Vegatopia Forum

Hoe braaf zijn jullie?

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Re:Hoe braaf zijn jullie?
« Reactie #200 Gepost op: 21 juni 2005, 12:53:37 »
"You should be the change that you want to see in the world." - Ghandi

Wijze woorden! En het is nou precies wat de wat meer extremeren hier niet doen. Onze ouwe Indiase vriend zegt dat je de change in jezelf moet zoeken, niet dat je de wereld die change door de strot moet duwen.

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #201 Gepost op: 21 juni 2005, 12:54:45 »
DF zegt dat het duidelijk is waar de grens van het veganisme ligt. Nou mij is dat niet duidelijk. Inderdaad zit er in zonnepanelen lijm verwerkt en de toplaag is niet alleen kunststof. In de industrie is het heel gebruikelijk om het goedkoopste te nemen.
Bij veganisme heb je het over de gevolgen van je eigen gedrag op het exploiteren van dieren. Tenminste, dit is een korte samenvatting wat jij zelf altijd beweert. Dan zijn er momenten in je eigen gedrag die de grens daarvan overschrijden. Je zegt nl. zelf dat het een streven is en ook uitgangspunt. Dat je die grezen overschrijdt vind je voor jezelf normaal, maar voor de mensen die zich vegetariër noemen niet. Waar is de logica?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

« Reactie #202 Gepost op: 21 juni 2005, 12:55:46 »
Gewoon, dat het van mijn levensstijl niet een hele kleine stap is naar lactoovovegetariers. Dat is veganisme een beetje onderschatten

Volgens DF was het net nog helemaal niet zo moeilijk om eieren en zuivel te laten staan als je toch al geen vlees eet. ???

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #203 Gepost op: 21 juni 2005, 12:57:09 »
Veel vegetariers zijn zich gewoon niet bewust van gelatine en stremsel. Die eten gewoon geen vlees en geen vis. Denken er verder niet na of er wel of geen gelatine ergens in zit.
Net zoals je niet volledig veganist kan zijn is het vegetarisme denk ik ook een soort streven.
Die twintig jaar dat vegetarier was lette ik daar ook niet op. (Ik was mij er gewoon niet bewust van en eerlijk gezegd ik wist niet eens wat gelatine was) Sinds ik veganist ben let ik er wel strikt op.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #204 Gepost op: 21 juni 2005, 12:57:22 »
Wijze woorden! En het is nou precies wat de wat meer extremeren hier niet doen. Onze ouwe Indiase vriend zegt dat je de change in jezelf moet zoeken, niet dat je de wereld die change door de strot moet duwen.

Eigenlijk zegt deze man dat je niet moet zeiken op de wereld als je zelf niet ook verandert. Als je eigenlijk gelatine e.d. niet goed vind en eieren uit de bioindustrie ook niet etc. dan moet je daar ook niet aan meewerken. Zelfde voor andere dingen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Miezemiez

« Reactie #205 Gepost op: 21 juni 2005, 12:58:54 »
Gewoon, dat het van mijn levensstijl niet een hele kleine stap is naar lactoovovegetariers. Dat is veganisme een beetje onderschatten

Volgens DF was het net nog helemaal niet zo moeilijk om eieren en zuivel te laten staan als je toch al geen vlees eet. ???

Nou er komt wel meer bij kijken dan dat hoor. Vind ik. alleen maar eieren en melk laten staan maakt je geen vegan.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #206 Gepost op: 21 juni 2005, 12:58:56 »
Dan rijst de vraag: waarom moet je mensen die de grens een ietse pietsie verder hebben gelegd veroordelen.

Ik vind vegetariers de grens echt 10 km verderop leggen hoor. Eieren, melk, honing, nu al stremsel en gelatine.
.

Nou 5 kilometer dan.

Misschien in een verhouding van duizenden kilometers van de vleeseters. Dan kan ik het met je eens zijn.

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #207 Gepost op: 21 juni 2005, 13:01:25 »
"You should be the change that you want to see in the world." - Ghandi

« Laatst bewerkt op: 21 juni 2005, 13:04:55 door Sånder »
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #208 Gepost op: 21 juni 2005, 13:02:29 »
De definitie van het veganisme is misschien wel duidelijk, maar kunnen nooit 100% gerealiseerd worden.
VB. Veel veganisten eten biologisch, veganistisch is dat nu niet bepaald. Ik denk dan ook maar dat het in ieder geval beter is voor de dieren en eet biologisch.

Zo zijn er legio grensgebieden van het veganisme. Iedere veganist heeft met die grenzen te maken. Wat accepteer je en wat accepteer je niet.

Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Miezemiez

« Reactie #209 Gepost op: 21 juni 2005, 13:03:54 »
DF zegt dat het duidelijk is waar de grens van het veganisme ligt. Nou mij is dat niet duidelijk. Inderdaad zit er in zonnepanelen lijm verwerkt en de toplaag is niet alleen kunststof. In de industrie is het heel gebruikelijk om het goedkoopste te nemen.
Bij veganisme heb je het over de gevolgen van je eigen gedrag op het exploiteren van dieren. Tenminste, dit is een korte samenvatting wat jij zelf altijd beweert. Dan zijn er momenten in je eigen gedrag die de grens daarvan overschrijden. Je zegt nl. zelf dat het een streven is en ook uitgangspunt. Dat je die grezen overschrijdt vind je voor jezelf normaal, maar voor de mensen die zich vegetariër noemen niet. Waar is de logica?

Omdat vegetariers zo makkelijk de grenzen overschrijden.  Te makkelijk grijpen ze naar stremsel enzo. En ik snap dat het een persoonlijke keuze is en dat ik daar helemaal niets over mag zeggen blahblah, maar ik zeg het lekekr toch :P

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #210 Gepost op: 21 juni 2005, 13:04:49 »
Het punt bij veganisme is dat je begint bij het uitbannen van de dingen die je gebruikt/consumeert. Leer, zijde, wol ook. Maar natuurlijk ook eieren en melk. Dingen die je toch anders zou gebruiken. En je probeert daarna om zoveel mogelijk uit te bannen. Dingen als belasting word lastig. Sommige dingen worden nou eenmaal opgedrongen.
En als je weet van de zonnepanelen ga je dat proberen te vermijden. Uitzoeken naar andere merken over welke zonder dierlijke lijm zijn gemaakt enzo. Echter sta je voor keuze tussen 2 kwaden wat dan? Veganisme gaat ook over milieuvriendelijk zijn. Wat scheelt meer dieren? Een zonnepaneel met dierlijke lijm (even aangenomen dat er dierlijke lijm word gebruikt...want dat weet ik niet zeker..ga ik eens over mailen :)) of gebruik makend van andere energiebronnen, die misschien een groter effect hebben op milieu en dieren? Een goede vraag.

Citaat

Bij veganisme is duidelijk dat je streeft naar het stoppen van uitbuiting van dieren. Bij vegetarisme is dat punt er niet duidelijk. Daar gaat het vooral meer over wel of geen vlees, maar word de vraag niet gesteld over waar het begin is van vegetarisme en waar het streven is van vegetarisme. Als ik dingen niet kan weglaten als veganist streef je er naar om dat wel voor elkaar te krijgen. Bij vegetarisme zijn mensen die zich zo noemen en vis eten. Daar is toch geen duidelijke grens (startpunt)? Veganisme werkt dan meer naar een bepaald punt toe ondanks dat ze dingen niet helemaal voor elkaar krijgen. Ik hoop dat het zo duidelijker is.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #211 Gepost op: 21 juni 2005, 13:05:05 »
Veel vegetariers zijn zich gewoon niet bewust van gelatine en stremsel. Die eten gewoon geen vlees en geen vis. Denken er verder niet na of er wel of geen gelatine ergens in zit.
Net zoals je niet volledig veganist kan zijn is het vegetarisme denk ik ook een soort streven.
Die twintig jaar dat vegetarier was lette ik daar ook niet op. (Ik was mij er gewoon niet bewust van en eerlijk gezegd ik wist niet eens wat gelatine was) Sinds ik veganist ben let ik er wel strikt op.

Kijk, dit zijn nou relativerende woorden. En daarbij praat je vanuit je zelf. Jij let erop en jij hebt de grens bepaald.
Inderdaad ieder bepaalt naar beste weten die grenzen zelf. En dan zijn er ook nog andere overwegingen om de grens iets minder ver te leggen. Eén ervan is dat je het jezelf en je omgeving steeds moeilijker maakt om strikt veganistisch te leven. En daar zitten ook grenzen aan zoals hierboven uitgelegd. En dan twee kanten op: je kunt nooooooit 100% veganistisch zijn en daarbij is het wat aanmatigend/arrogant om teksten te schrijven die de wijsheid in pacht lijken te hebben. Daarom is de manier waarop V schrijft een stuk toegankelijker dan de teksten van Kirsten en DF.

Miezemiez

« Reactie #212 Gepost op: 21 juni 2005, 13:05:08 »
Dan rijst de vraag: waarom moet je mensen die de grens een ietse pietsie verder hebben gelegd veroordelen.

Ik vind vegetariers de grens echt 10 km verderop leggen hoor. Eieren, melk, honing, nu al stremsel en gelatine.
.

Nou 5 kilometer dan.

Misschien in een verhouding van duizenden kilometers van de vleeseters. Dan kan ik het met je eens zijn.

vleeseters verschijnen nooit en te nimmer ook maar aan de horizon!

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #213 Gepost op: 21 juni 2005, 13:05:45 »

Makkie. Dat vond ik tenminste. Ik heb echt geen moeite gekend in die periode. Eieren at ik vooral alleen in koekjes enzo en zuivel dronk ik verschrikkelijk veel, maar toen ik de stap zette was het eigenlijk niet lastig.

Miezemiez

« Reactie #214 Gepost op: 21 juni 2005, 13:08:28 »
Ik vond vooral de verborgen zuivel vervelend, niet moeilijk, maar wel een eyeopener. Zo van woow wat worden er voor veel producten leed gebruikt.

Wat ik moeilijker vond was dingen zoals energie, om met dingen te moeten leven waar je niet mee wil leven.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #215 Gepost op: 21 juni 2005, 13:17:09 »

Bij veganisme is duidelijk dat je streeft naar het stoppen van uitbuiting van dieren. Bij vegetarisme is dat punt er niet duidelijk. Daar gaat het vooral meer over wel of geen vlees, maar word de vraag niet gesteld over waar het begin is van vegetarisme en waar het streven is van vegetarisme. Als ik dingen niet kan weglaten als veganist streef je er naar om dat wel voor elkaar te krijgen. Bij vegetarisme zijn mensen die zich zo noemen en vis eten. Daar is toch geen duidelijke grens (startpunt)? Veganisme werkt dan meer naar een bepaald punt toe ondanks dat ze dingen niet helemaal voor elkaar krijgen. Ik hoop dat het zo duidelijker is.
Die duidelijke grens ligt hier bij Vegatopia wel. Vis-eten mag natuurlijk wel, maar diegene die dat doet gaat wat ver om zich vegetariër te noemen.
lacto en ovovegatariërs hebben die grens bij het niet eten van dieren gelegd. Het grijze gebied zit in het stremsel en de gelatine, maar dat heeft vaak een sociale reden. Mensen waar je bij eet is het moeilijk duidelijk te maken als je het anders wilt. Vooral bij kaas is dat het geval. Lees de draad er maar op na die gaat over dit soort problemen. Vegetarisch is veel meer maatschappelijk geïntegreerd. Misschien geldt dat in de toekomst ook voor veganisme, maar nu is dat nog niet zo.
Het startpunt van vegetarisch is niet duidelijk ??? Nou me dunkt, het niet verantwoordelijk willen zijn voor de slacht van dieren, als dat niet duidelijk is?
Het grijze gebied van stremsel en gelatine ligt bij een vegetariër in hetzelfde vlak als electriciteitsgebruik en verstoring van natuurlijke leefmilieus bij jou als veganist.
Té consequent redeneren levert misschien minder schuldgevoelens op maar veroorzaakt ook minder sociaal gedrag.  

Offline willem

• 2.430
« Reactie #216 Gepost op: 21 juni 2005, 13:18:33 »

.

Nou 5 kilometer dan.

vleeseters verschijnen nooit en te nimmer ook maar aan de horizon!
Het verschijnen aan de horizon ontstaat al op 30 km afstand.  ;D

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #217 Gepost op: 21 juni 2005, 13:23:38 »
Het startpunt van vegetarisch is niet duidelijk ??? Nou me dunkt, het niet verantwoordelijk willen zijn voor de slacht van dieren, als dat niet duidelijk is? Het grijze gebied van stremsel en gelatine ligt bij een vegetariër in hetzelfde vlak als electriciteitsgebruik en verstoring van natuurlijke leefmilieus bij jou als veganist.
Té consequent redeneren levert misschien minder schuldgevoelens op maar veroorzaakt ook minder sociaal gedrag.  

Tsja misschien wel. Ik blijf het anders zien, maar goed.. het is al goed als mensen wat nadenken over hun eten enzo :)

Offline willem

• 2.430
« Reactie #218 Gepost op: 21 juni 2005, 13:24:16 »
Ik vond vooral de verborgen zuivel vervelend, niet moeilijk, maar wel een eyeopener. Zo van woow wat worden er voor veel producten leed gebruikt.

Wat ik moeilijker vond was dingen zoals energie, om met dingen te moeten leven waar je niet mee wil leven.
Kijk, deze formuleringen spreken mij aan. Je praat vanuit jezelf en hoe moeilijk het is, zonder daarbij het wijzende vingertje te hebben.

bienne

« Reactie #219 Gepost op: 21 juni 2005, 17:24:26 »
Het blijft mijnsinziens altijd lastig om een grens te trekken.
Ik heb er voor gekozen om geen dieren te eten omdat ik er moeite mee heb  dat zij dienen voor onze consumptie, terwijl je prima zonder kan. Ook de bioindustrie en het feit dat veel mensen geen respect hebben voor dieren besloten mijn keuze.
De ene gaat nou eenmaal verder in zijn keus als de ander