Vegatopia Forum

Vleeskuikens

frommes

Vleeskuikens
« Gepost op: 13 februari 2005, 14:05:38 »
Een maand of wat geleden ging onze Viola het (opvang)zijdehoentje plotseling dood, ze was oud en versleten, dus zat ons nóg oudere kleine krielkipje helemaal alleen in het grote hok.
We dachten we laten ze vrij in de tuin lopen dan voelt ze zich mischien prettiger, en inderdaad ze kwam regelmatig bij de keukendeur om een koekje, maar na verloop van tijd ging ze zich net als een papegaai kaal plukken.
Ik dacht ik haal een paar kipjes uit een legbatterij, dan zal het met haar wel beter gaan en voelt ze zich niet meer zo alleen én ik red er twee kippen mee uit die hel.
Zo gezegd zo gedaan, via via kreeg ik een adres,ik gebeld en ja hoor ik mocht er wel een paar komen halen, nou ik dacht dat gaat makkelijk.......daar aangekomen zegt de boer, wil je hanen of kippen, ik zei 'hanen?? ja dit is een kuikenvetmesterij, dus zeg het maar.
Geef me maar twee dunne zielige kipjes zei ik geschrokken , ja  dan ben je te laat die liggen al in een ton! Gelijk deed hij de deur open en tot mn verbijstering zag ik duizenden kippekuikens, snel griste de boer er twee van tussen, en deed ze in mn kattebench.
De bench was niet te tillen zo zwaar,twee kuikentjes van 5 weken die ruim vier kilo wogen!
Thuis gekomen de kuikens hun nieuwe onderkomen laten zien,ons kipje schrok zich dood zulke reuzen heeft ze nog nooit gezien! en het zijn kuikentjes, ze horen eigenlijk onder hun moeder te zitten!
We hebben 'Hanna en 'Neeltje nu een week of vier en ik kan zeggen het gaat nu goed met ze, ze zakken niet meer door de pootjes en zijn hun nieuwe eten en omgeving gewend, ze zijn zeer tam en vriendelijk, en genieten van de zon en de regen en al wat wij hun bieden, en dat is veel liefde aandacht en goede zorgen, ik hoop dat ze heel oud mogen worden, aan ons zal het niet liggen!

« Laatst bewerkt op: 13 februari 2005, 19:36:45 door Christiaan »

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Vleeskuikens
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2005, 14:31:36 »
Keuringsdienst van Waarde had ooit een geniale aflevering over plofkippen. Wouter Klootwijk die vaststelt dat zijn bevrijde kippen niets anders doen dan vreten en stilzitten, en dan op klompen voordoet dat ze moeten gaan scharrelen.
dit zou hem kunnen zijn, de site is nogal verkankerd opgemaakt.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Tamara

« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2005, 15:47:43 »

Citaat
Geef me maar twee dunne zielige kipjes zei ik geschrokken , ja  dan ben je te laat die liggen al in een ton! Gelijk deed hij de deur open en tot mn verbijstering zag ik duizenden kippekuikens, snel griste de boer er twee van tussen, en deed ze in mn kattebench.
De bench was niet te tillen zo zwaar,twee kuikentjes van 5 weken die ruim vier kilo wogen!
Thuis gekomen de kuikens hun nieuwe onderkomen laten zien,ons kipje schrok zich dood zulke reuzen heeft ze nog nooit gezien! en het zijn kuikentjes, ze horen eigenlijk onder hun moeder te zitten!

Allereerst vind ik het goed dat je een paar kuikens hebt opgehaald en beschermd hebt voor de dood, bovendien heb je gezorgd voor wat gezelschap voor je Krielkipje, echt lief :)
Maar vond je het niet moeilijk om de rest daar achter te laten?
Ik denk, van w ;)el hoor, maar ik denk dat ik dat persoonlijk niet zou kunnen, bij een kippenboer aan de deur gaan, en om twee kuikentjes uit te kiezen en de anderen daar achter te laten, nu weet ik ook wel dat je ze niet allemaal hebt mee kunnen nemen, maar ik zou een zwaar schuldgevoel hebben voor de achterblijvers.

frommes

« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2005, 16:28:13 »
Wat zou ik graag jouw toverstafje eens willen lenen,dan zou er geen dierenleed, nee zelfs geen enkel leed meer zijn, maar ja dat blijven dromen.......
Natuurlijk had/heb ik een schuldgevoel,maar mn drang om dáár een dier vandaan te halen dan bv bij iemand waar kippen of kuikens het goed hebben was vele malen sterker.
En om een dier te redden zet ik vaak véél even opzij!

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2005, 16:37:23 »
maar betaal je dan voor die dieren of krijg je ze zomaar mee?
Stem op de Partij voor de Dieren

frommes

« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2005, 19:05:59 »
Deze diertjes kosten 2,50 per stuk.

Tamara

« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2005, 19:06:13 »
Citaat
Wat zou ik graag jouw toverstafje eens willen lenen,dan zou er geen dierenleed, nee zelfs geen enkel leed meer zijn, maar ja dat blijven dromen.......
Natuurlijk had/heb ik een schuldgevoel,maar mn drang om dáár een dier vandaan te halen dan bv bij iemand waar kippen of kuikens het goed hebben was vele malen sterker.
En om een dier te redden zet ik vaak véél even opzij!

Dat heb je goed gezien, jij bent een van de weinigen tot nu toe die echt weet wat ik met dat stafje zou uitspoken (als ie zou werken :()
Dan had ik die kipjes zo naar je toe getoverd :)
 En inderdaad, als je werkelijk een dier wilt redden zul je soms bepaalde dingen moeten slikken, heel goed, mischien dat ik later ook wel een kippie neem :)
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2005, 19:06:50 door Magic Aura »

frommes

« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2005, 19:10:18 »
Neem er dan gelijk een stuk of wat anders krijg je het zelfde 'probleem als wij met ons ouwe kippie  ;)

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2005, 19:16:43 »
Ik zou sowieso nooit dan bij die boer iets kopen. Dan lijk je hem alleen maar te steunen.
Voor die 2,50 kan hij waarschijnlijk al weer een paar extra kipjes groot brengen.

Aiko

« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2005, 19:18:33 »
Dat idee heb ik ook een beetje...
Hoeveel kost zo'n beestje in de winkel, geheel vetgemest? Waarschijnlijk ongeveer net zoveel, maar dan met minder kosten voor voedsel.

Tamara

« Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2005, 19:22:34 »
Citaat
Neem er dan gelijk een stuk of wat anders krijg je het zelfde 'probleem als wij met ons ouwe kippie  ;)

Ja, dat zou gezellig zijn.
Alleen is er 1 probleem:
Mocht er ooit iets gebeuren, bijvoorbeeld een plotselinge verhuizing(door middel van een scheiding byv)en je zou wegens ruimtegebrek de kippies niet meer kunnen houden, waar breng je ze dan naar toe?
En hoe weet je zeker dat die persoon in kwestie aan wie je de kippies geeft, ze niet in de soep zal stoppen?
Bestaat er zoiets als een opvanghuis voor kippen?
Het zijn nu eenmaal consumptiedieren, althans, voor de meeste mensen.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2005, 19:23:01 door Magic Aura »

frommes

« Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2005, 19:23:45 »
Daar heb je helemaal gelijk in, maar zoals ik al zei koop ik liever een paar dieren die het slecht hebben en hun dood te gemoet gaan , dan een paar die het goed hebben bij een fokker , boer of wie er maar kippen verkoopt!
En als het er van die twee kipjes er vanaf zou hangen of die boer door gaat ja of nee, dan had ik het zeker niet gedaan, maar ik denk dat ik het niet meer mee zal maken dat de bioindustrie op zal houden te bestaan......

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2005, 19:27:54 »
Daar heb je helemaal gelijk in, maar zoals ik al zei koop ik liever een paar dieren die het slecht hebben en hun dood te gemoet gaan , dan een paar die het goed hebben bij een fokker , boer of wie er maar kippen verkoopt!
En als het er van die twee kipjes er vanaf zou hangen of die boer door gaat ja of nee, dan had ik het zeker niet gedaan, maar ik denk dat ik het niet meer mee zal maken dat de bioindustrie op zal houden te bestaan......

Nou wellicht niet, maar als er regelmatig dieren worden gekocht door mensen daar dan zou ik zeggen dat je dan juist een zakcentje in stand houdt voor die boer.  Er zijn denk ook wel opvang adressen waar kippen wachten op een goed thuis.

frommes

« Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2005, 19:33:33 »
Ik heb die kipjes uit een kuikenmesterij gehaald waar duizenden kippen zitten en niet bij een boer die wat kippen vetmest.
En ik heb tal van adressen afgebeld, we zijn écht niet over één nacht ijs gegaan, maar op alle opvangadressen zitten alleen maar hanen jammer genoeg, en om last met de buurt te voorkomen beginnen we daar maar niet aan.

Nywoe

« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2005, 12:59:56 »
Heel lief hoor, maar voor die kuikentjes die jij weg haalt komen 2 andere in de plek, dus heeft het nog geen nut, of heb ik het mis?

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #15 Gepost op: 16 februari 2005, 13:06:11 »
Voor de twee geluksvogels was het nuttig.

Offline Mariek

• 3.972
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #16 Gepost op: 16 februari 2005, 13:26:25 »
En ik heb tal van adressen afgebeld, we zijn écht niet over één nacht ijs gegaan, maar op alle opvangadressen zitten alleen maar hanen jammer genoeg, en om last met de buurt te voorkomen beginnen we daar maar niet aan.

Groot gelijk! Ik heb nog steeds een trauma omdat ik per ongeluk gezien heb hoe mijn vader een haantje een koppie kleiner maakte omdat de buurvrouw er telkens over klaagde.
Mijn ouders hebben nu nog twee kippen (hoe oud kunnen kippen eigenlijk worden? Deze zijn volgens mij al 9) en mijn vader wil daar vanaf. Hij wil ze naar mijn oom brengen omdat die wat minder moeite heeft met het hakbijltje... Mijn moeder werd toen boos en ik ging gillen, dus ze mogen nu een natuurlijke dood sterven.

Hierna nemen ze gelukkig geen kippen meer.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Aiko

« Reactie #17 Gepost op: 16 februari 2005, 13:58:22 »
Volgens mij wordt een gemiddelde kip een jaar of drie, vier.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #18 Gepost op: 16 februari 2005, 14:11:36 »
Volgens mij wordt een gemiddelde kip een jaar of drie, vier.

Misschien in een biologische kippenhouderij ja... :)

Offline Mariek

• 3.972
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #19 Gepost op: 16 februari 2005, 14:47:03 »
Gemiddelde leeftijd is 5-8 jaar. Dan hebben wij twee oude tokkies!
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid