Vegatopia Forum

Alternatief voor Anti-Depressivia

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #60 Gepost op: 19 februari 2005, 11:41:09 »
Daarom is er ook een verschil tussen verworven depressies en 'neurologische' depressies.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #61 Gepost op: 19 februari 2005, 14:25:12 »

Je doet nu net alsof anti-depressiva hèt wondermiddel is bij depressies. Maar bij de ene persoon helpt het wel en bij de andere niet. Het is echt geen wondermiddel. Ik heb het niet geslikt en ik heb echt geen jaren van mijn leven verknalt. Ik vind je opmerking over jaren van je leven verknallen cru en kwetsend.
Het is ook belangrijk dat je kijkt waar een depressie vandaan komt. Het kan heel veel verschillende oorzaken hebben en er zijn net zoveel verschillende mogelijkheden om het op te lossen.
Ik ben achteraf heel blij dat ik ziek werd van antidepressiva en ermee ben gestopt. Ik ben gaan uitzoeken wat de reden van mijn depressiviteit was en heb dat, voor zover mogelijk, opgelost. Dat is voor mij nog altijd de beste "geneeswijze".

Monie, dit bedoelde ik in het algemeen en het was dus niks persoonlijks. Sorry als je je erdoor gekwetst voelt, maar ik blijf van mening dat het zonde is wanneer mensen anti-medicijn zijn en het daarom weigeren te proberen. Stel je voor dat het wel werkt! En ja, dan vind ik het jaren van je leven weggooien.

Medicijnen icm therapie is nog altijd de beste behandeling.

Ik ben ook van mening dat mensen zich niet moeten gaan blindstaren op DE oorzaak van een depressie, want meestal is er niet 1 duidelijke oorzaak aan te geven. Voor jou heeft het wel geholpen om achter de oorzaak te komen en dat is fantastisch, maar voor de meeste mensen is dat niet genoeg.

Monie

Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #62 Gepost op: 19 februari 2005, 18:34:03 »
Daarom is er ook een verschil tussen verworven depressies en 'neurologische' depressies.

Ik denk inderdaad dat daar een verschil tussen is. Misschien zijn de "neurologische" depressies beter te behandelen met antidepressiva dan de "verworven". Maar misschien ook niet, ik denk toch dat het heel persoonlijk is. Voor mij blijven antidepressiva "lapmiddelen" en geen oplossing van de werkelijke problemen. Maar als iemand zich daar beter door voelt moet hij/zij het niet laten. Het is alleen niet zo dat alle depressies door antidepressiva kunnen worden "opgelost" en dat ze bij iedereen werken. Als dat zo was zouden er geen mensen met depressies meer rondlopen.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #63 Gepost op: 19 februari 2005, 18:36:51 »
Voor sommige depressies zijn anti-depressiva idd puur lapmiddelen. Maar wel ok als het nét dat beetje kracht/energie geeft om er wat constructiefs mee te doen zoals therapie.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Monie

Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #64 Gepost op: 19 februari 2005, 18:36:58 »

Medicijnen icm therapie is nog altijd de beste behandeling.


Voor sommige mensen wel en voor andere mensen niet. Geen 1 mens is hetzelfde,  dus is ook niet iedereen gebaat bij dezelfde "oplossing".

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #65 Gepost op: 19 februari 2005, 18:58:44 »

Medicijnen icm therapie is nog altijd de beste behandeling.


Voor sommige mensen wel en voor andere mensen niet. Geen 1 mens is hetzelfde,  dus is ook niet iedereen gebaat bij dezelfde "oplossing".

Laat ik dan aanvullen:
Citaat
Medicijnen icm therapie is nog altijd de beste behandeling.
is statistisch gezien de beste behandeling.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #66 Gepost op: 19 februari 2005, 19:06:09 »
Voor mensen met een endogene depressie (er is geen duidelijke aanleiding/oorzaak te vinden) is het vaak de enige oplossing. Maar ja om daar dan de rest van je leven aan vast te zitten, zou ik toch ook naar alternatieven gaan zoeken. Dat sam-E verhaal klinkt veelbelovend.
de tuin: dat ben ik

Monie

Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #67 Gepost op: 20 februari 2005, 10:19:22 »

Medicijnen icm therapie is nog altijd de beste behandeling.


Voor sommige mensen wel en voor andere mensen niet. Geen 1 mens is hetzelfde,  dus is ook niet iedereen gebaat bij dezelfde "oplossing".

Laat ik dan aanvullen:
Citaat
Medicijnen icm therapie is nog altijd de beste behandeling.
is statistisch gezien de beste behandeling.


Ja, ik geloof zeker dat volgens de statistieken van de reguliere therapie medicijnen icm therapie de beste behandeling is. Dat is ook meteen het probleem van veel reguliere therapieën, er wordt teveel naar de statistieken gekeken en te weinig naar de persoon zelf.

Kiwi

Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #68 Gepost op: 20 februari 2005, 10:32:56 »
Maar als artsen weten dat dat de behandeling is die bij de meeste mensen het beste resultaat oplevert, dan is het toch niet meer dan logisch dat daarmee begonnen wordt? Als therapie in combinatie met medicijnen toch niet de beste behandelmethode blijkt te zijn voor die persoon kan altijd nog overgegaan worden op een andere behandeling. En je weet pas of iets werkt of niet als je het ook echt een tijdje geprobeerd hebt. Dus ik vind het onzin om de reguliere geneeskunde meteen maar ervan te beschuldigen teveel naar de statistiek te kijken. Het is de meest voor de hand liggende behandeling met de grootste kans op resultaat (statistisch gezien), dus waarom zou je eerst allerlei alternatieven gaan proberen?

Monie

Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #69 Gepost op: 20 februari 2005, 14:28:58 »
Daar ben ik het mee eens. Ik vind het ook helemaal niet verkeerd om eerst die weg te bewandelen, dat heb ik ook gedaan. Het is alleen mijn ervaring, en die van een aantal mensen om mij heen, dat dit niet voldoende werkt. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dit anders hebben ervaren. Ik vind alleen dat antidepressiva niet moeten worden voorgesteld als DE oplossing bij depressieve klachten. Voor sommige mensen werkt het, voor anderen dus niet. En als je er geen goed gevoel bij hebt en je wilt naar alternatieven op zoek gaan (de reden waarom deze topic is gestart) vind ik dat daar goed naar gekeken moet worden. Want blijkbaar werken/vallen antidepressiva niet bij iedereen even goed.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2005, 14:37:33 door Monie »

Monie

Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #70 Gepost op: 20 februari 2005, 14:37:17 »
Dus ik vind het onzin om de reguliere geneeskunde meteen maar ervan te beschuldigen teveel naar de statistiek te kijken.

Mijn ervaring bij verschillende reguliere hulpverleners was dat mijn "genezingsproces" volgens een bepaald stramien moest gaan. Er werd meer naar het boekje gekeken dan naar mij en mijn gevoelens. Pas bij een aantal alternatieve hulpverleners kreeg ik het gevoel dat er echt naar mij gekeken werd en werd de therapie aangepast aan mij, ipv. andersom. Vandaar mijn opmerking hierover.
Puur vanwege mijn eigen ervaringen zal ik iemand niet zo snel aanraden naar een psychiater/psycholoog te gaan maar eerder naar iemand waar ik goede ervaringen mee heb.
Iemand die wel goede ervaringen heeft in de reguliere hulpverlening zal een psychiater/psycholoog ws. juist wel aanraden. Daarom moet iemand gewoon doen wat voor hem/haar het beste voelt. Er is in ieder geval meer dan alleen de reguliere hulpverlening en dat is belangrijk te weten voor degenen die niet voldoende hebben aan de reguliere hulp of voor wie die hulp niet goed voelt.

Jurr

Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #71 Gepost op: 14 maart 2005, 20:27:26 »
 8) De Aromatherapeut ! Bepaalde geuren beïnvloeden het humeur en allemaal homeopathisch ;D

IljahG

Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #72 Gepost op: 08 april 2005, 23:21:02 »
Depressie is een intressant gegeven,vaak willen we het uitbannen
ik heb drie gevallen van depressie in mijn familie dus je kan wel zeggen dat er een tekort aan serotonine heerst in de familie.
Ik denk dat het goed is om te kijken waaruit je depressie schijnt voor te komen, ik heb een melancholische inslag waar ik vroeger ook van vond dat het niet OK was,je moet je toch goed voelen, anders moet er iets gefixed worden ,juist dat onbegrip over wat goed zou moeten zijn heeft mij altijd op een dwaalspoor gezet.
Je kunt je chemie wel willen corrigeren en beheersen maar het accepteren heeft  mij zoveel vrijheid gegeven dat ik kan zeggen
dat ik daardoor rust ervaar,melancholie is mijn muze,mijn creative moter,er op te focussen en denken dat je je goed moet voelen
daar ontstaat depressie uit.Natuurlijk st. Janskruid, homeopathie,
bachflowers kunnen allemaal je chemie beinvloeden,springen op een trampoline maakt serotonine aan o.a. in je lymphen ook goed.
Maar gewoon ja zeggen tegen niet goed voelen, is de grootste uitdaging en maakt dat je je eigenlijk niet zo gek voelt.
Veel inzichten heb ik gehad uit het Humandesign Systeem, een synthese tussen astrologie/Iching/kaballah, dit heeft heel veel ruimte geschapen en inzicht verschaft in mijzelf.

dinamique

Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #73 Gepost op: 22 april 2007, 20:24:01 »
Hoi Tamara,
Pas op met wat je doet, als je anti-depressiva hebt gekregen kun je bijna niet zomaar zonder of met minder toe.
Heb zelf ervaring met zoeken naar alternatieven, sint janskruid wordt vaak genoemd maar was bij mij lange na niet genoeg. En dan voel je je echt shit...
Doe het niet zomaar zonder hulp, misschien is een iriscopist iemand die je kan helpen???
Heeft mij geholpen door mij griffonia voor te schrijven, ben nu gehalveerd met mijn medicijnen die ik had voor een tekort aan serotonine. Uitte zich bij mij in paniek aanvallen van het lichaam, niet ernstig maar wel erg vervelend en eng.
succes
Dinamique