Vegatopia Forum

Pasen

Offline Selly

• 30.783
Re:Paasontbijtjes inspiratie
« Reactie #100 Gepost op: 03 april 2009, 08:50:13 »
kaas van l'amuse.

:kwijl:
Kwam er niet een vestiging in Amsterdam? Zou leuk zijn voor jullie!

ja wat was dat ook al weer? Maar hebben ook al een aantal fijne kaaswinkels hoor.
,,,,فلافل

Offline koekje

• 2.503
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #101 Gepost op: 03 april 2009, 23:17:36 »
Wanneer is het eigenlijk pasen? Dit weekend al of het weekend er op?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #102 Gepost op: 04 april 2009, 00:35:13 »
12 en 13 april.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #103 Gepost op: 04 april 2009, 12:24:08 »
Geen paasontbijt, maar een paasbrunch voor mij en een aantal vrienden op paaszondag.

We gaan dit jaar ook weer buiten in het park chocolade eieren verstoppen en zoeken (de jongens tegen de meisjes, de meisjes winnen erk jaar) en daarna picknicken. Dat wordt een lange picknick met salades, pannenkoeken gevuld met fruit en brood met veel smeersels. Zin in!  :D
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #104 Gepost op: 04 april 2009, 15:46:29 »
Geen paasontbijt, maar een paasbrunch voor mij en een aantal vrienden op paaszondag.

We gaan dit jaar ook weer buiten in het park chocolade eieren verstoppen en zoeken (de jongens tegen de meisjes, de meisjes winnen erk jaar) en daarna picknicken. Dat wordt een lange picknick met salades, pannenkoeken gevuld met fruit en brood met veel smeersels. Zin in!  :D
Logisch, meisjes kunnen beter zoeken!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #105 Gepost op: 04 april 2009, 15:47:58 »
chocolade eieren verstoppen en zoeken (de jongens tegen de meisjes, de meisjes winnen erk jaar)
Meisjes en chocolade, geen verrassende uitkomst natuurlijk:)

Dit jaar voor het eerst geen paasbrunch voor mij, ik moet werken. Maar de allerhande stond wel vol met lekkers :kwijl:

Offline greet

• 2.671
« Reactie #106 Gepost op: 14 april 2009, 10:48:42 »
Ik heb een paaslunch gemaakt  :D
Eerst helemaal slechtgezind, want ik moest 's avonds bij mijn vriend zijn familie pistolétjes komen eten. Jeej, brood met kaas, een stukje tomaat en een gekookt ei ::) En juist gingen mijn broer en zus nog eens bij ons thuis langskomen, en daar keek ik dan naar uit. Dus dan kregen ze maar lunch :)
Er was een spaanse tortilla, bladerdeegflappen; gegrilde groenten en halloumi, mozarella en tomaat en verse basilicum, nog andere dingen voor een slaatje (komkommer en worteltjes en sla), aardappelsla (met een appeltje, ui en mayo), versgeperst sinaas en een glaasje schuimwijn. En voor na fruitsla. Alles zelf versgemaakt op een uurtje of 2.

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #107 Gepost op: 14 april 2009, 11:58:11 »
chocolade eieren verstoppen en zoeken (de jongens tegen de meisjes, de meisjes winnen erk jaar)
Meisjes en chocolade, geen verrassende uitkomst natuurlijk:)

De meisjes hebben verloren!  :'(
(De jongens speelden natuurlijk wel weer vals en hadden alle eieren héél hoog verstopt zodat we er niet bij konden...)
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #108 Gepost op: 06 maart 2010, 13:01:57 »
*Ik schop m alvast omhoog, want in mn hoofd is het al lente.
En dat moet ieder jaar gevierd worden met een brunch

En elk jaar weer ruzie omdat ík mn familie uitnodig, maar mn ouders dan zeggen vier maar bij ons (bij mij mogen ze niet roken maar ze zullen nooit toegeven dat dat de werkelijke reden is). Maar ik ga desondanks vol goede moed weer bedenken wat ik dit jaar ga maken, tips blijven welkom

« Reactie #109 Gepost op: 06 maart 2010, 13:05:20 »

Hier buiten ook hoor. Nog wat frisjes (vorst aan de grond 's nachts), maar verder fijn weer.
Maar het weer heeft iets goed te maken natuurlijk, na de alle-records-brekende vorst en regenval in januari (sommige stukken weg zijn nog steeds onbegaanbaar door de grote pot holes, of omdat de zijkant helemaal is weggespoeld).
In welk weekend valt pasen eigenlijk dit jaar?
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2010, 13:07:25 door El@ñd »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #110 Gepost op: 06 maart 2010, 13:08:00 »
Ik hoop dan ook op een heerlijke zonnige brunch in de tuin!
Mooi weer, vrolijke vogeltjes en de zeikerds mogen roken ;)

tips blijven welkom
Punctuatie blijft ook welkom, zal proberen ook deze lente leestekens te gebruiken! ;)

Edit:
Pasen valt vroeg 1e weekend van april.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2010, 13:15:58 door (Lelle) »

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #111 Gepost op: 06 maart 2010, 16:10:52 »
En dat moet ieder jaar gevierd worden met een brunch

En elk jaar weer ruzie omdat ík mn familie uitnodig, maar mn ouders dan zeggen vier maar bij ons (bij mij mogen ze niet roken maar ze zullen nooit toegeven dat dat de werkelijke reden is). Maar ik ga desondanks vol goede moed weer bedenken wat ik dit jaar ga maken, tips blijven welkom

Dan zeg je 'dat is lief aangeboden, maar ik zou het fijn vinden eens een rookvrije paas te hebben, dus, laten we het toch maar bij mij vieren. (k)' ?
Of is dat al wat je ieder jaar zegt en waar je dan ruzie over krijgt? :pet:

Punctuatie blijft ook welkom, zal proberen ook deze lente leestekens te gebruiken! ;)
Citaat
Pasen valt vroeg 1e weekend van april.

Wie probeer jij nu helemaal voor de mal te houden, Lelle? ;)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #112 Gepost op: 06 maart 2010, 16:38:19 »
Damn.

En ja, dat zeg ik elk jaar en 'ik moet maar niet zo zeiken'.
Quote van de dag van mn moeder vandaag; "Ik vind het knap hoor, dat je gestopt bent met roken, maar af en toe wou ik dat je gewoon weer ging roken."
Ze weten niet beter, mantra ik dan maar naar mezelf. Maar goed, ik dwaal af.
Ik wil pasen!

Tania

« Reactie #113 Gepost op: 06 maart 2010, 18:05:24 »
Wij hebben sinds een paar jaar een standaard eigengemaakte salade die we altijd eten bij dergelijke feestdagen. 't Is wel een recept van mijn tante, dus ik weet de preciese aantallen niet, maar dat kun je zelf goed 'afmeten' door simpelweg een beetje te kijken naar de balans van ei, komkommer en slasaus :B

Benodigdheden:
Een hele komkommer, gewassen
Slasaus tuinkruiden
Een aantal gekookte eieren (wij gebruiken geloof ik meestal een pakje van 6, als je meer wilt mag dat ;))
Slakom/schaal/waar je ook maar een salade in serveert

Was de komkommer (een keer vergeten toen ik eentje gebruikte voor een high tea sandwich, werd ik een beetje misselijk van >.>) grondig en snij hem in plakjes of partjes (ik houd van een groffe salade, dus ik maak 'm in redelijk groffe stukjes). Deponeer in de slakom/schaal/whatever.
Pel de gekookte eieren en snij deze in (grove) stukken en deponeer ook deze in de slakom/schaal/whatever.
Voeg naar smaak een hoeveelheid slasaus toe en schep het geheel goed door om alles goed te mengen.

Je kunt ook als variatie nog meer groentes snijden en erdoor gooien (tomaat? Chalotjes? Lenteuitje? -helaas voor ons zijn alle uien behalve lenteui uitgesloten :()

Ik ga hem zelf deze Pasen ook zelf maken, en heb het mezelf voorgenomen om daarvoor enkel biologische producten te gebruiken ;)

Ik wil ook Pasen! Dan is de supermarkt dicht en hoef ik niet te werken! Ik ging vandaag bijna over mijn nek toen ik de nieuwe rosbief uit de verpakking moest halen. Grote hoeveelheden koeienvocht die eruit kwamen, bah >: Ik wil een andere baan D':

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #114 Gepost op: 07 maart 2010, 23:09:05 »
Ik vind een vlechtbrood er altijd zo leuk uitzien. En zelf eitjes leggen en beschilderen. Taaie broodjes in de vorm van een kip. Vegetarisch konijn bakken (cake in de vorm van een konijn). En lekkere jam; vooral de rozenbottel van de geitenwollensokkenwinkel is bijzonder lekker.

Lelletje, als je een recept voor vegahuzarensalade wil, mag je roepen hoor.

Kiwi

« Reactie #115 Gepost op: 07 maart 2010, 23:30:31 »
Zelf eitjes leggen? :o Wauw, hoe doe je dat?

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #116 Gepost op: 07 maart 2010, 23:38:47 »
Zelf eitjes leggen? :o Wauw, hoe doe je dat?

Damn je was me voor.

Ik heb ergens een gewoon recept voor huzarensalade gevegetariseerd, maar ik ben zeker geïnteresseerd in de jouwe.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #117 Gepost op: 08 maart 2010, 00:23:53 »
vooral de rozenbottel van de geitenwollensokkenwinkel is bijzonder lekker.

:yes: en de duindoorn ook!

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #118 Gepost op: 08 maart 2010, 17:07:04 »
Dit is de versie zonder rauwe ei (dus met mayonaise etc uit pot). Als je dat voor yoghurt oid wil vervangen, kan dat natuurlijk ook.

Huzarensalade

- 3 kilo piepers
- 3 groentebouillonblokjes
- 3/4 zak doperwten (zak van 450 gram)
- 2/3 zak voorgewassen wortels (zak van 500 gram dacht ik)
- ongeveer 3 uien
- 6 hardgekookte eieren
- zout en zwarte peper
- paar augurken
- stuk komkommer
- beker creme fraiche (van 200 ml, mochten er best 2 zijn)
- slasaus, mayonaise, olie, mosterd
- klontjes boter (ik denk 1/4 pakje)
- 1 krop sla
- dijon mosterd

Piepers schillen en in gelijke stukken snijden en gaar koken in ruim water. Bij het water 3 bouillonblokjes doen. Afgieten, droogstomen en puree van stampen en de creme fraiche en klontjes boter doorheen roeren. Op smaak brengen met zout en peper uit de molen en ik deed er ook een scheutje slasaus bij. Doperwtjes koken en 4 eieren fijnprakken. Wortels en ook de uien fijnhakken in de hakmolen.
Puree mengen met de afgegoten doperwten (die een beetje laten afkoelen, en zachtjes roeren zodat ze niet stuk gaan) en 3/4 van de gehakte wortels en gehakte uien naar smaak.
Dit mengsel in een grote kom doen, en goed laten afkoelen in de koelkast.

Sla wassen en goed afdrogen en de nerf uit de blaadjes snijden. Dan de blaadjes over de schaal verdelen.
Hier over een beetje aangelengde slasaus (met wat olie en water) verdelen en goed uitsmeren met de spatel. Piepermengsel uit de koelkast halen en over de slablaadjes verdelen. Gladstrijken met de spatel.
Maak een sausje van slasaus, lepeltje mayonaise, franse mosterd (geen remia-prut), water en eventueel drupje olie. Verdeel dit met de spatel gelijkmatig over het piepermengsel.

Dan versieren met plakjes augurk, komkommer en de overige 2 eieren ook in plakjes en het restant van de gehakte wortels. De schotel in de koelkast zetten en zo koud mogelijk bewaren.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #119 Gepost op: 08 maart 2010, 18:55:46 »
3 kilo piepers?
:)

Bedankt voor het recept, misschien deze week even proefdraaien.