Wat ook helpt is er eens flink over nadenken, je gedachten op een rijtje zetten en nagaan wat je nou echt wil.
Eigenlijk wil je dat eten helemaal niet kopen en opeten. Omdat je jezelf voorhoudt dat je het gedoseert kan eten (bijv. over 2 of 3 dagen kan spreiden), sta je jezelf toe dat eten toch te kopen. De praktijk wijst echter uit dat je NIET gedoseert kan eten en dus elke alles in een keer opeet.
Dat je alles in een keer opeet, zorgt ervoor dat je je rot voelt: je vindt jezelf een slappeling en schaamt je ook een beetje.
Probeer, ik weet hoe moeilijk het is, gewoon die dingen NIET te kopen. Wat helpt is een andere doel te stellen als je boodschappen gaat doen, een soort uitdaging. Bijvoorbeeld zoveel mogelijk verse groenten halen voor een zo laag mogelijk bedrag. Wat bij mij vooral geholpen heeft, is voor zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk volwaardige, goed vullende maaltijden te vormen. Focus je daar zoveel mogelijk op en probeer die dingen die je snel 'opvreet' en niet echt nodig hebt, te laten liggen.
In het begin is het heel moeilijk, maar al naar 1 keer zul je merken dat je trots bent op jezelf dat het je gelukt is om niets 'vreterigs' in huis te halen. Bij mij is het nu zelfs zo dat ik helemaal geen behoefte meer heb aan die 'vreet' dingen: nu haal ik bijvoorbeeld een vruchtentoetje in huis als 'lekkers': niet ongezond en ook een verwennerij.
Na een tijdje ben je hier aan gewend en kan je bijvoorbeeld met jezelf afspreken dat je 1 keer in de 2 weken iets heel lekkers mag kopen, wat je in een keer op mag eten. Dat is dan een soort beloning voor jezelf en zorgt ervoor dat je het de andere keren dat je boodschappen gaat doen beter volhoudt om geen onzin 'vreetdingen' te kopen.
Het kan ook zijn dat ik er helemaal naast zit, in dat geval heb je niks aan dit advies. Als het wel klopt, raad ik je echt aan om dit een keer te proberen. Het heeft bij mij heel erg geholpen. Succes!