Vegatopia Forum

Help Magic Aura leren koken

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tamara

Help Magic Aura leren koken
« Gepost op: 04 maart 2005, 00:24:53 »
Waar het bij mij omgaat is dat wij altijd zo fantasie - loos eten, er is totaal geen inspiratie, ik wil een verrijking in mijn leven, namelijk verijking in voedsel.

Ik ben dol op eten, en koken is op zich best een leuke bezigheid, ik bedoel niet dat wat wij thuis eten niet goed genoeg is , maar als wij niet verder komen dan af en toe nasi en aardappels met rode kool, nou....................... :-[

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #1 Gepost op: 04 maart 2005, 09:24:02 »
Waar gaat het dan mis?

Kiwi

Re:Help Magic Aura leren koken
« Reactie #2 Gepost op: 04 maart 2005, 09:27:14 »
Volgens mij heb ik ook ooit al eens zo'n soort vraag gesteld, ik kan 'm alleen niet meer vinden... :-\

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Help Magic Aura leren koken
« Reactie #3 Gepost op: 04 maart 2005, 09:36:17 »
Ik ben dol op eten
Wat voor 'n eten?

Ga je wel uit eten? Kijk je kookprogramma's? Lees je kookboeken? Probeer gewoon eens iets na te maken van wat je lekker vindt of lijkt. Dat betekent misschien wat uitgebreider shoppen en gewoon eens in de keuken gaan staan en je niet laten afschrikken door een mislukking, die niet eens hoeft te komen. Echt, zo handig ben ik ook niet en het lukt mij ook goed.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Jacqueline

  • ***
  • 309
  • Geslacht: Vrouw
    • Lifecoach
Re:Help Magic Aura leren koken
« Reactie #4 Gepost op: 04 maart 2005, 21:10:20 »
Misschien eens goed je kast nakijken en wat andere kruiden en ingredienten die wat langer houdbaar zijn in huis halen, dan experimenteer je misschien ook wat vaker. Of jezelf voornemen minstens 1x per week een nieuw gerecht uit te proberen uit een van je kookboeken of van Vegatopia.  Datzelfde doe ik ook en zo breid je je eigen mogelijkheden ook uit
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2005, 21:12:02 door Jacqueline »

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Help Magic Aura leren koken
« Reactie #5 Gepost op: 04 maart 2005, 23:57:02 »
Misschien een beetje rare tip, maar: Mijn kook-creativiteit is enorm gegroeid door simpelweg geen zin hebben in boodschappen doen.
Met dat wat je in huis hebt (wat in eerste instantie helemaal niets lijkt) toch iets lekkers proberen te maken. Daar komen erg lekkere maaltijden uit voort.
Probeer van je standaard-stramien af te stappen en durf te experimenteren. En inderdaad, lees kookboeken. En kook samen met vrienden! Wissel ideeen uit.

Tamara

Re:Help Magic Aura leren koken
« Reactie #6 Gepost op: 05 maart 2005, 00:01:03 »
 :O prachtig al die behulpzame mensen hier!
 Ik zit te glunderen achter mijn P.C ;)

Aiko

Re:Help Magic Aura leren koken
« Reactie #7 Gepost op: 05 maart 2005, 00:09:13 »
En de tegenstelling ervan; groenten (of andere dingen) kopen die je niet kent, nog nooit gezien hebt en je maar eens gewoon probeert in een gerecht te stoppen in een moedig experiment. Ben je minder moedig, dan is het in ieder geval een mooie dwang, duw in de rug om eens te kijken wat je ermee kunt. Linzen onlangs zo ontdekt, en knolselderij, dus daar kan ik alvast wat mee...

Tamara

Re:Help Magic Aura leren koken
« Reactie #8 Gepost op: 05 maart 2005, 00:15:04 »
Citaat
Magic Aura:laten we het zo zeggen, ik lust alles wat ik tot nu toe voorschoteld heb gekregen, behalve stamppot zoute bonen :pukey:

Ik las ineens dit oude berichtje.
En kom tot de conclusie dat ie niet klopt.
Of beter gezegd, ik was vergeten de uiien met gekookte bieten er bij te zetten en de witlof, en de advocaat :-[
Dus bij deze:

Nee er zijn verscheidene dingen die ik niet lus!
En niet: Ik lust alles.
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2005, 15:33:51 door Magic Aura »

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Help Magic Aura leren koken
« Reactie #9 Gepost op: 05 maart 2005, 00:24:58 »
Ik kreeg van een vriendin het boek "Levensmiddelen"
(ISBN 3-8290-2448-7 kostte 1 euro!)
In dit boek staat van alle denkbare levensmiddelen een tekening en een beschrijving. Echt super voor al die ingredienten in recepten waarvan je absoluut geen idee hebt wat het zou kunnen zijn. Grote hulp voor beginnende koks!
(Helaas staan achterin het boek de rubrieken vlees en vis, maar die kun je er altijd nog uitscheuren)

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Help Magic Aura leren koken
« Reactie #10 Gepost op: 05 maart 2005, 00:25:01 »
Zelf koken is, zeker als je voor meerdere mensen aan de slag gaat, goedkoper dan kant-en-klaar. Het loont wel de moeite om even wat verder te fietsen dan de Albert Heijn om de hoek. Met name Turkse en Marrokaanse winkeltjes hebben vaak spotgoedkope groente.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Help Magic Aura leren koken
« Reactie #11 Gepost op: 05 maart 2005, 00:28:28 »
wat ik ook wel gedaan heb is met een clubje van 3 á 4 afspreken dat je om en om gaat koken. Je steekt dan veel van elkaar op en het is een stuk goedkoper dan uit eten.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Tamara

Re:Help Magic Aura leren koken
« Reactie #12 Gepost op: 05 maart 2005, 14:47:35 »
Citaat
Het loont wel de moeite om even wat verder te fietsen dan de Albert Heijn om de hoek. Met name Turkse en Marrokaanse winkeltjes hebben vaak spotgoedkope groente.

Ja, groente is nogal duur, de overige ingrediënten zoals byvoorbeeld kruiden, kosten ook nogal wat, maar daar doe je over het algemeen vrij lang mee.
Dus dat is het probleem niet.
Ik zal volgende week even kijken of ik ergens wat goedkope groente op de kop kan tikken, zoals Bart al zei, bij een marrokaans winkeltje en ik weet er wel een te zitten, maar ben daar nog nooit geweest, ga gelijk even kijken of ze daar ook granaatappelen verkopen, dat schijnt een heerlijke vrucht te zijn en erg gezond.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Help Magic Aura leren koken
« Reactie #13 Gepost op: 07 maart 2005, 10:03:16 »
Op de markt kun je vaak ook terecht voor goedkope en goede kwaliteit groenten, alleen die moet er net zijn als jij vrij bent. Verder vind ik de AH-site nog steeds een goede inspiratiebron. Probeer gewoon 1x per week iets nieuws te bedenken, en neem dan ook de tijd er voor om het klaar te maken. Dus, ipv eh noem eens wat... gewoon boerenkoolstamppot, zoek dan eens op de ah site naar ingredient boerenkool en zie wat voor recepten ze mee komen. (Vaak ook gewoon creatieve variaties op stamppot, of gewoon net een ander ingredient of kruid toevoegen aan een bestaand recept kan al wonderen doen...)

Wat ook wel handig is om bijv. voor een hele week te bedenken wat je wilt gaan koken. Je kunt dan ingrediënten combineren (een courgette smaakt in een pasta saus weer heel anders dan gevuld met quorn ofzo...) een zak winterpeen kost niks, en je kunt er veel mee doen: raspen met witte kool: erg goedkope en lekkere koolsla met een klodder mayo, je kunt ze in stukjes hakken en door stoofpotjes, curries en andere éénpansgerechten roeren. Zo  ook met aardappelen. Die hoeven niet altijd als apart ding op je bord terecht te komen, maar ik gebruik vaak ook gekookte aardappel in stukken als vulling in curries of stoofpotjes of maaltijdsoep.

Succes!

Enne... we willen nu ook wel bericht van je kookexperimenten hè!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Help Magic Aura leren koken
« Reactie #14 Gepost op: 07 maart 2005, 13:48:11 »
Ga eens surfen voor recepten zou ik zeggen...

Er is zoooo veel te vinden op internet!

Sowieso op de site van Vegatopia natuurlijk...

Nog wat adressen:
http://www.vrg.org/recipes/
Voor 'Quick and easy low-cost menus': http://www.vrg.org/recipes/
of bijvoorbeeld deze (heel veel recepten, verdeeld per werelddeel): http://www.ivu.org/recipes/regions.html

En op al die website vind je weer links naar nog veel meer websites.... Kost je niets!
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Anne

Re:Help Magic Aura leren koken
« Reactie #15 Gepost op: 08 maart 2005, 16:55:27 »
neem een groentetasabbonement.
het is iets duurder dan de markt, maar wel biologisch.
ik heb het ook een tijdje gehad, je krijgt elke week iets van 4 of 5 soorten groente, waarbij zeker dingen zullen zitten die je niet kent of zelf niet snel zal kopen.
omdat je het hebt dwingt het je er iets mee te doen, ik denk sneller dan dat je het bewust zelf uitzoekt.
in die tas die ik had zat ook altijd een soort van brief met uitleg erbij, en bij de minder gangbare dingen recepten van wat je er mee moest.

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:Help Magic Aura leren koken
« Reactie #16 Gepost op: 08 maart 2005, 17:07:45 »
Ik ben via Vegatopia, via de contactadvertenties, in een kookgroepje terechtgekokmen. Dat is erg gezellig en leerzaam; via de mail spreken we af wat we zullen gaan maken en ieder doet zijn best om iets aparts te vinden in kookboeken (kun je ook eens in de bibliotheek halen als je er zelf maar 3 hebt!) of op het net.
We spreken dan op zaterdagen af, zodat we veel tijd hebben om uitgebreid te kokkerellen en van elkaar de kunst af te kijken.
Zo leer je dat sommige gerechten, waarvan je dacht dat het veel te moeilijk zou zijn om te maken, best meevallen, en breng je elkaar op ideeën.

Kiwi

Re:Help Magic Aura leren koken
« Reactie #17 Gepost op: 17 mei 2005, 09:18:43 »
En, Magic Aura, heb je al wat geëxperimenteerd in de keuken? En zijn daar nog verrassende nieuwe combinaties uit voortgekomen?

Miezemiez

Re:Help Magic Aura leren koken
« Reactie #18 Gepost op: 17 mei 2005, 17:22:46 »
Oh ik kan ook niet koken. Ja wel simpele dingen zoals aardappels met groente ofzo, maar soms zie ik mesnen in dat 'wat eet je vandaag' topic van die moeilijke dingen neerzetten en dan denk ik echt: wooow hoe doe je dat? tis net wiskunde!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Help Magic Aura leren koken
« Reactie #19 Gepost op: 17 mei 2005, 18:42:26 »
soms zie ik mesnen in dat 'wat eet je vandaag' topic van die moeilijke dingen neerzetten en dan denk ik echt: wooow hoe doe je dat? tis net wiskunde!

gewoon aan zo iemand het recept vragen want soms is het veel makkelijker dan je denkt  :D
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2005, 18:42:39 door Selly »
,,,,فلافل