Ik heb gekeken op de eerste link. Daar ook de uitslagen van de onderzoeken zelf bekeken. Mijn conclusie is dat er nogal wat gerommeld wordt met de letterlijke Engelse teksten. Waar gesproken wordt over 45% meer kans op een gebroken heup is een absurde vertaling van de Engelse tekst. Het is een onderzoek naar de relatie van heling van botten bij consumptie van melk. De tekst (voor het gemak maar even vertaald):
Conclusie: Deze gegevens ondersteunen de hypothese niet, dat meer consumptie van melk (of andere voedselbronnen van calcium) beschermen tegen heup- of onderarmbreuken. Dat is op zich het vermelden waard, maar 45% meer kans op een gebroken heup???
Het zelfde geldt voor een onderzoek naar teelbalkanker. Statistiek wordt door veel studenten moeilijk gevonden. Ik zal het maar niet gaan uitleggen. De eerste link spreekt van 87% stijging voor het ontwikkelen van zaadbalkanker. Daarom maar de conclusie voor je vertaald:
De onderzoeksresultaten geven een aanwijzing dat in bijzonder hoge inname van kaas is verbonden met een verhoogd risico van teelbalkanker bij Canadese mannen.
Dan is er nog een onderzoek naar koemelk, maar dat gaat over het serum dat gewonnen wordt via koemelk en de inname via slikken.
En dan hebben we het onderzoek naar eierstokkanker. Wat helemaal een gegoochel is van statistische rambam. De conclusie rechtvaardigt het kopje dan ook niet. In de link staat: melk veroorzaak een hogere kans op eierstokkanker. De letterlijke tekst is veel voorzichtiger:
Ons onderzoek verschaft enige ondersteuning voor de hypothese dat lactose inname verhoogd risico meebrengt
Dat is nu precies het punt. Feiten en interpretatie van feiten blijft een hachelijk iets. Wetenschappelijke voorzichtigheid is in alle gevallen aan te raden en helemaal als iets geciteerd wordt.