Vegatopia Forum

Alternatief voor Anti-Depressivia

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Tamara

Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #40 Gepost op: 13 februari 2005, 19:14:05 »
Citaat
Ook de nasleepeffecten vallen reuze mee.


Niet altijd zoals je hierboven hebt kunnen lezen, het ligt vaak aan de dosering, maar ook dat is niet helemaal waar,je kunt best afgemat zijn door 1 pilletje,(ligt ook een beetje aan het feit of je wel gegeten en geslapen hebt) dat ligt eraan wat voor stoffen ze eringepropt hebben, wat zat erin?
Als er iets in heeft gezeten wat duidelijk schade aan kan richten aan je lichaam, dan kun je daar de volgende dag best last van krijgen, lijkt mij.
Mischien kan het zelfs wel zo zijn dat je een allergische reactie kunt hebben op 1 van de ingrediënten, en dat je lichaam en geest daar heel heftig op reageerd.
Mensen hebben vaak last van allergiën, dus het is best mogelijk dat je ook allergisch kunt zijn voor Drugs.


« Laatst bewerkt op: 13 februari 2005, 19:17:20 door Magic Aura »

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #41 Gepost op: 13 februari 2005, 19:42:26 »
Zozo, hier is dus iemand ernstig overtuigd van de mogelijke nadelige effecten van chemische drugs, en tegelijkertijd op zoek naar een plantaardig alternatief voor seroxat. Voorzichtig zou ik erop willen wijzen dat plantaardige troep minstens net zo slecht voor je kan zijn als chemische troep (mensen zijn nog niet in staat de natuur te overtreffen als het gaat om het ontwerpen van gif!). In zo'n plant zitten naast de werkzame stof (die al dan niet bijwerkingen heeft) ook nog eens duizenden andere stofjes die ook mogelijk bijwerkingen hebben. Het voorbeeld dat je zelf gaf (St Janskruid en de pil) geeft al aan dat plantaardige middelen niet per definitie beter zijn.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #42 Gepost op: 13 februari 2005, 19:48:14 »
Magic Aura ik doel op recreatief gebruik. Als iemand er niet verantwoord mee omgaat spoort er sowieso iets niet helemaal.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Tamara

Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #43 Gepost op: 13 februari 2005, 20:32:51 »
Citaat
Zozo, hier is dus iemand ernstig overtuigd van de mogelijke nadelige effecten van chemische drugs, en tegelijkertijd op zoek naar een plantaardig alternatief voor seroxat. Voorzichtig zou ik erop willen wijzen dat plantaardige troep minstens net zo slecht voor je kan zijn als chemische troep


Er bestaat inderdaad een mogelijkheid dat plantaardig producten ook schadelijk kunnen zijn, daar zou je gelijk aan kunnen hebben, of daar heb je zelfs gedeeltijk gelijk in,  ik wil een alternatief proberen omdat ik meerdere mensen ken die niet tegen chemische anti-depressivia kunnen, inclusief ik, mischien dat ik beter reageer als ik een alternatief ga gebruiken, bovendien hoef ik dan niet eerst naar de huisarts, en niet naar de apotheek.
Maar ik wil het eerst zelf proberen om te zien of het goed werkt en of er mogelijke bijwerkingen aanzitten, mocht dat in het laatste geval zo zijn, dan doe ik er verstandig aan om verder geen medicatie meer te nemen.


« Laatst bewerkt op: 13 februari 2005, 20:35:51 door Magic Aura »

Monie

Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #44 Gepost op: 13 februari 2005, 20:33:29 »
Ik ken meerdere mensen die anti-depressiva slikken en geen van hen is er zombie-achtig door geworden. Bij allen werkt het heel goed.

Bij mij dus niet. En ik ken meerdere mensen die zich er ook absoluut niet goed bij voelden. Het is dus heel persoonlijk.

Tamara

Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #45 Gepost op: 13 februari 2005, 20:35:02 »

Citaat
Magic Aura ik doel op recreatief gebruik. Als iemand er niet verantwoord mee omgaat spoort er sowieso iets niet helemaal.

Nee, iemand doet het dan om zijn of haar problemen te ontkennen/verbergen, of iemand is geestelijk verslaafd.
Maar wat versta jij onder recreatief gebruik?
In mijn postje staat aangegeven dat 1 keer per week al schadelijke gevolgen kan hebben.

Tamara

Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #46 Gepost op: 13 februari 2005, 20:42:33 »


Citaat
Maar wat versta jij onder recreatief gebruik?

Oke, even het woordenboek erbij gehaald, recreatief gebruik, betekend puur gebruiken voor de ontspanning.
In mijn postje staat aangegeven dat 1 keer per week al schadelijke gevolgen kan hebben.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2005, 20:44:43 door Magic Aura »

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #47 Gepost op: 13 februari 2005, 21:42:36 »
Die drugsdiscussie daar kom je niet uit, is eerder al een paar maal gevoerd.
Wat mij duidelijk is: dat jij eraf moet blijven.
En kijk nog eens naar mijn tip over Vitamind. Zover ik weet geen bijwerkingen van bekend.
Bewezen wordt geacht dat de stemming gemiddeld verbetert met 6 punten op een schaal van Dinges die van 1 naar 30 loopt (zoiets heb ik begrepen) Bij een zware depressie dus onvoldoende.
Ik ben ervan overtuigd dat structuur in een leven en zeker die van labiele mensen noodzakelijk is. Maar ja: dat zegt misschien veel over mij...dan weer. Ik ben bepaald niet het experimenterende of nachtbrakerig type.
de tuin: dat ben ik

Tamara

Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #48 Gepost op: 13 februari 2005, 22:28:06 »
Citaat
En kijk nog eens naar mijn tip over Vitamind. Zover ik weet geen bijwerkingen van bekend.

Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen, wel erg duur trouwens(19,95)
In ieder geval bedankt voor de tip :)
.
Citaat
Ik ben ervan overtuigd dat structuur in een leven en zeker die van labiele mensen noodzakelijk is. Maar ja: dat zegt misschien veel over mij...dan weer. Ik ben bepaald niet het experimenterende of nachtbrakerig type.

Veel structuur is er bij mij niet, ja, 5 dagen in de week 1.45 uur werken(schoonmaakwerk)
En proberen 3 keer per week naar de sportschool te gaan.
Verder sta ik ieder dag laat op(11.00)en ga ik laat naar bed(02.00/02.30), dat laatste heb ik geprobeerd te veranderen, ben een poosje om 9.00 's Ochtends eruit geweest, maar hield het op den duur niet vol, toch voelde het beter om er eerder uit te gaan, ik krijg bijvoorbeeld maar weinig daglicht en heb het idee, dat dat er ook een beetje mee te maken heeft.
Mischien toch maar weer wat eerder mijn nest in :P
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2005, 22:45:21 door Magic Aura »

Offline Sam

  • ******
  • 7.097
Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #49 Gepost op: 14 februari 2005, 11:58:59 »
Zozo, hier is dus iemand ernstig overtuigd van de mogelijke nadelige effecten van chemische drugs, en tegelijkertijd op zoek naar een plantaardig alternatief voor seroxat. Voorzichtig zou ik erop willen wijzen dat plantaardige troep minstens net zo slecht voor je kan zijn als chemische troep (mensen zijn nog niet in staat de natuur te overtreffen als het gaat om het ontwerpen van gif!). In zo'n plant zitten naast de werkzame stof (die al dan niet bijwerkingen heeft) ook nog eens duizenden andere stofjes die ook mogelijk bijwerkingen hebben. Het voorbeeld dat je zelf gaf (St Janskruid en de pil) geeft al aan dat plantaardige middelen niet per definitie beter zijn.
Klopt, vanmorgen nog een artikel over in de Volkskrant: St.Janskruid is even effectief tegen depressies als Seroxat, als het in hoog genoege dosis gebruikt wordt. Waarbij meteen de aantekening gemaakt werd: het zou dus ook niet zomaar als onschuldige zelfmedicatie verkocht mogen worden.

Voor Apraxia: ik vind dat je nogal luchtig doet over de negatieve effecten van drugs. Drugs kunnen psychoses en depressies niet alleen triggeren maar ook veroorzaken. Beetje lomp om daar zo makkelijk overheen te stampen, er zijn aardig wat mensen hierdoor in de problemen gekomen. Het blijft gevaarlijk spul, en je moet de risico's niet bagetelliseren. Dezelfde redenen waarom drugs leuk zijn, zijn ook de redenen waarom je er problemen van kunt krijgen: ze veranderen je hoofd.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #50 Gepost op: 14 februari 2005, 12:05:42 »
Ik heb eens *ergens* gelezen dat St. Janskruid een psychose kan triggeren bij mensen die daar gevoelig voor zijn. Ondanks dat ik toch best wel een stabiel mensen ben ::) wilde ik in de herfst iets tegen mijn neerslachtige buien maar heb vanwege dat St. Janskruid naar iets gezocht waar dat niet in zat. Ik heb toen een paar maanden Plantival van VSM gebruikt en dat beviel me goed. Nou was het bij mij gewoon mijn jaarlijkse herfstachtbaan waar ik in zat en ben ik er een paar weken geleden (als het januari is ben ik er vaak wel weer over heen) zonder problemen mee gestopt.
Plantival kun je een week of twee proberen, maar ze raden aan dat wanneer de klachten dan nog niet zijn afgenomen of zelfs vergroten, je toch echt naar de dokter moet gaan. Het is vooral bedoeld bij nervositeit/examenvrees en lichte angstgevoelens.
In oktober begin ik er iig weer mee, ik heb geen zin om me net als afgelopen oktober weer zo lamlendig en nerveus te voelen.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #51 Gepost op: 14 februari 2005, 12:40:44 »
Over St. Janskruid nog even: Er zit een soort van MAO-remmer in. Het vertraagt je lever dus, waardoor afvalstoffen minder snel afgevoerd worden.

Persoonlijk beschouw ik drugs en medicijnen als 1 pot nat. Dat doe ik vanuit eigen ervaring. Van voorgeschreven slaappillen kun je net zo goed psychotisch worden en ook van natuurmiddelen kun je doorslaan. Ik zou zeggen laat je goed informeren door verschillende partijen (voor- en tegenstanders, internet, ervaringsdeskundigen en apothekers), dan zit je het veiligst denk ik.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #52 Gepost op: 14 februari 2005, 13:02:41 »
@Magic Aura Het was of is in de aanbieding bij de Tuinen voor 14.95 Je moet er 1 per dag slikken (er zitten er 30 in een potje), dus het valt nog wel mee. Ik weet van St. Janskruiddragees dat daar enorme prijsverschillen in zitten, maar dan is goedkoop vaak duurkoop. Zit er een stuk minder werkzame stof in bijvoorbeeld.

@Bast. Het punt is o.a. dat ieder individu anders kan reageren. Voor heel veel mensen was Prozac een zegen, een kleine minderheid van anderen kregen bijvoorbeeld hartritme-stoornissen of sprongen onder een trein. Zo zijn er bijvoorbeeld ook gevallen bekend van vrouwen die de pil slikten en St.Janskruiddragees en zwanger werden. Er is voor mij wel een groot verschil tussen drugs en medicatie. De laatste zijn om een kwaal te verhelpen.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2005, 17:55:06 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #53 Gepost op: 14 februari 2005, 13:05:53 »
Klopt, vanmorgen nog een artikel over in de Volkskrant: St.Janskruid is even effectief tegen depressies als Seroxat, als het in hoog genoege dosis gebruikt wordt. Waarbij meteen de aantekening gemaakt werd: het zou dus ook niet zomaar als onschuldige zelfmedicatie verkocht mogen worden.


Ik vertrouw de resultaten van het onderzoek niet heel erg (net de Volkskrant gelezen). Er staat dat na 6 weken de patiënten er even goed aan toe waren en daaruit concluderen de oncerzoekers dat Sint-janskruid ten minste even effectief is als Seroxat. Merkwaardig: aangezien Seroxat pas na ongeveer 6 weken gaat werken.
Eet gezond & eet taartjes

Offline Sam

  • ******
  • 7.097
Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #54 Gepost op: 15 februari 2005, 08:25:26 »
@Bast. Het punt is o.a. dat ieder individu anders kan reageren. Voor heel veel mensen was Prozac een zegen, een kleine minderheid van anderen kregen bijvoorbeeld hartritme-stoornissen of sprongen onder een trein. Zo zijn er bijvoorbeeld ook gevallen bekent van vrouwen die de pil slikten en St.Janskruiddragees en zwanger werden.
??? Dat laatste heeft niets te maken met dat ieder individu anders kan reageren. St. Janskruid maakt de werking van de pil bewezen minder, voor ELK individu.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.097
Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #55 Gepost op: 15 februari 2005, 08:26:14 »
Ik vertrouw de resultaten van het onderzoek niet heel erg (net de Volkskrant gelezen). Er staat dat na 6 weken de patiënten er even goed aan toe waren en daaruit concluderen de oncerzoekers dat Sint-janskruid ten minste even effectief is als Seroxat. Merkwaardig: aangezien Seroxat pas na ongeveer 6 weken gaat werken.

Dat wist ik niet, dat werpt inderdaad wel een raar licht op dat onderzoek  :-\
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2005, 22:31:15 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #57 Gepost op: 19 februari 2005, 00:37:40 »
Bij mij dus niet. En ik ken meerdere mensen die zich er ook absoluut niet goed bij voelden. Het is dus heel persoonlijk.

Maar daarvoor moet je het wel zelf uitproberen en in het begin kan het verslechteringen geven.

Het is zonde om jaren van je leven te verknallen door het niet te gaan slikken, omdat je anti-pillen bent of zelf je problemen meent op te kunnen lossen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #58 Gepost op: 19 februari 2005, 00:41:20 »
Ik vertrouw de resultaten van het onderzoek niet heel erg (net de Volkskrant gelezen). Er staat dat na 6 weken de patiënten er even goed aan toe waren en daaruit concluderen de oncerzoekers dat Sint-janskruid ten minste even effectief is als Seroxat. Merkwaardig: aangezien Seroxat pas na ongeveer 6 weken gaat werken.

Dat wist ik niet, dat werpt inderdaad wel een raar licht op dat onderzoek  :-\

Ik heb het onderzoek niet gelezen, maar was het een dubbel-blind onderzoek? En zijn het ook de resultaten van het onderzoek zelf of is er weer een journalist geweest die er een sensatieverhaaltje van heeft gemaakt (zijn ze erg goed in).
Hebben ze ook uitgevogeld hoe St. Janskruid werkt bij angststoornissen en Obsessieve Compulsieve Disorder? Daar werkt Seroxat nml. ook bij.

Monie

Re:Alternatief voor Anti-Depressivia
« Reactie #59 Gepost op: 19 februari 2005, 10:06:47 »
Bij mij dus niet. En ik ken meerdere mensen die zich er ook absoluut niet goed bij voelden. Het is dus heel persoonlijk.

Maar daarvoor moet je het wel zelf uitproberen en in het begin kan het verslechteringen geven.

Het is zonde om jaren van je leven te verknallen door het niet te gaan slikken, omdat je anti-pillen bent of zelf je problemen meent op te kunnen lossen.


Je doet nu net alsof anti-depressiva hèt wondermiddel is bij depressies. Maar bij de ene persoon helpt het wel en bij de andere niet. Het is echt geen wondermiddel. Ik heb het niet geslikt en ik heb echt geen jaren van mijn leven verknalt. Ik vind je opmerking over jaren van je leven verknallen cru en kwetsend.
Het is ook belangrijk dat je kijkt waar een depressie vandaan komt. Het kan heel veel verschillende oorzaken hebben en er zijn net zoveel verschillende mogelijkheden om het op te lossen.
Ik ben achteraf heel blij dat ik ziek werd van antidepressiva en ermee ben gestopt. Ik ben gaan uitzoeken wat de reden van mijn depressiviteit was en heb dat, voor zover mogelijk, opgelost. Dat is voor mij nog altijd de beste "geneeswijze".
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2005, 10:08:53 door Monie »