Vegatopia Forum

Groente in de magnetron

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
Groente in de magnetron
« Gepost op: 14 maart 2005, 16:25:46 »
Ik las in de andere draad iets over verloren raken van vitamine C door koken.
Als je in een schaaltje dat afgedekt is door folie de groente doet en dat in de magnetron kookt dan raakt praktisch geen vitamine verloren. Je doet het zonder water (aanhangend na schoonmaken is genoeg) in het bakje. Je moet wel proefondervindelijk vaststellen hoe lang. Als richtlijn: per 100 gram 1 minuut. Groente is lekker knapperig en ook nog met de meeste voedingswaarde er nog in. Wat is jullie ervaring?
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2005, 22:00:18 door Sånder »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Gabs

• 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:groente in de magnetron
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2005, 21:38:44 »
dat is dan toch ongeveer hetzelfde als stomen, niet?

Offline Selly

• 30.783
Re:groente in de magnetron
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2005, 21:54:23 »
ik vind aardappels te zetmelig worden in de magnetron. En ik vind het een raar apparaat, dus ik gebruik het liever maar niet te vaak, maar daar heb ik niet echt een onderbouwing voor.
,,,,فلافل

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Groente in de magnetron
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2005, 02:13:07 »
Ja, het resultaat is ongeveer hetzelfde als bij stomen. Dit heb ik ook wel gedaan: platte pan met rooster er boven en daar weer een deksel op. Dit neem meer energie en er komt ook via het condens voedingswaarde in het onderste water en dat gooi je weg. Bij de magnetronmethode blijft alles bewaard.
Voorbeeld: 500 gram winterwortel (biologisch van AH). In schaaltje, folie erover 5 minuten in de magnetron en je hebt beetgare wortels.
Als ik de draad "Wat eten we vandaag" doorlees maken wij (ja, ik ook) veel menggroente klaar. We roerbakken veel of maken prutjes. Het is makkelijk en lekker. Maar daardoor gaat de smaak van pure groente wel verloren. Witlof op de bovenstaande manier klaargemaakt en een beetje citroensiroop bij de laatste 2 minuten erdoor samen met evt. wat belegen kaas: ook witlofhaters vinden het heerlijk. Sommige groentes willen minder: boontjes bijvoorbeeld of peultjes. Dan moet je er wat meer water bijdoen.
Gemengde groentes doe ik ook wel op die manier. Prei met winterwortel wordt een verrassend gerecht. Pure smaken samen.
Mijn vraag is of jullie hier ook ervaring mee hebben en of je bepaalde dingen kunnen aanbevelen of kunt hoeden voor blunders. Wat dit laatste betreft: een tomaat nooit op die manier doen, die barst uit elkaar.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Elsbeth

« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2005, 10:55:52 »
Nou ik weet wel dat worteltjes uit pot (van die glibberige zachte kinderdingen) ontploffen in de magnetron en ervoor zorgen dat het ding helemaal onder de oranje smurrie zit. Dus daar moet je een dekseltje opleggen.

Op één of andere manier kan ik magnetron gewoon níet associeren met gezond, daarom stoom ik liever.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2005, 12:10:47 »
Op één of andere manier kan ik magnetron gewoon níet associeren met gezond, daarom stoom ik liever.
Mijn eerste ervaring met het georganiseerde vegetarisme was een bijeenkomst van de NVB in Utrecht waarin een speakerscorner was ingelast waarin mensen vijf minuten mochten orakelen over hun eigen hang-ups, zeg maar. Een heerschap op leeftijd greep die gelegenheid aan om ons te waarschuwen voor de gevaren van de magnetron. Het was allemaal niet erg samenhangend en begrijpelijk. En voor de zelfgedraaide stencils met samenvattingen van artikelen uit Duitse geschriften tegen de magnetron was ook niet veel belangstelling. Gelukkig was er na afloop een optreden van een saxofoonduo dat opwekkende vegetarische grafmuziek ten gehore bracht, want anders...

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2005, 15:26:19 »
 :laugh:
,,,,فلافل

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
« Reactie #7 Gepost op: 15 maart 2005, 16:35:52 »
Als je je magnetron toch nooit voor voedsel gebruikt kan je er altijd nog mooie lichteffecten mee creëren. Kwestie van een ceedee erin leggen, op start drukken, en genieten van eersteklas entertainment.

Is meteen ook een goede bestemming voor al je André H's, knuffelrock's, en ultra!-dance!-now! zut.

Kiwi

« Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2005, 16:38:23 »
Ik zag van de week een leuk experimentje (er stond nog bij: DON'T TRY THIS AT HOME!): er werd een gloeilamp in de magnetron gelegd. Toen de magnetron werd aangezet begon de lamp te branden, omdat het gas in de lamp verwarmd werd. Is ook nog een ideetje!