Vegatopia Forum

Hoe braaf zijn jullie?

uzi

Re:Hoe braaf zijn jullie?
« Reactie #220 Gepost op: 22 juni 2005, 14:33:23 »
Vegetarisch. Ook af en toe soja producten i.p.v. zuivel zoals sojamelk en sojaboter (weet niet of dat nieuw is maar alpro heeft nu ook boter, erg lekker!). Wel vaak kaas (ook af en toe biologische). Als ik melk drink dan bijna altijd biologisch.
hmm ik hou me er goed aan, alleen pas geleden heb ik niet gelet op een label van AH soep. Dat was spinaziesoep maar er zat, zo kwam ik erna achter, kippenboullion in  :'(. Ik verwachte daar gewoon geen kip in maar ja. Ik voelde me toen uiteraard erg slecht. Ik let altijd op labels maar toen toevallig niet en god straft meteen  :-\
Eieren eet ik alleen wanneer ik die van de kippen van mijn schoonfamilie heb gehaald. Zij hebben er 2 en doe hebben alle ruimte en hebben het gewoon goed. Natuurlijk zitten er in allerlei producten gewoon scharreleieren verwerkt maar goed, het zij zo. Gewoon losse eieren eet ik dus strikt die van die kippen.

Ik mag mezelf eigenlijk ook geen vegetarier noemen omdat ik wel héél af en toe vis eet...... (krabsalde, surimi) Maar daar wil ik snel mee kappen. In het begin was ik nog niet zo goed op de hoogte van vis en hoe ze lijden en alles, maar nu ik daar ook steeds meer van weet staat vis eten me ook zo tegen... dus zo braaf ben ik eigenlijk (nog) niet.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2005, 14:40:17 door uzi »

Kiwi

« Reactie #221 Gepost op: 22 juni 2005, 14:48:59 »
Natuurlijk zitten er in allerlei producten gewoon scharreleieren verwerkt maar goed, het zij zo.

Het probleem is dat het meestal juist géén scharreleieren zijn die voor  koekjes e.d. gebruikt worden.

Zespri

« Reactie #222 Gepost op: 24 juni 2005, 00:45:01 »
In deze discussie wordt door een aantal mensen voortdurend gewezen op het 'recht' op een vrije keuze om zelf de eigen grenzen te bepalen. Natuurlijk is dit begrijpelijk en het zou een complete chaos worden wanneer iedereen er naar zou handelen om de grenzen van een ander te bepalen (conform zijn eigen). Het opleggen/opdringen van je eigen grenzen zou de vrijheid van een ander inperken.

Alleen is het niet wat te eenvoudig om voorbij te gaan aan het gegeven dat bepaalde keuzes op zichzelf juist een minder 'dwingend' karakter hebben dan anderen? In dit geval lijkt het me evident dat sommige keuzes een blijk zijn van minder respect voor de belangen van dieren (ofwel ze komen lager in de waardering bij de gemaakte afweging, als er überhaupt al een afweging gemaakt wordt, want ook dat zal voorkomen). Ik krijg vaak het idee dat het argument dat je ieders vrij keuze moet respecteren waar het gaat om het gebruik van dierlijke producten wel heel erg snel wordt weggewoven om zo onder bepaalde kritiek uit te komen. Ik vind namelijk wel dat er iets gezegd mag worden van keuzes die dieren op een bepaalde manier schaden. Dat geldt dus bijvoorbeeld ook voor het drinken van melk door sommige vegetariërs. Uiteindelijk geloof ik echter niet dat argumenten alleen voldoende zijn om iemand op andere gedachte te brengen (en wat zich vertaald in het maken van andere keuzes) maar dat er ook echt een verandering (of shifting) op het gevoelsmatige vlak moet plaatsvinden.

Kiwi

« Reactie #223 Gepost op: 24 juni 2005, 01:01:44 »
Alleen is het niet wat te eenvoudig om voorbij te gaan aan het gegeven dat bepaalde keuzes op zichzelf juist een minder 'dwingend' karakter hebben dan anderen?

Ten eerste zijn de meeste mensen die hier posten vegetariër of veganist. En die hebben dus al (geheel vrijwillig en uit eigen overtuiging) de keuze gemaakt om in ieder geval geen vlees en vis meer te eten. Ik heb dan juist het idee dat je blij moet zijn, alle beetjes helpen, en de mensen die op dit forum komen hebben er in ieder geval over nagedacht waar ze mee bezig zijn.

Citaat
Ik vind namelijk wel dat er iets gezegd mag worden van keuzes die dieren op een bepaalde manier schaden. Dat geldt dus bijvoorbeeld ook voor het drinken van melk door sommige vegetariërs.

Iedereen mag er van mij van zeggen wat ze willen, maar daarom hoef ik me nog niet aan te passen aan de normen en waarden van een ander.
Ik probeer zo te leven dat het voor mij goed voelt. En ik drink (soms) nog wel eens melk ja, en ik eet (vrij vaak) kaas. en dat durf ik ook nog gewoon toe te geven zonder me ervor te schamen. En ik merk bij mezelf dat mijn zuivelgebruik minder wordt, mede door wat ik hier allemaal lees, en ik sluit niet uit dat ik daar ooit helemaal mee ga stoppen, maar dan doe ik dat wel omdat ik dat zelf wil, en niet omdat een ander vindt dat ik dat zou moeten.
Als mensen mij informatie willen geven, prima, maar ik wil door niemand  bekeerd worden.

Zespri

« Reactie #224 Gepost op: 24 juni 2005, 01:15:37 »
Ten eerste zijn de meeste mensen die hier posten vegetariër of veganist. En die hebben dus al (geheel vrijwillig en uit eigen overtuiging) de keuze gemaakt om in ieder geval geen vlees en vis meer te eten. Ik heb dan juist het idee dat je blij moet zijn, alle beetjes helpen, en de mensen die op dit forum komen hebben er in ieder geval over nagedacht waar ze mee bezig zijn.

Ik snap niet waarom je per se blij mee zou moeten zijn, eerlijk gezegd. Het lijkt erop dat je dan als uitgangspunt hebt 'het kan altijd slechter', terwijl ik eerder zoiets heb van 'het kan altijd nog aanzienlijk beter'; voor de dieren welteverstaan.

Iedereen mag er van mij van zeggen wat ze willen, maar daarom hoef ik me nog niet aan te passen aan de normen en waarden van een ander.

Nee idd, je bent uiteindelijk tot niets verplicht. Daar zijn we het wel over eens.

Ik probeer zo te leven dat het voor mij goed voelt. En ik drink (soms) nog wel eens melk ja, en ik eet (vrij vaak) kaas. en dat durf ik ook nog gewoon toe te geven zonder me ervor te schamen. En ik merk bij mezelf dat mijn zuivelgebruik minder wordt, mede door wat ik hier allemaal lees, en ik sluit niet uit dat ik daar ooit helemaal mee ga stoppen, maar dan doe ik dat wel omdat ik dat zelf wil, en niet omdat een ander vindt dat ik dat zou moeten. Als mensen mij informatie willen geven, prima, maar ik wil door niemand  bekeerd worden.

Maar vindt een ander dan voor zichzelf dat jij er mee zou moeten stoppen of komt zo iemand op voor een derde die geen stem heeft? Misschien vind je dit niet relevant, maar m'n punt is dat gedomesticeerde dieren weinig te 'willen' hebben, en dat komt door keuzes die mensen maken.

Kiwi

« Reactie #225 Gepost op: 24 juni 2005, 01:32:11 »
Het lijkt erop dat je dan als uitgangspunt hebt 'het kan altijd slechter'

Als ik naar de mensen in mijn omgeving kijk kan het ook veel slechter. Ik ben de enige vegetariër in heel mijn werk-, familie- en kennisenkring, dus dat zegt wel wat.
En ja, het zal altijd wel beter kunnen ook, maar dat houd je toch. Ik vind dat ik mijn steentje toch wel bijdraag, als iedereen op de hele wereld zo zou leven als ik zou het een stuk beter zijn!
En uiteraard doe je als veganist nog meer voor dieren tegen dierenleed dan dat ik doe, maar ik heb tot ik hier kwam nooit veel kwaad gezien in het consumeren van bijvoorbeeld eieren en zuivel. En als ik 12 jaar oud was geweest toen ik dit allemaal las zou ik ook daarmee accuut zijn gestopt, net zoals ik met vleeseten gestopt ben op die leeftijd. Maar nu ik ouder ben ben ik wat minder op de bres-springerig denk ik.

Citaat
Maar vindt een ander dan voor zichzelf dat jij er mee zou moeten stoppen of komt zo iemand op voor een derde die geen stem heeft?

Een ander zal dit zeker niet voor zichzelf willen, dat snap ik ook wel. En ik vind het ook prijzenswaardig dat mensen zoveel voor dieren over hebben. Maar zover ben ik gewoon nog niet, of niet meer. :-\
En daarbij.. ik ben een beetje bang om dan ook heel erg extremistisch te worden, en dat wil ik mijn omgeving niet aandoen. :P

Zespri

« Reactie #226 Gepost op: 24 juni 2005, 01:52:41 »
Het lijkt erop dat je dan als uitgangspunt hebt 'het kan altijd slechter'

Als ik naar de mensen in mijn omgeving kijk kan het ook veel slechter. Ik ben de enige vegetariër in heel mijn werk-, familie- en kennisenkring, dus dat zegt wel wat.

Ik bedoelde hier juist 'wat anderen betreft', hoe je dit ervaart. Ik bedoelde niet zozeer hoe je ervaart dat het zelf doet in het leven. Was wat verwarrend misschien.

Een ander zal dit zeker niet voor zichzelf willen, dat snap ik ook wel. En ik vind het ook prijzenswaardig dat mensen zoveel voor dieren over hebben. Maar zover ben ik gewoon nog niet, of niet meer. :-\
En daarbij.. ik ben een beetje bang om dan ook heel erg extremistisch te worden, en dat wil ik mijn omgeving niet aandoen. :P

Ik begrijp het ook wel dat je je zorgen kunt maken om de reacties uit je omgeving, of juist de gevolgen voor je omgeving, wanneer je strikter ('extremer') zou worden in het naleven van je principes. Maar is het niet ook zo dat je omgeving ook net zo goed deelt in een bepaalde verantwoordelijkheid naar dieren toe, en dat je van je (naaste) omgeving net zo goed begrip mag verwachten voor jouw (meer altruïstische) keuzes? Als je erover nadenkt is het toch eigenlijk best vreemd om dit alles enkel op jezelf te betrekken?
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2005, 01:54:19 door Newbie »

Kiwi

« Reactie #227 Gepost op: 24 juni 2005, 02:02:54 »
Ik bedoelde juist 'wat anderen betreft', hoe je dit ervaart. Ik bedoelde niet zozeer hoe je ervaart dat het zelf doet in het leven. Was wat verwarrend misschien.

Het wordt nu alleen maar verwarrender geloof ik. :-\

Citaat
Ik begrijp het ook wel dat je je zorgen kunt maken om de reacties uit je omgeving, of juist de gevolgen voor je omgeving, wanneer je strikter ('extremer') zou worden in het naleven van je principes. Maar is het niet ook zo dat je omgeving ook net zo goed deelt in een bepaalde verantwoordelijkheid naar dieren toe, en dat je van je (naaste) omgeving net zo goed begrip mag verwachten voor jouw (meer altruïstische) keuzes? Als je erover nadenkt is het toch eigenlijk best vreemd om dit alles enkel op jezelf te betrekken?

Als ik zie hoe sommige forumleden reageren op mensen die vlees eten... zo wil ik niet worden. En als dat de uitwas is van veganisme, dan maar geen veganist. :P
G. eet nog steeds (minimaal) vlees, en dat mag hij van mij blijven doen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om hem dat te verbieden, dat mag hij helemaal zelf weten. Ik bestempel vleeseters dan ook niet als moordenaars (waar we het gisteren ook al over hadden), i.t.t. sommige mensen hier. En mijn omgeving heeft ook begrip voor respecteert mijn keuzes, dan vind ik het niet meer dan redelijk dan ik hen ook in hun waarde laat. Wat ik doe is mijn keuze, en daar hoeft niemand in mijn omgeving in mee te gaan. Net zo min als zij van mij verwachten dat ik weer vlees ga eten, dat vind ik gewoon wederzijds respect hebben. En ja, tuurlijk zou ik liever zien dat G. ook vegetariër zou worden, maar zolang hij zonder morren mijn vega-eten mee-eet en mij niet lastigvalt met zijn vlees (wat sporadisch nog wel eens op tafel komt) vind ik het prima.
Begrip en respect voor elkaar hebben; oké! Maar je hoeft anderen niet te bekeren.
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2005, 02:03:26 door Kiwi »

Zespri

« Reactie #228 Gepost op: 24 juni 2005, 02:39:08 »
Ik bedoelde juist 'wat anderen betreft', hoe je dit ervaart. Ik bedoelde niet zozeer hoe je ervaart dat het zelf doet in het leven. Was wat verwarrend misschien.

Het wordt nu alleen maar verwarrender geloof ik. :-\

Ik had het over de uitgangspunten dat het altijd slechter kan Vs. dat het altijd beter kan waar het wat om de keuzes die anderen maakt. Hoe ervaart iemand dit en welk uitgangspunt neem je.

Citaat

Als ik zie hoe sommige forumleden reageren op mensen die vlees eten... zo wil ik niet worden. En als dat de uitwas is van veganisme, dan maar geen veganist. :P
G. eet nog steeds (minimaal) vlees, en dat mag hij van mij blijven doen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om hem dat te verbieden, dat mag hij helemaal zelf weten. Ik bestempel vleeseters dan ook niet als moordenaars (waar we het gisteren ook al over hadden), i.t.t. sommige mensen hier. En mijn omgeving heeft ook begrip voor respecteert mijn keuzes, dan vind ik het niet meer dan redelijk dan ik hen ook in hun waarde laat. Wat ik doe is mijn keuze, en daar hoeft niemand in mijn omgeving in mee te gaan. Net zo min als zij van mij verwachten dat ik weer vlees ga eten, dat vind ik gewoon wederzijds respect hebben. En ja, tuurlijk zou ik liever zien dat G. ook vegetariër zou worden, maar zolang hij zonder morren mijn vega-eten mee-eet en mij niet lastigvalt met zijn vlees (wat sporadisch nog wel eens op tafel komt) vind ik het prima.
Begrip en respect voor elkaar hebben; oké! Maar je hoeft anderen niet te bekeren.

Hm, zo goed ben ik kennelijk niet ingelezen in Café Centraal (voorstelrondje e.d.), geen idee wie G. is!  :O Maar ik kan het wel afleiden uit je bericht denk ik.

Maar goed, je haalt allemaal weer dingen terug waarover we het volgens mij al eens waren (niemand moet iets) of waar ik eerder al zei je standpunt te begrijpen. Waar ik op doelde was je opmerking dat je bang bent om 'heel erg extremistisch' te worden omdat je dit je omgeving niet aan wilt doen. Maar waarom zou je omgeving dan geen respect 'moeten' kunnen opbrengen voor deze 'extremistische' keuze, zolang dit niet betekent dat je anderen dwingt om ook zo te leven? Wat dat betreft zou je dus gewoon veganist moeten kunnen worden en zou je van je omgeving mogen verwachten dat die keuze gerespecteerd wordt, volgens je eigen logica.

Daarnaast denk ik niet dat we het eens zullen worden over de vanzelfsprekendheid van wederzijds respect. Ik vind namelijk dat je de ene keuze niet per definitie met de andere kunt vergelijken onder het mom van wederzijds respect. Dat vind jij ongetwijfeld ook niet, maar jij legt de grens ergens anders. Jij zou de keuze van bijvoorbeeld je partner waarschijnlijk niet respecteren, vermoed ik, als deze inhield een ernstig strafbaar feit te plegen (geweld tegen mensen). En ik mag toch aannemen dat je wel verwacht dat hij jouw keuze om af te zien van het plegen van een strafbaar feit wèl respecteert. Anderen leggen die grens dus elders (bijvoorbeeld bij het eten van vlees). De mate waarin we iemand graag mogen, respecteren en waarderen is gebaseerd op een totaalplaatje wat we hebben gevormd van die persoon. Welke zaken daarin de grootste rol spelen zal per individu, maar ook wel per type relatie verschillen. Wat ik vermoed is dat voor jou de keuze om al dan niet vlees te eten niet een vooraanstaande plaats inneemt, in ieder geval niet doorslaggevend (daar waar de keuze om iemand (een mens) te vermoorden of verkrachten dat waarschijnlijk wel zou zijn). Mijn punt is dat sommige keuzes nu eenmaal minder zelfzuchtig zijn (het bijdragen aan leed versus het (streven naar) het voorkomen daarvan) dan anderen en ik daarom vind dat je ze niet zomaar als gelijkwaardig tegenover elkaar kunt zetten.
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2005, 02:48:20 door Newbie »

Kiwi

« Reactie #229 Gepost op: 24 juni 2005, 03:12:58 »
Waar ik op doelde was je opmerking dat je bang bent om 'heel erg extremistisch' te worden omdat je dit je omgeving niet aan wil doen.

Dat is maar onzin natuurlijk, je wordt zo extreem als je zelf toelaat. Vandaar ook die :P. Ik weet van mezelf dat ik echt nooit zo'n hekel aan mensen krijgen als een bepaald forumlid hier. Daar ben ik veel te sociaal voor ingesteld.

Citaat
Maar waarom zou je omgeving dan geen respect 'moeten' kunnen opbrengen voor deze 'extremistische' keuze, zolang dit niet betekent dat je anderen dwingt om ook zo te leven? Wat dat betreft zou je dus gewoon veganist moeten kunnen worden en zou je van je omgeving mogen verwachten dat die keuze gerespecteerd wordt, volgens je eigen logica.

Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Mijn omgeving is dan ook niet de reden dat ik geen veganist ben, ik wil het zelf niet. Of misschien zou ik het wel willen, maar heb ik geen zin om er een hoop extra moeite te doen. Want DF kan wel zo makkelijk roepen dat je alleen de eieren en zuivel moet laten staan, maar er komt veel meer bij kijken denk ik. En als ik ooit veganist word, dan met kleine stapjes tegelijk, waar ik nu eigenlijk al mee bezig ben.
Ik drink bijvoorbeeld al bijna geen melk meer. Maar als ik trek heb in een softijsje zoals vanmiddag mag ik dat gewoon nemen van mezelf. En ja, dat is dan misschien niet heel diervriendelijk van me, maar wel heel erg Kiwi-vriendelijk.:smaail: En ik leef maar één keer, en dat wil ik graag zo leuk mogelijk doen, dus ik heb geen zin om me al te veel dingen te gaan ontzeggen. En dat zal wel als egoïstisch of zelfzuchtig bestempeld worden (sterker nog, dat zal het zelfs wel zijn), maar ergens moet je een grens trekken waar je stopt met kiezen voor dieren en waar je begint met kiezen voor jezelf. En zoals ik al aangaf; als ik dit op m'n 12e allemaal geweten had was ik zonder aarzelen veganist geworden, maar ik vind nu gewoon dat ik er te veel voor moet opgeven. Dus dan ben ik liever een lieve, aardige, sociale vegetariër dan een gefrustreerde veganist die er de balen van heeft omdat 'ie zich van alles moet ontzeggen (is nog veel leuker voor m'n omgeving ook).

Citaat
Daarnaast denk ik niet dat we het eens zullen worden over de vanzelfsprekendheid van wederzijds respect.

Dan hoeven we daar niet verder over te discussiëren. ;D

Maar het is inderdaad allemaal afhankelijk van waar je je grenzen trekt. Ik beoordeel mensen niet alleen op wat ze eten, maar op hoe ze zijn en wat ze doen. En ik heb het wel eens eerder gezegd; ik zou ook liever verliefd zijn geworden op een vegetariër, maar dat had ik nu eenmaal niet voor het zeggen. En gelukkig is G. (dat is dus die vleeseter waar ik ooit verliefd op werd ;D) zo inschikkelijk dat hij niet moeilijk doet, dus hij is inmiddels ook al een halve vegetariër.
En als jij alleen een relatie wilt hebben met een veganist is dat je goed recht, maar laat mij dan lekker mijn keuzes maken. En noem mij niet hypocriet (zoals MA graag doet als het over dit onderwerp gaat, ik zag dat ze ook al over mij had geklaagd op het NVV-forum :shutup:), maar laat mij ook in mijn waarde.
En misschien ben ik in dit opzicht wel minder altruïsisch dan een veganist, maar ik ben weer altruïstischer in andere dingen (kijk bijvoorbeeld maar eens in deze draad over wel of geen donor zijn. Ik kan het nog steeds niet bevatten namelijk dat iemand zo'n hekel aan mensen kan hebben dat hij bij wijze van spreken liever 100 mensen laat sterven dan misschien per ongeluk 1 vleeseter te helpen; hier doelde ik gisteren ook o.a. op toen ik zei dat DF mensen haat).

Citaat
Mijn punt is dat sommige keuzes nu eenmaal minder zelfzuchtig zijn (het bijdragen aan leed versus het (streven naar) het voorkomen daarvan) dan anderen en ik daarom vind dat je ze niet zomaar als gelijkwaardig tegenover elkaar kunt zetten.

Moet je de waarde van je keuzes dan laten bepalen door de mate van (on)zelfzuchtigheid? Ik denk dat dat ook per individu kan verschillen.

« Laatst bewerkt op: 24 juni 2005, 03:30:24 door Kiwi »

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #230 Gepost op: 24 juni 2005, 08:58:47 »
'het kan altijd nog aanzienlijk beter'; voor de dieren welteverstaan.
waarom gaat iedereen er toch vanuit dat ik iets om dieren geef? ik geef dus helemaal geen fuck om anonieme dieren, maar eet geen vlees (en gelatine, en de e-nummers die ik herken als vleesachtig) omdat ík het onjuist vind om dieren geboren te laten worden alléén om ze te slachten en omdat ik dode dieren eng vind
Supercalifragilisticexpialidocious!

Marietje

« Reactie #231 Gepost op: 24 juni 2005, 09:18:50 »
Ik vermoed omdat de meeste mensen hier / vegetariërs in het algemeen wel om dieren geven, ook om de anonieme dieren.

Men gaat er sowieso van uit dat alle mensen om dieren geven. Hier in de stad staan altijd "verkopers", zoveel commercieel (telefonie, ECI e.d.) of goede doelen die mensen aanspreken om hun spullen te verkopen. Gek wordt je ervan, ze zijn er altijd! Ik poeier ook altijd iedereen af, ik heb er gewoon geen zin. En ook een organisatie voor dieren (ik weet niet eens welke), die beginnen standaard met "mevrouw, houdt u van dieren" of nog erger "mevrouw, u houdt toch ook van dieren". Mijn antwoord is altijd "nee" en daar overbluf ik ze nog steeds mee, "stomverbaasd zijn ze dan! 't Trouwens niet waar hoor, ik lieg gewoon tegen ze, maar dat hoeven zij niet te weten.........

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #232 Gepost op: 24 juni 2005, 10:25:43 »
Ik vind mensen zoals zespri newbie eigenlijk net zo vermoeiend als vleeseters die zeuren over vegetarisme.

Zespri

« Reactie #233 Gepost op: 24 juni 2005, 10:27:04 »
'het kan altijd nog aanzienlijk beter'; voor de dieren welteverstaan.
waarom gaat iedereen er toch vanuit dat ik iets om dieren geef? ik geef dus helemaal geen fuck om anonieme dieren

Aangezien je mij citeert, wie heeft het over jou dan? Ik geef aan dat dit een uitgangspunt kan zijn van iemand. Ik ben blij dat ik uit voorstellingvermogen en mededogen wel iets geef om dieren, of ze nu 'anoniem' zijn of niet.

Zespri

« Reactie #234 Gepost op: 24 juni 2005, 10:27:55 »
Ik vind mensen zoals zespri newbie eigenlijk net zo vermoeiend als vleeseters die zeuren over vegetarisme.

Ach, wat een mooie inhoudelijk bijdrage. En ook totaal niet op de man gespeeld...  ;)

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #235 Gepost op: 24 juni 2005, 10:30:29 »
Ach, wat een mooie inhoudelijk bijdrage. En ook totaal niet op de man gespeeld...  ;)
Dito. Arme jij ;)

:)

;)

;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Zespri

« Reactie #236 Gepost op: 24 juni 2005, 11:02:01 »
Maar het is inderdaad allemaal afhankelijk van waar je je grenzen trekt. Ik beoordeel mensen niet alleen op wat ze eten, maar op hoe ze zijn en wat ze doen.

Wat iemand eet is ook wat ze doen en het maakt ook deel uit van wie ze zijn in het geval van ethische keuzes om bepaalde dingen niet te eten. Maar er is meer natuurlijk zoals ik al zei, het is een totaalplaatje. Het ligt er alleen maar aan welke zaken iemand het meeste waarde hecht, en daar speelt gevoel een niet te onderschatten rol in. Ik denk dat we hier elkaar wel begrijpen.

En ik heb het wel eens eerder gezegd; ik zou ook liever verliefd zijn geworden op een vegetariër, maar dat had ik nu eenmaal niet voor het zeggen. En gelukkig is G. (dat is dus die vleeseter waar ik ooit verliefd op werd ;D) zo inschikkelijk dat hij niet moeilijk doet, dus hij is inmiddels ook al een halve vegetariër. En als jij alleen een relatie wilt hebben met een veganist is dat je goed recht, maar laat mij dan lekker mijn keuzes maken. En noem mij niet hypocriet (zoals MA graag doet als het over dit onderwerp gaat, ik zag dat ze ook al over mij had geklaagd op het NVV-forum :shutup:), maar laat mij ook in mijn waarde.

Maar waarom mag een ander het niet hypocriet vinden en hier iets over zeggen? Wanneer iemand onderbouwt waarom hij of zij dat vindt dan moet dat toch wel kunnen? Dat bedoel ik nu met het wegwuiven van kritiek. Zeker als iemand er de nadruk op legt dat het gaat om een mening en niet denkt dat het om een absolute waarheid gaat. Leuk is anders, natuurlijk. Maar volgens mij hebben we allemaal wel eens iemand hypocriet genoemd. Uiteindelijk is iedereen op verschillende punten wel in meer of mindere mate hypocriet (dat ben je in veel gevallen al wanneer je jezelf een (waarde)oordeel aanmatigt) maar over sommige zaken met name die dingen waarvan je voelt dat ze belangrijk zijn kun je heel goed het idee hebben dat anderen meer hypocriet zijn dan jij zelf bent. Ik vind dat je deze gedachte, dit gevoel, best naar buiten mag brengen. Zolang je maar aangeeft waarom je dit zo ervaart en niet direct probeert om anderen te beledigen of anderszins probeert neer te halen.

En misschien ben ik in dit opzicht wel minder altruïsisch dan een veganist, maar ik ben weer altruïstischer in andere dingen (kijk bijvoorbeeld maar eens in deze draad over wel of geen donor zijn. Ik kan het nog steeds niet bevatten namelijk dat iemand zo'n hekel aan mensen kan hebben dat hij bij wijze van spreken liever 100 mensen laat sterven dan misschien per ongeluk 1 vleeseter te helpen; hier doelde ik gisteren ook o.a. op toen ik zei dat DF mensen haat).

Wel, bij wijze van spreken inderdaad, want met het doneren van organen red je hoe dan ook geen 100 mensen. Een andere kant van dit verhaal zou kunnen zijn dat als ik een bontfokker zou redden
die vervolgens zijn praktijken, namelijk het martelen en afslachten van talloze dieren, zou voortzetten. Hoe liggen de verhoudingen dan, zeker wanneer je heel veel om dieren geeft en zo ontzettend misselijk bent van de wreedheden die sommige mensen dieren aan kunnen doen. Uiteindelijk zal het waarschijnlijk nog niet zoveel uitmaken omdat er zo een nieuwe bontfokker zal opstaan (helaas  :'(), maar het gevoel dat je hieraan zou bijdragen kan voor sommige mensen heel sterk (in het negatieve) zijn.

Ik vind de kwestie nog zo makkelijk niet, daar waar het lijkt alsof het voor jou een uitgemaakte zaak is.

Moet je de waarde van je keuzes dan laten bepalen door de mate van (on)zelfzuchtigheid? Ik denk dat dat ook per individu kan verschillen.

Dat moet niet inderdaad en reken maar dat het per individu kan verschillen. Maar ik dring ook niemand wat op, ik zeg wat ik daarvan vind. En nogmaals dat doe ik niet primair voor/vanuit mezelf maar vanuit medeleven en mededogen met een derde partij die niet in de positie is om voor zichzelf te spreken; de dieren die door mensen worden uitgebuit.

Dat sommige mensen, zoals hierboven Poek, dan zeggen dat dit zeuren is zie ik meer als dooddoener.

Zespri

« Reactie #237 Gepost op: 24 juni 2005, 11:03:52 »
Dito. Arme jij ;)

;)

;)

Ja ook dit is weer zo transparant als maar kan. :D Ga je ergens nog toelichten hoe hetzelfde voor mij geldt? Zo ja, dan ben ik zeer benieuwd, zo niet, dan ga ik graag door met een inhoudelijke discussie met degenen die daar nog wel iets voor voelen. :)
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2005, 11:04:11 door Newbie »

« Reactie #238 Gepost op: 24 juni 2005, 11:12:56 »
Maar is het niet ook zo dat je omgeving ook net zo goed deelt in een bepaalde verantwoordelijkheid naar dieren toe, en dat je van je (naaste) omgeving net zo goed begrip mag verwachten voor jouw (meer altruïstische) keuzes?

Hoezo verantwoordelijkheid? Wie zouden er verantwoordelijkheid moeten hebben en waarom?
Niet bedoeld als aanval, maar meer een vraag van principiële aard:
Is het eigenlijk niet een egocentrische gedachte om te verwachten dat je omgeving jouw ideeën betreffende die veronderstelde verantwoordelijkheid moet overnemen?
Is het zelfs niet egocentrisch te noemen om altruïsme of zelfs maar begrip voor je standpunten te verwachten van anderen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #239 Gepost op: 24 juni 2005, 11:17:14 »

Ja, maar ik wil het wel toelichten als je het niet begrijpt:

langdurig op vervelende toon of lastige wijze over iets spreken, veelal om zich te beklagen of om een verlangen te uiten => altijd hetzelfde /liedje/deuntje/ zingen, emmeren, griepen, mauwen, meieren, mekkeren, mieren, neuzelen, piepen, reutelen, zagen, zaniken, zeiken, zemelen, zeveren, zieken

Voor jou is het misschien leuk en nieuw zo'n forum, voor mij vallen jouw bijdragen onder 'hetzelfde liedje'.