Ligfietsertje had het over een beroepsgroep van huisartsen. Dit betrof een onderzoek van een andere organisatie: die wetenschappelijk onderzoek doet voor de huisartsen. Dit staat los van het gegeven dat veel huisartsen weinig over voeding weten.
Nee, het NHG is een wetenschappelijke vereniging
van huisartsen in Nederland, niet
voor.
Het is een beetje flauw om te zeggen dat ratten niet representatief zijn. Dat weten we wel. Het onderzoek had het niet alleen over ratten, maar ook over mensen en daar zijn dezelfde effecten opgetreden. Staat ook in een ander bericht hierboven.
Nee, daar staat dat soortgelijke effecten ook zijn opgetreden bij mensen die
van melk afgeleide meuk kregen, ander onderzoek ook, ik haal jouw quoot er even bij:
Verschillende studies bij ratten die op een natuurlijke manier een te hoge bloeddruk hadden, tonen aan dat caseïne en lactose bloeddruk significant kunnen verminderen. Daarnaast hebben een aantal studies op mensen een verband gelegd met toediening van van melk afgeleide producten op het verlagen van de bloeddruk.
Appels en peren, waarschijnlijk. 'Caseïne en lactose' is overigens wat anders dan zuivel, want caseïne en lactose zitten in zuivel, en kan je niet zomaar vergelijken met zuivel als geheel, waar wel meer in zit dan alleen dat.
En je kan het wel flauw vinden, maar als caseïne en lactose de bloeddruk significant kunnen verminderen bij ratten, dan zegt dat gewoon niet zoveel.
Nog een onderzoek, nu uit Nederland. Maastrichtse Universiteit prof Saris. Zuivel maakt slanker of houdt je op zijn minst slank.
Kijk maar naar de VS!
Linkje?
Nog een leuk weetje: dierlijk eiwit van vette zuivel en vlees vervangen door soja, andere bonen en groenten, verlengt je leven met 15%.
Wel een harde claim, maar dat het je leven
kan verlengen verbaast me niets nee.
Ik zal de link bekijken.
'k Ben benieuwd wat je ervan vindt.