Vegatopia Forum

Kerriesalade

Stella_Maris

Kerriesalade
« Gepost op: 15 februari 2005, 13:37:11 »
Hoi allemaal,
ik heb een vraag. Weet iemand hoe je een lekkere vegetarische kerriesalade kan maken? Ik was toen ik nog vlees at best gek op kipkerrie, maar ja, dat wil ik nu natuurlijk niet meer (juk  :-X)... maar is zoiets ook vegetarisch te maken? En wat kan ik dan als vervanging voor de kip gebruiken? Ik heb al overal op internet gezocht maar kan er niks over vinden. Het gaat er mij maar om dat ik een beetje een neutrale vulling heb (bijv soja of zo) maar ja het moet wel koud eetbaar zijn en lekker passen bij kerriesaus.... Als iemand een lekker recept of idee heeft, lees ik het graag hier!
Groetjes,
Stella Maris

Offline Mariek

• 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kerriesalade
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2005, 13:40:09 »
Seitan ipv kip? Lijkt me een goeie. Pip had voor de meeting in Leiden een huzarensalade (gloof ik) gemaakt met seitan en dat smaakte koud erg goed. Voor de rest zou je dan een gewoon kipkerriesaladerecept aan kunnen houden.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2005, 13:43:08 »
de vegobrokjes van Quorn, even aangebakken? Lijkt volgens sprekend op kip.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Stella_Maris

« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2005, 13:45:31 »
Hoi,
Ik had al eens gelezen hier van seitan, maar heb het nog nooit gehad. Misschien moet ik dat eens proberen ja... Ik vind het alleen altijd moeilijk om in te schatten of je vega dingen ook 'rauw' mag eten of dat je het dan eerst moet bakken... en gebakken vleesvervanger lijkt me nou weinig smakelijk in een kerriesalade  :P...
Maar ik ga er zeker naar informeren (kan dat bij natuurwinkel?)

Groetjes en bedankt voor je snelle reactie!
Stella Maris

Stella_Maris

« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2005, 14:05:47 »
Zou het ook mogelijk zijn soja-steakli's te koken en die dan te gebruiken? Ik heb die in duitsland gekocht, ze zijn van granovita... maar ook dan weet ik weer niet of je het perse moet bakken... maar idd: vegetarisch eten is meestal rauw wel te eten  :)

GRTZ,
Stella Maris

Offline Gabs

• 796
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2005, 21:50:32 »
ik vind de roerbakblokjes van de tivall lekkerder dan die van de quorn. en voor en kip-kerrie salade misschien ook beter omdat het draderigers is dan quorn.

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2005, 00:09:38 »
gezien het wat zoutere smaakje is Valess hier eigenlijk heel geschikt voor.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Stella_Maris

« Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2005, 09:43:11 »
Ja, dat valess, daar heb ik ook aan zitten denken. Ik heb gelezen op de site erover, maar aangezien het niet biologisch is, vind ik het toch wel eng.... Melkkoeien hebben echt geen leuk leven...

Ik heb gisteren het geprobeerd te maken met soja, omdat ik die seitan niet meer kon krijgen (te laat na het werk, zucht).. maar het is te taai... de saus is overigens echt heeeerlijk... op 2 eetlepels mayo ong 1 eetlepel kerriepoeder en een beetje koffiemelk om het te verdunnen... daarna een augurkje erdoor en ananas en een beetje ananassap... maar ja, die stukjes dus he... ik heb het nu een nacht laten intrekken (misschien wordt het dan zachter)... als ik het vanavond heb geproefd, geef ik mijn bevindingen door..

Bedankt voor de reacties!

Offline Brent

• 600
« Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2005, 10:03:45 »
Ik heb ooit zoeens iets gegeten van het merk bioline, met tofu.

www.bioline.be/NLspreads.htm

Stella_Maris

« Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2005, 10:34:05 »
Wat dat lekker?

Offline Brent

• 600
« Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2005, 10:42:04 »
Wat dat lekker?

Ik ben nooit zo'n liefhebber van kerriesalade geweest. :-[ Maar mijn tafelgenoten vonden het wel lekker. ;)

Stella_Maris

« Reactie #11 Gepost op: 16 februari 2005, 10:45:04 »
Ik ga op zoek.

Ik had trouwens naar Planet Green een mailtje gestuurd, zij hebben van die Vegamini's (naturel) en dat leek me ook wel wat. heb ze dus gevraagd of die rauw gegeten mogen worden... en dat kan :) Dus ik kan het daar ook eens mee proberen... al refereerde de medewerkster ernaar als "hamblokjes"... zucht... maar toch...

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #12 Gepost op: 16 februari 2005, 11:49:59 »
Ik ga op zoek.

Ik had trouwens naar Planet Green een mailtje gestuurd, zij hebben van die Vegamini's (naturel) en dat leek me ook wel wat. heb ze dus gevraagd of die rauw gegeten mogen worden... en dat kan :) Dus ik kan het daar ook eens mee proberen... al refereerde de medewerkster ernaar als "hamblokjes"... zucht... maar toch...

Een blok tofu prakken en een tijd marineren met wat zout en kerriepoeder aangelengd met een scheutje zonnebloemolie is misschien ook wel een idee.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2005, 11:50:05 door Annemieke »

Stella_Maris

« Reactie #13 Gepost op: 16 februari 2005, 11:51:42 »
Ja inderdaad... dat is ook wel een goeie... :) ik ga het gewoon allemaal uitproberen :) hihihi...

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2005, 11:55:55 »
En dan hoef je de rest van het jaar geen kerriesalade meer ;)
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Stella_Maris

« Reactie #15 Gepost op: 16 februari 2005, 11:58:33 »
Precies! Hahaha... nee, ik maak elke keer maar een heel klein hoopje, anders komt de kerrie mijn oren uit straks... ik wil gewoon weer eens iets anders op tafel kunnen zetten dan altijd die aardappelsalade en eiersalade.... en er zijn weinig dingen (vind ik althans) zo leuk als salades maken :)  :chef:

Dus alle tips (ook andere salades!) zijn welkom!  :D

Offline dorinka

• 741
« Reactie #16 Gepost op: 16 februari 2005, 13:44:42 »
In mijn herinnering staat dat ik eens wittekool-kerrie salade heb gegeten, lijkt niet echt op kip, maar dan is het ook geen teleurstelling als je het eet en het wel verwacht.
Zo.

Stella_Maris

« Reactie #17 Gepost op: 16 februari 2005, 14:51:42 »
Nee das waar... al verwacht ik zelf gelukkig geen kip haha.. maar ik wil gewoon een lekkere vulling... op zich zou witte kool niet zo gek zijn, maar ik ben niet zo gek op eigengemaakte witte kool salade... dat lukt me nooit zo goed... die uit bakjes is wel lekker...
Als je een recept hebt.... graag!

Offline bart

• 2.585
« Reactie #18 Gepost op: 16 februari 2005, 15:31:38 »
Ik zou er zelf geen vleesvervangers indoen. Ze zijn duur, vleeseters vinden ze smerig en ook vega's doe je meer plezier door er goede, verse ingredienten in te doen.
Met schijfjes aardappel, kokos, her en der een doperwt of knolraap of weet ik veel heb je waarschijnlijk meer succes.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Stella_Maris

« Reactie #19 Gepost op: 17 februari 2005, 09:50:40 »
Ja Bart, dat denk ik ook... ik heb het geprobeerd met sojasteakli's, en hoewel het niet vies was en zelfs erg zacht, denk ik dat ik er de volgende iets anders in gooi, eieren en meer groenten...  

Ik moet overigens wel zeggen dat de salade op zich een erg groot succes was! Echt lekker! Dus daarover geen klachten! Ik en mijn vriend hebben het als voorgerechtje op zitten snoepen... was erg goed! Alleen die stukjes waren een beetje saai.... misschien marineren volgende keer?