillon, vissaus, trassie..... om maar te zwijgen over de verdwaalde stukjes vlees die toch wel geregeld in de vegetarische gerechten verzeilen.

hoe gaan jullie daar eigenlijk mee om ?

Elsbeth

« Reactie #18 Gepost op: 21 mei 2005, 13:59:50 »
hoe gaan jullie daar eigenlijk mee om ?

Ik heb mij er lang heel erg druk om gemaakt, maar leg mij er nu bij neer. Je doet wat je kan en als het dan eens voorkomt dat je bij het uit eten gaan toch per ongeluk iets binnenkrijgt wat je niet wilt, so be it. Je kan niet alles controleren. En nu ik er zo mee omga, geniet ik ook veel meer!

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #19 Gepost op: 21 mei 2005, 15:06:46 »
Vlak voordat ik weg ging uit Ko Tao opende daar Papa's Tapas, dat ondanks de naam heel behoorlijk eten serveerde, zeker naar Thaise begrippen. Niet alleen Spaanse, maar ook Indiase, Italiaanse en Fusion hapjes. Uitgebreide lijst van originele cocktails, sigaren etc. Wel wat aan de prijzige kant. Ik zou er niet voor terug vliegen, maar stel dat je toch op het eiland bent, huppel er even naar binnen.

Dichter bij huis: in Utrecht.
El Mundo in de Biltstraat is een typisch Utrechts studentenrestaurant: het eten is er goedkoop, niet zozeer slecht alswel ongeinspireerd en vet, en ze hebben er goedkope wijn. Voor mensen die eigenlijk geen geld hebben om tapas te gaan eten een uitstekende keuze.

Aan de Oude Gracht, onder de Winkel van Sinkel, zit het Nachtrestaurant dat overigens ook overdag open is. Ik heb er met veel plezier gegeten, maar de vriendin die er werkte nam onlangs ontslag omdat het management zich teveel met de keuken bemoeide en te hard wilde bezuinigen. Ik heb er sindsdien niet meer gegeten omdat haar verhaal mij deed vermoeden dat dat zonde zou zijn.

Tussen de Dom en de Sint Janskerk ligt Mi Madre. Niet bijzonder, niet goedkoop, niet aan te raden.

Tegenover de Havana zit nog een tapasbar, maar die heb ik nog niet geprobeerd.

In de Voorstraat ligt 030 een restaurant dat de tapasformule toepast op wat zij international streetfood noemen. Oftewel: ze geven je zo weinig te eten dat je veel verschillende dingen moet bestellen, dus we tellen het als een tapasrestaurant. 030 pretendeert de hippe schijt van Uttereg te zijn in een tijd dat bar weinig mensen geld hebben voor hippe schijt. De menukaart is daarom regelmatig omgegooid. Dingen als oesters, Vietnamese Po, garnalen in knoflookolie, gerookte eendenborst - voor vega's is de keus er wat aan de magere kant.
Oh ja, behoorlijk duur, ook, 030.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll