Vegatopia Forum

Hoe braaf zijn jullie?

Offline Juud74

• **
  • 49
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe braaf zijn jullie?
« Reactie #340 Gepost op: 06 juni 2010, 14:17:09 »
Ik vind "zondigen" een groot woord. Ik let erop, maar als ik per ongeluk iets vleesachtigs binnenkrijg "so be it". Waar ik wel van baal is dat eten  zo ingewikkeld in elkaar zit (door allerlei conserveringsmiddelen, toevoegingen ect), dat je haast niet meer weet wat je eet. Denk je een gewoon brood te eten, blijkt dat er varkenshaar ik kan zitten. Blegh. En M&M's zijn ook niet vlees/diervrij?! Eten is zo geraffineerd geworden, dat is voor mij -normale consument - niet te volgen. Ik eet vast elke dag vlees, zonder dat ik het doorheb  :(

Daarom probeer ik zo puur mogelijk te eten, zo min mogelijk uit pakjes en het merendeel van mijn boodschappen bij de natuurwinkel te doen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #341 Gepost op: 06 juni 2010, 16:49:34 »
Brood en M&M's zijn natuurlijk ook al erg bewerkte 'voedingsmiddelen'. Dan is de kans groot dat er een boel hulpstoffen bij in komen.

Offline Juud74

• **
  • 49
« Reactie #342 Gepost op: 06 juni 2010, 16:55:33 »
Brood en M&M's zijn natuurlijk ook al erg bewerkte 'voedingsmiddelen'. Dan is de kans groot dat er een boel hulpstoffen bij in komen.

Van M&M's had ik het misschien kunnen weten, maar brood? Brood zou toch niet meer moeten zijn dan meel, water, gist en zout. Wat doet varkenshaar daar dan in? Voordat ik het hier op het forum las, wist ik dat echt niet.

Maar goed, onlangs broodbakmachien aangeschaft en nu bak ik lekker zelf m'n brood :)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #343 Gepost op: 06 juni 2010, 17:06:58 »
Meel is in principe al flinkt bewerkt doordat het gemaald is, dat bedoelde ik.

Offline Juud74

• **
  • 49
« Reactie #344 Gepost op: 06 juni 2010, 20:03:52 »
Aha!

Offline trashydiva

• **
  • 78
    • FAIRyFAIR natuurlijke verzorging & fairtrade woondecoraties
« Reactie #345 Gepost op: 05 juli 2010, 14:20:18 »
Ik eet geen vlees, vis, gelatine, stremsel etc. Zo mogelijk dus vegetarisch gestremde kazen. Ik eet wel creme fraiche en yoghurt. Verder geen melkproducten. 3x per week veganistisch dagje, de rest van de tijd gewoon vegetarisch. Ik wilde eerst de overstap naar veganistisch helemaal maken, maar ik ben allergisch voor veel producten, waaronder soya , dus ik heb besloten dit toch niet te doen. Verder koop ik geen leer, wol etc. Tenzij het tweedehands is.

Oh ik eet wel 1x per jaar ongeveer een marshmallow, die vind ik ZOOOOOOOOOO lekker  :'( en vervolgens voel ik me tijdenlang schuldig.  :-\

Fuego

Waar ligt je grens?
« Reactie #346 Gepost op: 17 september 2010, 22:30:00 »
Vertel eens waar trekken jullie de grens en waarom?
Als je alleen geen vlees (incl. vis) eet is het duidelijk, maar als je verder gaat wordt het nogal vaag.
Ik eet zelf geen stremsel en gelatine en ik vermijd leer...maar er zijn nog zoveel andere producten die je ook niet zou kunnen eten. Zo weet ik pas sinds een maand ofzo wat trassi is.
Ik kan wel gaan stoppen met appels omdat daar insecten voor doodgespoten zijn, maar waar houdt het dan op he.

Mijn grens is gedeeltelijk zo omdat ik over gelatine en stremsel al heel lang weet, terwijl de rest vrij nieuw voor me is. Maar vooral omdat ik niet mee wil doen aan de bio-industrie.

Hebben jullie er moeite mee om te bepalen hoe ver je gaat of juist niet?

Offline MrJiong

• **
  • 22
  • Geslacht: Man
Re:Waar ligt je grens?
« Reactie #347 Gepost op: 19 september 2010, 11:41:47 »
Ik ben nog iets pragmatischer dan jij: geen vlees en vis, wel zuivel en leer. Als ik gelatine en stremsel makkelijk kan vermijden dan doe ik dat, maar als iemand anders me iets aanbiedt waar het wel eens in zou kunnen zitten dan eet ik het op.

Mijn doel is om dierenleed zoveel mogelijk te voorkomen. Ik hou ook niet van het idee om een stuk van een dood beest in mijn mond te hebben, maar dat is voor mij niet het belangrijkste. Het gaat me om het resultaat. Als ik voor 99% niet mee doe aan de bio-industrie dan ben ik daar tevreden mee. Als ik die laatste 1% ook zou willen halen dan zou dat het voor mij twee keer zo zwaar maken (ik heb het wel een tijdje geprobeerd).

Ik reis veel en dan kom je vaak in de situatie dat mensen echt hun best voor je doen, maar er gewoon niet aan denken dat ik eigenlijk ook geen dingen gebakken in dierlijk vet wil eten. Als het vrienden zijn dan vertel ik het ze achteraf, zijn het onbekenden dan laat ik het er bij en ben ik ze dankbaar voor de moeite die ze voor me gedaan hebben. Ik ken ook mensen die ronduit weigeren iets op te eten als het in een pan is gebakken waar eerder ook vlees in gebakken is, maar ik vind dat er op die manier teveel goodwill van niet-vegetariërs verspild wordt.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
    • Mijn Homepage
« Reactie #348 Gepost op: 21 september 2010, 02:09:26 »
Ik ben een vrij pragmatische vegetariër; ik probeer de bio-industrie zoveel mogelijk te mijden; ik eet geen vlees en vis, mede omdat het me in de loop der tijd tegen is gaan staan (alhoewel ik principieel niets heb tegen vlees van 'gelukkige dieren' - hoe gelukkig gelukkig is, is helaas nog niet zo heel erg duidelijk omschreven en in de praktijk gebracht). Kaas eet ik dan wel weer en leren schoenen heb ik ook.

En sinds we een hond hebben, is er ook weer vlees in huis. Een hond kun of wil je nu eenmaal niet compleet vegetarisch voeren, daar is al het nodige over geschreven en gediscussieerd. Bastiaan krijgt kant-en-klaar-barf, worsten die in ieder geval grotendeels biologisch (en diervriendelijk) worden geproduceerd.

Ik ken ook mensen die ronduit weigeren iets op te eten als het in een pan is gebakken waar eerder ook vlees in gebakken is, maar ik vind dat er op die manier teveel goodwill van niet-vegetariërs verspild wordt.
Ieder zijn eigen keuze, en voor mij is de smaak de grens. Zodra een vegaburger of groenterecht of wat dan ook smaakt naar vlees (en dat gaat zeer snel), mag je mijn portie aan Fikkie geven. De nodige ervaringen in hotelrestaurants hebben mij geleerd dat ik me beter wat rabiater, principiëler kan opstellen, anders is het einde zoek.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Yoko

« Reactie #349 Gepost op: 21 september 2010, 13:38:33 »
Ik ben niet zó strikt. Thuis wel. Ik woon alleen dus da's makkelijk, maar als ik bij anderen ben dan doe ik niet zo moeilijk. Zondag had ik een bbq. Had wel m'n eigen groenteburgers meegenomen, maar die mogen dan van mij wel gewoon naast t vlees op de bbq. En als m'n moeder soep kookt is dat altijd incl. ballen. De soep eet ik wel, maar de ballen laat ik liggen.
Wat de kant-en-klare vleesvervangers betreft, daar ben ik ook niet zo weg van. Zeker niet die soorten die uiterlijk op vlees lijken (vega-worsten en hamburgers), die zijn niet aan mij besteed.

Offline IneN

• 873
« Reactie #350 Gepost op: 21 september 2010, 13:45:33 »
En als m'n moeder soep kookt is dat altijd incl. ballen. De soep eet ik wel, maar de ballen laat ik liggen.

Daar sluit ik me aan bij Eelco: die soep smaakt dan ongetwijfeld naar vlees, brrrr dat krijg ik echt niet binnen!

Kiwi

« Reactie #351 Gepost op: 21 september 2010, 14:39:16 »
Een hond kun of wil je nu eenmaal niet compleet vegetarisch voeren, daar is al het nodige over geschreven en gediscussieerd.

Niet dat ik de discussie weer opnieuw wil openen of wil herhalen, maar volgens mij konden honden juist wel volledig vegetarisch gevoerd worden. Katten niet.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #352 Gepost op: 21 september 2010, 21:27:10 »
Ik ben al mijn hele leven braaf.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Yoko

« Reactie #353 Gepost op: 22 september 2010, 10:20:39 »
Ik ontdekte gisteren varkensgelatine in mijn magere yoghurt. No way, dat ik dat dus nog op eet. Ben helemaal niet zo strikt, schreef ik gisteren nog, maar als het gedefinieerd wordt met het dier erbij dan blijkt mijn maag ineens om te keren.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2010, 11:32:08 door Yoko »

« Reactie #354 Gepost op: 22 september 2010, 16:35:25 »
Zo braaf mogelijk; het is ook een interessante sport om zoveel mogelijk producten te vermijden waar vlees(derivaten), onzuivere zuivel en viszooi in verwerkt zit. Wordt ook steeds makkelijker.

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #355 Gepost op: 14 oktober 2010, 09:49:15 »
Ik ben volgens mij behoorlijk braaf. Ik eet het niet tenzij ik het niet 'kan' weten. Neem bijvoorbeeld gebak van een bakker... Maar dat noem ik dan geen zondigen.  ::)
Leer heb ik ook nauwelijks, behalve dan het incidentele paar laarzen (en de laatste zijn van 4 jaar terug dus dat valt nogal mee). En soep waar vlees in zat eet ik ook niet, want dat vind ik vies. Maar als er niets anders is moet ik wel ben ik bang. Het feit dat ik nu zoveel voedingsmiddelen moet vermijden betekent alleen maar dat ik nog makkelijker strikter kan zijn om de doodeenvoudige reden dat ik toch niet buiten de deur kan eten (of bij mij ouders, want mijn moeder vindt 2 soorten soep maken al enorm ingewikkeld).
Hoor wie klopt daar kinders???

Ruz

« Reactie #356 Gepost op: 09 maart 2011, 20:40:19 »
Ik eet geen vlees, vis en eigenlijk ook geen eieren(maar dat is meer omdat ik ze gewoon echt niet lekker vind, dus in taarten eet ik ze dan weer wel) en het enige waar ik soms wel eens mee valsspeel is kaas als ik buiten de deur eet.

Offline Sedna

• 160
« Reactie #357 Gepost op: 02 december 2011, 14:02:05 »
 Familie vinden me nu dat ik overdrijf aangezien ik ook geen pudding of snoepjes neem waar gelatine in zit. Of multivitaminen waar gelatine in zit. Of in heel veel brood word dierlijke vetten gestopt om het brood langer houdbaar te laten maken. Dat neem ik dus allemaal niet. En natuurlijk dus ook geen vlees.

Ik at altijd biologisch vlees voordat ik vegetarier ben geworden. Mijn rede om geen vlees meer te eten omdat er steeds meer rommel in zit. Bij tros radar zag ik dat in kippenvlees 100% een bacterie in zit en zelf biologisch nog 80% dus als ik dat zou eten en kom in het ziekenhuis en ik heb antibiotica nodig slaat dit niet aan omdat ik het al via het vlees heb gehad. Dus nee voor mijn geen vlees meer.

De enigste rede voor mijn om te zondigen zal zijn. Je heb wel eens dat er per ongelijk herten dood word gereden. Die worden naar de slager gebracht en uit eindelijk verkocht. Het was een ongeluk dat ze dood zijn en ze hebben nooit rommel gehad.  

Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #358 Gepost op: 05 december 2011, 22:48:29 »
Niet leuk om te horen van je familie dat ze je vinden overdrijven. Liever heb je dat ze achter je staan, natuurlijk. Toch, uiteindelijk gaat het erom dat jij met jouzelf door een deur kunt! :)

Offline Sedna

• 160
« Reactie #359 Gepost op: 07 december 2011, 09:44:55 »
Niet leuk om te horen van je familie dat ze je vinden overdrijven. Liever heb je dat ze achter je staan, natuurlijk. Toch, uiteindelijk gaat het erom dat jij met jouzelf door een deur kunt! :)

Gelukkig niet allemaal hoor ;).
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.